ŘVC podepsalo smlouvu na projekt průplavu a lodního výtahu ve Veselí nad Moravou
Cílem ŘVC je zahájit výstavbu lodního zdvihadla v roce 2025.
Ředitelství vodních cest (ŘVC) posunulo do další fáze přípravu nového průplavu ve Veselí nad Moravou, když podepsalo smlouvu na zpracování projektové dokumentace (pro společné povolení + zadávací dokumentace) s firmou Aquatis. Součástí plánů je i výrazné rozšíření přístavu ve Veselí nad Moravou. První stavební práce by mohly podle ŘVC začít koncem příštího roku.
ŘVC chce novou vodní stavbou rozšířit zážitky posádek lodí na Baťově kanálu o okružní plavbu. Novým 350 metrů dlouhým průplavem propojí ve Veselí řeku Moravu s Baťovým kanálem, čímž vznikne zhruba devítikilometrový lodní okruh.
Záměr zahrnuje nový průplav s lodním výtahem, kterému ŘVC dalo přednost před klasickou plavební komorou. Výtahem v podobě vany s vodou lodě překonají zhruba třímetrový rozdíl hladin. „Důvodem pro výběr lodního zdvihadla jsou zejména téměř nulové nároky na potřebu vody oproti plavební komoře,“ píše se v dokumentaci EIA. Proplavení bude trvat zhruba 14 minut.
Součástí plánů je i výrazné rozšíření přístavu ve Veselí nad Moravou, který teprve nedávno prošel velkou modernizací za 70 milionů. Přístav se rozšíří o 46 lodních stání na celkovou kapacitu 81 lodních stání. Na řece Moravě vznikne nové přístaviště Zarazice, a to v podobě 45 metrů dlouhé přístavní hrany pro čtyři malá plavidla.
Procesem posouzení vlivů na okolí (EIA) záměr prošel loni s tím, že výrazný vliv mít nebude. „Projektová příprava tak může pokračovat s cílem v roce 2025 zahájit výstavbu lodního zdvihadla, přičemž rozšíření přístavu by mohlo být zahájeno již koncem příštího roku,“ uvedl šéf ŘVC Lubomír Fojtů.
Náklady aktuálně ŘVC odhaduje na 480 milionů korun. Průplav budou moci využít lodě až do velikosti 20 × 5 × 1,2 metru o maximálním výtlaku 120 tun.
„Bude tak vytvořena možnost plout plavidlem z Veselí nad Moravou stávajícím plavebním kanálem do Vnorov, kde po proplavení plavební komorou Vnorovy I bude možnost vrátit se řekou Moravou do Veselí nad Moravou a prostřednictvím nového lodního zdvihadla zpět na kanálový úsek, respektive do přístavu Veselí nad Moravou,“ stojí v dokumentaci.