obrazok-zdopravy

Ryanair navýší provoz v Ostravě i Brně, do Španělska bude létat také v zimě

Ryanair v Ostravě. Zdroj: Letiště OstravaRyanair v Ostravě. Zdroj: Letiště Ostrava

Dosud nabízela největší evropská letecká společnost přes zimy lety z Ostravy a Brna jen na londýnské letiště Stansted.

Odebírat
Upozornit na
guest
40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lubas

Docela jsem zvědav na další vývoj a budoucnost Mošnova i Tuřan. Brněnské letiště je adept na pomalý úpadek, investice a modernizace nula, rozvoj se neočekává. Accolade „trpí“ provoz letiště, a hádám, že by raději celou plochu zastavělo, už teď je to odporný pohled, sklady a haly. Pěkně to v tom Brně vedete, chcete letiště zrušit?

Jarda

Jsem podobného názoru. Pokud bych si mohl tipnout, tak věštím větší rozvoj ostravského letiště v budoucnu. 🙂 Accolade zřejmě ještě neuzrálo pro spravování investic s „vyšší přidanou hodnotou“ , myšleno i s přínosem pro společnost…. Sklady jsou sklady…..

Marek

Já myslím, že přesně to Accolade dělá… generuje zisk a k tomu jako “tu vyšší přidanou hodnotu” provozuje letiště, které sice nevydělává, ale zato funguje aspoň s nulou (plus minus)… nevim, co jiného si představujete pod přínosem soukromé firmy pro společnost… že by měla dotovat z vlastních peněz nějaké venkovské letiště bez větší perspektivy?

Tady zase do očí bije základní ekonomická nevzdělanost…

Paolo1

Zisk 45 mil. Kč je plus mínus nula, jo? 😀

Karel 2

Přínos lktb pro společnost je minimální a v Accolade to velmi dobře vědí. A podle toho se chovají.

marty-t

Na druhou stranu město Brno a JM kraj se teď tváří, že by o rozlétání Brna zájem měli. Stopli podporu vlakům na letiště do Vídně (ovšem protože ty mimo jiné od prosince přestaly jezdit) a přes reklamu BVV podporují rozlétání Aeroitalie do Říma a Ryanairu do Málagy. Navíc město i kraj odklepli radnímu Kratochvílovi, ať zadá studii jaká by musela být veřejná podpora případné linky Brno-Amsterdam, aby byla pro dopravce zajímavá. Akorát o této aktivitě od ledna kdy ji schválilo Brno a od března kdy ji schválil JMK slyšet zatím není…

Ondřej

Oříšek bude opravit rozpadající se RWY a rozšířit přes léto narvané stojánky a terminál, ve kterém se zachvíli lidi ušlapou. Obávám se, že – i když rozvoj může přijít velmi živelný, infrastruktura na něj vůbec není připravena.

Lubas

Tam nikdo nic opravovat nebude ,není to jen rwy, ale i technické vybavení, zázemí pro personál i pasažéry. Čekám klasický scénář…podojit co to jde,s minimálními investicemi, až do stavu kdy bude třeba masivní finanční injekce. Pak se oznámí, že letiště leží v nevýhodné pozici u Brna bez možnosti rozvoje a že je to vlastně zbytečné když je Vídeň tak blízko. Pozemky získá správná parta gentlemanů a poslední zhasne. Zrušili Černovice, zruší Tuřany. Tak snad Brnu nechají aspoň ty Medlánky 🙂

Alan Wank

Problém je, že letiště je narvané 3 měsíce v roce, měsíc je vytížené tak akorát, 4 měsíce je hala poloprázdná s „pár“ lety denně a další 4 měsíce tam doslova dávají lišky dobrou noc a jsou dny, kdy nepřiletí vůbec nic. A kvůli 3 měsícům v roce nikdo halu nebude rozšiřovat, protože to jednak stojí fakt hodně peněz, a 9 měsíců v roce bude letiště krvácet na provozu nevužitých prostor. Osobně bych si rozvoj BRQ strašně moc přál, ale kombinace VIE a BTS za humny je prostě přiliš vražedná na to, aby tam bylo víc než letní chartery a pár… Číst vice »

Zdeněk

Odporný pohled?Jako ,že na letišti nemají být sklady ,haly a parkoviště?
No odborník jste asi jen na ostravské letiště…..

Lubas

Řekněmě, že ostravské letiště pomalu pracuje na zvýšení své prestiže, brněnské připomíná lepší aeroklub. Mizerné zázemí i vybavení, taková potěmkinova vesnice. Ale tento stav je pochopitelný s ohledem na historii (Juránek a spol., budování solární elektrárny atp.) Na druhou stranu mě to nepřekvapuje, brněnští balíci umí jen likvidovat a tunelovat. Co jiného čekat od jihomoravských křupanů…

Pedro

Vás někdo ve školce nebo základní škole šikanoval? Tolik závisti a nenávisti ve vašich komentářích…. Prostě to berte tak, že holt BRQ bude ještě několik let úspěšnější než OSR, jejíž budoucnost bude ovlivněna menší poptávkou kvůli povodním. Kdyby mě to vytopilo barák, taky bych pár let nikam nelítal, že? Pominu fakt, že polská letiště nenechají OSR jen tak nadechnout, aby rostla dle vašich představ. Budou si stahovat PAX z MS kraje. S tím nic nenaděláte.

Bob

Koukám, těch odborníků je tady víc… Když tam má výdejní sklad třeba IKEA a nikdy do něho nic nepřiletělo, tak to letišti, resp.leteckému provozu pomůže jak?

Zdeněk

Je to logistická zóna,kousek letiště D1,D2 proč by mělo např do IKEA něco přiletět?Nechte to na nájemci jak tam.dostane své zboží a nepište bláboly…..

Pedro

To se vám povedlo s tím „.. je to odporný pohled, sklady a haly.“ OSR má kolem sebe asi tak 3x více průmyslových objektů nesouvisejícíh s provozem letiště. To vám však nevadí. Důkazem úpadku BRQ bude nepochybně i narůstající počet nalétávaných destinací v sezóně, tedy z loňských 34 na letošních 37. O tom by se mohlo OSR jen zdát. Díky za pobavení, pište dál…

Lubas

Z jedné strany sklady, z druhé solární elektrárna, to jsou hlavní prvky každého letiště. Hangáry na údržbu-servis? Zázemí pro pasažéry? Nebo pro ten veterán klub…pardon, hasiče? Už aspoň zvládnou fyzické testy? (pravda, je to pár let nazpět, ale jednoho nešťastníka museli učit plavat). Chápu, pro vás je množství hal výrazem úrovně letiště, ale já to vidím opačně.

Ondřej

V Brně je oproti Ostravě mnohem větší kupní síla, což by, i když je na tom Ostrava infrastrukturou letiště o dost lépe, může rozvoj OSR dost brzdit. Ten region jednoduše narazí na ekonomický strop Londýna, který se uživí všude a pár koupáckých destinací. Už se zrušily lety do Asie, v Brně naopak přibude Thajsko.

Karel 2

Tak to by mělo být i z Ostravy.

Otansiho

Ze by zavist z Ostravy? Ostravske letiste jde spis cestou “nakladni” a brnenske, kde je vetsi potencial v PAX osobni.

Alan Wank

Např. loni došlo k rozšíření odbavovací plochy a zkapacitnění stojánek (psalo se o tom i zde), opravují se pojížděcí dráhy, v nedávné minulosti se rozšířovalo parkoviště… Upřímně, bavíme se o letišti, kde je v zimě doslova mrtvo a jen tak se to nezlepší. Považuji proto za úspěch to, že je letiště provozně v plusu a dělá drobná vylepšení (co by za tuto situaci dala jiná regionální letiště). Představa, že bude mít prostředky na rozšířování terminálu mi připadne utopie. A ano, nevidím dovnitř, pokud máš nějaké insiderské informace, rád si je přečtu. A logistický areál mezi letištěm a dálnicí mi dává… Číst vice »

pepaH

Pokud vím,tak Accolade nese riziko provozní ztráty.Kraj jako takový je na nule

Matt

Skvělé zprávy! Po posledních zkušenostech z Krakowa, kde už teď mimo sezónu je všude plno, člověk si nemá ani kam sednout a security je spíše jako gestapo (uniformou i chováním), bych z toho letiště už nejraději neletěl vůbec. Oproti tomu např. odlet z Pescara (IT) do krakowa naprostá pohoda. Ze zastávky busu před letištěm k letadlu je to doslova 150 m, kontrola naprosto na pohodu, žádný stress s batožinou. Baví mě to daleko více.

Stepan58

Kdyby měl někdo zájem o podrobnější data o obsazenosti z Brna, dělám si takovou neprofesionální tabulku.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1BRO2eHd8wqr9QP_nRjPo8ALOgU4G4dyjJKAUX3Yl0fs/edit?usp=sharing

Petr

To Bergamo letos teda šlape.

Rvdh

Kolik by OSR mohla s tímhle plánem dát letos pax?

Filda

Ostrava by měla překonat metu 500 000 cestujících a osobně tipuji, že ve výsledku by mohlo branou letiště projít 520 000 až 550 000 cestujících. To odpovídá růstu cca 5 – 10%.

Cokoliv nad 10% bude skvělým výsledkem, nicméně se to spíš neočekává.

Jirka

Doufám, že přidají v Brně i přes zimu to Bergamo ,protože letos léta téměř plná letadla a také doufám je oznámí nějakou novinku na příští léto potenciál tam je jde vidět.

Dominic

Na případné novinky letního letového řádu 2026 si musíte počkat až do listopadu…

Jirka

To já samozřejmě vím jenom si přeji aby něco přidali.

Juco

Hezká by byla CPH ci PMI na leto

Paolo1

Já bych řekl, že jedna nová příštího roku bude. Chtěli víc už na toto léto, ale Ryanair to omezuje na jednu novou.

Toto je slib hejtmana, tak uvidíme:

„Letiště Brno
Zajistíme pravidelnou linku z Brna do jižního Španělska od jara 2025.
Další pravidelnou linku zajistíme od jara roku 2026.“

Majkl

Říkám to pořád, Ryanair je jediná cesta jak alespoň trochu rozlétat regionální letiště, když nepočítám charterovou dopravu.

Jan S

I ten Ryanair pobírá na některé linky dotace a má jeden typ letadel, co se třeba v ČB nebo KV nenaplní, ani kdyby povolali kompars.

Apex

Ano, je třeba RYR uznat, že umí vygenerovat poptávku a (krátkodobě) určitě přináší nárůst počtu cestujících. Na druhou stranu je ale dobré vidět, že to má, jako vše, i svá negativa. RYR rozhodně není charita a proto si své aktivity nechá dobře „zaplatit“, minimálně formou mnohem nižších poplatků, než platí například ty chartery a rozhodně nižších, než by v rámci rozumné poplatkové politiky měl platit. Ostatně, průměrné náklady na cestujícího na letišti v rámci své sítě sám RYR přiznává ve výši cca 7€, takže nepředpokládám, že by to bylo v OSR nebo BRQ a PED lepší. Jinými slovy, cestující charterů… Číst vice »

Paolo1

Je to víceméně pravda, ale u Brna to bude trochu jinak. Letiště provozuje a.s. a generuje nemalé zisky. Takže tam ty poplatky budou určitě vyšší než třeba u Ostravy, protože kraj nebo město se lehce přitlačí narozdíl od soukromé firmy, která více lpí na generování zisku. Proto jsou taky linky v Brně „dotovaný“ formou reklamy přes Veletrhy Brno. Což je je dobrý model, protože město to nic nestojí a Veletrhy si o reklamu sníží zisk, resp. daň

Apex

Tak i OSR provozuje a.s., ano, v majetku kraje. Kdo provozuje letiště je ale z hlediska poplatků, co platí dopravce, irelevantní. Jinak OSR má oficiální základní letištní pax taxu 490 Kč, Brno 480 Kč, ale RYR obecně tlačí letiště do „bundeled fee“, kdy je stanoven poplatek za cestujícího, který zahrnuje přistávací poplatek, parkování, handling a pax taxu. A ten se pohybuje v jednotkách €, rozhodně nebude dosahovat ani výše pax taxy. Plná cena za obrátku 737-800 by měla být v OSR 122130, v BRQ 120240, plus vždy handling, což je smluvní cena, ale předpokládám kolem 30000. RYR bude platit, když… Číst vice »

Vilém Bacsko

„Cestující charterů vlastně dotují provoz pravidelek RYR“ je taková tradiční demagogie od lidí, kteří nemají rádi RYR. Za prvé bychom se mohli bavit o náročnosti odbavení cestujících charterů a souvisejících nákladech na jejich obsloužení (objemná a těžká zavazadla, jejich nakládka a vykládka z podpalubí) vs. převážně menší a lehčí zavazadla cestujících RYR, která si sami donesou na palubu. Za druhé chartery létají 3-4 měsíce v roce, pravidelné linky RYR v horším případě 7 měsíců, v lepším 12 ročně, což umožňuje rovnoměrné plánování počtu zaměstnanců a jejich směn vs. nutnost najímat sezónní pracovníky na vykrytí letních charterových špiček. A za třetí… Číst vice »

Apex

Vážený pane, obávám se, že o problematice fungování letišt, resp. poplatkové politice, toho moc nevíte. Už jen to, že argumentujete rozdílnou „náročností“ odbavení svědčí o tom, že nechápete, proč uvádím, a jsem přesvědčen, že zcela pravdivě, že cestující charterů dotují provoz LCC. Takže ještě jednou… Letecká společnost platí v zásadě tyto druhy poplatků: přistávací, parkovací a handlingové. A dále odvádí (by měla odvádět) letištní taxu za cestujícího, což je poplatek, který vybírá (zejména z technických důvodů), ale jde (mělo by jít) o příjem letiště. Pokud jde o přistávací poplatek, tak ten, jak se asi shodneme, by měl být u stejného… Číst vice »

Rvdh

A v případě Ostravy vydělává na tyto pax cargo…

Milivoj Niklíček

Ostrava, no ni!!!