Infrastruktura Silnice

Rychleji do Krkonoš. Po více než deseti letech získalo ŘSD povolení na obchvat Nové Paky

Silnice I/16 v Nové Pace. Foto: Google Street View
Silnice I/16 v Nové Pace. Foto: Google Street View

Obyvatelé Nové Paky na Jičínsku by si do tří let měli oddychnout od husté automobilové dopravy, která prochází centrem města. Krajský úřad Královéhradeckého kraje vydal stavební povolení na obchvat silnice I/16, která je důležitou spojnicí pro cesty do Krkonoš. O obchvatu se ve městě mluví třicet let, územní rozhodnutí získalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už před třinácti lety.

Zatím nepravomocné stavební povolení je zveřejněno na úřední desce kraje, informoval o něm na twitteru také generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Novou Pakou podle posledního sčítání dopravy v roce 2016 projede denně v průměru 16 tisíc aut.

Příprava stavby se táhne především kvůli výkupům pozemků i požadavkům jejich majitelů. ŘSD o stavební povolení zažádalo v červenci 2018, řízení ale bylo ještě přerušeno letos na začátku roku. Už loni na konci roku získalo ŘSD stavební povolení na některé přeložky polních cest či stavbu protihlukových stěn, tentokrát získalo povolení pro hlavní trasu. Podle Mátla chce ŘSD vypsat soutěž na podzim. Podmínkou ale je, že se nikdo neodvolá a rozhodnutí nabyde právní moci.

Celkem 8,4 kilometru dlouhý obchvat má podle rozpočtu vyjít na 1,140 miliardy korun.  Trasa začíná u Kumburského Újezdu a končí u Vidochova, součástí je i téměř půl kilometru dlouhá estakáda. Na obchvat by pak měl navázat ještě další obchvat kolem obce Horka u Staré Paky. Detailněji je stavba popsána v informačním letáku ŘSD.

Trasa obchvatu Nové Paky na silnici I/16. Foto: ŘSD
Trasa obchvatu Nové Paky na silnici I/16. Foto: ŘSD

Silnice I/16 je hojně využívána kamiony, ty způsobují v Nové Pace často problémy nejen emisemi a hlukem. Na silnici je podjezd železniční tratě, kam nesmí vozidla vyšší než 4,2 metru. Pravidelně se zde ale objevují řidiči, kteří zákaz nerespektují, několikrát tak došlo k poškození mostu.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří 3

Uzavírejte sázky, kdy se do toho vloží superhrdina Super Patrik se svým odvoláním.

Eduard

Prosba na redakci zdali by mohla všude tam, kde drhne výstavba liniových staveb objasnit nám čtenářům kde to drhne. Kdo je za daný stav zodpovědný. Jak pan Jirka níže v komentáři popisoval, že žádost o územní rozhodnutí ohledně D0 Běchovice – D1 má rok a půl na stalo nějaká paní na Praze 22. Myslím, že máme právo vědět o koho se jedná, kdo je nadřízený té paní. Proč to dlouho to trvá a na koho se můžeme obrátit, aby se celý proces urychlil. Předem moc děkuji.

Jana z N.Paky

Obyvatelé Nové Paky čekají na obchvat více jak 40 let. Za tu dobu se zde stalo nespočet smrťaků ,úrazů na přechodech dopr. nehod . Vyjet z vedlejší ulice na hlavní dnes je téměř nemožné. A to nemluvím o znečištění ovzduší. Další překážkou je železniční most ve městě, který potrápil nejednoho řidiče kamionu. Několik jich zůstalo napasovanych pod mostem. Naposledy před měsícem řidič co převážel klády. Lidé co bydlí u silnice nemohou v noci spát, protože městem projede tak 50 kamionů za noc s náležitý duněnim, brzděním,řazenim. Ta číslovka 50 není vycucaná z prstu, je od paní která v noci nemůže… Číst vice »

DPP odbornik

To se hodi. Vlakem by tam jel z Prahy leda blazen. A az bude D11 tak i od Hradce a odkukoliv. Zeleznice do Krkonos je k nicemu. A jeste konci v Upe.

Miloslav

Příklad ukazuje dvě věci:
1) ŘSD je neschopná organizace, když nemá po deseti letech vyřešené pozemky – není to jen u této stavby, ale obecně – proto tak rádi hulákají a svádějí vše na tzv. ekoteroristy
2) řešit dopravu jen zvyšováním kapacity silnic nevyřeší vůbec nic, jen přesune problém jinam

DPP odbornik

Jo, postavime krkonosske metro 😀

PepaZdepa

Že by FD ČVUT? 😁

Jakub

Předpokládám, že si o sobě myslíš, že bys ty pozemky už měl vyřešené, co?

Jirka

Pozemky nejsou v přípravě staveb problém. ŘSD mohla vykupovat pozemky teprve nedávno, předtím připravu blokovali ekoteroristi.

Brudibar

Pozemky jsou vykoupené již delší dobu. Z kraje roku to zastavila námitka vlastníka přilehlého pozemku na konci plánované stavby, ve Vidochově. Chybí tam sjezd.

Cestující, teď ale doma

Křižovatky ve tvaru T ještě chápu a jsou celkem v pořádku, ale za tu křižovatku ve tvaru + by měl dotyčný dostat, ale ne odměnu.

Vladimír Nový

Tak pořád lepší než kruháč, ja je dnes nesmyslně v módě…., který ve špičkách ucpe a jindy znepříjemní plynulost dálkové jízdy po silnicích I. Tříd

Eduard

Dobrá zpráva pro Novou Paku, její obyvatele i návštěvníky Krkonoš.
Docela by mě zajímalo co tak dlouho trvá na vydání stavebního povolení. Může mi to prosím někdo vysvětlit? Předem moc děkuji.

Jakub

Z článku neplyne, jak dlouho trvalo řízení.

Jirka

Autor to špatně napsal. V té době není jen stavební povolení, ale také EIA, územní rozhodnutí, projekt, výkupy pozemků,… Jsme v EU, takže aby mohla být stavba spolufinancovaná z přerozdělených penez EU, tak musí mít ekoaktivisté přístup do procesu schvalování. Do toho pomalá práce úředníků na stavebních úřadech, výsledkem je, že příprava trvá 10 let a v případě odporu ekoaktivistů nebo místních ještě déle.

Eduard

Pane redaktore. Dovolte mít na Vás prosbu, respektive námět na článek. Mohl by jste prosím nám laikům vysvětlit proč všechno tak dlouho trvá, jaké jsou lhůty, specifika atd. Proč třeba není možné, jednotlivé administrativní procesy zkoordinovat, sesynchronizovat tak, aby lhůty byly co nejkratší. Předem moc děkuji a přeji Vám mnoho spokojených čtenářů.

Eduard

Díky pane Jirko. Chápu, že je potřeba mít administraci takového projektu, projektovou dokumentaci udělanou podle nějakých standardů. Ale co mi hlava nebere, že v dnešní době internetu, informačních technologií trvá všechno tak dlouho. Rozumím tomu, že je potřeba nějaká doba k projednání s dotyčnými subjekty, že se to nedá stihnout za dva týdny, ale 10 let? Prostě něco je u nás opravdu špatně. A já bych rád věděl co.

Jirka

I pitomý developerský projekt trvá připravit 7-8 let. Na vině jsou špatné zákony a pomalá práce úředníků.

Jakub

Co je na jejich práci pomalého? Nestihli nějakou lhůtu?

Eduard

Jestli se Vám zdá ta lhůta krátká, tak mě rozhodně ne. Právě naopak.

Jirka

Příklad: před rokem a půl dalo ŘSD žádost o územní rozhodnutí ohledně D0 Běchovice – D1, zatím rok a půl žádost úřednice na Praze 22 zpracovává. Přitom nějaký jiný akčnější úředník by to měl za pár týdnů hotové.

Eduard

Tak tady je místě se ptát, proč takovému člověku nepomůže ministerstvo dopravy popř. někdo z ŘSD či magistrátu, aby se ta úřednice nejen že nemusela tak dlouho mořit, ale i také, aby tam nenasekala chyby díky kterým se pak takoví Patrikové takový projekt snadno smetou ze stolu. Po pravdě je mi smutno, že všechno tak dlouho trvá, že díky neschopnosti státu a jeho představitelů musíme spoustu času trávit v zácpách, lidé dýchat zplodiny o spoustě zmařených životech ani nemluvě.

Zyx

To by si pak RSD mohl vydavat ta povoleni zrovna sam a jak by to tam dopadlo. RSD je stavebnik a stavebni urad musi zustat nezavisly.

Jirka

ŘSD stavební úřad neovlivní. Nicméně magistrát by mohl stavební úřad posílit. Od současného vedení Prahy bych to ale nečekal.

Jiří Kocurek

Co do počtu hlav klidně. Ale měl bych pochybnosti o obsahu, aby to nebyl jen kanonenfutter.

Brudibar

Před několika lety začala platit přísnější EIA a tento obchvat nedostal výjimku jako jiné stavby. Proto se opakovalo kolečko. Všichni zúčastnění orgáni se museli znovu vyjádřit. Ještě předtím to brzdila neochota prodat pozemky za danou cenu. No a ještě více v historii se měnila trasa na základě vítek místních obyvatel. Ono se totiž bude stavět velmi blízko obydlených oblastí. Sice je to obchvat, ale vede městem.

Zbyněk

Obchvat Nové Paky = více aut v Horce, Studenci, Čisté a všude v okolí.

Flinta

A odkud tam ta auta po postavení obchvatu Nové Paky přibydou? Není jedno, jestli tam dojedou po silnici I/16 přes Novou Paku nebo po jejím obchvatu?

...

Přesně. Dopravním nihilismem se nevyřeší nic.

Frantisek

Zato podporou většího převážení (a ještě co nejméně šetrně) se vyřeší vše… 🙂

...

Zase to nesmyslné černobílé uvažovaní.

„Only a sith deals in absolutes“ 🙂

Frantisek

Teoreticky o něco pohodlnější cesta přiláká více zájemců. Těžko říct, jaký vliv bude mít takovýto kousek. Uleví-li městu, je to dobře, ale hlavní úsilí by se mělo napnout spíše k motivaci tolik nejezdit anebo zvolit šetrnější způsob – třeba investicemi do zdejší železnice, která by měla převzít zpět alespoň část zejména těžké nákladní dopravy. A ne, že vše přestavíme tak, aby první volbou pro ni byla silnice, jako se děje.

Lemmy

Železnice do Špindlu, Jánských Lázní a Pece? No to vám přeju mnoho zdaru! 🙂

Svojsin

Pan František je dlouholetý fanatický zastánce vlaků, bez ohledu na cokoliv ostatního. Tak mu ten vláček do Špindlu prosím neberte, děkuji..

...

Pche, co do Špindlu… Dvoukolejnou koridorovou trať ze Špindlu přes Špindlerovku na Labskou a přes Dvoračky a Ručičky dolů do Harrachova, z Pece pak přes Lučiny, Liščí horu, Výrovku a Luční k bývalé Obří boudě, odkud se jednak bude úvraťovat do Polska a kromě toho odtamdud povede ozubnicová trať na Sněžku a dál Lvím dolem do Malé Úpy.

Jiří Kocurek

Přesně to jsem čekal. Kamiony se zbožím z Německa do Polska vyřešíme nákladištěm na lokálce, kde místní pekař bude muset nakládat chleba, protože je motivován pokutou za nedodržení všeobecné železniční povinnosti. Protože rozvoz chleba z pekárny do obchodů jedině po železnici. Když už teda nedokážeme nic udělat s Vídeňskou úmluvou, která neumožňuje zakázat tranzit na silnicích 1. třídy. A stavět další železnici do Německa by bylo příliš složité, nepotřebné a odsálo by to peníze z lokálek, kde jezdí 810 6x denně.

DPP odbornik

Nekde jen 4x o vikendech v lete, ale presto je pro takove obce zeleznice naprosto zasadni vzpruha, ktera takove obce zachranuje od toho stat se dirou sveta. Nemit ji, tak uplne zmizi z mapy. Resp. ze sotomapy. Sotousi uz nikdy neprijedou a v jednote uz nikdo nikdy nic nekoupi. 😀 Se sotousi a jejich o predstavami o svete je vecna sranda. 🙂

Mirek

Prosím o vysvětlení, jak obchvat zvýší počet vozidel tranzitujících přes jmenované obce směrem na Trutnov 🙃

Pavouk
Kubrt

Tak jasně, obchvat Nové Paky přiměje obyvatele podkrokonošských vesnic vytáhnout žigulíky z garáže a začít indukovaně jezdit tam a zpět, aby se projeli. Nebo že by zpovykaní pražáci přestaly na lkyže jezdit do Alp, když krokonoše budou díky obchvatu tak super atraktivní destinací? Ne, obchvat Nové Paky nikoho nenaindukuje – kdo tam potřeboval jet, jezdil bez ochvatu a bude i s ním.

Twix

No, ono jde spíš o to, že třeba z Prahy do Pece může být cesta přes Novou Paku plus mínus stejně dlouhá jako přes Jaroměř, záleží spíš na konkrétní dopravní situaci. A tento obchvat může mírně posunout to rozložení ve „prospěch“ Nové Paky a tím přetáhnout i více aut do Horek apod. Ale souhlasím že změna bude asi velmi mírná (v případě Studence asi žádná) a prodloužení D11 k Jaroměři to zase bude negovat.

Pavel

Určitě se projedou na nákup či návštěvu častěji přes Novou Paku. Lidé v Podkrkonoší nepoužívají navigace, protože všechno znají a vědí. Takže do teď mají Novou Paku načtenou jako opruz a špunt. Pak to bude luxus vyluftování auta po obchvatu. Po čumáku tady parkuje 80% místních. Nežli by zkusili zacouvat do mezery, raději jezdí dokola, dokud nenajdou mezeru na vjetí po čumáku. Couvání a parkování mezi auta je tady bráno za nonsense. Průměrná rychlost na 100 km vzdalenost je tu v Podkrkonoší jen cca 50 max. 60 v hodině!

Jindra

Místní do Paky jezdí proto, že je tam Penny a spol. A nejen oni, velké nákupy tam pravidelně dělají cestou zpět z hor i lufťáci. Btw: víte kde při Koroně došla v regionu mouka nejdříve? Odpovím si sám: v Pace v neděli odpoledne. 🙂

Obchvat lufťáky z velké části odbourá, protože pojedou okolo a městu se vyhnou. Velká úleva pro místní.

Pavel

Souhlas! Obchvat, nejen v Pace, je potřeba jako sůl – indukce neindukce!

...

Dopravní indukce je podobně perversní a prázdný pojem, jako třeba vykořisťování. Je tu nějaká dopravní poptávka. Ta je buď naplněná nebo nenaplněná. Pokud naplněna není, třeba proto, že nemáme dostatek komunikací, zcela konkrétní lidé to pociťují jako újmu a problém. Naopak ta poptávka nad určitou hranicí saturace dopravních potřeb už s růstem nabídky dál neroste.

Jiří Kocurek

Totéž by se dalo říkat o potravinové indukci. Méně jídla čechům! 😛
Přitom populace ČR již od 1. republiky prakticky neroste.

Jiří Kocurek

Ano, jak každý Plzeňák potvrdí, tak od otevření obchvatu Plzně projíždějí centrem Plzně dvojnásobně dlouhé kolony kamionů.
Podobně v Brně, po otevření Pisáreckého, Husovického a Královopolského tunelu narostla povrchová doprava dokonce násobně.

Jirka

Auta v budoucnu spíše ubudou až se dostaví D11.

Zbyněk

Stejně jako „ubyla“ (tedy neubyla vůbec) na Jižní spojce po otevření D0 mezi D1 a Slivencem.

Twix

Ale ubyla, akorát to během těch 10 let zase narostlo. Před otevřením tunelů na D0 byla Jižní spojka a Barrandov zasekané pravidelně (z poloviny kamiony), teď se to tam hroutí pořád spíš jen v největší špičce. Intenzity prostě stoupají. Na starém úseku D0 mezi Slivencem a D1 nebyly před 5 lety tolik běžné kolony, teď tam jsou každé odpoledne, přičemž na silniční síti v okolí se nic podstatného nezměnilo, naopak byla otevřena Blanka co teoreticky něco odsud odvede.

Lemmy

Aneb nejvyšší čas na mýto.

Adamgolias

Samozřejmě , Mýto je cesta . To volanti ale neradi slyší. Platit za opravu silnice , kterou rozbíjí , úklid sněhu aby mohli i ve vánici jet stovkou a až si nabíjí hubu tak kritizovat . A hlavně dat obcím volbu zpoplatnit průjezd po obecních komunikacích. Nejlepší způsob regulace zbytečného ježdění.

...

Ale za to se přece dávno platí. Jmenuje se to „spotřební daň z pohonných hmot“ a zdaleka největší finanční zátěž v poměru k přepravenému nákladu platí osobní auta.

Jiří Kocurek

A na Radlické taky vrzostl provoz, nebo se spíš z Radlické místní provoz přesunul na čtyřpruh K Barnadovu?

Adamgolias

Obchvat Nymburka byl v mnoha volbách zaklínadlo , mnoho zvanilu a volantu mělo pocit že když nebude , skončí svět. Tak ho postavili. Tir zmizely tak z 80,%i přes zákazy bloudí Nymburkem stále , co narostlo sileně je individuální osobní doprava. Nyní je NBK stejně neprůjezdný jako před obchvatem . Takže auta neubydou. Lenoši s nadváhou objíždějící řeznictví papírnictví drogerii Lidl Kaufland školu Lidušku kámošku poštu babičku i když to je pár metrů budou dál omezovat život ve městech , zabírat 5m čtverečních plochy a smrdět . Ve jménu svobodného rozhodnutí , demokracie , práva volby a já nevím čeho… Číst vice »

DPP odbornik

Ze je v tom Nemecku, kde ma obchat uz kazda druha obec ale nespokojenych lidi. Ale dekujeme za nazor. 🙂

Gabriela

Ano a to mě štve, teď to tady je masakr. Bydlíme u hlavní silnice ve Studenci a od pátku do neděle hnus.

Laik

Je neuvěřitelné, kolik zásadních obchvatů nám v roce 2020 stále chybí.

Pavel

Nic nového pod Sluncem. V ČR to má pevnou tradici: To je kostelníkovo, to lékárníkovo, to řezníkovo. V Česku obvykle pozemky nikdy nepatřily tomu, kdo na nich dřel a hospodařil, ale spekulantům – už před 100 a více lety. Ve srovnání nejen s okolními zeměmi se tady silnice kroutí od návsi s hospodou, kostelem, řeznictvím a lékárnou k další návsi s hospodou, kostelem, řeznictvím a lékarnou. Nic není „náhodou“.

Frantisek

Možná tak po roce 1990. Ale pokud by patřily těm, již na nich pracují, nebyl by výkup naopak ještě obtížnější? Nešlo by už „jen“ o cenu…

Pavel

Určitě se lépe jedná s aktivním vlastníkem, nežli se spekulantem. Aktivní vlastník volí menší zlo. Plzeňáky kdysi bojkotování obchvatu po D5 tvrdě vytrestalo a lidi jsou už poučení.

Jirka

Tady o nějaké pozemky vůbec nejde. Tady jde o množství peněz na obchvat. Pozemky lze jednoduše vyvlastit. Horší je příprava přes odpor místních a eko aktivisty.

Eduard

Když pominu ekoblby, tak není jednodušší, rychlejší a levnější připravovat projekt s místními? Aby místní mohli do toho nejen mluvit, ale i spolurozhodovat a tudíž pak zbytečně nekladli odpor. Ono jinak vypadá, když místní starosta řekne chtěli nám tu postavit nějakou obludnost a já to zablokoval a jinak, díky mě a mé snaze tu máme obchvat.

Pavel

Přesně tak!

Petr

Přečtěte si stavební povolení a námitky pana Mikulky a pak mluvte o samosprávě.

Pavel

Všude jde o pozemky a spekulanty v pozadí. Jakmile je vysettlováno, pískne we a jede se.

Jiří Kocurek

Jo, to je jezedákovo, tedy Strany a Vlády. Náměstek to pole v životě neviděl, ale ti, co tam dostali umístěnku (tj. příkaz pracovat), těm to patřile jen per huba politického prohlášení.

Frantisek

Zásadní je především nevozit vše po silnici a nevozit toho čím dál více. Pak je možné dimenzovat síť. Jinak se prostavíme spíše do pouště.

Tomáš V.

Hezká teorie. Ale nevšiml jsem si toho, že by vyspělé státy na západ od nás udělaly před 30 lety stavební uzávěru se slovy: „Tohle vám musí stačit.” A zkuste to říct obyvatelům v dotčených obcích, že si mají vyřešit, aby se po jejich silnicích převáželo méně a úsporněji. 🙂

Pavel

Naopak, Švýcaři podtunelovali i obce s pár stovkama obyvatel, aby prostavěli peníze vybrané z daní a nemuseli řešit záporné úroky v bankách. Tahle krize nás rychle přivede do podobných úskalí i staveb.

Adamgolias

Vyspělé státy? A to jsou ty , kteří mají momentálně patent na rozum? Nebo tajemná Čína? Nebo snad USA? Vyspělý stát , to je pro každého zřejmě něco jiného. Já nechci republiku , kde po pěti kilometrech bude nepřekonatelná liniová stavba , já považuji za vyspělý stát takové zřízení , kde se individuálnímu automobilismu hází klacky pod nohy , nové fabriky rostou na místě starých a zabetonovat louku , pole je trestný čin. Není to zřejmě většinový názor , většina touží po dálnicích parkovištích vrt letištích skladištích …

DPP odbornik

Ano, jste tu na spatne adrese. Ale opet diky za nazor, kam chcete poslat klicenku? Zelenou prdpokladam. 😀

...

A co životní úroveň, taky toužíte po životní úrovni 19. století, po kterém tolik voláte? On z těch fabrik a liniových staveb asi není nikdo úplně nadšený, stejně jako nikdo není nadšený z toho, že musí v obchodě za zboží platit, ale tak nějak chápe, že bez toho by to nefungovalo.

Pavel

Ale to jsme chtěli, ne?
It never rains in California…
It pours, man, it pours!

...

Napsal někdo, kdo nakupuje v supermarketu dováženou zeleninu a počítač má také dovezený. To se to káže voda a pije víno…

DPP odbornik

To vite, prisel, placnul totalni nesmysl a mel vitezny pocit jak vsechny moralne poucit (pricemz jeho vlastno moralka je na urovni toho, ze by za prislib obnovy kozi drahy volil klidne babise) a zase odesel. Typicky šotous Fanatišek.

Zbyněk

Kapacita silnic bude vždy nedostatečná. Přidáte-li kapacitu někde, uberete jí jinde.

Jiří Kocurek

Takže když VaK položil novou splaškovou kanalizaci v obci, tak ubral kapacitu v té stávající jednotné, která je dneska jenom pro dešťovou vodu. Ano?

DPP odbornik

Sotouse vzdycky bude trapit, ze se vic vyplati milion jinych veci nez stavet jim koridor do Krkonos. A zakaz jezdeni autem ani vseobecna zeleznicni povinnost taky ne a ne prijit. Ani ta ropa ne a ne dojit. A levny benzin jeste.

Zbyněk

Přesněji: Přidáte-li kapacitu silnice, zvýšíte počet aut, a zvýšený počet aut ubere zbylou kapacitu jinde na té trase. Takže stavět silnice, kvůli nedostatku kapacity je nekonečné. Platí pro individuální dopravu. princip dopravní indukce.

Váš příměr ke kanalizaci nechápu.

...

Vy se nejdřív naučte, kde se píší a kde se nepíší ve větě čárky. Pak postupně můžete začít zaměřovat pozornost na složitější věci.

Počet aut opravdu nezávisí na kapacitě silnice (hint: v arizonské poušti nebo na Islandu mají kapacitu silnic slušnou a přesto se jim tam počet aut nijak rapidně nezvyšuje, on totiž počet aut závisí výrazně ještě na něčem úplně jiném).