Letecké společnosti Letectví Letiště

Ryanair spustí třetí linku z Brna, začne létat do Berlína

Boeing 737-800 společnosti Ryanair v Brně. Foto: Letiště Brno
Boeing 737-800 společnosti Ryanair v Brně. Foto: Letiště Brno

Letecká společnost Ryanair začne od dubna nabízet přímé spojení Brna s Berlínem.  Od 2. dubna začne firma létat na letiště Schönefeld na jižním okraji Berlína. Do německého hlavního města bude létat dvakrát týdně, v úterý a v sobotu. 

Ryanair novou linku oznámil jen pár dní poté, co zahájil provoz na obnoveném spoji z Brna do Milána Bergama. I nadále zůstává v provozu linka Ryanairu na londýnské letiště Stansted. 

Linka bude létat z Brna v úterý ve 12:55, v sobotu ve 14:25. Nejlevnější zpáteční letenky začínají na zhruba 1200 korunách. 

Brno tak získá alternativu pro železniční a autobusové spojení do německé metropole. Vlakem trvá dosud cesta 7 hodin, ale až do centra města.

Otevřením linky do Berlína úspěšně pokračujeme v rozšiřování počtu pravidelných linek létajících z Brna – přesně tak jak jsme slíbili před rokem, kdy se letiště stalo součástí skupiny Accolade. V případě Berlína jde navíc o zcela novou trasu, která bude mít v Brně premiéru. Věřím, že naváže na úspěšnou linku do Bergama, která od prvního dne létá téměř plně obsazená. O létání z Brna a do Brna je evidentně velký zájem, což nám dává dobrou pozici pro jednání o možném otevření případných dalších trasách,“ řekl generální ředitel Letiště Brno Milan Kratina. 

Letiště Schönefeld je hlavní základnou Ryanairu a easyJetu v Berlíně, jde využít i pro lety do dalších destinací. Zejména středomořské destinace nebo Kanárské ostrovy vychází letecky z Berlína obvykle výrazně levněji, než z Česka. 

37 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Myslím si, že lítat z Prahy do Berlína je to stejné jako lítat z Brna do Vídně…A to především s ohledem na vzdálenost a možnosti využití dalších druhů dopravy, které z hlediska času a nákladů jsou pro leteckou dopravu velmi konkurenceschopné. Nicméně je to jen můj osobní názor…

  • To jestli se to uživí a za jakých podmínek se uvidí. Dejme tomu čas, a zhodnoťme to za nějakou dobu. Myslím si, že my v Brně můžeme být rádi za každou novou nebo obnovenou linku do destinace jako je Berlín, Londýn Stansted a Mnichov, příp. i Bergamo, z nichž lze letět dále. Brno nemá na to, aby konkurovalo takovým letištím jako je Praha nebo Vídeň, nicméně může být dobrou alternativou.

  • To je dobrá zpráva pro Brno. Jen tak dál. Každá podpora rozvoje regionálních letišť je důležitá. Dost už bylo podpory výhradně Prahy. Ono je to vidět i na číslech, nejen dopravních. Proč má mít Praha 15 milionů cestujících a Brno jen 0,5 milionu. Proč to tak je, když je Praha cca 3x větší než Brno (1,5 vs 0,5 milionu obyvatel). Tak snad se to má odrážet i v leteckých službách ne? Praha má mít 10,36 a Brno 5,16 milionu cestujících. Každý v ČR musí vidět, kam tečou veřejné peníze. Pojďme to udělat spravedlivěji. Jinde to normálně funguje. Rakousko, Německo apod. – rozdíly jsou nejen mezi velkými městy minimální. Proč mám jezdit na letiště do Prahy, když chci letět z Brna (poslední 3 roky alespoň 5x). Navíc jak už tu někdo psal, dotovaná je pouze linka do Mnichova, protože létá 2x denně. Zbytek si na sebe vydělával.

    • Vaši jednoduchou úvahu chápu. Bohužel však zapomíná na několik podstatných momentů, které ovlivnily tak drastické rozdíly v letecké obslužnosti. Za prvé – řádově vyšší atraktivita Prahy pro turistický incoming. Prostě Praha je ve světové desítce top turistických destinací. Takže z cestujících letadly je obrovské procento zahraničních pasažérů a jen relativně malé procento cestujících z ČR. Podobné lákadla jsou v regionu i Vídeň, Budapešť a Krakov – i když asi už ne tolik výrazně co Praha. Jenže pokrýt tato 4 města znamená pro dopravce obsloužit celý region. Takže došlo k extrému, kdy menší města typu Brno, Ostrava, Bratislava nemají žádného pořádného síťového dopravce typu Lufthansa, KLM, British Airways … Této díry na trhu si všimly zatím jen ČSA a BMI, jejichž cílem je ale získat i bakšiš od místních samospráv, ale to jsou to bohužel letečtí trpaslíci navíc trpějící neduhem občasným rušením těchto linek. Až si této díry na trhu všimnou střední dopravci typu Finair, LOT – tak snad bude líp. Druhou dírou je podle mne obrovská poptávka z Brna, Ostravy i Bratislavy po charterech a low costech k moři. Vždy mezi červnem a zářím parkoviště u těchto letišť praskají ve švech a zbytek roku zejí prázdnotou. Toho si zatím všiml Ryan v Bratislavě odkud pár low costových linek k moři přes léto vede. No a ty pak odebírájí opět cestující z Moravy. Čeština je paradoxně v Bratislavě na těchto linkách hodně slyšet. Tolik k popisu situace za kterou nemůže stát, ale trh. Stát jen pokřivil trh v Praze záchranou ČSA, ale to tu není až tak podstatné (díra by se tam podobně jako v Budapešti po krachu Malévu zacelila konkurencí)…

  • Dle mých informací se dotuje pouze Mnichov, protože létá 2x denně. Zbytek si na sebe vždy vydělal. Jsem rád za každou novou linku do Brna. Jen tak dál. Uvidíme, jak se lince bude dařit. Je otrava pořád někam dojíždět. Navíc je potřeba podporovat rozvoj všech regionů. Dost už bylo podpory výhradně Prahy. Snad každý člověk v ČR vidí, kam tečou peníze daňových poplatníků. Zajímavé přitom je, že např. v Rakousku, Německu ani dál na západ
    takové rozdíly nejsou. Proč bych měl jezdit do Prahy, když chci letět z Brna. Proč má Praha 15 milionů cestujících a Brno jen 0,5 milionu. Proč to tak je, když je Praha cca 3 větší než Brno 1,5 vs 0,5 milionu obyvatel. Tak to snad má být 10,34 milionu cestujících v Praze a 5, 16 milionu cestujících v Brně a s tím odpovídají nabídka letů.

    • Kdyby si na sebe linky vydělaly, tak by je aerolinky nerušily. Nebo snad v Ryanairu i Wizzu „naschvál“ Brnu zavírají linky? Nebo je to spíš tak, že regionální letiště je černá díra na peníze a objektivně životaschopné nejsou?
      Ale jinak ta brněnská (a ostravská) ukřivděnost vždycky pobaví. Snad jen pro úplnost, jak Brno tak Ostrava jsou v majetku krajů, kterým v podpoře letišť na úkor dobudování základní silniční infrastruktury nic a nikdo nebrání.

      • Mě zase pobavil váš koment ohledně ukřivděnosti Petře neb se tak sám paradoxně prezentujete (jakoby by si vám dovolil někdo kritizovat Prahu) :). Taková jsou však fakta. Dírou na celorepublikové prachy je právě toto město. Je mi jasné, že by jste nejspíš chtěl, aby Praha měla 10 milionů obyvatel plus všechny peníze státu byly tam a zbytek nic, takto to však jisto jistě Bohu dík nebude. Váš názor však plně respektuji. Každý máme možnost říct svůj názor :). Měj te se fajn

  • taky nechápu, kdo vymýšlí takéhle linky. 🙁 prostě aby tam bylo v každém letadle cca 120 cestujících, pochybuji o tom. ale držím palce, každé oživení pro česká letiště v regionu je fajn.

  • Nevím, kdo by tím měl létat. Pro business nedostatečná frekvence a špatný čas. A leisure mezi Brnem a Berlínem? Takoých zájemců bude málo. Stejně jako se neuživila „lowcost“ linka mezi Prahou a Košicemi, kde to je vlakem taky pouze 7h, neuživí se ani zde.

    Spíš si myslím, že Ryanair potřebuje 2x týdně do Brna přemístit stroj.

    • Vlakem pouze 7h? Třetina dne v háji. Zrovna Berlín smysl mít bude, i když je pravda, že by se hodil trochu jiný čas. Letenky mají cca od 700 Kč, takže proti vlaku pro mě s dítětem jasná volba (i když vlak by dítě neplatilo v podstatě, ale co s ním na 7h cestě ve vlaku).

      • To je pěkné, že vy poletíte.

        Ale bude takových lidí tolik, aby to zaplnilo letadlo? Protože o to jde. Letadlo nemá zastávky. S vytížeností nepomáhají cestující z nácestných stanic, jako je tomu u EC Hungaria. Ty cestující musíte nasbírat opravdu v Brně a Berlíně nebo blízkém okolí. A musí to být takoví, co jsou schopni se přízpůsobit do dvou letů týdně kolem poledne (tj. nikoliv business) a zároveň za to zaplatit.

        A zapomeňte při této úvaze na cenu 700 Kč. Jen odletová taxa je 370 Kč, pro dopravce zbude 330 Kč. Za takovou cenu tudíž prodají jen pár prvních letenek a typická cena letenky musí být o dost vyšší, jinak by to prodělávalo.

        Kdežto vlak koupíte za cca 1000 Kč i na zítra (student/důchodce 700 Kč, dítě 145 kč, viz e-shop ČD). I díky tomu, že je vlak dotovaný v české části cesty, protože tím jak má ty zastávky, zajišťuje zároveň dopravu v rámci ČR. Což je u leteckých linek problematické, protože, až na výjimky (souostroví) neplní úlohu základní dopravní obslužnosti.

        • nezbývá doufat, že budete mít pravdu oba. Jednu cestu letadlem a druhou flexibilnější vlakem je možná kombinace jak pár turistů či byznysmenů linku může v budoucnu využít… ale moc optimistický nejsem – z Brna šlo nalézt atraktivnější Ryanovské destinace s vyšší poptávkou – např. Barcelona/Girona, Paříž/Beauvois …

      • Bude jich hodne. Dnes se me v praci ptali 2 kolegove, jestli poletime na vikendy do Berlina. Takze o vytizenost bych nemel obavy. Navic se da linka vyuzit na prestup i do USA, kde casto jsou z Berlina vyrazne levnejsi lety nez z Prahy.

        • na zaklade toho, ze s vasimi kolegy poletite do berlina usuzujete, ze s vytizenosti nebude problem? 🙂

          Pouzivat ryanair (resp., tedy obecne jakoukoli spolecnost) na prestup na interkontitentalni let a nemít to na jedné letence … to muze jenom cvok (a nebo dobrodruh).

      • Predstava, ze ryanair perebere lidi, co jezdi vlakem, je dost naivní. na 700 Kc se dostane prvnich par lidí v letadle, kteri je vykoupí rok dopredu. krom toho, berlin na me nepusobi zrovna jako destinace, kde „rok dopredu“ bude kupovat letenky malokdo.

        Pokud si pamatuju, tak nekdy letos zkousel litat do Berlina easyjet z Prahy (!!!), a linku po par mesicich zrusil. takze to nejake terno asi nebylo. predstava, ze brno tech cestujicich vygeneruje vic, mi prijde… ne uplne opodstatnena.

        Souhlasim s predrecnikem, ze to je jen pokus o ziskani aspon nejakych penez z positioning letu, jine vysvetleni to moc nema.

  • To je ale pěkná blbost. Až v Ryanu zjistí, že dobrá polovina PAX to využívá aby se dostala mezi Vídní a Berlínem tak to zaříznou a přesunou na Brünn-süd = do Schwechatu. Z Brna Ryanair ignoruje obrovskou koupáckou poptávku přes léto někam k moři.

    • Zas taková blbost to být nemusí, z Vídně léta do Berlína často Easyjet a Ryan do Vídně raději za sebe pošle Laudu. Pokud budou ceny jak do Milána tak by to nemuselo být špatné. Schönefeld má na rozdíl od Bergama skvělé spojení s městem. Chybí tomu třetí frekvence.

      • FlyingJ: kolikrát Vy anebo Vaši příbuzní či kamarádi se chystáte využít linku Brno Berlín? Pochybuji… 🙁
        Prostě špatná linka o ničem.

        • To se říkalo i o Eindhovenu, ktery je navíc coby mesto podstatne mene atraktivni jak Berlin a linka fungovala nekolik let, neprodelavala a duvod jejiho ukonceni byl spise „politicky“

          Eindhoven je totiz pomerne velky lowcost hub. A Berlin je jeste o neco větší.

          A byt jsou ty prestupy negarantovane, jsou stale populárnější a i diky spolecnostem jako Kiwi je vyuziva stale vice „beznych“ lidi.

          Takze ono to neni jen o letech z/do Berlina.

          • Jo negarantované přestupy. Chtěl jsem právě taky poprvé vyzkoušet. Za tu cenu ! Koupil jsem z Brna Bergamo a pak z Bergama Frankfurt. Mělo tam být 2:45 h na negarantovaný přestup. Pak došel email cca 3 týdny před odletem email, že z Brna se poletí o 2,5 hodiny později. Protože 15 minut na přestup je blbost, musím vyhodit obě letenky a jet vlakem. Tak jsem se pokusil o náhradu peněz aspoň za první – prý nemám nárok pokud to není změna o víc jak 3 hodiny… Možná někdo namítne, že jsem měl jít přes Kiwi a měl bych dnes teoreticky šanci na řešení (čemuž moc nevěřím), ale šlo “jen” o zkušenost za cca 2x 30 EUR…

    • V Brně je situace jednoduchá – není tam dostatečná poptávka aby se linky uživily. Proto budou fungovat pouze pokud je bude kraj dotovat. Až dotace skončí, dopravce se stáhne. Jediné co tam má smysl dotovat je linka do Vídně – třeba malým turbovrtulovým letadlem, ale několikrát denně když už chtějí to letiště nějak využít. Pokud ne, postačí stávající autobusová linka, která se obejde bez dotací.

      • To jako pardon, ale dotovat 110km dlouhou linku z Brna do Vídně, je totální nesmysl. Takto krátké linky nemají smysl ani jako feeder, mají smysl leda mezi ostrovy, kde jediná alternativa je loď. Zde to máte za 2h vlakem nebo autem z centra Brna až na vídeňské letiště.

      • Letadlo do Vídně je nesmysl. Smysl by mělo konečně dostavět okolo Mikulova, pak budu autem nebo busem na letišti za chvíli. Létalo se do Prahy a nebyl o to zájem, přitom tam už je to časově delší se dostat ať už po dálnici nebo vlakem

      • Poptávka stoprocentně je- třeba takový Londýn se podle mě bez problémů uživí, to samé třeba Brusel, Paříž atd… Vídeň je kvůli vzdálenosti nesmysl.

        • Poptávka opravdu dostatečná není, pokud by byla, dopravci by létali i bez dotací a ještě by se mezi sebou v rámci konkurenčního boje podbízeli cenou.

          Otázka je co se řeší:

          – pokud jde o dopravní obslužnost pro Brno a okolí, tak to zajistí kvalitní pozemní spojení na vídeňské letiště. 110 km není moc a letět se dá do celého světa.

          – pokud jde o to najít využití pro letiště, tak dotace nejsou řešení. Řešení je orientace na cargo, chartery a privátní lety. Pokud se najde někdo kdo bude chtít otevřít linku na vlastní riziko může být jen vítán.

          • Co vim, tak jedina dotovana linka je Mnichov (ktery je podstatne zajimavejsi nez Vami navrhovaná Viden, protoze MUC je podstatne významnější letiště).

            Stansted leta Ryanair bez dotaci, a rovnez Wizz lital Luton a Eindhoven bez dotaci a linka ztratova nebyla (ostatne to letalo nekolik let). Duvod ukonceni byly dotace pro Mnichov a hlavne ohlaseni neuspesneho podniku s BlueAir. V kombinaci s redukci aktivit firmy v CR (viz zruseni baze v Praze).

            Takze z Brna jsou schopny se linky uživit i bez dotaci, pricemz zde ani u Bergama nemam zadne informace, ze linky jsou dotovane (nad ramec obvyklych úlev na poplatcích, coz ale je udel vsech letišť pro lowcosty). Pokud mate jine informace, budu rad za zdroj.

            • Do MUC je linka opravdu dotovaná, ale to jak se k ní chová Lufthansa (c/s partner), to snad nemá nikde obdoby. Pokud srovnáte třeba cenu VIE-MUC-XXX s cenou BRQ-MUC-XXX, budte se asi hodně divit. Pokud je XXX evropské letiště, bude b prvním případě letenka obvykle hodně pod 10k, ve druhém případě jen výjimečně pod 15k . Je s podivem, že s ní občas nějaký osel letí (včetně mě).
              Letecká doprava je samozřejmě skrytě dotovaná nejen na poplatcích, ale třeba na letecké palivo se neplatí spotřební daň a vlastně ani DPH. Všechna regionální letiště musí nalívat do aerolinek peníze, taková jsou dnes pravidla hry.
              Jinak BRQ-VIE není 110km a feedery se používali cesťáky proto, že se zbaví zavazadel a jakákoliv zpoždění už jdou na vrub dopravce. Posedět v salónku na VIE je pak pohoda. Pokud vám auto uvízne v kalamitě u nehody, letadlo vám uletí a stěžovat si můžete tak akorát na lampárně.

              • Lufthansa se k té lince chová naprosto tržně (opět moc tématu nerozujmíte).

                víte, jaký je rozdíl mezi BRQ – MUC – XXX, a mezi VIE – MUC – XXX? ten zásadní je v tom, že na rozdíl od Brna z té Vidne s velkou pravdepodobností lítá do XXX i přímý let. a pokud tomu chce Lufthansa konkurovat spojením přes MUC, tak musí jít brutálně pod cenu.

                na BRQ – MUC – XXX ta konkurence zas taková není – vlastně, minimální, takže cenu napálí. ono ne pro každého je alternativou kodrcat se ve tři ráno do vídně.

          • Váš názor jste si udělal na základě čeho prosím ? Na základě narvaného parkoviště před brněnským letištěm které pravidelně v červnu až září praská ve švech a letiště jej i přes taxu 150 kč/ den nestíhá rozšiřovat ??? V Brně poptávka je – ale po jiném produktu než pravidelných letech do Berlína. Lidé chtějí v létě k moři a v Ryanu ani u konkurence kromě TVS a potměšilého snílka pana Fischera si toho zatím nevšimli. Toť vše.

        • Kdyby se „bez problémů uživil“ nemuseli by se brněnští a krajští papaláši doslova platit po kolenou a škemrat aby tam Ryanair začal lítat. Jak vysoce nesmyslná dotace na to padla se můžeme jen domýšlet.

          • Kdyby se uživily ČSA, nemusel by do nich stát nalívat miliardy. Pokud by se uživily ČD, nemusel by do nich stát lít miliardy ročně. Pokud by se uživila MHD, nemusela by města přispívat částkou několika tisíc na 1 obyvatele. Kdyby do diskuse přispívali jen ti, co věci rozumí, diskuse by zely prázdnotou :-).

        • jak uz pisu vice, o te poptavce trosku pochybjuji. neuzivila se linka Praha – Berlín (delal ji easyjet), takze predstava, ze Brno – Berlín bude nějaký hit win. … trosku prehnana.

          • Jen k té lince PRG – TXL – PRG, letěl jsem s ní cca 4x a LF byl okolo 90%. Možná to byla náhoda, ale nepřišlo mi, že by to byla nevytížená linka…

Newsletter

Partneři


Výběr editora