ŘSD pustilo provoz na novou jižní spojku ve Žďáru, na obou koncích se jezdí kyvadlově

Obyvatelé Žďáru nad Sázavou ale vyhlížejí především úplný odsun silnice I/37 z města.
Motoristé a obyvatelé Žďáru nad Sázavou se dnes dočkali alespoň částečného zprovoznění nové jižní spojky, tedy přeložky silnice I/37 mezi ulicemi Brněnská a Jihlavská. Stavba zhruba 700 metrů nové silnice začala loni v květnu a vyjde na 113 milionů korun.
Hotovo ale zdaleka není. Stále se pracuje na obou koncích přeložky, kde vznikají okružní křižovatky a aktuálně je tam doprava vedena kyvadlově na semafory.
„Předpokládáme, že na přelomu července a srpna bychom mohli pustit plný provoz na okružní křižovatku v Jihlavské ulici, naopak omezení, kyvadlový provoz na semafory na okružní křižovatce v Brněnské ulici s největší pravděpodobností bude zachován až do úplného zprovoznění celé stavby, to znamená do září,“ uvedl jihlavský mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jiří Veselý.
Na okružní křižovatce v Brněnské ulici jsou nyní uzavřeny větve ve směru Brno a Nové Město na Moravě. Doprava je vedena krátkou objízdnou trasou po místních komunikacích.
Původně přitom bylo v plánu, že kompletní přeložka bude hotova v červenci. Termín slavnostního stříhání pásky bylo ale nutné podle ŘSD posunout kvůli nálezu „ekologické zátěže“. Šlo o smetiště s plasty, pryží, kovy různých druhů, tvarů a velikostí nebo stavební sutí. Zemina se tak musela podle silničářů vytřídit, aby mohla být zapracována zpět do stavby.
Úsek propojí ulice Brněnská a Jihlavská, což přinese místním alespoň drobnou úlevu od tranzitní dopravy. Přeložka má odlehčit především Brněnské ulici, v níž se dnes spojují dopravní proudy směřující do Žďáru od východu po silnici I/19 ve směru od Nového Města na Moravě a od jihu po silnici I/37 ve směru od Velké Bíteše (a tím od dálnice D1). Denně tudy projede 11 tisíc aut. Po dokončení bude úsek navazovat na již zprovozněnou propojku ulic Brněnská a Jamská.
Obyvatelé Žďáru nad Sázavou ale vyhlížejí především úplný odsun silnice I/37 z města, a to v podobě šestikilometrového západního obchvatu. Zhruba před dvěma lety získala stavba souhlasné stanovisko v procesu posouzení vlivů na okolí (EIA), stavět se má v první polovině 30. let.