ŘVC: První nová plavební komora na Baťově kanálu po 85 letech se začne stavět v červnu

Baťův kanál. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraBaťův kanál. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

V roce 2026 by tak první lodě měly doplout z Baťova kanálu až do Hodonína.

Baťův kanál (a řeka Morava) se v příštích letech dočká první nové plavební komory od dob výstavby kanálu ve druhé polovině 30. let. Stavba s odhadovanými náklady 284 milionů korun se má podle Ředitelství vodních cest (ŘVC) začít stavět v Rohatci u přístavu Skalica před letní sezónou, tedy v červnu.

„Do konce května podepíšeme smlouvu se zhotovitelem na výstavbu nové plavební komory v Rohatci. V roce 2026 by tak první lodě měly doplout z Baťova kanálu až do Hodonína,“ uvedl šéf ŘVC Lubomír Fojtů. V tendru zvítězily firmy Swietelsky stavební a Metrostav DIZ, cena zatím nebyla zveřejněna.

Baťův kanál dnes fakticky představuje „slepou ulici“, která na jihu končí v přístavu Skalica. ŘVC proto pod přístavem vystaví zdymadlo a splavní zhruba osm set metrů říčky Radějovky až k řece Moravě. Tím se celá cesta prodlouží o několik kilometrů až do Hodonína. ŘVC aktuálně finišuje s druhým tendrem na zhotovitele, první zrušilo.

Jižní část Baťova kanálu s vyznačeným úsekem určeným ke splavnění. Pramen: ŘVC ČRPůvodní podoba jezu Sudoměřice na Radějovce. Pramen: ŘVC ČRBudoucí podoba jezu Rohatec s novým zdymadlem na Radějovce. Pramen: ŘVC ČRBaťův kanál. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Nová plavební komora bude vedle jezu Sudoměřice, naproti slovenskému přístavu Skalica na české straně Radějovky.

Úprava koryta Radějovky bude spočívat v jeho prohloubení na jednotnou hloubku 1,5 metru. Koryto bude dále upraveno na lichoběžníkový tvar s šířkou ve dně 6 metrů. Rozšíření bude provedeno symetricky podél stávající osy toku.

V Hodoníně se chystá stavba přístavu až pro 80 lodí.

Tagy Baťův kanál plavební komora Rohatec rekreační plavba ŘVC
7 komentářů