ŘVC vybralo projektanty pro první tuzemský zdvihací most přes řeku

Historický most v Týně nad Vltavou bude z části zdvižný. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHistorický most v Týně nad Vltavou bude z části zdvižný. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Podjezdná výška mostu je dnes zhruba tři metry, což neumožňuje plavbu větším výletním lodím.

Ředitelství vodních cest (ŘVC) završilo výběr projektantů, kteří naplánují proměnu historického ocelového mostu v Týně nad Vltavou na zdvižný. Zakázku získalo sdružení firem Pontex a Pragoprojekt s cenou 17,59 milionu korun. Předpokládaná cena byla 19,8 milionu. Do tendru přišly dvě nabídku, smlouvu s vítězi uzavřelo ŘVC začátkem července.

Most v Týně představuje poslední větší zádrhel pro lodní provoz na vodní cestě mezi Českými Budějovicemi a Orlíkem, kterou ŘVC budovalo v minulé dekádě. Řešení spočívá právě v rekonstrukci mostu, po jejímž dokončení bude pole u pravého břehu zdvihací.

Podjezdná výška mostu je dnes zhruba tři metry, což neumožňuje plavbu větším výletním lodím. Po přestavbě by měl mít most ve zdvižené poloze podjezdnou výšku 5,25 metru, a to při nejvyšší možné hladině.

„Stávající spodní stavba mostu bude v co největší možné míře zachována a sanována. Ovládání zdvihu mostu bude primárně dálkové z velínu plavební komory Hněvkovice, a to prostřednictvím pevného optického připojení,“ stojí v zadávací dokumentaci.

Vítězné firmy zajistí vedle samotného projektu (a digitálního obrazu mostu – BIM) také stavební povolení a následně autorský dozor. Smlouva je uzavřena na 78 týdnů, tedy 1,5 roku.

Práce zahrnou vedle rekonstrukce a úpravy mostu i zbudování podzemního kolektoru pod korytem Vltavy, kam budou přesunuty inženýrské sítě z mostu.

Zdvihacích mostů v poslední době v tuzemsku přibylo, nicméně Týn se stane prvním městem v republice, které se bude moci chlubit zdvihacím mostem přes řeku.

První dva tuzemské zdvihací mosty vznikly v minulé dekádě právě na vltavské vodní cestě, a to v Českých Budějovicích a v Hluboké nad Vltavou. Jde ale o malé mostky, které se neklenou nad řekou, nýbrž nad vjezdy do přístavů v obou městech.

Zdvihací mosty vznikly nedávno také mezi Prahou a Mělníkem, kde přemosťují Vraňansko-hořínský plavební kanál, nikoliv řeku. Zřejmě nejznámější „zdvihací“ most v tuzemsku je železniční v Kolíně přes Labe. Ten je ale jako zdvihací pouze připraven, v nejbližších letech se nepočítá s osazením zdvihací technikou.

Se zdvihacím mostem se počítalo i v Praze při modernizaci plavebního kanálu Troja – Podbaba. Konkrétně se měl zdvihat silniční most na Císařský ostrov v ulici Za Elektrárnou. V soutěži, jejíž výsledky byly vyhlášeny loni v srpnu, ale nakonec zvítězila pevná konstrukce.

Týn tak bude první. Odhadované náklady ŘVC zatím neupřesnilo, v minulosti uvádělo necelých 300 milionů korun.

Historický most v Týně nad Vltavou bude z části zdvižný. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHistorický most v Týně nad Vltavou bude z části zdvižný. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHistorický most v Týně nad Vltavou bude z části zdvižný. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHistorický most v Týně má podjezdnou výšku pouhé tři metry.
Autor: Zdopravy.czZdvihací most nad vjezdem do českobudějovického přístavu České Vrbné
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNa Hluboké vede cyklostezka přes zdvižný most u vjezdu do přístavu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVraňansko-hořínský kanál, zdvižný silniční most, Lužec. Pramen: ŘVCNový zdvižný železniční most v Lužci nad Vltavou. Pramen: ŘVCHotelová loď Elbe Princesse II na vjezdu do zdymadla Hořín. Autor: Tomáš KolaříkZdvižný most na ohlaví komory Hořín. Pramen: ŘVC
Tagy rekreační plavba ŘVC Týn nad Vltavou vltavská vodní cesta zdvihací most Týn nad Vltavou
26 komentářů