ŘSD vybralo firmy, které přestaví jednu z největších dálničních křižovatek. U Brna ušetří přes miliardu
Křižovatka D1 a D2 v Brně. Foto: Google Street View
Stavba má povolení, čeká se jen na podpis smlouvy.
Stavba má povolení, čeká se jen na podpis smlouvy.
Že se z původního odhadu ušetří 1 mld. Kč je pouhé marketingové blbnutí lidí, kteří do problematiky předražených dopravních staveb nevidí. To kdyby někdo řekl, že se v průběhu realizace podařilo jiným technickým řešením nebo změnou technologického postupu ušetřit 1 mld. Kč, tak to by byla jiná liga. Takhle si jen ŘSD a realizátoři dopravních staveb hrají na vlastním písečku, aby nezkrachovali a ještě slušně vydělali.
Dobrý den, chtěl jsem se zeptat. Vite někdo, proč to tak dlouho trvalo to vyberko? Zahájeno 12/2023, nabídky 9/2024 a teprve teď výběr? Plus zahájení podzim 2025 :-/. To i z mého pohledu složitější D0 511 u Prahy byla rychlejší a už se staví. S tím, jak se i další úseky rozšíření u Brna neustále posouvají v čase to vypadá, že to u RSD ztrácí prioritu. Anebo jsou nekonečný/nepripraveny vyberka klasikou brněnského závodu RSD :-/? Diky
Mluvil o tom Radek Mátl v jednom z krátkých podcastu „s generálním ředitelem ŘSD“. Je tady určitá snaha o návaznost staveb s tím že chtějí nechat pár měsíců jezdit stav po dokončení právě rozšiřovaného úseku a je to zřejmě částečně politické rozhodnutí. Výběrko by zcela jistě šlo vyhodnotit rychleji kdyby zde byl tlak jak na D0. U dalších staveb od Kývalky po Holubice naopak prý bude snaha a co největší koordinaci a realizaci zaráz v jednu dobu a za co nejkratší čas
Nějak mi není jasné- když pojedu od Bratislavy a budu chtít jet zpátky, tak se na této křižovatce -tedy zpět na Bradislavskou nedostanu že?
Podle toho obrázku asi ne, ale asi by to šlo otočit o kousek dříve na tom sjezdu k obchodní zóně Avion Shopping Park, tzn. Exit 1?
Přesně tak, v křižovatce se pujde otočit jen ve směru od centra Brna. Každopádně to není úkol křižovatky. Současné stavební uspořádání je krajně nevhodné, když je tam ani ne 100m kratičký průplet, ve kterém si musejí vzájemně změnit pruhy velmisilné relace Bratislava-Praha a Ostrava-Bratislava, což znamená dost zásadní špunt, který má za následek pravidelné kolony kamionů na D2. Toto naštěstí bude nahrazené polopřímými rampami, což je z kapacního hlediska úplně o něčem jiném…
Mělo by se to odložit, než bude D35 Hradec – Olomouc, D55 Hulín – Břeclav a I/38 Jihlava – Znojmo. Dělat to teď s velkými dopravními omezeními je nesmysl.
kam půjde ušetřená mld.?
Tam kde se ušetřila
Do silnic
Most přes Svratku se tu už řešil, ale hlavní most D1 přes D2 ten se musí taky celý shodit nebo projde jen rekonstrukcí?
měly by se dělat komplet nové mosty i přes D2, nejdříve pravá (jižní) polovina, pak levá. Z kapacitního hlediska bude ale největším problémem v první hlavní etapě vedení užších 2+2 přes Svratku na levé polovině (jako se jezdí nyní) zatímco se budou dělat na pravé polovině dva souběžné mosty (hlavní+kolektor), na přemostění přes D2 už zdaleka není taková doprava když toho fakt hodně sjíždí na D2. Další etapy už budou o něco málo lepší
Děkuji za supr odpověď a ta první etapa bude asi opravdu chvíli horor 😕
Z nějakých záhadných důvodů nedošlo k rozšíření mostu přes Svratku již v rámci 1. etapy. Pokud by byl rozšířený již nyní, tak jsou v místě omezení komfortní široké 2+2 pruhy…
To byla a je velká chyba
Uzavírka mostu přes Svratku v jízdním pásu směrem na Ostravu si zcela určitě vyžádá uzavírku rampy Praha -> Bratislava, neboť mezi mostem a odpojením rampy patrně nebude dostatečná vzdálenost pro převedení provozu. Hádám, že se chtělo uzavírku mostu spojit s patřičnými pracemi v křižovatce, tak aby rampa byla zavřená co nejkratší dobu.
V první etapě stavby (před převedením veškerého provozu na levou polovinu) dojde k vybudování čtyřech provizorních ramp po kterých se pak bude jezdit po většinu doby výstavby během dvou hlavních etap, jedná se o všechny čtyři propojení D2 a D1 (dvě přímé ale dost zakroucené a dvě vratné). Původní rampy budou zrušeny a přepracovány. První ale budou hotové do provozu přímé rampy Praha-D2 a D2-Ostrava již po druhé etapě společně s pravým mostem přes Svratku, následovat bude klíčová rampa D2-Praha.
Schemata výstavby a veškerá projektová dokumentace je kdyžtak veřejně ke stažení na tenderaréně
Děkuji za krásné shrnutí.
Mohl bych se prosím jen zeptat kde to na tenderaréně najdu? Zkouším to hledat, ale nedaří se mi. Pod jakým názvem nebo ideálně ID to tam je?
Děkuji
Mělo by to být ID VZ0178902.
Docela by mě zajímalo, proč ŘSD vybralo tu levnější variantu. Podle mně by bylo celkově výhodnější ušetřit spíš těch skoro padesát dní. Ten rozdíl v ceně už tak hrozný nebyl. Připomínám, že i čas stavby byl jako jedno z hodnotících kritérií .
Tak si stahnete zadavacku a hodte si to do vzorecku. Pak pochopite proc. Ma to jasna pravidla a Zhotovitel umi pocitat…:-)
V článku se i píše že 70% váhy cena, 20% čas, 10% záruka. Podle jasně daného vzorce byla nejvýhodnější ta vybraná. Výběr někoho jiného by zcela jistě znamemal odvolání s velmi jasným výsledkem
Gró Jirkovy otázky je ale validní: proč u nejvytíženější dálniční křižovatky u nás má čas jen 20% váhu?
Délka realizace je přímo úměrná míře omezení na dálnicích.
Nedokážu posoudit, zda je těch 20% málo nebo ne. Ale dotaz je to validní.
kritéria jsou předem dané a nelze je v průběhu hodnocení nabídek v žádném případě měnit.. Otázka zněla „proč nevybrali“ a nikoliv „proč nebyla větší váha na dobu realizace“
Samozřejmě souhlasím že by bylo žádoucí mít větší váhu na dobu realizace, ideál 50:50, to by s pořadím už zamávalo.
Však oni se pak se zhotovitelem za mastný příplatek mimo soutěž domluví na zkrácení.. šaškárna.
Jestli ten mastný příplatek bude v řádu nižších desítek milionů například, tak to pořád bude výrazně méně než ta ušetřená miliarda.
Každopádně ta dohoda lze udělat, až v případě, že práce nenaberou nějaký neočekávaný spád, bude přát počasí, podmínky apod.
No…, ušetřená 1 mld. Kč je oproti nadhodnocené představě (která stále přetrvává ze strany ŘSD, na straně druhé chápu, že existuje závazný ceník prací, kterými se při stanovování předběžného ocenění stavby ze strany státu dotyční řídí) je nesprávně argumentované číslo. Spíš by se jednalo o to, že druhá z účastných firem/uskupení je o cca 40 dní rychlejší, ale i o 350 mil. Kč dražší. A teď teprve važte? 40 dní navíc u Brna je peklo, ale i 350 mil. na zemi nenajdete a já osobně jsem takové peníze nikdy neviděl 🙂 .
Žádný příplatek. Uzavřou sdružený kapitalistický závazek a stavbu zprovozní již k výročí VŘSR.
Samozřejmě záleží na zadávacích podmínkách konkrétní zakázky, jak zmiňujete v jiném komentáři, ale u tak velkých zakázek financovaných ze 100 % ze státního rozpočtu musí být kritérium cena min. 60 % a u této sektorové je možné, že i uvedených 70 %.
Po téhle přestavbě zbudou v Česku už jen dva klasické čtyřlístky – D1 × I/52 kousek na západ od řešené křižovatky a D5 × I/27 u Plzně.
Čestná zmínka náleží D35 × D46 u Olomouce, což je křižovatka obsahující čtyřlístek, a k němu jednu bonusovou rampu pro polopřímé odbočení doleva ze směru od Ostravy, která činí jednu z větví čtyřlístku zbytečnou (respektive vhodnou pouze pro vzácné situace, kdy se někdo chce na MÚK otočit a vrátit se odkud přijel).
Chápu, proč čtyřlístky nebývají vhodné. Jen si myslím, že by ŘSD pomalu mohlo začít hledat nové logo 🙂
A neplánují se toho čtyřlístku na Vídeňské zbavit se stavbou terminálu? Pak by zůstal už jen ten Plzeňský. 🙂
Trochu vám to poupravím.. ještě jeden 4-lístek stojí na křížení D7 resp. I/7 a I/13.
A ta polopřímá rampa na křížení D46xD35 nedělá z vratné rampy pouze vzácnost pro otočení, jak píšete, ale slouží sjezdu do Hněvotína a velké průmyslové zóny hned vedle. 🙂
Děkuji za obě opravy
Takový ne úplně pravidelný a hezký čtyřlístek:-)
Klasické čtyřlístky, byť ne na dálnici, jsou ještě v Ostravě křížení Rudné s Plzeňskou a Frýdecké s ulicí Na Karolíně. A pak takový skoročtyřlístek o kousek dál na Místecké x 28. října.
To aktualizované logo ŘSD už ale klasický čtyřlístek není, nebo?
Nově ještě D11 x 611 u HK a mimo dálnice taky Rudná x Plzeňská v Ostravě
Je to treba udelat, ale bude to kolaps dopravy jako blazen az do roku 2028.. Crazy, nechci na to radeji ani myslet.
Tak dlouho to nejhorší nebude (záleží taky na zahájení stavby, jestli až na podzim 25 nebo dříve), původní předpokládaná doba je vyšší než vysoutěžená, navíc již v průběhu stavby dojde ke zprovoznění polopřímé rampy od Bratislavy na Prahu, což bude řešit hodně problémů. Každopádně stažení do dvou užších pruhů na současném mostě přes Svratku (takže ještě před křižovatkou) po pravé straně ve směru od Prahy se ale na nějaký čas nevyhneme…
Poprosím o informaci jak dlouhá lhůta je pro odvolání a jak dlouhá trvá archeologie průzkum?
tady jde spíše o politické rozhodnutí kdy se se stavbou začne. R.Mátl někde zmínil že chtějí pár měsíců nechat jezdit stav po zprovoznění právě realizovaného úseku, který bude hotový v dubnu.. jinak na odvolání neúspěšných uchazečů je 2 týdny
Děkuji, doufám ze začnou co nejdříve, jsou to nejkritičtější úseky.
No spis jde, aby vyšli politikům vstříc s velkou VŠ Moto Gp a po ni začnou stavbu
Sice už první etapa rozšiřování D1 brzo skončí, ale byl jsem už poněkolikáté svědkem, kdy někdo na konci omezení těsně přejel sjezd z D1 na D2 ve směru z Prahy na Bratislavu, zůstal stát na dálnici a panikařil. Chtělo by to líp vyznačit. Jinak bude zajímavé sledovat, jak se doprava přelije na D55 ve směru Polsko – Ostravsko – Slovensko/Rakousko, až to na D1 bude kolabovat…
Tak to asi nebyli moc dobří řidiči, když jen tak po přejetí sjezdu zastaví na dálnici.
Taky bych řekl- nehledě na to, že pokud člověk skutečně nepochopí jakým způsobem má od Prahy sjet na Bratislavu při současném omezení, tak lze pokračovat bez zajížďky. Jen to trochu na prasáka říznete přes šraf na sjezd do centra a přes brejle se nakonec vcelku jednoduše a během chvilky dostanete na vysněný směr Bratislava.
Nebo pojedu dál otočit se na prvním sjezdu (tady pro znalé nebo ty co mají navigaci na benzínce po doslova pár km), zastavit na dálnici kvůli tomuto je na doživotí sebrání papírů a pokutu jako hovado.
No to je nápad…
Už teď v sobotu jsem na D55 u Hradiště potkal polské kamiony
Musím se přiznat že jsem tam nedávno jel (tímto směrem vůbec nejezdím, takže poprvé od stavby) a také jsem ten sjezd minul. Je to stylem: „omezení, omezení, konec omezení, sakra, tam byl sjezd“.
Ale zůstat stát mě nenapadlo. Ač jsem něco nehezkého prohodil, tak jsem pokračoval dál a otočil se.
Nicméně, je to tam opravdu nešťastné. Ale netroufám soudit jestli by to šlo udělat lépe…