lot
Automobily Infrastruktura Silnice

ŘSD spustí úsekové měření na dalších částech D1, řidiči budou pod kontrolou radarů na 60 kilometrech

Modernizace D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Foto: Skanska
Modernizace D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Foto: Skanska

Řidiče na D1 čeká zavedení úsekového měření na další části, kde dochází k modernizaci. Po již dříve zavedeném měření na třech úsecích letos přibude celkem 32,4 kilometrů pod dohledem kamer na třech úsecích.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) minulý týden vysoutěžilo dodavatele další sady kamerového systému, které umožní změřit průměrnou rychlost řidičů v dálničním omezení. Dosud se takto měří na 28,3 kilometrech.

Podle nového plánu začne měření do konce května na úseku 7 (Soutice – Loket), od začátku června pak na úsecích 11 a 12 dohromady (Koberovice – Větrný Jeníkov). Už z loňského roku se měří rychlost mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi, z Velkého Beranova do Měřína a okolo Velkého Meziříčí.

Úsekové měření slouží k dodržování osmdesátikilometrové rychlosti na modernizované D1, jedním z hlavních cílů je zklidnění dopravy a ochrana zaměstnanců stavebních firem v modernizovaných úsecích. Data z loňského roku ukazují, že rychlost dodržuje většinou 80-85 % řidičů.

„Nejčastější příčinou nehod v omezených úsecích je nezvládnutí rychlé jízdy, náraz do dočasných svodidel, čímž se může na hodiny zastavit provoz na daném úseku. V tomto ohledu je policie s úsekovým měřením rychlosti spokojená, protože dokáže v provozu zachytit velké množství těchto případů,“ říká ředitel dopravní policie Jiří Zlý. V uplynulých letech se počet přestupků jízdy nepřiměřenou rychlostí pohyboval kolem jednoho procenta ze všech, kteří daným úsekem projeli.

„Studie chování řidičů v uzavírkách na D1 ukázala, že se zahájením úsekového měření došlo k poklesu průměrné rychlosti o 5 km/h. Méně řidičů také překračovalo nejvyšší dovolenou rychlost. Díky tomu se snižuje riziko vzniku nehod, ale také je průjezd dopravním omezením plynulejší. Pokud se vozidla pohybují podobnou rychlostí a nedochází k náhlému zrychlování a brzdění, zvyšuje se propustnost dálnice o 20 až 30 procent,“ uvádí vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob

Raději trestat dodávky v tom úzkém levém pruhu! (do kterého mimochodem nesmí ani některá širší SUV)

Honsa

Zcela esencielni : d1 reko je hanba. A Radecek by Mel vypadnout

noerf

Když pojedou auta rychlostí 80 – 90 km/hod dle mého selského rozumu projedou úsek rychleji než vozidla jedoucí 70 km/hod (měří se, čili auta zpomalí více než je povolená rychlost). Ze silnic mám obecnou zkušenost, že je u nás často omezení na rychlost 30 nebo 50 km/hod či na dálnicích 80 km/hod zbytečně co ve dlouhých úsecích, čímž pádem dané omezení dodržuje minimum řidičů a tam kde je to opravdu nutné vznikají problémy. Pro příklad na D3 u Tábora je u sjezdu na 79 km omezení na 80 km/hod, přitom jsou široké pruhy a mohla by tam být v klidu… Číst vice »

MlB

Přesně tak. Ono když se argumentuje měřením kvůli bezpečnosti pracovníků, tak je potom vážně k naštvání, když při každém průjezdu kolem je stavba prázdná a žádný pirát silnic by tam nikoho nemohl srazit, protože nejbližší dělník se nachází 2km daleko. V posteli.

Honsa

Cesko – radary uplne vsude. Nehodovost o 200% vyssi nez v Nemecku. Bez radaru. Ono neschopni soferi se vydavaji za ty vzory a media je adoruji. Ceska matka na jizni spojce = prostredni pruh v jeden ruce mobil v druhy kafe a jede 50kmh. A to MA byt vzor? Kombinace hlouposti a tupost?

kodl

Mohu potvrdit vse, co jste napsal. Je to opravdu ubohe. Vzdy kdyz jedu do ceska, zvysi se mi hladina adrenalinu v krvi a celou dobu v aute jen hledam kde je zase nejaky radar, usekovy radar, ci cihajici policista.

Bob

Lidi jako vy by měli raději jezdit autobusem, aby je za tím volantem náhodou netrefil infarkt. 🙂

Vladimir

Kultivovanost ridicu prichazi s velkym mnostvim dalnic. Jakmile je husta dalnicni sit, tak kazdy ridic pochopi, ze uz nic nenaspecha praseckou jizdou po par km dalnic, nez sjede na okresku. Jde to krasne videt na dalnicich a ridicich primo v Polsku – neni to zas tak davno cca 10 let kdy jsem mel celkem strach se po jejich cestach pohybovat, naopak ti co se nikam neposunuli v pristupu k rizeni jsou Slovaci, jak prejedete statni hranice pripadate si jak zavodnim okruhu. Lepsi priklad neni, nez jsou tyto dva staty neni. Polsko je premiant v dalnicni vystavbe a Slovensko podle ma… Číst vice »

Tomas

Hezké, protože minulý víkend u Humpolce projelo tak 5 aut těsně za sebou v tom úzkém pruhu tak 150 km/h. Žádný bezpečný rozestup, žádné dodržení tvrdého limitu 80 km/h, a už vůbec měkkého limitu (maximální dovolená rychlost je taková, aby účastník neohrozil a neomezil ostatní). Spousta místních si myslí, že jsou chytřejší, než dopravní inženýři, kteří 100 let shromažďují poznatky z provozu a stanovují bezpečnostní předpisy. Takoví myslitelé by měli být odkázaní na taxi nebo automatická auta, až budou. Jet v dnešní ČR autem, to by jeden potřeboval trvalou policejní ochranku. Dálnice je ještě nejbezpečnější, ale běžné silnice z tvrdým… Číst vice »

Vít Jůza

Tak jestli kamery snímají registrační značky, tak je nutný tak malý rozestup, aby na registrační značky nebylo vidět …

Honsa

Jako rozestup? Pri 80kmh Mas byt koncentrovany na jizdu. 1 sekunda staci. Rozestupy delaji telefonari fetky a cesky matky.

Petr766

To jsou příšerné kecy. Víš, že někdo tě predjizdi, opravdu neznamená že jede 130 na okresce…

Kirak

Ne, tyhle pitomce zastřelit, jedou jak cvičená opice nebo konečně zavést platnou rychlost pro všechny země EU takže např 140km / h a všem autům které budou jezdit v EU nastavit omezovač na sdílenou rychlost a tvrdě trestat a brát překročení rychlost už třeba od 20 km navíc jako trestný čin a ohrožení svého okolí a natvrdo alespoň na rok do basy. Takhle se to naučí. Také zakázat sdílení pozic radaru ono je opravdu jednoduché zjistit kde se ta rychlost měří a pak jet zase jako hovado

Jirka

Gréta musí mít radost. Při 80 kmh je nízká spotřeba.

Greta

To je pravda, mám radost.

Honsa

90kmh je nejnizsi. Tak Tacho kolem 95kmh. Nekaj debilee rekl kdysi ze nejmene to zere pri50kmh.. Staci kouknout na spotrebum 50kmh CCA 8l 95kmh 5l

náhodný kolemjdoucí

V jednopruhém zúžení je ještě nižší, poněvadž když se všichnni lepí na kufr a jede se v pelotónu, odpor vzduchu se dále snižuje 😀

Jan Sova

nejmíň takto žerou kamiony na dálnicích 50cm za sebou. Jede to všechno na tempomat s adaptováním krabice před sebou. V pravém pruhu radši nebýt…

Jan Sova

zlatých 80 km/h, takového průměru lze dosáhnout jen málokde tak, aby měla Gréta radost.
Většinou jsou to postrky do 30km/h s pevnými starty a vynuceným brzděním, takže prašnost a emise splodin jdou nahoru…. Takže nekapacitní komunikace, tam by jí měli postavit bystu.

Přemek

K těm omezením rychlosti: Obdobně jako u debat k obecné maximálce na dálnicích se většinou argumentuje paušálně bez ohledu na situaci. Normální člověk sundá nohu z plynu, když vidí před sebou úsek v rekonstrukci a stažení do jednoho pruhu. Jenže něco jiného je „vejít se do zúžení“ při hustém provozu, kdy stačí pár pitomců a zip nefunguje a pří řídkém provozu, kdy se dá vjet do stažení i samotným staženým pruhem rychleji. Dalším faktorem jsou probíhající práce – probíhají-li, zpomajím, neprobíhají-li, není na koho brát zvýšený ohled. Zoufale chybí úseky se 160 km/h max, ale na druhou stranu plynule umí… Číst vice »

MlB

Dokud je veřejným tajemstvím, že se řidiči kamionů během jízdy často dívají na televizi nebo jinak nevěnují řízení, není až zas tak důležité, kolik mají naspáno…

Asd

Jak vidím tak se ovečky budou zase stříhat. A některé budou bečet blahem, že se tak děje pro jejich blaho pro bezpečnost a plynulost silničního provozu.

Greta

Stříhat se budou prasata.To měření je tam hlavně pro bezpečnost stavbařů a když vidím některé bez mozky, jak se tlačí vedle kamionů, i když kamion jede přesně limitní nebo i nadlimitní rychlostí, tak by zasloužili lopatou do čelního skla. Onehdá si mi jeden takový mistr predjiížděč stěžoval,ze mu navěs odřel levý bok služebáku a musí to zaplatit. Mimochodem víte o tom, že střiž ovcí je nezbytná pro jejich zdraví?

Přemek

Přítomnost lidí na staveništi v těsní blízkosti průjezdního pruhu je často důvodem zpomalit na 60 km/h i méně, ovce jede podle cedule 80 km/h. Pomohly by proměnné značky reagující na přítomnost lidí na stavbě nebo zákaz řízení pro ovce. Ono „přizpůsobit rychlost jízdy podmínkám…“ není floskule ale stručný návod, jak se chovat. Pak bychom polovinu dopravních značek mohli odstranit, kdyby se řidiči chovali podle citovaného. Ještě si dovolím drobnost, tachometry standardně měří rychlost s chybou 5 – 10 % nahoru, tj. kdo jede tachometrových 80 km/h, jede skutečných 72 – 76 km/h. Když se k tomu přidá bázlivost a jede… Číst vice »

Asd

Ok. Tak ať tam je značka, která podle toho zdali tam jsou lidé upravuje rychlost. Jaký význam má měřit, když je minimální provoz a na staveništi nikdo nepracuje?

Greta

Kdyby jsou chyby, Přemku. Část řidičů se chová nezodpovědně, tak musíme mít značky a pokuty. Vy zase trolíte na internetu a šiřite tam ruskou propagandu, tak musí být pravidla proti trolům.

Asd

Ovečka Greta se ozvala. Netvrdím, že tam kde se staví se má jezdit 200. Jen to, že kde měření neprobíhá je provoz mnohem plynulejší a nějak jsem si nevšiml, že by se díky měření snížil počet nehod.

Greta

Když se ozývá prase Asd, musí se ozývat i rozumnější hlasy.

Desper

Dá se to ještě považovat za dálnici, když nějakých 70km musíte jet 80?

Přemek

Ano pokud je v rekonstrukci a jede se v jednom plném nebo ve dvou, plném a zúženém. Think!

Honsa

Rekonstrukce Co trva 15 let. A2 Hannover o weeekendu usek 10km opraven za 2 dny. Asi tak.. FRANKFURTER ALLGEMEINE 25.5.2020

Jan Sova

Naše vojenské Pandury měly manuál od výrobce přeložený do češtiny – buch několik miliard navrch…. Naše dálnice tudíž za ty miliardy a pomalé tempo musí mít taky nějakou přidanou hodnotu (napadá mě vrstva ocelářské strusky namísto štěrku apod.)….

Panoramix

To je zase kydů. Chápu nutnost zpomalení, když je to auto na autu a opravdu tam hned vedle někdo pracuje. Ale je značná část dne, kdy by se tam mohlo jezdit klidně 100 a ničemu by to nevadilo, protože je provoz minimální. Ale oni tam dají napevno pořád stejné omezení. To je asi jako 30 u školy v neděli ráno, kde mají také neustále zapnuté měření. Dobré akorát na vybírání peněz do obecních pokladen. Kvůli bezpečnosti rozhodně ne.

Desper

V USA toto už mají vymyšlené. Bliká světlo nad omezením, když jsou stavbaři přítomni.

Přemek

Přesně tak. Někteří strážci bezpečnosti provozu nerespektují povinnost účastníků provozu jet tak, jak to dovolují podmínky provozu a tupě vyžadují poslušnost na slovo a pevné omezení rychlosti.

Kirak

Vy taky asi jezdíte 200 že? Tyhle řidiče by měli konečně na místě zastřelit

Jan Sova

Myslím že za daného stavu je nejlepší dálniční poplatek neplatit a po dálnicích nejezdit. Z okolí mého bydliště jsme na to zvyklí, moc dálnic okolo nás nevede a už jsme si nějak zvykli to zkousnout, že ty dálnice vedou souvisle akorát tak na Brno-Praha, kam ne každý potřebuje směřovat. Až bude síť zkompletována i pro řekněme „vnitroregionální“ potřeby (např. Olomouc – Břeclav), ne jen jako průpich Ostrava – Praha, pak se o tom dá rozumně uvažovat. Člověk se tak nějak vyhne i té represi….