umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letectví

Rusko chce vyrábět letadla na bázi českého prototypu L-610 z 80. let. Už má zájemce

Letadlo L-610. Autor: Sled2050 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27499286
Letadlo L-610. Autor: Sled2050 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27499286

Ruské ministerstvo průmyslu a obchodu počítá se získáním certifikace na výrobu letounu vytvořeného na bázi českého prototypu L-610. V rozhovoru pro dnešní vydání listu Vedomosti to oznámil ministr Děnis Manturov. Stroj L-610, který měl být nástupcem úspěšného L-410 Turbolet z Letu Kunovice, byl vyvinut v 80. letech minulého století, výroba ale nikdy nezačala a letadlo existuje jen v několika prototypech.

Manturov doufá, že certifikát na „moderní modifikaci“ českého letadla získá do konce roku 2023. „Nejde o spuštění výroby tohoto letadla, ale o vytvoření nového regionálního turbovrtulového stroje na vědeckotechnické bázi projektu L-610,“ řekl ministr ruskému listu. Zapotřebí bude dopracovat technické vybavení s využitím nových technologií a náročnějších požadavků zákazníka, dodal.

Nové letadlo bude mít větší kapacitu i dolet, jeho unikátní letové charakteristiky ale zůstanou zachovány, řekl Manturov. Projekt podle něj předpokládá širokou mezinárodní kooperaci, hlavními partnery se stanou Kazachstán a Česká republika.

Na letecké přehlídce MAKS-2019, které se konala na přelomu srpna a září na letišti Žukovskij u Moskvy, si podle agentury TASS jakutská letecká společnosti Poljarnyje avialinii objednala deset budoucích nových letounů, které mají nahradit starší letadla An-24. Od Uralského závodu civilního letectví, kde se nyní kompletují letadla L-410, má nový typ letadla na bázi L-610 dostat v letech 2023-25.

Čtyřicetimístný dopravní letoun L-610 měl být chloubou československého leteckého průmyslu. Stroj z dílen kunovického Letu, jehož prototyp poprvé vzlétl 28. prosince 1988, se však v důsledku rozpadu východního bloku a následných finančních potíží výrobce nikdy nedočkal sériové produkce.

ČTK

tagy
31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Ackermann

no já bych se tolik neradoval. Čech slavně vyvinul skvělé letadlo, Američan ten projekt vytuneloval, Čecha koupil Rus a to tak že ze 100%, už si postavil vlastní montážní linky a to, co je perspektivní, tedy nový větší typ, který má lepší parametry než dlouze vyvíjená Cessna, na základě „vědeckotechnických poznatků“= okopírovaného (možná i vlastnoručně ukradeného) projektu si začne vyrábět sám, a úplně největší korunou je fakt, že o tom rozhodl tamní ministr, nikoliv majitel uralvagontěžební společnosti. A pokud se mýlím a vlastníkem uralvagontěžební společnosti je ministr (Kreml), tak to jsme největší pitomci všech pitomců, budeme rádi, když v Kunovicích… Číst vice »

Jan Ackermann

Někdo tady níže zmínil termín „vědomostní ekonomika“, tohle je krásný případ totálně nevědomostní ekonomiky, kdy stát dovolil/ dopustil převzetí strategického podniku. Nemá smysl rozebírat historii, to, že Rusko bude potřebovat podobná letadla, věděli v sektoru Air Industry u nás všichni už od doby, kdy vzniknul první Tubrolet. I kdyby to měl být jen ruský trh, tak by to byl DOBRÝ trh. Jde o to, že do vývoje 410 UVP-E20 a následně NG byly/jsou zapojeny další společnosti (a tím i pracovní místa) jako GE Aviation, AVIA Propellers a dalších o nichž se hnedle nepíše, tak je neznám :-). Je to vývoj,… Číst vice »

Nicky

Retro teď frčí hlavně u motorek, u letadel by člověk očekával zejména v tak velké a vyspělé průmyslové zemi kde zítra již znamená včera minimálně kompozity a to i u lopatek dmychadel proudových motorů.

Georg

to tezko, to muzik se trema promilema kladivem v -30°C neopravi… ruske realie mimo moskvu byly, jsou a asi navzdy budou docela masakr a do toho celeho se jim hodi prekabatena l410…

Bob S.

Se divím, že od těch stepních mužíků kupuje NASA motory pro jejich kosmický program.

Chorobný prokrastinátor

Podceňování ostatních nebývá znakem inteligence. A módní kopání do Rusů už tuplem ne.

Nekdo

a to ja ne. jsou robustni, funkcni, a i ozraly muzik je opravi ve stepi pri -30 C. co vis si muzu prat v kosmickem programu, kde na kazdem problemu a zavade velmi zalezi?

Bob S.

no já jsem myslel že napíšeš že je pohodě opraví každý Afroameričan. No nic….Pro ně to asi nebude, ti jsou z teplých krajin.

Jiří Kocurek

Toho mužika s kladivem i na oběžné dráze? 😀

Pako

Inteligent promluvil, pozor!

Martin V.

Tak to jim přeju hodně štěstí! Podle mě nebude mít L-610 v nové reinkarnaci nic navíc oproti ATR-42/72. Ty zvládají taky krátké dráhy a pro provoz v jižním Pacifiku mezi atoly mají dokonce ETOPS 120 min. To letadlo mělo být chloubou před 30 lety. Nejsme už poněkud dál?

Georg

pokud se to letadlo bude vyrabet v rusku, muze byt vyrazne lacnejsi nez atr a navic bude zrejme robustnejsi a vhodnejsi pro tamni podminky. je to niche market, primitivni letadlo pro rusy, ne pokus o globalni konkurenci v kategorii turbopropu…

Martin V.

Já jsem tu pro srovnání uvedl jen ATR (které se jako jediný srovnatelný stroj pořád velkosériově vyrábí a prodává), ale koukám, že existuje i početná domácí (= ruská) konkurence: Iljušin Il-114, pak Antonov An-140 (s ukrajinským podílem, což může být problém) a trochu menší Suchoj Su-80. Pokud by se měl nový L-610 vyrábět podobným tempem jako uvedené tři stroje (méně než 50 kusů za 20 let), tak to nevidím moc nadějně. Ale znalci ruského leteckého průmyslu možná budou vědět víc o stavu a možných perspektivách zmíněných projektů.

Bob S.

Tak „my“ nejsme dál, protože to letadlo (plány) fabrika patří zemím bývalého SSSR. AN-24,26 se vyraběly na Ukrajině (motory v Rusku), nějaké Fokery … nebo ATR… budou težko kupovat kvůli embargu. Tak že jim bude letadlo této kategorie (cca 50 cesťáků) časem chybět.

Kubrt

Na civilní letadla žádné embargo není. Fabrika/know-how „patří zemím bývalého SSSR“ – jako že několik zemí se spojilo za účelem nákupu Letu? Asi ne…

Bob S.

Majitel fabriky je Iskander Machmudov(Rus jak poleno),a nektere filialky (akcionare) maji mimo Rusko.Na civilni letadlo( vyrobek vicero pouziti) jiste nas Velky bratr embargo neuvalil??!Zato vsak majitele Machmudova dali na svuj posahany seznam.A hned do toho zapojili i nase letectvo,ktere si nechava delat u Rusaku v Kunovicich servis na sve L 410….

ČD4ever
Petr Novotný

To se to bude vyrábět, když do toho nic nedali a jen vyvezli plány…

Kubrt

Nic do toho nedali…
Současný majitel tu firmu získal zdarma?

Petr Novotný

Např. firma před jeho příchodem čerpala z fondů EU. A teď to skončí v Rusku. Samozřejmě, vše zůstane u nás, protože se v tichosti vyvezli jejich kopie. A firma, respektive její prázdná skořápka se prodá dál…

Bob S.

Plácáš hovadiny, a jestli Let Kunovice něco čerpal z fondu EU, tak to stačili Amíci vytunelovat (fi.Ayres). Tato zkrachovalá firma v konkurzu stačila odtáhnout i jeden létající prototyp (L 610G) do USA, kde se na jednom letišti v Georgii rozpadl. Rusáci ve finále koupili v Kunovicích vše jak tam stojí a leží ( včetně těch plánu i dluhů).

Pražák

Čerpali státní dotace (už za Rusáků) na vývoj L 410 NG, nicméně ten je stále jen v prototypu.

Georg

tak ta firma je v jistem „prazdna skorapka“ uz od doby l410 – zajem o jeji produkci mimo sssr a rozvojove zeme byl naprosto minimalni. takze budto se myslenky konstrukteru „vykradou“ a vyuziji v rusku, nebo spadnou uplne pod stul.
zadna dalsi moznost neexistuje, stejne jako neexistuje zadny lukrativni kupec tohoto know-how…

Dubican

Účel toho jejich nákupu firmy musel být všem jasný…

bohyn

Pokud máte podezření, nedej bože důkazy, že se plány dostaly mimo firmu bez adekvátní protihodnoty tak se obraťte na policii a oznamte spáchání trestného činu.

testjedna

když let nejprv dali amíkům tak to skončilo průserem, takže druhej pokus s vlatníkama z USSR je mnohem lepší

Radovan Komínek

Proč má Kubrt záporné ohlasy? Vždyť nic špatného neřekl. Jinak doufejme, že zapojení českého průmyslu a závodu v Kunovicích bude co největší. L-410 využívali nebo využívají manažeři nebo společnosti přepravující letecky zaměstnance, L-610 by mohla být vyšší verzí tohoto využití, pokud bude stejně nenáročná na přistávací plochu.

Kubrt

„..unikátní letové charakteristiky ale zůstanou zachovány“ – co je na tom letadle tak unikátní, že jiné stroje v této kategorii to nenabízí? Nerýpu, ptám se.

Kubrt

Ještě nostalgická poznámka – na nějakém leteckém dni cca v roce 1988 nebo 1989 jsem obdržel samolepku s motivem L-610, což tehdy nebylo moc obvyklá forma marketingu 🙂

Martin V.

Nevím, já považuju v této kategorii za unikátní DHC-7 https://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Canada_Dash_7 ale těch už v provozu moc nezbývá. Měly vlastnosti STOL, ale byly taky provozně dost drahé.

Georg

no radio jerevan by to uvedlo na pravou miru, ze asi vubec nic; zkoumat vyplody ruskych pohlavaru je dost marna disciplina. 🙂
viz diskuse k https://zdopravy.cz/turbolet-oslavil-50-let-od-prvniho-letu-letos-jeho-vyrobce-doda-16-stroju-26872/

Partneři


Czechtoll

pst
podcast