Rychlíky za každou cenu. Nové spojení Praha – Harrachov může zpozdit jiné vlaky.
Měsíc a půl před startem nových přímých rychlíků Praha – Harrachov je už jasné, že přímé spojení se nemusí povést každý
Měsíc a půl před startem nových přímých rychlíků Praha – Harrachov je už jasné, že přímé spojení se nemusí povést každý víkend a že ovlivní provoz jiných vlaků na trati. Vyplývá to z plánu výluk a podoby jízdního řádu nových rychlíků. Nové spojení v úseku mezi Tanvaldem a Harrachovem platí Liberecký kraj.
Podle návrhu jízdního řádu a organizačního opatření Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž bude stačit, aby rychlík přijel do Tanvaldu o deset a více minut opožděn a už se do Harrachova nepodívá. Důvodem je nedostatek kapacity na trati mezi Tanvaldem a Harrachovem. „V případě zpoždění na příjezdu do Tanvaldu o 10 a více minut, bude vlak odřeknut v úseku Tanvald – Harrachov,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Cestujícím tak nezbude nic jiného, než počkat na další osobní vlak. Tak jako dosud.
Zpoždění se ale může přenést i na osobní vlaky na této trati. Pokud se rychlík nedostane nahoru, zpozdí železničáři osobní vlak na odjezdu z Harrachova o deset minut tak, aby vyjel v čase plánovaného odjezdu rychlíku. Osobák pak i přes časovou rezervu v Tanvaldě už zpoždění nevyrovná. I v případě jízdy včas můžou navíc vznikat komplikace přímo v Harrachově, kde se v době pobytu rychlíku ve stanici budou křižovat i vlaky z Liberce a z Polska.
Na to ale chybí v Harrachově koleje. „Křižování těchto vlaků bude řešeno interním organizačním opatřením, jehož součástí bude přestavování vlakových souprav na jiné koleje podle aktuálního vývoje dopravní situace,“ dodal Illiaš.
Už teď je navíc jisté, že vlak nepojede nejméně přes léto přímo bez přestupu. SŽDC chystá na celý červenec a srpen výluku v Neratovicích kvůli opravě mostu, která přinese nutnost přesedat do náhradních autobusů. Identická situace nastane dokonce jen pár týdnů po zahájení provozu rychlíků, kdy SŽDC připravuje desetidenní výluku přímo na trati mezi Tanvaldem a Harrachovem, během které proběhne sanace zářezu před dopravnou v Desné.
Při výlukách přitom běžně dochází ke zpoždění, což může znamenat pozdní příjezd do Tanvaldu. Právě možností přímého, i když proti autům značně pomalého spojení kraj vysvětluje plán na zavedení nových vlaků. Přímý rychlík nebude proti současné kombinaci s přestupem o mnoho rychlejší, zpět čeká v Tanvaldě 18 minut.
Liberecký kraj zatím neví, kolik za nové spojení zaplatí, jistý je pouze milion korun navíc za úpravy informačního systému ve dvou jednotkách Českých drah. Ty se stěhují z brněnského depa do Prahy, aby mohly jezdit do Krkonoš. Jde o motorový vůz 854.2, který může jet až do Harrachova. Všechny vlaky kvůli příkrému sklonu jezdit na této trati nemohou. Na ostatní vyúčtování od Českých drah kraj čeká.
Nové přímé rychlíky od 14. dubna
R 1148 Praha hl.n. 7:25 – Tanvald 10:03/10:09 – Harrachov 10:40
R 1144 Praha hl.n. 13:25 – Tanvald 16:03/16:09 – Harrachov 16:40
R 1145 Harrachov 11:07 – Tanvald 11:32/11:49 – Turnov 12:44 – Praha hl.n. 14:37
R 1151 Harrachov 17:07 – Tanvald 17:32/17:50 – Praha hl.n. 20:37