Ryanair ohlásil první čtvrtletní zisk od pandemie, zvýšil odhady svého růstu
Firma vsadila na rychlé obnovení letů a další expanzi.
Poptávka po létání v Evropě vzrostla na takovou úroveň, kdy už začíná být provozování letecké osobní dopravy opět ziskové. Po výsledcích zveřejněných v pátek společností KLM ohlásil návrat do zisku i největší evropský dopravce: Ryanair.
Za období od července do konce září firma vydělala 225 milionů eur při tržbách 1,78 miliardy eur. Naposledy firma vykázala zisk na konci roku 2019. Ukazují to dnes zveřejněná data o hospodaření.
Nízkonákladová letecká společnost vsadila letos na obnovu velké části linek, kde jiní dopravci ještě s restartem váhali. Za celý hospodářský rok ale Ryanair nečeká zisk. Důvodem jsou jak ztráty z předchozích měsíců, tak tradičně slabší zimní sezóna. Podle dopravce většina lidí nakupovala letenky na poslední chvíli kvůli nejistotě z vládních opatření pro mezinárodní cestování a poptávku je i nadále nutné stimulovat nižšími cenami.
Firma v dnešní prezentaci zdůraznila své další plány na růstu. Na místo původního cíle dostat se do pěti let na 200 milionů přepravených cestujících ročně chce do pěti let dosáhnout hranice 225 milionů pasažérů. Ryanair tak vytvoří 5 tisíc nových míst, chystá otevření nových výcvikových center v Polsku a Portugalsku. Za posledních šest měsíců oznámil Ryanair 560 nových linek.
Říjen byl provozně nejsilnějším měsícem od vypuknutí pandemie
I díky vydání nezajištěných dluhopisů na pět let v hodnotě 1,2 miliardy eur a úroku jen 0,875 % firma dál výrazně posílila své účty: k dispozici má aktuálně 4,24 miliardy eur. Za šest měsíců do konce září měl Ryanair ztrátu po zdanění 48 milionů eur.
Za posledních šest měsíců potvrdil Ryanair pozici evropské jedničky v počtu cestujících: přepravil celkem 39,1 milionu pasažérů, o +150 % více než před rokem. Jen za kvartál od července do září to bylo téměř 31 milionů. Růst pokračuje podle posledních dat i nadále, v říjnu dosáhl dopravce nejvyšší hodnoty přepravených cestujících od vypuknutí pandemie: 11,3 milionu za měsíc. Průměrná obsazenost letadel přesáhla 80 %.
Ryanair dokládá nejrychlejší obnovu letů oproti konkurenci i tabulkou zaplacených poplatků za řízení letového provozu. Podle ní dopravce zaplatil jen o 9 % méně než za stejné období v roce 2019, s výjimkou Wizz Airu je u ostatních aerolinek pád v těchto výdajích v řádu desítek procent.