Infrastruktura Silnice Stavebnictví

ŘSD už má projektanty dálnice D3 na všechny úseky k hranicím, soutěže začnou letos

Vpravo na Prahu, vlevo na Budějovice. Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Hotový úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Dostavba dálnice D3 k rakouským hranicím se výrazně přiblížila, stavět se má od příštího roku.

Dostavba dálnice D3 k rakouským hranicím se výrazně přiblížila. Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo tři tendry na projektanty zbylých úseků od Třebonína k Dolnímu Dvořišti, konkrétně jde o zhotovení zadávací dokumentace stavby a autorský dozor. První tendr na stavební firmu by měl být vypsán ještě letos.

Nejdále v přípravě je 8,6 kilometru dlouhý úsek Třebonín – Kaplice nádraží, který naváže na dnes budovaný dálniční obchvat Českých Budějovic. Zakázku na zadávací dokumentaci a autorský dozor získaly v tendru firmy Valbek a Novák & partner s cenou 26 milionů korun. Předpokládaná cena byla 31 milionů. V polovině prázdnin začalo stavební řízení, ŘSD přitom ještě na letošek počítá s vypsání tendru na stavební firmu. Stavět se má v letech 2021 až 2024, celkové náklady se odhadují na 2,5 miliardy.

Stavebně zřejmě nejnáročnějším úsekem bude téměř 12 kilometrů Kaplice nádraží – Nažidla. Stavba mimo jiné zahrne dvě mostní estakády o celkové délce 1,5 kilometru. Dokumentaci k tendru dodá Valbek za 63 milionů (předpoklad činil 75 milionů), ŘSD vybíralo ze tří nabídek. Stavba za odhadovaných 6,4 miliardy je naplánována na léta 2022 až 2025.

Dálnice D3 v úseku Kaplice - Nažidla, vizualizace. Pramen: ŘSD
Dálnice D3 v úseku Kaplice – Nažidla, vizualizace. Pramen: ŘSD

Dokumentaci k posledním téměř čtyřem kilometrům od Nažidel k hranicím dodá Pragoprojekt za 28,5 milionu (předpoklad 32 milionů). Tendr na zhotovitele je naplánován na rok 2022, kdy by se rovněž mělo začít stavět. Motoristé by se pak po jihočeské dálnici měli dostat do Rakouska v roce 2025.

Termíny se nicméně dosud stále odsouvaly, ještě v polovině dekády se mluvilo o dovedení dálnice k hranici v roce 2022. Je to už přitom 17 let od tragické nehody autobusu u Nažidel, při které zahynulo dvacet cestujících. Už tehdy se mluvilo o dálnici (v plánu ještě jako R) jako o prioritě.

Dlouho přitom jako výmluva sloužila nečinnost Rakušanů, ti ale nakonec v roce 2015 dovedli svou rychlostní silnici S10 složitým terénem s řadou tunelů až do Freistadtu. Vyřešili si tak vlastní problémy s tranzitem a s další výstavbou naopak čekají na dění na české straně. V době slavnostní „otvíračky“ u Freistadtu mluvilo ŘSD o zahájení stavby pod Budějovicemi v roce 2017.

Nyní je shoda na propojení v roce 2025.

88 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

zatímco u nás se mluvilo a mluvilo a slibovalo, Rakušená mají už roky hotovo

Karel Mio

Muze mi nekdo znaly objasnit, proc nemuze D3 skrz StC kraj vest ve stavajici stope (cca) I/3? Tzn. na 21.km po D1 (vyhledove ctyrpruh) a dale k Benesovu? Kritika D3 pres Posazavi okolo Jiloveho je hlavne kvuli narocnemu terenu a prirodne cenne a popularni rekreacni oblasti. Je to kvuli moc hustemu zastaveni okolo I/3 (vsechny ty Cercany a Pysely aj.)?

jozka

Muze. Ten ctyrpruh by nemohl byt vyhledove, ale s dostavbou D3. D3 ve stavajici stope nechteji obce po trase (=>neprojednatelne).

Saljack

Je to kvůli D1 a napojení prostě v Mirošovicích není dostatek místa a D1 na Prahu je už nyní na hraně kapacity.

Hoka

Už by měl někdo poukázat , že se obchvat Českých Budějovic vůbec nestaví!! Je to jen komedie pro investora a pro lidi ! Na prvním úseku se za rok neudělalo skoro nic.

Jiří Kocurek

Když oni si před zahájením stavby vymysleli změnu projektu. A při podrobném geologickém průzkumu se ukázalo, že provedení té změny bude poněkud složitější, než se myslelo při schválení změny. Tunel místo mostu a pak znova předělat technologii výstavby tunelu, jelikož tlaková spodní voda je potvora.

Jarda Š.

No, jestli se bude, jak to teď vypadá, úsek Třebonín – Kaplice-nádraží otevírat samostatně, tak to bude pro řidiče docela šok, když za provizorním koncem dálnice bude následovat křižovatka s nájezdem na hlavní a hned za ní úrovňový železniční přejezd.

Twix

Hádám že křižovatka u přejezdu bude pak upravena tak, že hlavní směr bude od přejezdu k dálnici a ta stará silnice od Budějovic bude jakožto vedlejší.

Jarda Š.

Ale zas, jestli tam udělají změnu přednosti, tak to si to asi vyžádá řadu karambolů, jelikož jsou tam řidiči zvyklí jet za přejezdem rovně po hlavní, a najednou budou muset dávat přednost zleva.

Jirka

Od sjezdu bude následovat ještě 800 metrů po nic moc cestě 157. Křižovatka 157/I3 se pravděpodobně změní přednost.

Jarda V.

Trochu utopsticka myslenka, nebylo by je jednodušší dotáhnout dálnici do budejek od Písku (teď z hlavy nevím číslo) bylo by to sice dál ale o to horší cesta. 🙂 řekl bych že to bude tak nejak stejně daleko jak to táhnout od obchvatu u Prahy .

Jarda Š.

Teď už ne, protože to by musel být obchvat Budějovic ze západní strany, ne z východní, jak se nyní staví.

Paja

Navíc ani obchvat/průtah Pískem s tímhle nepočítá i když má 4 pruhy.

Ondra L.

Takova revize projektu tu byla v 90. letech, pozdeji byla zavrzena a nyni se pocita, ze do jiznich cech povedou dalnice dve. Od pisku i od tabora. V 90. letech byl navrh, ze by se soucasna silnice 3 opravila, rozsirila o stoupaci pruhy a obchvaty a jako dalnice by se dobudovala ze silnice D4, takze by se nemusela budovat nova vypadovka z prahy pres nesmirne konfliktni a slozite uzemi v posazavi. To ale bylo pozdeji zavrzeno a ve prospech te nove vypadovky.

jozka

No, nepocita. D4 skonci nad Piskem, dale povedou uz jen I/20 na Budejice a I/4 na Strakonice

Ondra L.

Pisu tam, ze se „pocita se dvema dalnicemi do jiznich cech“, pisek je v jiznich cechach… Navrh z 90. let predpokladal, ze tohle ma byt ta dalnice na jih… Ale to je pochopitelne jen tak na okraj

jozka

Pise se tam

„nyni se pocita, ze do jiznich cech povedou dalnice dve. Od pisku i od tabora. „.

Od Pisku dal do jiznich Cech nic dalnicniho vest nema.

martinK

D4 u Písku končí. Do Budějovic dálnice od Písku nepovede.

Ondra L.

Ano, ale ja reaguji na pisatele vyse, ktery se pta, zda by nebylo jednodussi vest do budejovic dalnici pres pisek, tak na to jsem psal, ze tu kdysi takova koncepce byla, ale nakonec se stat vratil k verzi s dalnici D3.

Jaaa

A nebo taky jo. 😉

Jirka

NIkdy neříkej nikdy. Nyní jsou plány na 3 pruhy a část u Budějovic i 4 pruhy – vše jako silnice I třídy, ale to neznamená, že se do budoucna nemůže rozšířit.

David

I/20 Písek – Česnovice bude rozšířena uspořádání 2+1

Tomáš Gottschalk

Jestli bude D3 na čáru hotová dřív, než D52, tak je to další důkaz cajzlovské arogance.

Jirka

D3 bude hotová k hranicím. D52 se možná stihne začít aspoň obchvat Mikuloval. Nicméně středočeská D3 bude kdo ví kdy.

Luděk S.

Já teda úplně nejsem znalec různých západoasijských dialektů, ale od kdy se říká Budějičákům cajzli?

Slosor

Západoasijských? V tom případě jsou Čechy Balkán, či Ukrajina.

a8n

Budějice jsou odjakživa Bulharsko.

Tomáš Gottschalk

Investorem D3 je kraj, nebo jeho hlavní štatl?

Jarda Š.

D52 brzdí blbost Moraváků, kteří nejsou schopní si projednat trasování. (Jako obvykle opět Moravák vlastní blbost svádí na cajzly.)

K.S.

Spíš je to kombinace blbosti úředníků a blbosti místních. Nasekat na průtah kruháče a postavit si tam novou obchodní čtvrť… to opravdu jen tak někoho nenapadne.

Vladimir

Jenze ten prutah jak pisete je stale castecne ve meste. Jedna se pouze o zkapacitmeni stavajici silnice a ne tak potrebna dalnice.

ukulele

To je pouze důkaz o neschopnosti brněnské ŘSD.

Paja

Myslím že ti vaši „cajzli“ rozhodně radši jezdí na Moravu nebo přes Moravu než přes Budějce. Ale pro malé moravské ego je to určitě nepodstatný argument.

Twix

Z centra cajzlohradu se kolikrát rychleji dostanete do Pohořelic než do Kaplice (teď to aktuálně ukazuje jen 10 minut rozdíl způsobený asi kolonou u Jihlavy). Není tedy spíš ta chybějící D52 více cajzlovská než koncová část D3? 🙂

beran

ne, je víc chacharská

Tuzemák

Větší sranda bude, jestli pak Rakousko dostaví ten kousek u hranic od Freistadtu, budou Jižní Čechy napojeny dřív na rakouskou dálniční síť, než na tu českou. A tomu bych dokonce i dal větší šanci, něz že někdy v tomhle čtvrtsoletí povede D3 přes Posázaví. Myslím, že jak rakušáci uvidí bagry u hranic, vrhnou se do toho taky hodně rychle. To bude aspoň ostuda pro ŘSD.

off

To není „jestli“ a „větší šance“ – to je matematická jistota 🙂

Kalanis

Spíš ostuda středočeských politiků neschopných projednat trasu.

ZdendaP

A nebo také jihomoravské neschopnosti. Veškeré tamní infrastrukturní stavby byly dlouho u ledu díky chybějícím zásadám územního rozvoje Jihomoravského kraje. Za to „cajzlové“ opravdu nemůžou. Tak nebrečte a nevymlouvejte se!

Urban Transport Lover

pozdě ale přece – lepší pozdě nežli poději… Větší sranda bude stavba od tábora do Prahy – prochází to horským terénem (ostré vysoké hřebeny a hluboká údolí) – celý úsek bude ve většině délky most – tunel – most – tunel – most – tunel… atd Jen je špatně, že ´e to naprojektováno POUZE jako 2×2 pruhy…. Už teď je jasné, že to nebude stačit… Prioritou by měly být dálnice D6 do Varů – kde se jede celou cestu Praha – Vary v průměru 60 km/h.. to je vážně tragedie a D7 alespoň úsek Slaný – Louny to je taky… Číst vice »

Jiří Šrámek

Nesouhlasím.
Více, než 2+2 od ČB na jih je naprostý nesmysl a zbytečnost. Vzhledem k hustotě provozu, je uspořádání 2+2 zcela a s rezervou dostačující.
A absolutně hlavní prioritou by mělo být sakra rychlé (vím, utopie) dokončení Pražského okruhu a D35.

beedat

On ale mluvil o úseku Praha – Tábor a minimálně po Benešov to 3×3 chce (bude chtít, já se toho nedožiju, je mi 40)

Urban Transport Lover

No vidiš mně je 37 a doufám že do mojí 50 to už bude hotový…

Kodl

S dokoncemim D35 bych urcite do konce desetileti nepocital. Stat na akci tak gigantickych rozmeru proste nebude mit penize, proto neustale zvani neco o PPP i pro D35. Vsichni tusime na zaklade minulych udalosti, jak toto dopadne.
Zahajeni D4 jako prvniho PPP projektu se zahajuje uz take nekolik let a stale nic.

roman

peníze by byli, problém jsou NIMBY , momentálně se třeba hádají v okolí Litomyšle všichni chtějí dálnici ale nikdo ji nechce ve své obci.

Alexandr

Praha-Jílové 3+3 (D), Jílové-ČB 2+2 (D), ČB-Freistadt 1+1 (R), víc pruhů není vzhledem k intenzitám provozu potřeba.

Urban Transport Lover

Musíte do toho připočítat tranzity z Německa i z Polska – jak kamiony – tak dovolenkáře jedoucí k moři!

Vladimir

Jenze d35 se nestavi protoze k ni nejsou patricna povoleni a ne kvuli cene.

Urban Transport Lover

TVL nejdřív si to pořádně přečti a pak reaguj – píšu tam Tábor – Praha…

Urban Transport Lover

Porozumění textu – to ti opravdu nejde!!!
Psal jsem Tábor – Praha
Než něco komentuješ – tak si to pořádně přečti Jiřiku, jo!

Vladimir

Dalnice do K. Varu je dulezita jako do kazdeho jineho „slabsiho“ regionu. D6 se celkem stavi, ale D3 je potreba dostavet na hranice co nejrychleji. 1. Kazdy kilometr se pocita 2. Okoli Cesky Budejovic bude vysoce atraktivni lokalita pro inveatory, protoze najednou bude mit dobry spoj s Rakouskem. Vyrostou zde nove podniky a fabriky. Do 5-7 let po dokonceni vystavby se z kraje stane minimalne ekonimicky prumer republiky a to je spravne.

Urban Transport Lover

Bude mít dálnici i mezinárodní letiště – to bude mít Cargo rádo…

Vladimir

A taky slusne vlakove spojeni jak na sever, tak na jih. Navic tato trat neni oproti jinym pretizena, takze ano cargo tuhle cast bude mit rado

Slosor

Škoda, že výsledky sčítání dopravy mluví jasně. A to tak, že D6 je ze všech plánovaných dálnic mezi nejméně potřebnými. V MSK a v Ústeckém kraji jsou 4 nekrajská města větší, než krajské Karlovy Vary. Čímž neříkám, že by se D6 neměla postavit, Karlovarákům ji přeji, zvlášť nyní, kdy nejsou připraveny jiné důležitější stavby.

Vladimir

Ta dalnice neni o K. Varech, ale o tom co lezi za nimi, takze Nemecko. Az se cesta postavi, tak se castecne odlehci D5 a zacne pohranicni rozvoj, kvuli dostupnosti pracovni sily z Ceska. Nicmene co ma, potazmo melo by mit totalni prioritu na zapade je slusne zeleznicni spojeni do Bavorska. Nemam rad reci, ze Bavoraci ji nemaji tak my nemane duvod stavet. Kdyz ji dovedeme na hranice nejbohatsi stat Nemecka si jiste pospisi take s vystavbou a to i pres politickou nevuli Berlina.

Urban Transport Lover

To je ale blábol…. Pohraniční oblasti potřebují kvalitní dopravní spojení s centrem země. V Karlovarském kraji se všude na loukách volně pasou stáda dobytka – teď jen zajistit – aby se mlíko i maso zpracocávalo a prodávalo u nás doma – a nevozilo se to pod cenou do německa… stejně jako ty tisíce kulatých obřích balíků sena… Chybí odbytová družstva, chybí domácí zpracovatelé. Jediné co se na Karlovarsku opravdu masivně rozbíhá je oprava památek – snad všech hradů zámků a klášterů v kraji (a že toho všeho je tady opravdu obrovské množství !!! ) – jak soukromých tak státních –… Číst vice »

Be He

Kdy ( pokud vůbec někdy ) jste jel naposledy po D6 ???

Urban Transport Lover

Doporučuju Vám se projet po 1/6 Praha – Vary – průměrná rychlost mimo obce je cca 60km/h – tam už včera bylo pozdě – to dálnici potřebuje jako sůl!!!

Kodl

I tak neverim, ze bude v roce 2025 na hranici. V ceskych podminkach se vzdy neco najde, co stavby o X let zdrzi. Rad se necham prekvapit.
Bohuzel pravda je takove, ze i pristi rok je prakticky pozde. Vsechny stavby jsou na rade s obrovskym zpozdenim.

Kalanis

Jihočeši to dlouhodobě až tak neblokují. Pokud vím, byl tam jen zásek s nějakým týpkem kvůli pozemkům pod MÚK Kaplice. Jinak to bylo celkem poklidné. To centrální část nemakala.

jozka

Jihocesi to neblokuji. Jen se nejaky cas savlovali o odsunuti obchvatu dale od mesta (a vic do kopce) a pak si misto estakady pres udoli vymysleli tunel pod udolim. No a co cert nechtel… cpala by se do nej voda… takze bych to zas tak s tim poklidem neprehanel.

Kalanis

Ale proti tomu, co se (ne)děje na středočeském úseku je to celkem nuda.

Vaclav

Děti země s tím zatočí.

Hanzi

Bylo na čase a palec nahoru, stará císařská silnice lemovaná smrtkami z každé strany asi není tou nejlepší vizitkou pro silnici mezinárodního významu.

Stony

A co usek Praha – Tabor? Je krasny ze se bude dalnice az do rakouska ale nejvic chybi dalnice Praha – Budejovice….

roman

Tam jsou NIMBY, takže ti bude trvat ještě hodně dlouho

Vladimir

S ohledem na to, ze se zde ve velkem stavi obchvaty tak je jasne, ze se dalnice hned jen tak brzy nepostavi. Obchvaty jsou potreba, bolsevici pouze zkapacitnovali cesty za France Josefa, takze vsechny jednicky a dvojky vedly a vedou bud pres, nebo blizko namesti. Tesim se na dobu, kdy se nebude psat o vystavbe obchvatu, ale o vystavbe dalnic.

K.S.

No kdyby France Józefa, ale ony jsou to cesty z doby Marie Terezie.

Radiátor

Bohužel ani u těch obchvatů se moc nepřemýšlí teď jak se bude stavět u Olbramovic by byla skvělá příležitost udělat předjížděcí 2+1 směrem od Tábora aby se dali předjet kamiony. Bohužel nic takové nebude. Takže když člověk chytí kamion u Miličína tak má šanci ho předehnat až před Benešovem.

jozka

Ono se premysli, jen se pocita s tim, ze s dostavbou D3 dalkova doprava zmizi a z I/3 se stane II/603 s mensi intenzitou.

Takze ted uz jen tu D3…

Kalanis

Je celkem reálné udělat oboustranný salám – okruh Jílové a Voračice – Nová hospoda / hranice kraje. Největší odpor je ve Václavicích.
Ale ten jižní segment salámu znamená, že se stejně bude jezdit po olbramovickém obchvatu.

Radiátor

Je krásný jak se staví ta část D3 kde to jde relativně snadno. Ale ta část co by reálné pomohla nejvíce lidem tak o té se většinu času mlčí.

Zdeva

Dálnici Pha-ČB nikdo nechce…..za humny.

noerf

Občané Benešova, Olbramovic, Miličína ji určitě ocení. A dále řidiči jedoucí z Brna, neboť D3 se nebude napojovat do D1 jako současná I/3.

jozka

A cim si tedy vysvetlujete ten tlak proti teto casti D3?

ABC

Posázaví (přes které sice už dávno vede D1 ale to nikomu nevadí….) a chataři

Urban Transport Lover

Prochází to přes rezidenční oblasti jižně od administrativní hranice Prahy – pokud tam povede dálnice – pozemky ztratí hodnotu – nikdo tam nebude ctít stavět, domy výrazně ztratí hodnotu – díky hluku z dálnice je nikdo nebude chtít od současných majitelů kupovat – tady se bavíme o milonových částkách..

jozka

Coz je pekna chujovina… staci se podivat, jak jdou na dracku pozemky a stavby vedle stavajicich dalnic.

A porad visi ve vzduchu otazka… kudy jinudy? Kde okolo Prahy neni rezidencni oblast?

Urban Transport Lover

To sice mizí – ale nikoli pro rezidenční výstavbu

Luboš Beneš

Jo to se protestanti proti Valíku domnívali taky.A tak 10 let umírali lidi smradem v Plzni a ceny kolem dálnice jsou na násobku původních….

Petr

Však umírají zase, po otevření obchvatu sice provoz klesl, ale dnes je zase na stejné úrovni jako předtím. Holt funguje dopravní indukce, čím více silnic, tím více provozu.

Jiří Kocurek

Opravdu jsou tam hodinové kolony ve kterých stojí několik stovek kamionů?

Tom Matoo

Bud jste pres Plzen nejel kdyz nebyl obchvat a nebo ted, jinak byste nemohl napsat takovou blbost.

Vladimir

Kdyz nebudou chtit tyto pozenky lidi, tak se urcite najde developer, co by v okoli postavil nejaky projekt. Takze tohle neni argument. Mavic podle pruzkumu se zkazuje, ze lidi chteji bydlet blizko najezdu na dalnici.

Tomáš

Hodnotu by nemovitosti už ztratily, protože někdo blokuje stavbu dálnice. Dům z zapadákově je totéž, jako žádný dům. Nemusím chodit daleko, můj dobrý kamarád takhle nakoupil, teď má bezcenný dům a bydlí v původně rezervním 2+kk v paneláku.

Kalanis

Vysvětluj ve Václavicích a Žabovřeskách.

Jirka

Je lepší pro lidi když auta jezdí přes obce.

LKB

Kdyz jako ridic jedu pres obec, kde nepotrebuji nic vyridit a zaroven to neni ani obec startu ani obec cile, rikam si: Ach jo, 50/30/tak neco! A ze jich v CR je…