regio-vlak

ŘSD má první stavební povolení pro třípruh od Písku na jih na I/20

Silnice I/20, ilustrační foto. Pramen: ŘSDSilnice I/20, ilustrační foto. Pramen: ŘSD

Silnice I/20 mezi Pískem a Budějovicemi výrazně nabyla na významu po otevření navazující dálnice D4 od Písku k Příbrami.

Odebírat
Upozornit na
guest
46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Žajdlík

Proč jen třípruh?

Cikcak

Směrově rozdělený čtyřpruh, resp. dálnice bude v území nejspíš trasovaná jinak a tohle jde udělat relativně rychle.
Stabilizovat novou dálnici v území od tzv. politiky územního rozvoje, přes ZÚR až po územní plány obcí je běh na hodně dlouhou trať a musí to být sakra dobře odůvodněné.
Teprve pak bude následovat povolovací proces stavby. Co to může znamenat je vidět např. na D3.
Řekl bych tedy, že jsme někde v roce 2045. Protože úvahy o dálnici v tomto území buď oficiálně neexistují anebo jsou na samém počátku. A to jsem nejspíš optimista.

krteček

Bude součást stavby i most v Protivíně přes nádraží, nebo to bude řešeno v jiné stavbě?

Sáček

bude součást

Sáček

V zahraničí běžná koncepce. Pro nás zajímavý např. z Řezna do Rodingu, Roding-Cham čtyřpruh, znovu z Chamu do Furth im Wald (směr Domažlice). Jiný zajímavý je Lobava-Žitava-hranice (tah na Liberec). Od Lobavy na sever čtyřpruh.

Sáček

Další třípruh začne co nevidět mezi Lechovice (Znojmo)-Pohořelice (D52). Už proběhl tendr na archeology, letos SPP a ve 2026 stavba. Do budoucna by měl vést třípruh k rakouské hranici (kromě obchvatu Lechovic, ten vznikl nedávno podle ještě staré koncepce). Rakušani v tomto směru vedou opět tříproudou S3, postupně ji protahují k hranicím.

Ing. Vladimír Bílý

No tak je třeba říct, že zrovna tento úsek je rozšíření stávající silnice v původní stopě. Čili bez složité EIA a problematického výkupu pozemků. V podstatě se to dá uhrát na zvýšení bezpečnosti. Co je ale trestuhodně špatně jinde, je dělat 2+1 v nové stopě, kde při tom všem už je v podstatě jedno, jestli to ve finále bude 13,5 metru nebo 21,5.

Pako

To je bohužel dost laický názor. Není to všem jedno. Proč myslíte, že Turnov-Úlibice bude 2+1 místo čtyřpruhu?

Gepard

Bo je to levnější? Jiný důvod mě nenapadá. Jen se odsouvá problém a na 4 pruhy se to bude řešit až v roce 2040.

Sáček

najednou se tu zapomnělo že bude D3 nebo že dálnice musí mít obslužnou komunikaci navíc. Že v Protivíně je estakáda, která zůstane souč. trasy jako dvoupruhová. Že na trase už je pár MÚK, které se využijí. Že trasa vede někde úplně u obcí. Že u Sedlce vede mezi dvěma rybníky. Třípruh má tady nej poměr cena/výkon/povolení/rychlost stavby

test

Kdy už opustíme tyhle polovičatá řešení?

luzkovyvagon

Až se tu přestane krást 😀

Frantisek

Az nekdo dokaze pripravu stavby do vyberka na zhotovitele treba za 1-2 roky. Pak se muzou menit parametry stavby docela rychle.

Tomáš

Super a za pár let se bude přestavovat na čtyřpruh.

Bram

Tak to dopadne zhruba do deseti let od zprovoznění třípruhu. A to ještě nepočítám drobnost na dnešní poměry už naprosto nemožný čtyřpruh v Písku, který by si zasloužil přestavbu na plnohodnotnou dálnici…

Jiří Urban

Hodně připomíná průtah Turnovem. Alespoň, že už jsou kategorie S15/100 nebo S16,5/100 minulostí.

Elbí

No vidíte a já, kdykoli popojíždím po I/3, nebo třeba u Mýta na I/35, tak si říkám, aspoň S 16,5/100 kdyby tudy vedla, mimo sídla…
Tedy modernizovaná, s nouzovými zálivy a lany uprostřed. Ale to je na jinou debatu, jak se tyhle silnice mohly přestavět v zásadě za hubičku a přitom bezpečně. A ušetřené peníze využít na něco jiného.

libor

v tomto směru je vidět, že uvažovat jako dálniční tah Praha – ČB přes Písek je ne příliš vhodný. V dnešní době sice stále zajímavé spojení, ale vyžadovalo by to mnoho úprav. Jinak v nových plánech na „dálnici D19“ se něco plánuje a mělo by to by vést jižněji než současná silnice 19, ale jsou to dlouhodobé záležitosti

Eva

Proč by nebyl vhodný? Než dělat něco jako drahé šidítko, je lepši to udělat pořádně a nemrhat veřejnými prostředky. Jde nejen o průjezdnost, ale především o bezpečnost! Když někdo hledá důvody proč něco nejde, místo aby hledal způsoby, aby to šlo, vypovídá o neschopnosti racionálního a dlouhodobého vidění reálného světa…Ne každý je dobrý manažer ve veřejné správě a bez vlivu momentálních tlaků…

libor

no, když si vezeme v případě D3 už chybí „jen“ středočeský úsek, který prostě jednou bude. V případě D4 a pokračování dálnice na ČB, vyřešit 1) Písek, 2 ) severní tangenta ČB (ne spojka!), 3) to mezi = není toho málo 4) Jíloviště – Lahovice.

libor

a jak píšu i jinde, v případě dodělání D3 komplet, ta doprava prostě spadne.

Sáček

No i třípruh se dá udělat se středovým svodidlem. Budou tam všude MÚK, přímá trasa rovinatou krajinou, bez nutnosti předjíždět v protisměru, bezpečnost tam bude.
Ten třípruh je rozšíření stávající trasy, takže to relativně není drahé ani mrhání prostředky.

libor

přesně tak, v případě dálnice by se muselo hodně měnit a ještě stavět doprovodnou komunikaci 😉

člo

proč dálnice? stačí 4pruh

PetrN

Tento třípruh bude v kategorii S13,5/90 tj. bez středového svodidla s 50cm mezi středovými čárami třeba jak na I/3 či I/53 u Lechovic (středové betonové svodidlo se dělá v S15,25/110, taková kategorie se v ČR zatím jen plánuje)… No a bohužel zde zbyde i nekolik úrovňových křižovatek, pár stykovek do menších osad ještě budiž, jenže ono tam zůstanou i nekteré průsečné, hlavně křižovatka I/20 s II/143 u nové hospody, a to je dost trestuhodné (to se týká části mezi Vodňany a Pištínem, zatímco Písek-Protivín-Vodňany vypadá vcelku obstojně).

percula

Proč by tripruh nemohl být bezpečný, byl jste někdy v Rakousku ( příklad ze to jde)?

František

Ty intenzity nemůžou růst do nekonečna. Nárůst počtu aut už takový není. Nebýt migrace z Ukrajiny a Slovensks, tak už těžce vybíráme. Peak v počtu pracujících lidí už byl. Ti důchodci toho snad už tolik nevytahnou. Ano, může ještě tu a tam trochu růst intenzita. Větší města budou pořád víc a víc plná, ale zase tak katastroficky bych to neviděl. Rozšíření se dá udělat proti nice výstavbě relativně rychle a i ten 3pruh toho hodně zlepší.

roman.lelek

Naopak, intenzity budou růst jakmile doděláme infrastrukturu, a časy jízdy se zkrátí. Kamiony, co jezdí přes Německo a Rakousko na jih, budou jezdit přes ČR.

Pavel

Me vzdy nadchne dovetek ‚soucasna silnice nevyhovuje..normy..krajnice..horizonty‘. Abysme to jako vedeli 🙌

Petr

proc ne 4 pruh fakt nikdo nepochopí

RedBaron

– Protože intenzity na celý projekt bohužel pochází z minulého století a jak je těžké něco v legislativě dopravních staveb prosadit, tak se to radši postaví „aspoň takhle.“
– Protože úvaha je, že odpojením provozu do Strakonic, Strážného a Písku dále pokračuje snížená intenzita vozidel 11000/den, tah I/20 tak dostane čtyřpruh až od Češnovic do ČB, kdy se do něj opět připojuje několik tisíc vozidel od Prachatic a narůstá intenzita na 18000/den.

Další sčítání dopravy pro aktualizaci po dostavbě D3/D4 nás čeká už tento rok, je tedy možné že v jeho světle už nebudovat čtyřpruh bude vypadat jako čiré bláznovství.

Jan M

Taky jsem zvědavý, jak dopadne sčítání. Je odbře, že tak velký počet dálnic zprovoznili. Za mě uvidíme velké změny od roku 2020

Jiří Urban

Bláznovství? Toto je SPARTA! Poslední sčítání probíhalo za covidové pandemie. Navíc, údajně hodně lidí využívá D4, aby se cestou na Prahu vyhlo nedokončené D3. Po její dostavně tedy ŘSD počítá s razantním úbytkem dopravy. Jinak já bych byl taky pro čtyřpruh..

libor

ta D3 opravdu dost zamíchá tím provozem, od Plzně sice taky něco jezdí, ale když vidíte intenzity mezi Nepomukem a Blatnou, tak zásadní tranzitní tah to vlastně není… Pokud jde o spojení Praha -Linz, tak už nyní díky D3 až ke Kaplici je lepší jet tudy než přes Písek (dříve to bylo naopak a lepší byla D4 kvůli průjezdu ČB)

Cikcak

Pro cestu po D4 je a bude stále několik skutečností, min. do dostavby celé D3:
– dostavba D4 cestu výrazně urychlila
– ucpané kruháky u Benešova (v létě 100%)
– V Budějovicích se staví severní spojka směrem k D3
– staví se čtyřpruh na příjezdu do Budějovic – z trasy pak zmizí i poslední obce
– Velké obchodní centrum na příjezdu u Budějovic od Písku
– podél D3 na jihu něco takového s možností se najíst a nakoupit zcela chybí (nepočítám MOL Chotýčany)

libor

do dostavby možná ano, pak už ne. Kdo pojede od Prahy do Alp (Krumlov, Lipno, atd), pojede po D3! Už i z pohledu, že to bude dálnice první kategorie v nových parametrech, ne jako dálnice druhé kategorie bývalá R4

Tomariero

Tak na připojení okruhů je nákupní centrum, faktem je že je menší tedy.

Cikcak

Je výrazně menší, lidl, diskontní prodejny, drogerie. Fastfood tam sice je, ale vyjet lze jen směrem do centra a po kilometru se otočit přes nadjezd.

libor

Ono je to složité, stavět to jako dálnici by znamenalo další silný odpor, tím strašné průtahy atd. A stále není zřejmé, jak bude vypadat „jižní tah Plzeň – … –…. — Brno“, co, kudy a jak…

Jiří Urban

Na SFDI musí sedět někdo, jehož práce je hledat úspory za každou cenu (jinak by o ni asi přišel). Vysvětluju si tak ty „podivné“ zásahy do práce projektantů. Pak to dopadá třípruhy mezi dvěma dálnicemi s dnešní intenzitou 15 tis. vozidel, kruháči místo původních MÚK na jedničkách (obchvat Nové Paky, Znojmo – Brno atd..). Nejepší ukázka toho je D6 do Karlových Varů, kde poslední úseky měly být také osekané a stačilo, aby Andrej zvedl telefon, a najednou se tam projektuje plnohodnotná dálnice, která normálně obhájila ekonomické posouzení HDM-4.

James

Protože stavět dálnici nebo 2+2 je finančně i časově výrazně náročnější. Navíc by muselo jít úplně jinou trasou než jde teď l/20.

Pako

Zatím co stávající trasa s rozšířením na 2+1 často ani nepotřebuje EIA nebo aspoň ne tzv. velkou EIA, tak dálnice v nové trase je cirkus kolem ŽP na dobu nejméně 30 až 50 let. Nebo taky může být prostě zcela neprůchozí. To je fakt.
Je hloupost tady nadávat na projektanty nebo ŘSD. Tenhle problém je v přebujelé legislativě na ochranu ŽP. Jednak tato již tvoří pomalu 90% přípravných a projektových prací a schvalovacího procesu a za druhé je tím pádem je úžasným kolbištěm pro odpůrce a jejich právníky.

Jihočech

Stavební povolení v lednu 2025, začátek stavby 2027…

František

Někdo má tolik připravených projektů, že je brzdí peníze a někdo zase má tolik peněz, že musí rekonstruovat vesnický nádraží, aby o peníze nepřišel

libor

tojo, ty rekonstrukce jsou fajn, pač jsou to jen takové opravy bez zásadního povolení…

František

Navíc bych řekl, že kvůli zpoždění na obchvatu Litomyšle a nebo D11 by nějakých těch 200mio ročně po dobu výstavby (obvykle 3 roky) našli…