Ryanair si stěžuje v Bruselu na britské dispečery. Nejvíce letů zpožďují na Stanstedu, má jít o diskriminaci
Letecká společnost Ryanair se pustila do ostrého středu s britskými řídícího letového provozu. Jejich přístup k řízení provozu na londýnském
Letecká společnost Ryanair se pustila do ostrého středu s britskými řídícího letového provozu. Jejich přístup k řízení provozu na londýnském letišti Stansted, které je hlavní britskou základnou Ryanairu, považuje za diskriminační a kvůli tomu podal stížnost Evropské komisi na společnost NATS, která řídí letecký provoz ve Velké Británii. NATS to odmítá.
Podle stížnosti Ryanairu je provoz na letišti Stanste výrazně více zpožďovaný v porovnání s jinými londýnskými letišti. Odvolává se přitom na data britského úřadu civilního letectví (UK CAA).
Podle nich na Stansted připadlo od března do června 52 % zpoždění způsobených letovými dispečery na londýnských letištích. Na největším Heathrow nebyla za stejné období kvůli dispečerům ani minuta zpoždění, na Gatwicku jen deset procent.
NATS je odbobou českého státního podniku Řízení letového provozu, nikoliv však vlastnicky. Vláda má ve firmě jen 49 %, 42 % patří skupině leteckých společností. Mezi nimi Ryanair chybí, jsou v ní ale hlavní rivalové Ryanairu, například British Airways nebo easyJet. Zbytek připadá na provozovatele letišť a zaměstnance.
Podle Ryanairu je pochybení NATS v tom, že nedokázalo dostatečně personálně pokrýt řízení provozu na Stanstedu a kvůli tomu jsou lety ze Stanstedu velmi často zpožděné. „Museli jsme letos zrušit stovky letů kvůli nedostatku řídících provozů a manažerským pochybením NATS,“ uvedl Ryanair v tiskové zprávě.
Podle provozního ředitele Ryanairu Petera Bellewa je situace nejhorší o víkendech, kdy NATS zpoždění schovává za špatné počasí nebo „kapacitní omezení“.
Mluvčí NATS v reakci pro Irish Times odmítla obvinění Ryanairu s tím, že nemůže za zpoždění dopravce. „NATS nediskriminuje letiště ani aerolinky,“ uvedla. Podle ní Ryanair použil čísla z období, kdy zaváděli na Stanstedu novou technologii. Podle ní není důvodem zpoždění nedostatek personálu, ale potřeba zcela nově řešit vzdušný prostor kolem Londýna.