Liberecký kraj (nejmenší kraj v Česku) Cca 451 tis obyvatel. Má dálnici po které se dá dojet do Prahy cca za 60 -70 minut. Pokud ještě uživí trať (ktera bude mit asi jen vnitrostátní, nikoli přeshraniční vyznam) proč ne. Ale muselo by se to opravdu dobře spočítat a dobře natrasovat/ zda je tam přepravní poptávka a zda se to opravdu využije.
Marek
4 měsíců
Přišel děd a že chce ještě na Ještěd. Kdysi jsem tam byl, chtěl jsem tam nahoře přespat ale bylo mi řečeno ze je „zcela obsazeno“.Tak jsem zase jel dolů (lanovkou). No a ta uzkokolejka (v lese) to bylo taky něco. Terminal Fugnerova (ulice stejného jména též v podhorskem Litvínově)
Pavel Matoušek
4 měsíců
Jednokolejka na 200 km/h se dá asi vymyslet opravdu jen v Česku. Podobně jako vícekolejná trať s lichým počtem kolejí.
Velkým problémem našich železničních staveb je, že u spousty z nich je již během projektování de facto jisté, že nebudou stačit. Samozřejmě to souvisí i s tím, že místo dvou nebo čtyř dlouhých vlaků do hodiny jezdí po pár minutách kratičké vláčky, které zabírají kapacitu tratě.
Také existuje možnost vlaky rozpojovat a spojovat, např. v Německu naprostý standard. Ano, vyžaduje to vhodná vozidla, vhodně přizpůsobenou infrastrukturu a samozřejmě určitou operativnost. Ale např. v Přerově by to problém asi nebyl. Samozřejmě se soupravami vozů ze 70. a 80. let bez řídících vozů to problém je.
i kdyby to bylo na čerňák tak, za 68 minut je vlak stejně lepší volbou..
Jan pesina
4 měsíců
Stačil by nějakej regioschark jako rychlík každé dvě hodiny i tak by si našel dost lidí páč Budy jsou věčné přeplněné stejně na to nemáme peníze ale tohle by si taky videlalo když to bude stavět ve větších městech při cestě a ne že se musí v Turnově přestupovat nejdříve bych zařídil tohle a viděl kolik cestujících by si to naslo
Liberec je o něco větší než Budějice. Je tedy normální očekávat v rychlé vrstvě silnější provoz Liberec – Praha než Budějice – Praha, když jízdní doba bude také trochu lepší.
Liberec má vedle sebe ještě Jablonec, což u Budějic není + tu trať využije hojně i Turnov a dále Semilsko, Brod, Tanvaldsko, kam je z Turnova celkem obstojné železniční spojení už nyní a pak na trase samozřejmě velmi silná Boleslav..potenciál je tak 2x větší než Budějovice..
Shark 1x za 2 h = v přepočtu 1 cestující za minutu.
Srov. s počtem lidí, kteří reálně mezi Libereckem a Prahou jedou (viz i příslušný úsek dálnic).
Alibaba
4 měsíců
Být místními starosty tak bych SŽ poslal se zrušením tratí do míst, kde záda ztrácí slušný název. Jindřichovice by se měli naopak zkrátit rovnou tratí z Řasnice do Horní Řasnice (cca +3,5 km) a zrušit úsek z Nového Města do Horní Řasnice (cca -4,5 km), možná by se i něco ušetřilo zapojením tratě do Nového Města opačně. A o příměstské dopravě (se zahuštěním zastávek) po staré trati přes Jeřmanice do Hodkovic jsem tu už psal. A tunel z Rychnova do Jablonce by to chtělo, je docela hloupé jezdit sem přes Liberec. Co to je „Podle dodatku má dojít k prověření… Číst vice »
a kdo to zaplatí? tunel do Jablonce? Viděl jste co jablonečtí předváděli kvůli prodloužení tramvaje o pár set metrů do centra? Tak jim tam postavte tunel a novou trať, hodně štěstí..
Ta vaše čára je zralá na provoz každou hodinu expres Pha – MB – Liberec, každou dvouhodinu Liberec – MB – Kolín, každou dvouhodinu Liberec – Turnov – Jaroměř – Hradubice a nějaké couráky. Prostě typická jednokolejka…?
no to bylo myšleno, tak že stát to zaplatit chtít určitě nebude, podívejte se na JD jaké by to mělo a pak jaká JD je z Jablonce do Liberce, to opravdu smysl nemá i když by to nebylo špatný, ale to zvládne i bud do těch Hodkovic
Jízdní doba Jablonec Liberec je 20 min, k tomu připočtěte 68 min a 5 minut na přestup, takže vám vyjde 93 minut na cestu z prahy do Jablonce.
S mým návrhem by pro jablonecké odpadl přestup a taky by to mohl vlak zvládnout za těch 68 jako do Liberce.
Projekt trati od Hodkovic do Jablonce namalovali už před 130 lety. Doporučuji jít se na něj podívat. Tunely, mosty, krásná utopie. A to neexistovala silniční doprava. Takže asi tak.
A že by se bez vlaku zastavil život třeba na Rádle s úspěchem pochybuju.
největší ztráta to bude pro Rychnov, ty vesnice kde zastavuje jen Os po 2h už tak zajímavé nejsou, navíc Rádlo, kde je zastávka pro většinu obce úplně mimo. Ale Rychnov má teď krásné spojení na Turnov a hlavně krajský Liberec + samozřejmě i dál do světa, tam to bude hodně mínus pro lokální provoz
SŽ = strana mírného pokroku v mezích zákona (a tím zákonem je „nikdy se to jinak nedělalo“).
Proč udělat normální plnohodnotnou dvoukolejnou trať, když můžeme udělat kousek jednokolejky, kousek přeložky, kousek zrušit, bez koncepce, bez vize, plácat se jak děti na pískovišti, že.
Tunely budou dvoukolejné (to je i v tom videu), ono to bude dvoukolejné skoro celé… skoro.
Johnny Cash
4 měsíců
Tak Budějovičtí dostanou s NEMAŠE 8 km dvoukolejných tunelů, přičemž z Budějovic nic nikam nenavazuje a nákladní doprava je zde velmi slabá a Liberečtí dostanou jednokolejný paskvil s křižováním v Hodkovicích. Paráda.
Možná vás to překvapí, ale přes NEMAŠE jezí nejenom vlaky do Budějovic, ale budou moci svištět i expresy do zahraničí – Lince, Vídně, Solnohradu a Innsbrucku.
To už kdysi jezdilo. Jako Jože Plečnik do Ljubljany. Aby se něco takového dalo uskutečnit, muselo by to od Prahy přijíždět do Lince na minutu přesně, což je po koňské jednokolejce utopie.
Čímž chcete naznačit, že financování Liberce by šlo pouze z národních zdrojů, proto úspora jedné koleje? Podle mě by rychlá a spolehlivá dvoukolejka mohla zapříčinit dojíždění libereckých a okolních do Škodovky na šichtu třeba.
Spojení Praha – Turnov – Liberec – Görlitz je od jara toho roku součástí sítě TEN-T, což se podařilo protlačit v Bruselu za spolupráce i obou přeshraničních sousedů v rámci Euroregionu Nisa. Takže finance na spojení budou. Což byl další důvod, proč se to pohnulo. Jinak trať je celostátní a nikdy nebyla regionální. To samé i z Liberce do Žitavy.
Tohle bych viděl jako pozitivní. Spíš by se to dalo přirovnat k tomu, jako kdyby se místo NEMAŠE dosud sledoval zájezd na Zámostí a nyní se přidala aspoň jedna kolej rovně.
Nepovídejte. V Horním Dvořišti i v Summerau, kde to zastavuje, nedávají ani lišky dobrou noc. Ze Summerau a okolí se do Lince cestuje hlavně autem nebo autobusem a ÖBB tam vozí vzduch.
Až na to, že z ČB to navazuje právě i do toho Lince.
Nicméně od začátku uhýbáte od hlavního tématu: a to TAKTOVÝCH uzlů neboli též přípojových skupin, kde rozhodujícím faktorem (jsou-li obě v X:00 nebo v X:30 h) je tzv. systémová jízdní doba (mj.) 1 h (což znamená reálnou jízdní dobu o něco nižší).
A tyto prvky jsou nezávislé na velikosti souprav či to, co pro vás je/není tzv. dost dobré.
Miloslav
4 měsíců
Při tendenci SŽ mít zhruba dva měsíce v roce výluku na jednokolejné trati i s nižším provozem nebude jednokolejný úsek žádná výhra. A další omezení veřejné dopravy kolem Frýdlantu povede k dalšímu odlivu obyvatel a chudnutí již tak zanedbaného regionu. Argumentu „náhradou budou autobusy“ nemůže věřit snad nikdo. Zrovna o víkendu jsem slyšel na místě stížnosti, že o víkendu bus nejede a nemají se jak dostávat…..
Hlavně by mě zajímalo proč SŽ v projektu trati do Liberce od jihu řeší rušení tratikus na sever od Liberce. To má být jako nějaký handl? djako ve smyslu dovolte zrušit Jindřichovice s my o pár dní urychlíme trať do Liberce (která stejně bude až v příštím století)
bohužel ano..protože studie čístě Lib-Praha nevyjde..
Joseph
4 měsíců
Ať se rovnou udělá celá dvojkolejná. Stavět se bude i pro budoucí dopravu. Auto po silnici objedete, vlak nikoliv.
Tomáš Záruba
4 měsíců
Chápu to správně, když se oprostím od nějakého toho rušení starých tratí, že oproti dosud schválenému se:
1) doplní obchvat Hodkovic (jednokolejně, ale „zájezd“ do tamní stanice zůstane v plánech pořád také)
2) „výměnou“ za to se zhorší (?) parametry spojky mimo Turnov?
p.n.
4 měsíců
Jednokolejka ne, to fakt ne. Ještě na rychlost 200 km/h tady se někdo musel hodně zbláznit. Tohle není uničovka nýbrž koridor kde se bude pohybovat násobně více vlaků než dnes.
Zase takový unikát to není, některé úseky španělských okrajovějších VRT byly zprovozněny jako jednokolejné. Je to věc hustoty provozu. Kolik tam má jezdit vlaků nedovedu odhadnout.
To je jim asi jedno protože vědí, že jich se to narozdíl od studie už stejně týkat nebude.
Petr
4 měsíců
To je lepší než ten včerejší vtip, že do Bavorska budeme za pět let jezdit 200 km/hod. Jen jim zapomněl říct, že to bude jen v Ejpovickém tunelu.
Martin
4 měsíců
Vzhledem k tomu, že SŽ potřebuje dělat každoročně na každé trati několik týdnů až měsíců výluky, tak jednokolejka má tu přidanou hodnotu, že aspoň cestující nepřijdou o možnosti užívání si NAD a přestupů 🙂
Zdravím do Křižanova: tak jednou za padesát let se ten nickolejný provoz dá snést. Navíc Vám ty autobusy dnes zastavují i v obci.
Ale včera jsem si všiml, že NAD z Brna jezdí až do Havlíčkova Brodu.
Ano, teď pár dnů jezdí až do H. Brodu kvůli pár dnům „nickolejného provozu“ Pohled – Přibyslav, kde Dobrá správa taky původně chtěla „nickolejný provoz“ na mnoho měsíců.
Nakonec tam s pracemi začíná asi 5 měsíců po začátku prací v úseku Křižanov – Vlkov, tzn. ani by tam nebyl přesný souběh oněch „nickolejek“.
Není to „jednou“ za 50 let – viz 2015 Brno – Kuřim, 2017 na 2 měsíce Vlkov – Řikonín (NAD v přesahu).
A „zastavování v obci“: nesystémové, aby to bylo jen při výluce. Tzn. nutno řešit systémově a trvale (ne jen při výluce).
Jenže on je jednou za padesát let na tomto úseku, jednou za padesát na sousedním… a pak o kus dál. Takže celkově je to jednou za pasát let několik let (s přestávkami) kdy se nejede vůbec… „hezkých“ 10-20%
Z pohledu synergie té trasy naopak je taktový uzel v Lbc velmi důležitý, aby např. na 30min. interval přímých vlaků Praha – Liberec navazovaly v rovněž 30min. intervalu vlaky ostatními směry + tvořily i přípoje mezi sebou navzájem = ve věci přípojových skupin ještě mnohem důležitější než (reálně nedosažitelná + s ohledem na četný interval příměsta i VR-vlaků ne tolik potřebná) časová shoda přítomnosti spojů všemi směry v Brně ods. n. při existenci VRT.
Já myslel, že do Jablonce vede lokálka, kde provoz zajišťují lokálkové vozy řady 840. Nebo mě někdo neinformoval, že už je tam dvoukolejný koridor s elektrizací 25kV, kde se prohání každých 15 minut v jednom směru třídílný Panter.
Ano, je. Stýká se tu nejméně pět tratí – do Turnova/Hradce/Pardubic, do Jablonce/Tanvaldu/Polska, do Frýdlantu/Polska, do Hrádku/Německa/Děčína, do České Lípy/Litoměřic.
Aby se to vyjelo do taktové hodiny, muselo by to ze 68 minut klesnout tak na 50 (obojí se zastavením v MB), což není úplně malý rozdíl, obávám se jestli by pak nebylo nutné trasu mnohde zcela změnit a stavbu by pak různé tunely a mosty třeba 5x nezdražily.
Navíc těch 68 minut je pro expresní vrstvu. Nebylo by pro Liberecko lepší, kdyby se do uzlu trefovala ta rychlíková? Jako třeba v Táboře.
Daniel Jablonecký
4 měsíců
68 minut je moc. Takhle už to dneska jezdí autobus. Má-li to být konkurenceschopné, musí být hodina max. Liberec přece není na Moravě, aby to trvalo tak dlouho.
Liberec – Praha Florenc přímý spoj podle jízdního řádu 100 min. „v noci“, 110 min. ve špičce.
Twix
4 měsíců
Nemá být jednokolejná jen ta krátká turnovská spojka, kterou mají využívat jen expresy a případně náklady? Z článku ani z videa to není jasné, ale přinejmenším o všech nových tunelech se tam mluví jako o dvoukolejných.
Druhá kolej se nevejde, muselo by se bourat, na hloubený tunel to nestihne klesnout od Jizery, na ražený tunel je tam špatné podloží a obchvatem Bakova by byla cesta pomalejší (a k tomu z východu by to neprošlo protože ekologové)
No, dobře… Ale i kdyby. To stále nic nemění na tom, že jednokolejka mezi Prahou a Libercem dokonce na 200km/h je úplná, ale úplná pitomost – a je jedno jak je dlouhá, a kde vlastně přesně je.
Matěj Mareš
4 měsíců
Mrzí mě, že jsme zase sklouzli do toho naše typického „chci rychlejší spojení do Liberce, ale…“ Po tolika letech a tolika studiích (pan Sůra si dělá čárky, tak může dioplnit statistiku) máme konečně schválenou variantu 200PF, ale místo toho, abychom byli rádi a tlačili ten projekt dál, tak zase začneme řešit, že by se nám to každému líbilo trochu jinak. Mě osobně by se taky líbila plná dvoukolejka z MB až do Liberce, ale jsem rád, že nám vyšla aspoň varianta 200PF, která to moje přání neznemožňuje Že tam je jednokolejka na 200 km/h? Ano, v délce 6 km v… Číst vice »
Protože Spržel nás zřejmě staví do falešného dilematu – buď vám postavíme jenom poddimenzovanou rychlou trať a znemožníme dopravní obsluhu spousty jiných míst, anebo ty další místa necháme připojená, ale pomalou tratí z dob Františka Josefa.
Neexistuje jediný rozumný důvod, proč likvidovat rychnovskou a jindřichovickou trať.
Protože tam má jezdit i nákladní doprava.
Součástí je RS (rychlých spojení), pokud nebude kapacita, tak se VRT v tomto směru (mimo Přerov) postaví taky.
Tom
4 měsíců
Jednokolejka se přede osvědčila na Opavu, tak o co přece jde… že se vlaky zdržují křižováním a kargo neprojede přes den vůbec je přece fajn….
Jo tak už začíná být jasné, proč Sebevražda Železnic potřebuje nový prostory. Nemají kde skladovat studie a další dokumenty na zrychlení trati na Liberec. Elektrifikace liberecka to bude další komedie.
Jj. Píše se rok 2024, dle EK musí mit auta tolik asistentů, že chyba řidiče by měla být vyloučena, dětské trikolky mají GPS a omezovač rychlosti, ale SŽ se tu bude ohánět světýlky.
Nemají, Bohnice, Kosmonosy, Dolní Beřkovice a zbytek stejných zařízení musí své klienty někam umístit.
Martin
4 měsíců
Jezdil jsem do Liberce, ale cestovni doba 68min. je konkurenci pro autobusy, ale ne pro auto, a ta cestovni doba je z Prahy? To vlak nemuze stihnout bez kompletni novostavby Praha-Ml.Boleslav, soucasna navrhovana trat ma jen z Prahy do Boleslavi mit jizdni dobu 45min. a jeste se uvazuje o snizeni rychlosti na bezd. spojce na 80km/h. To jako trat Ml.Boleslav Liberec takto navrzena bude mit jizdni dobu 23min.? A do Jablonce to bude s jizdni dobou jak?
Inu, stavime novy koridor pomalejsi nez jizda na dalnici… Takto to konkurenceschopne nebude.
V Liberci není nádraží rozhodně v centru na rozdíl od autobusů , které už dnes přímo z centra Liberce do Prahy jezdí. A v Praze je nádraží na Vinohradech, centrum je pro mě Můstek nebo Staroměstské náměstí. Prostě mi centry je taková oblíbená šotoušská oblbovací taktika.
Ale je to cíl více lidí než Černý Most, obchoďáky (až na Ikeu) jsou i v Liberci. Dost lidí ani v Praze nekončí, ale pokračuje dál třeba na jih Čech, bude pokračovat s VRT na Moravu… Pokud bych měl jet třeba z Liberce na letiště, tak pro mě je daleko komfortnější na metro přestoupit na Hlaváku než na Čerňáku.
Ne to uplne neni, je to jako Praha-Brno, vlakem pod 2,5h, autobusem stejne, autem cca 2h, ale spise take 2,5h… Problem je, ze pokud casy vychazeji cca stejne, plus minus nejaka rezerva, tak lide budou volit auto na prvnim miste, vlak mozna na druhem, bus na tretim. A vy u zel. potrebujete vyuzit maximalni potencial, ktery ma, a to je vyssi rychlost a tim kratsi casy. Stavba, ktera zel. pouze pomuze dohnat ztraty, ktere ma diky investicim do silnicni infrastruktury, nebeude atraktivnejsi pro nekoho, kdo uz je zvykly na sve pohodli a cesta vlakem mu prinese, kdyz to pujde, usporu… Číst vice »
Neřekl bych že u relací, kde vychází auto a vlak časově stejně, všichni automaticky volí auto, zvlášť u těch nad 2 hodiny. Stačí se podívat na to zmíněné Praha-Brno, před 20 lety tak vlakem skoro nikdo nejezdil, dnes je jízdní doba vlaku stále skoro stejná ale railjety jsou přeplněné… čím to?
co třeba intervaly mezi vlaky? Oni totiž lidi, mrchy nevděčné, potřebují vyjet či dojet v nějaký čas a nikoli zrovna tehdy, když si moudrý úředník udělal čáru v grafikonu a až za hodinu-dvě další.
Plus taky lidi, mrchy nevděčné, necestují z jednoho nádraží na druhé, ale mezi úplně jinými místy, takže cesta vlakem je pro ně jen část cesty kterou potřebují.
Ani jedno šotouši, „cestující“ prstem v tabulce KJŘ, nepochopí.
Mohlo by být zajímavé, takto udávaný čas ověřit pokusem, či spíše sérií pokusů. S odjezdem řekněme v 6.00 a pak po třech hodinách až do půlnoci. Za úspěch bych považoval, kdyby se podařilo dosáhnout „navigačního“ času, pro jistotu s přidanou rezervou deset procent, alespoň v polovině případů.
Nevidím v tom problém pokud teda nespoléháte na neaktualizovanou offline navigaci. Waze nebo Mapy.cz jsou už dlouho celkem přesné a většinou nemám problém vypočtený čas stihnout pokud nenaberu zpoždění někde na zastávce
Já mám u mapy.cz problém dodržet čas. Abych stihl jejich vypočítaný čas, musím jet buď při nulovém provozu, nebo mimo obec jezdit 100-110. Jinak to nikdy nedám.
Naopak pěší vždy úplně s náskokem.
musíte jezdit svižně – rozjezdy a brždění i zatáčky, pak se to v rámci předpisů dá i podstřelit, google ukazuje většinou o maličko méně a tam už něco nahnat v rámci předpisů je fakt obtížné, ale nepravidelnosti moc nezvládají
bohužel kolony těžce nezvládají..semafory u Libuně jak google tak mapy.cz přidávají 2-5minut oproti běžné jízdě a realita je klidně 30-50 minut navíc..waze nemám, tak nemohu posoudit, ale zmiňované mapy.cz tězce mimo
Resi se rozsireni dalnice az k Boleslavi na 3 pruhy v kazdem smeru… Pokud mam cas cca stejny, a jsem zvykly jezdit autem, kde mi nove vlak usetri par minut, ci ctvrthodinu, tak pojedu dal autem…
jen pro info dnes odpoledne mi trvalo se dostat jen z náměstí republiky (což je tak trochu podobné centrum) na D10 50 minut..takže asi tak ta vaše navigace
Tuhle jsem koukal na youtube na jízdu autobusu Tatra 500 HB Honzík z Prahy do Jizerských hor, jak mu to krásně po liberecké dálnici odsejpá. Ještě že tu dálnici do Liberce mají, jsem si říkal.
Sova
4 měsíců
Vsadím se, že z toho všeho vyjde akorát to opuštění trati do Jindřichovic 😀
Jo, jen mně nějak uniká, jak to souvisí s lepším spojením Praha – Lbc. Jako něco za něco. Když něco zlepšíme, něco zrušíme? Něco jako Kozina za VRT v Ústeckém kraji…
Což pořád neznamená, že jedno s druhým tolik nesouvisí, resp. pakliže ano, tak naopak rychlá trať Praha – Liberec by mohla mít příznivý efekt i pro koncový úsek do Jindřichovic – a ne naopak.
Ono se to totiž řeší najednou jako Praha-MB-Liberec-Polsko, jestli se nepletu tak součástí tý schválený varianty jsou nějaký menší investice na Frýdlantsku a tady jim asi vyšlo, že do toho dávat peníze/udržovat se asi nevyplatí.
Že je pohraniční region na odpis se pozná podle toho, že někdo uvažuje o trati, po které se z Frýdlantu dojede za půl hodiny do Liberce a za 2 hodiny bez přestupu do centra Prahy?
na SK existuje príklad. Po vybudovaní slavneho terminálu Moldava nad Bodvou mesto, prišla o Os vlaky Turňa nad Bodvou a tie sa presmerovali do terminálu. Ešte lišiaci aj ušetrili vlkm, kedže vzdialenosť Moldava nad B – Moldava nad B mesto je 1 km a vzdialenosť Moldava – Turňa je 8km.
Sova: prečo pisete tak hrubo politicky nekorektne 🙂 Spravne má byť „optimalizácia železnicnej siete v Libereckom kraji“ 😀
Pastýř
4 měsíců
Jediné, co mě na tom uklidňuje, je naprostá nereálnost těchto fantasmagorií. Lowcost jednokolejka (!!!) na 200, napojení Jablonce padesátkovou lokálkou přes Liberec (za tu dobu je autobus u Mladé Boleslavi), opuštění úseku Rychnov-Liberec, to všechno jsou takové hověziny, že jde ze strany Správy železnic spíše o trolling Půty než vážně myšlené návrhy.
Ačkoli, exotů schopných tohle vymyslet je v Dlážděné a Křižíkově dost… Až moc.
Hm, dovolím si připojit poznámku, že pěkně blbé dílo. Dlouhodobě tvrdím, že tohle nemá se strategií nic společného. Velká dlouhodobá koncepce hadr, místo toho se pořád řeší jednorázové projekty a neustálé úpravy v nich. To fakt nemá s koncepcí nic společného. Trať do Lbc je toho důkazem.
Docela nic moc na to, že se té „železniční koncepci“ věnují dva odbory strategie, které zaměstnávají nemálo lidí.
Nový hlavní tah do německa má být Krušnohorský tunel, ne?
Pokud je myšlen úsek přes Domažlice, tak jestli to kapacitně stačí a bez nákladní dopravy by projekt nevyšel, tak chtějte raději něco než nic. Ten kousek uprostřed se dá později předělat taky. Jestli to chcete pořád blokovat, tak nebdude nic.
Jenomže…. Ono by se na to v případě provedení téhle modernizace už pak na to nesáhlo minimálně 20-30 let – co se koncepce týče. Nedává smysl chtít jednokolejku v dnešní době prostě… Nevím, koho to napadlo, ale příčetného člověka rozhodně ne.
No jestli v tom tunelu dojde k něčemu jako ve Švajcu, tak co. Stejně to tunel nepobere všechno, podle mě jen pravidla a adhoc budou muset do Děčína. A zase chybí jakákoliv záloha. Stejně tak v případě výpadku Domažlic by měla být k dispozici možnost jet do Bavor z Chebu.
Někdo
4 měsíců
K čemu to opoštění tratí ? A jednokolejka na 200 si nedokážu představit.
Zrušení v podstatě nesouvisející tratě do Jindřichovic? Dost možná. To je jako kolem roku 1997, když začaly úvahy o obnově do Heřmanic, hned se pro jistotu vytrhaly dosud tam ležící koleje (obdobně Haidmühle z německé strany na jihu). A výroby dalších cancourů místo pouhého doplnění sítě (Rychnov), nutnosti v podstatě křižování při 200 km/h? Toho snad radši ani ne. 🙁
Heřmanička přišla o svůj význam zrušením polského úseku. Tam je dnes důl. Obnova v v celé délce by nebyla možná.
Btw. při rušení trati neměli místní námitky, pravidelně jezdící autobus s kratší jízdní dobou navíc zajíždějící do centra Kunratic vítali
Přátelé s mínusy kolik vás četlo zápisy Místního národního výboru Heřmanice nebo Kunratice ze 70. let? Vsadím se že nikdo. Já se přiznám, že ano. Takže tehdejší nálady místních znám. A o trať fakt nikdo nebojoval.
Jo, a ještě doporučuji knížku o zrušených tratích vydanou někdy v devadesátých letech.
Liberecký kraj (nejmenší kraj v Česku) Cca 451 tis obyvatel. Má dálnici po které se dá dojet do Prahy cca za 60 -70 minut. Pokud ještě uživí trať (ktera bude mit asi jen vnitrostátní, nikoli přeshraniční vyznam) proč ne. Ale muselo by se to opravdu dobře spočítat a dobře natrasovat/ zda je tam přepravní poptávka a zda se to opravdu využije.
Přišel děd a že chce ještě na Ještěd. Kdysi jsem tam byl, chtěl jsem tam nahoře přespat ale bylo mi řečeno ze je „zcela obsazeno“.Tak jsem zase jel dolů (lanovkou). No a ta uzkokolejka (v lese) to bylo taky něco. Terminal Fugnerova (ulice stejného jména též v podhorskem Litvínově)
Jednokolejka na 200 km/h se dá asi vymyslet opravdu jen v Česku. Podobně jako vícekolejná trať s lichým počtem kolejí.
Velkým problémem našich železničních staveb je, že u spousty z nich je již během projektování de facto jisté, že nebudou stačit. Samozřejmě to souvisí i s tím, že místo dvou nebo čtyř dlouhých vlaků do hodiny jezdí po pár minutách kratičké vláčky, které zabírají kapacitu tratě.
Vámi uvedené mmch. platí i pro VRT Praha – Brno (vč. axiomu „nesmí se spojovat do 400m souprav“).
Nicméně zrovna v úseku Praha – Kolín by i při vámi uvedeném jezdilo přinejmenším 6 „dlouhých vlaků do hodiny“.
Také existuje možnost vlaky rozpojovat a spojovat, např. v Německu naprostý standard. Ano, vyžaduje to vhodná vozidla, vhodně přizpůsobenou infrastrukturu a samozřejmě určitou operativnost. Ale např. v Přerově by to problém asi nebyl. Samozřejmě se soupravami vozů ze 70. a 80. let bez řídících vozů to problém je.
Proč by se po jednokolejné trati nedalo smět jezdit 200?
Pokud to ale myslíte ve smyslu spolehlivosti dopravy, tak ano, dvojkolejka by měla být tímto směrem jako standart.
Jestli je cílovým časem 68 minut, tak můžou být autobusoví dopravci naprosto v klidu…
V naprostém. Ti se totiž za stejnou dobu dostanou jen na Černý Most na periferii.
Samozřejmě pokud je dojezdový čas Liberec – Praha, hl. n. 68 minut, tak naprostá většina lidí zvolí vlak, pokud nutně nepotřebují na Čerňák a okolí.
i kdyby to bylo na čerňák tak, za 68 minut je vlak stejně lepší volbou..
Stačil by nějakej regioschark jako rychlík každé dvě hodiny i tak by si našel dost lidí páč Budy jsou věčné přeplněné stejně na to nemáme peníze ale tohle by si taky videlalo když to bude stavět ve větších městech při cestě a ne že se musí v Turnově přestupovat nejdříve bych zařídil tohle a viděl kolik cestujících by si to naslo
srovnávat počty cestujících po stoleté vlečce s realtivně moderní a rychlou tratí? To je asi jako srovnávat koňské povozy a auta..
Liberec je o něco větší než Budějice. Je tedy normální očekávat v rychlé vrstvě silnější provoz Liberec – Praha než Budějice – Praha, když jízdní doba bude také trochu lepší.
Liberec má vedle sebe ještě Jablonec, což u Budějic není + tu trať využije hojně i Turnov a dále Semilsko, Brod, Tanvaldsko, kam je z Turnova celkem obstojné železniční spojení už nyní a pak na trase samozřejmě velmi silná Boleslav..potenciál je tak 2x větší než Budějovice..
+ díky poloze stanice Mladá Boleslav město bude hodně silná i regionální doprava pro dojíždění do Škodovky, školy, na cestu do nemocnice, nákup…
Shark 1x za 2 h = v přepočtu 1 cestující za minutu.
Srov. s počtem lidí, kteří reálně mezi Libereckem a Prahou jedou (viz i příslušný úsek dálnic).
Být místními starosty tak bych SŽ poslal se zrušením tratí do míst, kde záda ztrácí slušný název. Jindřichovice by se měli naopak zkrátit rovnou tratí z Řasnice do Horní Řasnice (cca +3,5 km) a zrušit úsek z Nového Města do Horní Řasnice (cca -4,5 km), možná by se i něco ušetřilo zapojením tratě do Nového Města opačně. A o příměstské dopravě (se zahuštěním zastávek) po staré trati přes Jeřmanice do Hodkovic jsem tu už psal. A tunel z Rychnova do Jablonce by to chtělo, je docela hloupé jezdit sem přes Liberec. Co to je „Podle dodatku má dojít k prověření… Číst vice »
a kdo to zaplatí? tunel do Jablonce? Viděl jste co jablonečtí předváděli kvůli prodloužení tramvaje o pár set metrů do centra? Tak jim tam postavte tunel a novou trať, hodně štěstí..
Zaplatí se to ze státního rozpočtu jako skoro každá infrastrukturní stavba. A tady by jednokolejná trať stačila.
https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&rm=9iCzjx1UZ9J05EO500m2V&x=15.1367299&y=50.7095855&z=14
Tohle by na rozdíl od nové trati tramvaje moc v centru nebylo.
Dá se to navrhnout i jinak.
Ta vaše čára je zralá na provoz každou hodinu expres Pha – MB – Liberec, každou dvouhodinu Liberec – MB – Kolín, každou dvouhodinu Liberec – Turnov – Jaroměř – Hradubice a nějaké couráky. Prostě typická jednokolejka…?
Ne, to má být pro linku Praha – MB – Jablonec a případně pro nějaký courák.
Vámi uvedené linky mají jezdit po tom návrhu trasování, co zveřejnila SŽ.
no to bylo myšleno, tak že stát to zaplatit chtít určitě nebude, podívejte se na JD jaké by to mělo a pak jaká JD je z Jablonce do Liberce, to opravdu smysl nemá i když by to nebylo špatný, ale to zvládne i bud do těch Hodkovic
Jízdní doba Jablonec Liberec je 20 min, k tomu připočtěte 68 min a 5 minut na přestup, takže vám vyjde 93 minut na cestu z prahy do Jablonce.
S mým návrhem by pro jablonecké odpadl přestup a taky by to mohl vlak zvládnout za těch 68 jako do Liberce.
Projekt trati od Hodkovic do Jablonce namalovali už před 130 lety. Doporučuji jít se na něj podívat. Tunely, mosty, krásná utopie. A to neexistovala silniční doprava. Takže asi tak.
A že by se bez vlaku zastavil život třeba na Rádle s úspěchem pochybuju.
největší ztráta to bude pro Rychnov, ty vesnice kde zastavuje jen Os po 2h už tak zajímavé nejsou, navíc Rádlo, kde je zastávka pro většinu obce úplně mimo. Ale Rychnov má teď krásné spojení na Turnov a hlavně krajský Liberec + samozřejmě i dál do světa, tam to bude hodně mínus pro lokální provoz
Když tu nebude jezdit dálková doprava, tak by se daly zahustit zastávky a hodinový takt, aby to byla atraktivní příměstská doprava.
Kde takový projekt je k vidění? Rád se na něj podívám.
Co je na cca dvoukilometrovém tunelu utopického? O mostech ani nemluvě, žádný výrazný tam není.
To zrychlení se tu ale řeší minimálně od První republiky ne?
Mi začíná připadat, jestli s těmi změnami studií a variant spíš nekalkulují s variantou konce světa …
Něco se bude asi dít v roce 2030.
SŽ = strana mírného pokroku v mezích zákona (a tím zákonem je „nikdy se to jinak nedělalo“).
Proč udělat normální plnohodnotnou dvoukolejnou trať, když můžeme udělat kousek jednokolejky, kousek přeložky, kousek zrušit, bez koncepce, bez vize, plácat se jak děti na pískovišti, že.
to zrušení je naopak jasná koncepce..je potřeba co nejvíce ušetřit a nové úseky co nejvíce vytížit, to je takové šetření na papíře..
Předpokládám, že aspoň tunely budou dvoukolejné vzhledem k potřebě únikové cesty, nebo ani to ne?
Tunely budou dvoukolejné (to je i v tom videu), ono to bude dvoukolejné skoro celé… skoro.
Tak Budějovičtí dostanou s NEMAŠE 8 km dvoukolejných tunelů, přičemž z Budějovic nic nikam nenavazuje a nákladní doprava je zde velmi slabá a Liberečtí dostanou jednokolejný paskvil s křižováním v Hodkovicích. Paráda.
Možná vás to překvapí, ale přes NEMAŠE jezí nejenom vlaky do Budějovic, ale budou moci svištět i expresy do zahraničí – Lince, Vídně, Solnohradu a Innsbrucku.
Tak to svištění lokálkových expresů z rychlosti 70 km/h na trati do Lince slyším až sem.
Rychlost není rozhodující v tom, že objektivně nemáte pravdu ve vyjádření, že „z Budějovic nic nikam nenavazuje“.
Stejně tak nemají pravdu ti, kteří tvrdí, že z Liberce dál to nikam nevede.
Samozřejmě.
a můžete prozradit, KAM to vede za Libercem, aby tam byla nějaká poptávka odpovídající kapacitě vlaku?
To jsem zvědavý jestli se takových přímých expresů (denních) někdy dožiju, spíš bych hádal Graz než Innsbruck.
To už kdysi jezdilo. Jako Jože Plečnik do Ljubljany. Aby se něco takového dalo uskutečnit, muselo by to od Prahy přijíždět do Lince na minutu přesně, což je po koňské jednokolejce utopie.
A kde že mezi ČB a Lincem nabírají ty vlaky zpoždění a proč je naberou?
Není NEMAŠE v TEN-T? Liberec je aktuálně regionální trať…
A přesně na tomto pojmu samozřejmě nejvíc záleží… Nota bene poté, co se v horečném tempu omezoval rozsah celostátní dráhy.
Čímž chcete naznačit, že financování Liberce by šlo pouze z národních zdrojů, proto úspora jedné koleje? Podle mě by rychlá a spolehlivá dvoukolejka mohla zapříčinit dojíždění libereckých a okolních do Škodovky na šichtu třeba.
Spojení Praha – Turnov – Liberec – Görlitz je od jara toho roku součástí sítě TEN-T, což se podařilo protlačit v Bruselu za spolupráce i obou přeshraničních sousedů v rámci Euroregionu Nisa. Takže finance na spojení budou. Což byl další důvod, proč se to pohnulo. Jinak trať je celostátní a nikdy nebyla regionální. To samé i z Liberce do Žitavy.
Liberec je taky a dále na Gorlitz
Tohle bych viděl jako pozitivní. Spíš by se to dalo přirovnat k tomu, jako kdyby se místo NEMAŠE dosud sledoval zájezd na Zámostí a nyní se přidala aspoň jedna kolej rovně.
Nesmyslné falešné dilema.
Mmch. není pravda, že z ČB „nic nikam nenavazuje“ – je to spíše i o něco lepší než z Liberce.
Nepovídejte. V Horním Dvořišti i v Summerau, kde to zastavuje, nedávají ani lišky dobrou noc. Ze Summerau a okolí se do Lince cestuje hlavně autem nebo autobusem a ÖBB tam vozí vzduch.
Až na to, že z ČB to navazuje právě i do toho Lince.
Nicméně od začátku uhýbáte od hlavního tématu: a to TAKTOVÝCH uzlů neboli též přípojových skupin, kde rozhodujícím faktorem (jsou-li obě v X:00 nebo v X:30 h) je tzv. systémová jízdní doba (mj.) 1 h (což znamená reálnou jízdní dobu o něco nižší).
A tyto prvky jsou nezávislé na velikosti souprav či to, co pro vás je/není tzv. dost dobré.
Při tendenci SŽ mít zhruba dva měsíce v roce výluku na jednokolejné trati i s nižším provozem nebude jednokolejný úsek žádná výhra. A další omezení veřejné dopravy kolem Frýdlantu povede k dalšímu odlivu obyvatel a chudnutí již tak zanedbaného regionu. Argumentu „náhradou budou autobusy“ nemůže věřit snad nikdo. Zrovna o víkendu jsem slyšel na místě stížnosti, že o víkendu bus nejede a nemají se jak dostávat…..
Hlavně by mě zajímalo proč SŽ v projektu trati do Liberce od jihu řeší rušení tratikus na sever od Liberce. To má být jako nějaký handl? djako ve smyslu dovolte zrušit Jindřichovice s my o pár dní urychlíme trať do Liberce (která stejně bude až v příštím století)
bohužel ano..protože studie čístě Lib-Praha nevyjde..
Ať se rovnou udělá celá dvojkolejná. Stavět se bude i pro budoucí dopravu. Auto po silnici objedete, vlak nikoliv.
Chápu to správně, když se oprostím od nějakého toho rušení starých tratí, že oproti dosud schválenému se:
1) doplní obchvat Hodkovic (jednokolejně, ale „zájezd“ do tamní stanice zůstane v plánech pořád také)
2) „výměnou“ za to se zhorší (?) parametry spojky mimo Turnov?
Jednokolejka ne, to fakt ne. Ještě na rychlost 200 km/h tady se někdo musel hodně zbláznit. Tohle není uničovka nýbrž koridor kde se bude pohybovat násobně více vlaků než dnes.
To u nás zodpovědným dojde až bude pozdě
Náhodou to bude rána při vstřícné 400km/h.
Těch 200 asi taky nebude všude, by musely zrušit úrovňový přejezdy a to je nikdy nedělalo.
Lež.
Zase takový unikát to není, některé úseky španělských okrajovějších VRT byly zprovozněny jako jednokolejné. Je to věc hustoty provozu. Kolik tam má jezdit vlaků nedovedu odhadnout.
Španělsko s jeho komerční „hustotou“ provozu nelze dávat za vzor. Mmch. které že to jsou španělské úseky?
Nemám úplný přehled, vím třeba o nové VRT Venta de Baños – Burgos a mám dojem, že aktuálně i některé části LAV Madrid-Extremadura.
Jednokolejka na 200 je taky Botniabanan na severu Švédska, ale tam je samozřejmě trochu jiný provoz než tady…
To je samá studie, vizualizace…jen mi schází, že byla provedena realizace ☺
Na to je potřeba vědět, co se má realizovat. Zatím nido nemá takové zadání, aby to prováděcí firma dokázala podle něj postavit.
Máte psát písemku z matematiky… zadání vám nedali.
Situace je mnohem horší. Zatím ani není zadání, co projektovat.
Zdání je.
To je jim asi jedno protože vědí, že jich se to narozdíl od studie už stejně týkat nebude.
To je lepší než ten včerejší vtip, že do Bavorska budeme za pět let jezdit 200 km/hod. Jen jim zapomněl říct, že to bude jen v Ejpovickém tunelu.
Vzhledem k tomu, že SŽ potřebuje dělat každoročně na každé trati několik týdnů až měsíců výluky, tak jednokolejka má tu přidanou hodnotu, že aspoň cestující nepřijdou o možnosti užívání si NAD a přestupů 🙂
Dvoukolejka už také není žádnou zárukou zavedení „nickolejného provozu“.
Zdravím ke Křižanovu i jinam.
To samozřejmě ne, ale děje se to tak každý rok? Např na tratích 030, 080, 086 máte trvale při každé cestě cca 20-30% naději, že bude NAD.
Dělo se tak v roce 2015, 2017 a teď tedy letos + pak asi i příští rok.
Navíc kdyby se postupovalo dle letošního „mustru“, tak by se tak dělo i v minulých letech.
Jedna věc je údržba, druhá věc je změna trasy při kompletní rekonstrukci. Třetí věc je osazení mostu nad kolejemi, u Prosenic stály všecky 4.
Zdravím do Křižanova: tak jednou za padesát let se ten nickolejný provoz dá snést. Navíc Vám ty autobusy dnes zastavují i v obci.
Ale včera jsem si všiml, že NAD z Brna jezdí až do Havlíčkova Brodu.
Ano, teď pár dnů jezdí až do H. Brodu kvůli pár dnům „nickolejného provozu“ Pohled – Přibyslav, kde Dobrá správa taky původně chtěla „nickolejný provoz“ na mnoho měsíců.
Nakonec tam s pracemi začíná asi 5 měsíců po začátku prací v úseku Křižanov – Vlkov, tzn. ani by tam nebyl přesný souběh oněch „nickolejek“.
Není to „jednou“ za 50 let – viz 2015 Brno – Kuřim, 2017 na 2 měsíce Vlkov – Řikonín (NAD v přesahu).
A „zastavování v obci“: nesystémové, aby to bylo jen při výluce. Tzn. nutno řešit systémově a trvale (ne jen při výluce).
Jenže on je jednou za padesát let na tomto úseku, jednou za padesát na sousedním… a pak o kus dál. Takže celkově je to jednou za pasát let několik let (s přestávkami) kdy se nejede vůbec… „hezkých“ 10-20%
Celkem bych souhlasil, akorát že nověji SŽ dokáže udělat „nickolejný provoz“ i na dvoukolejce, takže aby v tomto smyslu byl vůbec nějaký rozdíl…
68 minut? Takže u relace Praha – Liberec neplatí to samé jako „za každou cenu“ u Praha – Brno aneb pod hodinu „kvůli taktovým uzlům“?
Proč?
Liberec je uzel?
Jestliže je možné jet ze stanice více směry, je to tzv. uzel. Z Liberce na 5 směrů.
Ano.
Uzel tratí do Horních Dolních a zpět. Nic zásadního.
Uzel mj. do „horního dolního“ Jablonce.
Z pohledu synergie té trasy naopak je taktový uzel v Lbc velmi důležitý, aby např. na 30min. interval přímých vlaků Praha – Liberec navazovaly v rovněž 30min. intervalu vlaky ostatními směry + tvořily i přípoje mezi sebou navzájem = ve věci přípojových skupin ještě mnohem důležitější než (reálně nedosažitelná + s ohledem na četný interval příměsta i VR-vlaků ne tolik potřebná) časová shoda přítomnosti spojů všemi směry v Brně ods. n. při existenci VRT.
Já myslel, že do Jablonce vede lokálka, kde provoz zajišťují lokálkové vozy řady 840. Nebo mě někdo neinformoval, že už je tam dvoukolejný koridor s elektrizací 25kV, kde se prohání každých 15 minut v jednom směru třídílný Panter.
Tak jednak – je psáno o výhledovém stavu s elektrizací.
Dále: podmínkou uzlu není 15min. takt (ba naopak – při takové četnosti provozu není uzel tolik potřeba, protože „jede to každou chvíli“).
No a nakonec: podmínkou uzlu není ani (ne)lokálkovost provozu.
Prostá elektrizace a zachování šedesátky. Paráda.
Nejsem si jistý, že relace Praha-Jablonec bude řešena přes Liberec.
Jinak uzel na celou to klidně může být, z Prahy se odjíždí jak noty na buben…
uzel v Lbc ale nemá nic do činění s JD do Prahy..ale pouze s frekvencí toho spojení..
Ano, je. Stýká se tu nejméně pět tratí – do Turnova/Hradce/Pardubic, do Jablonce/Tanvaldu/Polska, do Frýdlantu/Polska, do Hrádku/Německa/Děčína, do České Lípy/Litoměřic.
+7 minut na přestup a máte z toho 1:15
Totéž by ale platilo i u Prahy hl. n. nebo Brna hl. n. (zejména při vysokém počtu VR-vlaků Praha – Brno).
Aby se to vyjelo do taktové hodiny, muselo by to ze 68 minut klesnout tak na 50 (obojí se zastavením v MB), což není úplně malý rozdíl, obávám se jestli by pak nebylo nutné trasu mnohde zcela změnit a stavbu by pak různé tunely a mosty třeba 5x nezdražily.
Navíc těch 68 minut je pro expresní vrstvu. Nebylo by pro Liberecko lepší, kdyby se do uzlu trefovala ta rychlíková? Jako třeba v Táboře.
68 minut je moc. Takhle už to dneska jezdí autobus. Má-li to být konkurenceschopné, musí být hodina max. Liberec přece není na Moravě, aby to trvalo tak dlouho.
Každý fakt nejede jen na Černý Most, dnes je to busem 65 minut na Černý Most + 24 minut do centra, přímý autobus na Florenc zvládne jízdu za 95 minut.
Ale není to autobus z centra.
A slušný člověk bydlí na Václaváku, ne na nějakém sídlišti, že?
Podle vás Liberečák do Prahy bude dojíždět bydlet na sídliště?
Liberec – Praha Florenc přímý spoj podle jízdního řádu 100 min. „v noci“, 110 min. ve špičce.
Nemá být jednokolejná jen ta krátká turnovská spojka, kterou mají využívat jen expresy a případně náklady? Z článku ani z videa to není jasné, ale přinejmenším o všech nových tunelech se tam mluví jako o dvoukolejných.
Jednokolejná má být spojka u Turnova, tratě do a z Turnova a úsek Bakov nad Jizerou – odbočka zálučí, jinak všude dvojkolejky
Díky za odpověď. Proč zrovna v Bakově to má zůstat jednokolejné…?
Druhá kolej se nevejde, muselo by se bourat, na hloubený tunel to nestihne klesnout od Jizery, na ražený tunel je tam špatné podloží a obchvatem Bakova by byla cesta pomalejší (a k tomu z východu by to neprošlo protože ekologové)
Bourání není sprostě slovo.
No, dobře… Ale i kdyby. To stále nic nemění na tom, že jednokolejka mezi Prahou a Libercem dokonce na 200km/h je úplná, ale úplná pitomost – a je jedno jak je dlouhá, a kde vlastně přesně je.
Mrzí mě, že jsme zase sklouzli do toho naše typického „chci rychlejší spojení do Liberce, ale…“ Po tolika letech a tolika studiích (pan Sůra si dělá čárky, tak může dioplnit statistiku) máme konečně schválenou variantu 200PF, ale místo toho, abychom byli rádi a tlačili ten projekt dál, tak zase začneme řešit, že by se nám to každému líbilo trochu jinak. Mě osobně by se taky líbila plná dvoukolejka z MB až do Liberce, ale jsem rád, že nám vyšla aspoň varianta 200PF, která to moje přání neznemožňuje Že tam je jednokolejka na 200 km/h? Ano, v délce 6 km v… Číst vice »
„Je to vážně nepřekonatelná oběť, když na druhé straně získáme novou rychlou trať a rekonstrukci a elektrizaci celého zbytku Frýdlantského výběžku?“
Sugestivní otázka. Mimochodem přinejmenším u Jindřichovic jde o falešné dilema.
Mmch. 1 pár spojů za hodinu je hodně málo. A to i když mluvíme o spojích „mimo Turnov“.
18:-)
Tak snad se to nedostane k číslu 22.
Protože Spržel nás zřejmě staví do falešného dilematu – buď vám postavíme jenom poddimenzovanou rychlou trať a znemožníme dopravní obsluhu spousty jiných míst, anebo ty další místa necháme připojená, ale pomalou tratí z dob Františka Josefa.
Neexistuje jediný rozumný důvod, proč likvidovat rychnovskou a jindřichovickou trať.
Souhlasím, že neexistuje důvod rušit trať do Jindřichovic.
Místo aby se železnice rozvíjela, občas něco pro urychlení postavilo, tak se jen ruší.
Nepoudál onehdá jeden starosta, že rychlá železnice je zbytečná a lidem nic nepřinese? Že si ta SŽ nedá pokoj…🤣🤣🤣
Tahle trať ale má být na 200 km/h, tzn. ne o moc víc než stávající „koridory“. Zdaleka ne na 320 km/h jako některé úseky VRT.
Stejně to nikomu nepomůže…🤣🤣🤣
Podle některých komentářů pod články o VRT, tak jedině 300+ km/h prý dovede výrazně zkrátit cestovní doby a „přiblížit vzdálenější místa Praze“.
Takže i z toho by vyplývalo, že široké okolí Liberce se ani při 200 km/h „Praze dostatečně nepřiblíží.
Jakto, vždyť Holubice-Přerov má být taky na dlouhá desetiletí jen na 200kmh ač je to součást nej VRT koridoru??
Protože tam má jezdit i nákladní doprava.
Součástí je RS (rychlých spojení), pokud nebude kapacita, tak se VRT v tomto směru (mimo Přerov) postaví taky.
Jednokolejka se přede osvědčila na Opavu, tak o co přece jde… že se vlaky zdržují křižováním a kargo neprojede přes den vůbec je přece fajn….
Sprostá drátifikace a´la devadesátky bez 550 peronů.
Jste první, koho vidím protestovat…
Jo tak už začíná být jasné, proč Sebevražda Železnic potřebuje nový prostory. Nemají kde skladovat studie a další dokumenty na zrychlení trati na Liberec. Elektrifikace liberecka to bude další komedie.
Nejhorší na tom je, že tahle šaškárna je plně posvěcena nadřízeným orgánem, tedy ministerstvem dopravy. 🙁
Proč se rozvíjí jednoznačně odmítnutá varianta 1+1? To se zase jako vrací do hry?
Jednokolejka 200 km/h a bude to „zabezpečené“ jako v Pardubicích nebo už na úrovni aspoň roku 1950. Co správo?
Na červenou se přece nejezdí.
Jj. Píše se rok 2024, dle EK musí mit auta tolik asistentů, že chyba řidiče by měla být vyloučena, dětské trikolky mají GPS a omezovač rychlosti, ale SŽ se tu bude ohánět světýlky.
Ve zdejších diskuzích se tomu říká silniční lobby.
Auta jsou neřízené střely, vlak jede po kolejích, nemá kam uhnout…🤣
Co potom chodci, ozábradlovat až před dům a místo výhybek točit vrátka?
Červená, zelená stačí, netřeba to hrotit. 😀
V tram tunelu v Brně jsou 3 barvy, k zelené a červené ještě oranžová. Jen pro porovnání.
A pak nemá vznikat zmatek…
Omyl, budoucnost je v bílé a modré.
Se Stop markery, kde se bude předávat žezlo.
Bez ETCS těch 200 jezdit nepůjde.
Nemaj u SŽ nějaký volný flek? Fantazii mám taky bujnou
Nemají, Bohnice, Kosmonosy, Dolní Beřkovice a zbytek stejných zařízení musí své klienty někam umístit.
Jezdil jsem do Liberce, ale cestovni doba 68min. je konkurenci pro autobusy, ale ne pro auto, a ta cestovni doba je z Prahy? To vlak nemuze stihnout bez kompletni novostavby Praha-Ml.Boleslav, soucasna navrhovana trat ma jen z Prahy do Boleslavi mit jizdni dobu 45min. a jeste se uvazuje o snizeni rychlosti na bezd. spojce na 80km/h. To jako trat Ml.Boleslav Liberec takto navrzena bude mit jizdni dobu 23min.? A do Jablonce to bude s jizdni dobou jak?
Inu, stavime novy koridor pomalejsi nez jizda na dalnici… Takto to konkurenceschopne nebude.
Centrum PrahyLiberec za 68 minut je zcela konkurenceschopná doba pro autobus i auto, každý nepotřebuje jet na Černý Most
V Liberci není nádraží rozhodně v centru na rozdíl od autobusů , které už dnes přímo z centra Liberce do Prahy jezdí. A v Praze je nádraží na Vinohradech, centrum je pro mě Můstek nebo Staroměstské náměstí. Prostě mi centry je taková oblíbená šotoušská oblbovací taktika.
Ale je to cíl více lidí než Černý Most, obchoďáky (až na Ikeu) jsou i v Liberci. Dost lidí ani v Praze nekončí, ale pokračuje dál třeba na jih Čech, bude pokračovat s VRT na Moravu… Pokud bych měl jet třeba z Liberce na letiště, tak pro mě je daleko komfortnější na metro přestoupit na Hlaváku než na Čerňáku.
Ne to uplne neni, je to jako Praha-Brno, vlakem pod 2,5h, autobusem stejne, autem cca 2h, ale spise take 2,5h… Problem je, ze pokud casy vychazeji cca stejne, plus minus nejaka rezerva, tak lide budou volit auto na prvnim miste, vlak mozna na druhem, bus na tretim. A vy u zel. potrebujete vyuzit maximalni potencial, ktery ma, a to je vyssi rychlost a tim kratsi casy. Stavba, ktera zel. pouze pomuze dohnat ztraty, ktere ma diky investicim do silnicni infrastruktury, nebeude atraktivnejsi pro nekoho, kdo uz je zvykly na sve pohodli a cesta vlakem mu prinese, kdyz to pujde, usporu… Číst vice »
Neřekl bych že u relací, kde vychází auto a vlak časově stejně, všichni automaticky volí auto, zvlášť u těch nad 2 hodiny. Stačí se podívat na to zmíněné Praha-Brno, před 20 lety tak vlakem skoro nikdo nejezdil, dnes je jízdní doba vlaku stále skoro stejná ale railjety jsou přeplněné… čím to?
co třeba intervaly mezi vlaky? Oni totiž lidi, mrchy nevděčné, potřebují vyjet či dojet v nějaký čas a nikoli zrovna tehdy, když si moudrý úředník udělal čáru v grafikonu a až za hodinu-dvě další.
Plus taky lidi, mrchy nevděčné, necestují z jednoho nádraží na druhé, ale mezi úplně jinými místy, takže cesta vlakem je pro ně jen část cesty kterou potřebují.
Ani jedno šotouši, „cestující“ prstem v tabulce KJŘ, nepochopí.
Při stejném sjezdovém čase volím skoro vždy vlak. Parkování je extrémně otrava záležitost v centrech měst .
Navigace mi píše nádraží Praha hl.n. – nádraží Liberec za 71 min. Tzn. pokud by cesta vlakem trvala 68 min, řešil bych spíš první a poslední míli.
Mohlo by být zajímavé, takto udávaný čas ověřit pokusem, či spíše sérií pokusů. S odjezdem řekněme v 6.00 a pak po třech hodinách až do půlnoci. Za úspěch bych považoval, kdyby se podařilo dosáhnout „navigačního“ času, pro jistotu s přidanou rezervou deset procent, alespoň v polovině případů.
za úspěch bych považoval i kdyby se podařilo dosáhnout byť jednou..
Nevidím v tom problém pokud teda nespoléháte na neaktualizovanou offline navigaci. Waze nebo Mapy.cz jsou už dlouho celkem přesné a většinou nemám problém vypočtený čas stihnout pokud nenaberu zpoždění někde na zastávce
Já mám u mapy.cz problém dodržet čas. Abych stihl jejich vypočítaný čas, musím jet buď při nulovém provozu, nebo mimo obec jezdit 100-110. Jinak to nikdy nedám.
Naopak pěší vždy úplně s náskokem.
musíte jezdit svižně – rozjezdy a brždění i zatáčky, pak se to v rámci předpisů dá i podstřelit, google ukazuje většinou o maličko méně a tam už něco nahnat v rámci předpisů je fakt obtížné, ale nepravidelnosti moc nezvládají
bohužel kolony těžce nezvládají..semafory u Libuně jak google tak mapy.cz přidávají 2-5minut oproti běžné jízdě a realita je klidně 30-50 minut navíc..waze nemám, tak nemohu posoudit, ale zmiňované mapy.cz tězce mimo
Resi se rozsireni dalnice az k Boleslavi na 3 pruhy v kazdem smeru… Pokud mam cas cca stejny, a jsem zvykly jezdit autem, kde mi nove vlak usetri par minut, ci ctvrthodinu, tak pojedu dal autem…
jen pro info dnes odpoledne mi trvalo se dostat jen z náměstí republiky (což je tak trochu podobné centrum) na D10 50 minut..takže asi tak ta vaše navigace
Tuhle jsem koukal na youtube na jízdu autobusu Tatra 500 HB Honzík z Prahy do Jizerských hor, jak mu to krásně po liberecké dálnici odsejpá. Ještě že tu dálnici do Liberce mají, jsem si říkal.
Vsadím se, že z toho všeho vyjde akorát to opuštění trati do Jindřichovic 😀
Jo, jen mně nějak uniká, jak to souvisí s lepším spojením Praha – Lbc. Jako něco za něco. Když něco zlepšíme, něco zrušíme? Něco jako Kozina za VRT v Ústeckém kraji…
Jo, už to psal pan Sůra níže. Součástí studie je i modernizace tratí na Frýdlandsku.
Což pořád neznamená, že jedno s druhým tolik nesouvisí, resp. pakliže ano, tak naopak rychlá trať Praha – Liberec by mohla mít příznivý efekt i pro koncový úsek do Jindřichovic – a ne naopak.
Ono se to totiž řeší najednou jako Praha-MB-Liberec-Polsko, jestli se nepletu tak součástí tý schválený varianty jsou nějaký menší investice na Frýdlantsku a tady jim asi vyšlo, že do toho dávat peníze/udržovat se asi nevyplatí.
Jojo, “vyšlo” to tak, že celej pohraniční region je na odpis.
Takto si přece stát nemůže dovolit hospodařit.
Kam nevedou koleje tam není život?
Samozřejmě. ZOO Zlín nikdo nenavštěvuje, ten vláček uvnitř jezdí zbytečně
Že je pohraniční region na odpis se pozná podle toho, že někdo uvažuje o trati, po které se z Frýdlantu dojede za půl hodiny do Liberce a za 2 hodiny bez přestupu do centra Prahy?
To se pozná hlavně podle toho, kolik se toho pro existenci takové trati reálně dělá, ne podle řečí okolo… ty už se vedou desítky let a prd z toho.
na SK existuje príklad. Po vybudovaní slavneho terminálu Moldava nad Bodvou mesto, prišla o Os vlaky Turňa nad Bodvou a tie sa presmerovali do terminálu. Ešte lišiaci aj ušetrili vlkm, kedže vzdialenosť Moldava nad B – Moldava nad B mesto je 1 km a vzdialenosť Moldava – Turňa je 8km.
Navíc, ten terminál „mesto“ je z principu neobsloužitelný rychlíkovou dopravou, která jej zcela míjí.
Sova: prečo pisete tak hrubo politicky nekorektne 🙂 Spravne má byť „optimalizácia železnicnej siete v Libereckom kraji“ 😀
Jediné, co mě na tom uklidňuje, je naprostá nereálnost těchto fantasmagorií. Lowcost jednokolejka (!!!) na 200, napojení Jablonce padesátkovou lokálkou přes Liberec (za tu dobu je autobus u Mladé Boleslavi), opuštění úseku Rychnov-Liberec, to všechno jsou takové hověziny, že jde ze strany Správy železnic spíše o trolling Půty než vážně myšlené návrhy.
Ačkoli, exotů schopných tohle vymyslet je v Dlážděné a Křižíkově dost… Až moc.
Vypuklo léto a přehřáté mozky jedou na 200%🤣
copak léto, ale krajské volby klepou na dveře, tak je třeba zase vypustit oblíbené návnady pro mentálně méně zdatné voliče
Jak souvisí Jindřichovice s rychlým spojením Praha – Liberec?
Nesouvisí. Ale SŽ chce mít práce méně, ne více. A pořád ji někdo otravuje, že by měla něco dělat…tak likviduje.
Od začátku je ve studii proveditelnosti i modernizace tratí na Frýdlantsku.
Modernizace přece nevisí na existenci návazné tratě. A pokud ano, je asi někde něco špatně.
Naopak zrychlením cesty do Liberce se může cesta z/do daleka do/z Jindřichovic zatraktivnit.
Zase polovičatá řešení aby se Ušetřilo!
Za deset let se ten samotný proces bude řešit znovu. Jak u blbejch.
A to vymyslel Svoboda sám nebo mu někdo pomáhal?
Který Svoboda? 😀
Tohle je dílo odborů strategie (jak na SŽ, tak na MD), kteří si to takto zadali…
Hm, dovolím si připojit poznámku, že pěkně blbé dílo. Dlouhodobě tvrdím, že tohle nemá se strategií nic společného. Velká dlouhodobá koncepce hadr, místo toho se pořád řeší jednorázové projekty a neustálé úpravy v nich. To fakt nemá s koncepcí nic společného. Trať do Lbc je toho důkazem.
Docela nic moc na to, že se té „železniční koncepci“ věnují dva odbory strategie, které zaměstnávají nemálo lidí.
Hlavně to chce stáhnout pod 60 minut
Jednokolejka!!!!! Hosi co to je
A na D10 desetipruh, kde budou auta jezdit zdarma.
Nový hlavní tah do Německa? Ne moment, tam ta jedna kolej bude pomalá ještě navíc…
Nový hlavní tah do německa má být Krušnohorský tunel, ne?
Pokud je myšlen úsek přes Domažlice, tak jestli to kapacitně stačí a bez nákladní dopravy by projekt nevyšel, tak chtějte raději něco než nic. Ten kousek uprostřed se dá později předělat taky. Jestli to chcete pořád blokovat, tak nebdude nic.
Jenomže…. Ono by se na to v případě provedení téhle modernizace už pak na to nesáhlo minimálně 20-30 let – co se koncepce týče. Nedává smysl chtít jednokolejku v dnešní době prostě… Nevím, koho to napadlo, ale příčetného člověka rozhodně ne.
No jestli v tom tunelu dojde k něčemu jako ve Švajcu, tak co. Stejně to tunel nepobere všechno, podle mě jen pravidla a adhoc budou muset do Děčína. A zase chybí jakákoliv záloha. Stejně tak v případě výpadku Domažlic by měla být k dispozici možnost jet do Bavor z Chebu.
K čemu to opoštění tratí ? A jednokolejka na 200 si nedokážu představit.
Nebojte. Nakonec bude místo jednokolejky na 200 nickolejka na 300.
Tak nickolejka by klidně mohla být na 0,1 c, ne at netroskarime?
Ano, i tato rychlost bude cestujcím již brzy doručena 😀
Dožijeme se toho? Nebo je to zas jen prodej snů?
Tak těžko říct, Marceli, no… jsi prakticky důchodce, záleží na životosprávě.
Zrušení v podstatě nesouvisející tratě do Jindřichovic? Dost možná. To je jako kolem roku 1997, když začaly úvahy o obnově do Heřmanic, hned se pro jistotu vytrhaly dosud tam ležící koleje (obdobně Haidmühle z německé strany na jihu). A výroby dalších cancourů místo pouhého doplnění sítě (Rychnov), nutnosti v podstatě křižování při 200 km/h? Toho snad radši ani ne. 🙁
Heřmanička přišla o svůj význam zrušením polského úseku. Tam je dnes důl. Obnova v v celé délce by nebyla možná.
Btw. při rušení trati neměli místní námitky, pravidelně jezdící autobus s kratší jízdní dobou navíc zajíždějící do centra Kunratic vítali
Přátelé s mínusy kolik vás četlo zápisy Místního národního výboru Heřmanice nebo Kunratice ze 70. let? Vsadím se že nikdo. Já se přiznám, že ano. Takže tehdejší nálady místních znám. A o trať fakt nikdo nebojoval.
Jo, a ještě doporučuji knížku o zrušených tratích vydanou někdy v devadesátých letech.
Vzhledem k tomu, že ji soudruzi nechali rozpadnout, a jízda se stala neatraktivní, tak místním opravdu nechyběla.