lot
Letecké společnosti Letectví

Ryanair propadl do velké ztráty, na účtech drží ale téměř čtyři miliardy eur. Prodá sedm letadel

Boeing 737-800 Ryanairu v Praze. Foto: Letiště Praha
Boeing 737-800 Ryanairu v Praze. Foto: Letiště Praha
Ryanair očekává, že za celý finanční rok klesne počet cestujících o 60 %, krizi vidí jako velkou příležitost k posílení své pozice.

Letecká společnost Ryanair podle očekávání propadla v prvním čtvrtletí svého finančního roku do ztráty ve výši 185 milionů eur, loni za stejné období od dubna do června vydělala 243 milionů eur. Firma současně oznámila ale velmi silnou finanční pozici: na účtech má necelé čtyři miliardy eur.

Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků. Ryanair v červnu přepravil pouze půl milionu lidí, což souvisí s odstavením letadel kvůli pandemii. Přepravní čísla Ryanairu ukazují, že ani zlevnění letenek nezaplní letadlo: obsazenost dosáhla v červnu jen 61 %, jinak létá Ryanair dlouhodobě s více než z 90 % plnými letadly.

Současné období označil Ryanair jako nejnáročnější ve své historii. Ve své zprávě dopravce uvedl, že do konce července vrátí cestujícím peníze z 90 % všech zrušených letů. Ryanair si neopomněl ve své zprávě pro investory postěžovat na servery typu Kiwi.com, které podle něj proces vracení peněz za letenky zdržují.

Ryanair tvrdí, že z krize vyjde jako dlouhodobý vítěz. Dokládá to i stavem své rozvahy: na účtech má 3,94 miliardy eur, ještě o něco více než měl dopravce na konci března. Firma chce další měsíce využít k dalšímu hromadění hotovosti, plánuje prodej sedmi nejstarších Boeingů 737-800. K financování firma využila i britský vládní program pro velké firmy na pomoc v koronavirové krizi. V prezentaci pro investory si dopravce přitom postěžoval, že vlády jednotlivých zemí pomáhají aerolinkám, celkově spočítal podporu na 30 miliard eur. V řadě případů chce pomoc napadnout u soudu. „Nelegální státní podpora povede k nabízení letenek na úrovni pod náklady,“ dodal Ryanair ve zprávě.

Největší evropská letecká společnost očekává, že v srpnu se dostane zhruba na 60 % loňského provozu, v září na 70 %. I nadále počítá s převzetím letadel 737 MAX 200 v závěru roku. Za celý finanční rok očekává propad počtu cestujících o 60 %. Ryanair ale chce využít problémů jiných dopravců k další expanzi.

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Prohlášení Ryanu, že do konce července vrátí 90% plateb se už jen musím smát. Tri měsíce se s nima domlouvam na vrácení peněz a zatím bez výsledku. Jsou to super lumpove, kteří parazitují na penězích druhých. Mají to perfektně zmaknuté. Spotřebitel je bez šance.

Jakub

Mě vrátili, tak asi zas takový lumpové nejsou…

Filip

Vaše platba spadá asi do těch zbývajících 10%

JÁija

Zrušený let v dubnu, dodnes nemáme zpátky ani kačku. Ale známým dluží Lufthansa 50.000 s odpovědí, že do roka jim to snad vrátí. Evropská komise, ohledně porušování práva očividně nekoná.

Liboros

Ano, tento pakt Evropské komise s aerolinkami mi přijde minimálně zvláštní…

Tomas

zvlastni …. nezvlastni… holt vidi, ze kdyby se vsechny letenky mely refundovat v terminu, tak to polozi aerolinky behem prvniho tydne covidu. vsechny aerolinky. bez vyjimky

roman

Měl jsem letět v květnu a peníze mi za letenky vrátili minulý týden

JÁija

No jestli jste si pořád dokola povídal s Chatbotem tak jste asi uspěl. Tuhle cestu jsme my vzdali, nemáme na to ani čas ani nervy. Na cashback se banka omluvila s tím, že letecké společnosti jsou chudinky a že máme počkat až….. Nějaká ztráta z toho bude, ale přinejhorším se obrátíme na pojišťovnu. Ať si s nimi Ryan pokecá, my si od nich už nic nekoupíme.

roman

Ano vyřídil jsem to přes chatbot, když chvíli vyčkáte tak se připojí živý operátor který vám třikrát nabídne voucher a když ho třikrát pošlete někam tak vás zařadí do fronty k proplacení : )

Janina

Ryanair měl jen půl milionu cestujících místo 42 milionů, za červen. Pochybuji, že se dostane na 60% v srpnu. To je nereálné.
Jinak zvyšující se počet nakažených v ČR v příštích dnech dost omezí počet pax na pražském letišti. Belgie už požaduje testy u lidí, co z Prahy přiletí, další země se přidají.

Milan_86

2 lety s FR v červenci a těch 60-70% obsazenosti bylo. To je vzhledem k situaci celkem slušný výkon.

Analytik

Kar se hrabe Ryanair – Smartwings má téměř 100% a ještě dokáže prodat letenky do Středomoří za 9k.

roman

To jsou letenky do business class ?

Analytik

Ne, hladolet a bez kufrů.

roman

tak potom by mě zajímalo za co si účtují takové šílené peníze ? Vždyť letenka do Bangkoku stojí cca 12 000 kč

Karlod

Jo jo 😂 na palubě máte sekt a devitichodove menu 😂😂😂

Jiří Kocurek

jitrnici, jakou svět neviděl 😀

Kyblík_2

V případě SW a za tu cenu, je to spíš plný letadlo jitrnic, jaký svět neviděl 😀

Honza

čtvrteční let s SW PRG-HER-PRG… oba úseky cca 90% obsazenost. Jasný že je to asi jedna z mála linek ale i tak…. a to že prodává letenky za 9k? Koupí to někdo? Pokud ano, ok, tak se přece dělá obchod. Pokud ne, pak je na čase zlevnit. Ale ty výkřiky tady že je to drahé…. pokud má služba za danou cenu zákazníky, proč bych zlevňoval.

Roman

letenka PRG-AGP-PRG zítra tam za týden zpět. čistě RYR už neprodává (respektive jsem nenašel úsek PRG-AGP), čistě SW group 3600. nejlépe vychází tam SW zpět RYR na 2100. Pokud si to posunu o týden tak jsou ty ceny podobné. RYR 1600 SW 2000 kombinace 1800. Záměrně jsem porovnával úsek kde se SW a RYR potkávají.
Takže ten mýtus drahých letenek dostává docela trhliny.

Lukáš

Dostává trhliny na linkách kde je konkurence 🙂

Janina

Přesně, jen konkurence dokáže snížit cenu letenek, zákon trhu. Pokud jedna aerolinka buď zkrachuje, nebo se stáhne z nějaké linky, tak ceny letí nahoru. Takže nechápu lidi, co volají do krachu Smartwings a ČSA. Nikdo s nimi nemusí letět když nechce, ale jejich existence snižuje lokálně ceny. Třeba do Zurichu v době, kdy tam lítala ČSA byly letenky za 2k zpáteční, letos v zimě měla Swiss monopol a 2/3 prázdné letadlo a stejně prodávali zpáteční za 8k bez kufru a jídla.

Roman

Přesně tak, proto jsem záměrně porovnával tam kde je konkurence. Je něco jiného pokud prodávám posledních pět míst v letadle na trati kde nemám konkurenci nebo pokud prodávám celou kapacitu na trati kde nemám konkurenci a nebo pokud na stejné trati mám konkurenci. Zároveň tam hraje roli i poptávka po daném segmentu.

mik

Uplne pravda to byt vzdycky nemusi, kazda letecka spolecnost ma svou strategii na krach Smartwingsu by doplatily a nutno podotknout ,ze zaslouzene jen cestovky , na turisticke destinace by se jak supi vrhli okamzite dalsi ,jenze ti by uz nenabidli cestovkam takove ceny ,ale pro samostatne cestovatele by tam zadne zavratne sumy neskocily To porovnani je trosku specificke a neodrazi skutecnost co by nastala v jinych destinach ..ale pockame si na pristi rok… kdy FR slibuje dalsi mista kam lita QS

mik

Kdo chce hajit Smartwings vzdycky si neco najde i kdyz to pravda neni jinak jen ten posun o tyden (4.-11.8.) FR 1638 Kc QS 4114 Kc kapku rozdil ne ? Nebo je ta cena snad podobna ? A to nepisu o dalsich aspektech ,,,,
Pokud se QS nekdy nahodne priblizi k FR cenam ,tak je to jen vyjimka a nelze to brat za bernou minci

Lukáš

28-04 s QS
PSGR QUOTE BASIS FARE TAXES TOTAL PSG DES
FQG 1 U0BAGGQS+ CZK 1810 1987 3797 ADT

04-11 s QS
PSGR QUOTE BASIS FARE TAXES TOTAL PSG DES
FQG 1 X0BAGGQS+ CZK 1810 1987 3797 ADT

V obou letech je kombinace X a U, respektive U a X.. Víš vůbec, jak funguje cenotvorba letenek?

Lukáš

FR mi to našel za 2327 a za 299/směr příručák….

mik

Cenotvorba letenek je veci kazde spolecnosti a jako zakaznika me muze zajimat jen v priapade ze se chci pokusit o fuel dumping ci vyuzit error fare o tom ovsem tato diskuze neni ..vychazel jsem s ceny v danem okamzku a protoze je to on line prodej u obou spolenosti tak v teto chvili uz je treba cena uplne jina ,,,v podstate jsem ale reagoval na podobnost cen u Qs a FR s cimz tezko muzu souhlastit

Roman

No pokud tedy kouknu na 4-11 tak ano teď vychází FR na 1638 a čistě QS na 4114. Ale pokud bych letěl FR tam a QS zpět tak jsem na ceně 1814. Tzn QS má aktuálně drahé lety na směrování PRG-AGP což by ukazovalo, že už má většinu kapacity vyprodanou. Navíc kombinace FR/QS mě osobně přijde jen s cabin bag nejlepší protože tam poletím jen s plavkama a ručníkem a zpět už si můžu odvézt nějaký suvenýr protože QS má oproti FR vetší cabin bag. Ono vždy záleží na preferencích co od dané cesty vyžaduji. Ale rozhodně si netroufnu tvrdit,… Číst vice »

mik

S Qs nelitam ,tak to tak do detailu neresim a myslel jsem to tak nejak v prumeru a tam hajim nazor ze je QS vicenasobne drazsi nez FR .samozrejme s temi faktory souhlasim ,QS je nakonec hlavne charterova spolecnost obsazovana prevazne cestovkama a to bud ze CK garantuje nebo garantuji prodej celeho letadla a pak se stane ,ze CK prodava neobsazene mista za podobnou cenu jako ji nabizi v danem okamziku i FR .pripadne i lepsi, nebo si CK kupuje v letadle mista a ty zbyvajici nabidne QS dle sveho uvazeni Navic letos je specificka situace kdy ma FR jednoznacne… Číst vice »

Pavel

Žádný „Zákon trhu“ neexistuje. Podívejte se jak fungují benzínky! Vždy zvítězí kartel. Jediná šance je ultralowcost, který postupuje obdobně na všech linkách. Jedině ultralowcost porazí páně Šimáné a jeho pražský kartel s ostatními členy zločinného spolčení.

Janina

Do Prahy loni létalo přes 60 společností pravidelné linky, toto bych nenazvala kartelem.

Alexandr Mikulka

Žádný kartel v benzínkách nefunguje. Stačí sjet z dálnice.

mik

Obsazenost je jednoduse proto, ze cestovkam prodava letenky za jine ceny nez nabizi ty zbyle volne do prodoje ,cestovky zatim penize maji ,protoze vetsina odmita vracet penize lidem, je to pochopitelne ,protoze by zkrachovali ,ale krachy cestovek prijdou … Pribyva lidi,co se naucili cestovat bez cestovky a zaridit si vsechno sami . ja to delam uz 15 let a minimalne setrim tak 1/3 nakladu, pri ceste mimo Evropu i 50 % , Pochopitelne lide co voli jen cestovku zustanou ,ovsem v roce 2021 a dal to budou mit hodne tezke a doplati na to .ze stale protezuji Smartwings a nekoukaji… Číst vice »

Petr Novák

Pane Bělino, těch 8-12 sedaček za 9k? Zbytek jsou dopředu nasmlouvané CK za max. 2,5k by flek. No, mám ten pocit, že Váš velký kmotr Šimáně, který koncem června dojel svým luxusním Porsche až na 3 nádvoří Pražského hradu za Emanem, alá tunel Devadesátá léta, zřejmě obdržel značnou částku na záchranu toho cirgusu SW, tzv. pod rukou, protože už neřve.
CK vám zatím šly na ruku. Však uvidíme napřesrok.

R.A.

Smartwings obdrželi kromě programu Antivirus nějaké peníze od státu?

Janina

Dle novinových článků zatím půjčku nedostali. dokonce o ni ani nepožádali.

Antivirus se poskytuje firmám jen na zaměstnance bez výpovědi. Smartwings výpovědi už rozdal, takže od státu teď asi uvidí podstatně míň.