obrazok-zdopravy

ŘSD o hrozbě radioaktivity na D11 vědělo. Podle úřad nejsou hodnoty zdraví nebezpečné

Stavba D11 u Trutnova. Foto: ŘSDStavba D11 u Trutnova. Foto: ŘSD

Spálené uhlí z elektrárny obsahovalo v minulosti radon.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bylo riziko přítomnosti radioaktivního materiálu v trase dálnice D11 z Trutnova na hranici s Polskem známé. ČTK to dnes řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Práce v dotčeném úseku v délce asi 300 metrů podle něj ŘSD preventivně pozastavilo z opatrnosti v momentě, kdy se u některých vzorků ze stavby objevily hodnoty radioaktivity až patnáctkrát vyšší proti běžným hodnotám. Pozastavení prací ŘSD oznámilo ve čtvrtek.

V trase dálnice jsou tři haldy z popílku z uhlí spáleného v minulosti v trutnovské elektrárně Poříčí. Spálené uhlí obsahovalo radon. V haldách byly nyní zjištěny zvýšené koncentrace radioaktivity. Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB) ve čtvrtek uvedl, že naměřené hodnoty radiace nejsou zdraví nebezpečné. Úřad zároveň oznámil, že v lokalitě provede podrobné měření a odebere vzorky.

„Spolupracujeme se SÚJB a budeme stanovovat další postup,“ uvedl Rýdl. Další informace k případu by ŘSD mělo sdělit příští týden.

Přítomnost radonu v elektrárenském popílku je podle starosty Trutnova Michala Rosy (ODS) na Trutnovsku známá. Historie elektráren v Poříčí sahá do začátku 20. století. Haldy popílku leží 600 až 1400 metrů od elektrárny směrem na jih.

Nečekaná komplikace s D11 do Polska. Část stavby stojí kvůli radioaktivitě

Stavba 21 kilometrů dlouhého úseku za 11,7 miliardy korun bez DPH začala loni v říjnu. Do provozu by měla jít na jaře 2028. Má 28 mostů, dva tunely a tři mimoúrovňové křižovatky. Buduje ji sdružení v čele se společností MI Roads. Stavbu v minulosti zdržovaly spory o vítězství v tendru.

ŘSD připravuje i stavbu posledního úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Tu brzdí boj firem o vítězství v tendru na záchranný archeologický průzkum. Podle ŘSD tak není jisté, zda stavba začne podle plánu do konce letošního roku.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978, první devatenáctikilometrový úsek z Prahy do Bříství byl otevřen v říjnu 1984. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.

Tagy D11 D11 Trutnov - státní hranice Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
2 komentáře