ŘSD chystá stamilionové opravy zánovních tunelů na D5 a D1
Ředitelství silnic a dálnic počítá s výdaji v hodnotě 266 milionů korun za opravy dvou tunelů na českých dálnicích, které
Ředitelství silnic a dálnic počítá s výdaji v hodnotě 266 milionů korun za opravy dvou tunelů na českých dálnicích, které jsou relativně nové. Jde o tunely Valík na D5 a Klimkovice na D1. Důvodem je jejich špatný stav.
ŘSD už vypsalo dvě soutěže na sanaci závad v obou tunelech. V případě Valíku jde o zakázku s odhadovanou cenou 150 milionů korun. U Klimkovic mají sanace tunelu vyjít na 116 milionů korun. Tunel Valík byl otevřen v roce 2006, Klimkovice o dva roky později.
„Průběžně kontrolujeme stav tunelů, provozními prohlídkami, běžné jsou roční a mnohem důkladnější jsou hlavní prohlídky vykonávané z předpisu každé čtyři roky. Tyto činnosti nás upozornily v roce 2015, že dochází k postupné degradaci vybavení tunelu,“ vysvětlil mluvčí ŘSD Jan Studecký, proč se chystá jejich oprava.
V případě Valíku podle něj vlivem agresivního prostředí v tunelu došlo k degradaci částí osvětlení, v klimkovickém tunelu k problémům se vzduchotechnikou.
„Vzhledem k tomu, že dojde k významné opravě osvětlení, pak jsme tuto nastalou situaci využili k pilotnímu zvýšení průjezdní rychlosti v tunelu Valík,“ dodal Studecký. Dosud se ve Valíku může jezdit jen rychlostí 80 km/h.
Oprava tunelů přinese dopravní omezení. „Omezení dopravy v tunelech nutně budou, ale nebudou drastická a dlouhodobá. Převážná většina realizačního období oprav bude prováděna za částečné uzavírky tunelu, kdy nebude nutné dálnici opouštět. Úplná uzavírka s převedením dopravy na objízdnou trasu bude minimální a její délka vyplyne z nabídek uchazečů pro realizaci, ale pravděpodobně nebude delší než deset dnů,“ dodal Studecký. Rychlost opravy bude jedním z kritérií pro hodnocení nabídek.
Podle Studeckého se bude opravovat v následujících letech většinu provozovaných tunelů. „Zároveň s odborníky připravujeme aktualizaci předpisů souvisejících s požadavky na materiály, které jsou v tunelech používány. Vyšší kvalitou materiálů chceme prodloužit životnost technologické výzbroje tunelů. Proces byl již zahájen a zkoumání a první návrhy na změny už probíhají. S předními odborníky a ve spolupráci s vysokými školami hledáme řešení jak pro vhodnou volbu používaných materiálů, tak pro určení systému účinné ochrany zařízení tunelu proti vlivům agresivního prostředí v tunelech,“ dodal Studecký.