Rozšiřování vídeňského letiště pokračuje, terminál se rozroste o 70 tisíc metrů čtverečních

Rozšiřování vídeňského letiště. Foto: Jan PavlasRozšiřování vídeňského letiště. Foto: Jan Pavlas

Projekt má být základem dosažení statusu pětihvězdičkového letiště.

Odebírat
Upozornit na
guest
24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub

zatím jsem tam odlétal a přilétal jednou. Odbavení super, ale čekání na kufr cca 50 minut s tím, že dobrých 30 minut ani ten pás nejel. Když dělají hogo fogo, tak ať raději dají do kupy služby pro zákazníky…

Adrian

V červnu z Vídně poletime a chtěl jsem se zeptat někoho zná místní poměry víc. Je ještě otevřená vyhlídková terasa nahoře na terminálu a je vůbec přes tu výstavbu něco na apronu vidět? Někde jsem četl, že až přístavbu dokončí, tak bude terasa uzavřena. Nyní na webu letiště je info, že je normálně otevřená. Díky!

PetrzOlomouce

…byl jsem ve VIE minulý týden a ukazatele na „Besucher Zentrum“ nebyly přelepené. Pokud to uvádí i stránky, tak to bude přístupné normálně dál. Akorát počítejte s platbou za vstup a průchodem bezpečnostním rámem. Pro sichr bych se jich asi ještě otázal mejlem.

jakub

Nevím jestli je to furt platí, ale v automatu na lístky šlo koupit dětský a nikdo to nekontroloval. Tak jenom menší tip jak ušetřit.

Adrian

Děkuji za info, už jsem tam párkrát byl, jen jsem to teď chtěl ukázat synkovi, přece jen je tam lepší výhled než přes sklo v terminálu.

Vít

Netuší někdo, jak dlouho se tento projekt připravoval? O rozšiřování pražského letiště (zvětšení T2, paralelní dráha, železniční spojení s centrem) se totiž intenzivně mluví, představují vize, mění se vize, pak znovu mění vize, se změnou představenstva/vlády mění vize i priority, ale zatím se asi ani nekoplo a ještě nejméně pár let to potrvá. Je jasné, že oproti Vídni Praze ujel vlak hlavně kvůli situaci s ČSA vs. situaci s Austrian jakožto domácím bázovaným síťovým dopravcem, ale není jeden ze zásadních problémů rozvoje pražského letiště i neschopnost v rozumné době něco postavit a hlavně mít projekty konzistentní v čase, aby se… Číst vice »

Jan

Vídeň nemá letiště v tak hustě zastavěné oblasti jako Praha. Navíc i příletové koridory jsou hodně mimo zástavbu na rozdíl od Prahy.

L.

Pro jednu dráhu celkem ano, ale pro druhou vedou přímo nad centrem Vídně.

Jan Pytela

Tohle je provozne v podstate minimalni rozsireni (zminene bus gaty a nova security), primarne jde o sluzby a vetsi prijem z najemneho. O nove draze bude jeste urcite spousta diskuzi.

Apex

Nemyslím, že jde úplně srovnávat rozvoj VIE a PRG, už proto, že startovací pozice byly jiné, ale na druhou stranu jim to ve Vídni zase o tolik lépe nejde. Především, a to v článku není zmíněno, toto rozšíření není nic nového, je plánované delší dobu (cca 10 let) a dokonce již jednou mělo slavnostní zahájení v říjnu roku 2019, přičemž mělo být hotové v roce 2023. Ostatně, výstavba Skylink terminálu, který se nyní bude rozšiřovat se protáhla o 4 roky a cenově to také úplně nedopadlo. Paralelní dráha je ve Vídni stejný nekonečný projekt, který se připravuje od roku 1998… Číst vice »

Vít

Díky, šlo mi hlavně o tu dobu, srovnání schopnosti rychle plánovat a stavět takovéto projekty. Myslel jsem jakéhokoliv rozvoje letiště obecně, nejen toho, co má provozovatel letiště v rukou, proto jsem zmiňoval i železnici.

Apex

Obecně se dá říci, že to spíše trvá relativně dlouho, i desítky let. Třeba mezi rozhodnutím postavit nové letiště v Mnichově do zprovoznění to trvalo 23 let, přičemž výstavba trvala 12 let. Obdobně nové berlínské letiště, od plánování do otevření to trvalo 27 let (byť stavba byla v zásadě hotová v roce 2011). Ve Frankfurtu uplynulo mezi rozhodnutím postavit 4. runway a jejím dokončením cca 15 let. Ale i jinde to trvá dost dlouho, např. stále v původních plánech nedokončené DWC v Dubaji. Také třeba letiště Suvarnabhumi v Bangkoku se stavělo prakticky of roku 1973 a bylo otevřeno v roce… Číst vice »

MajsterN

Suvarna bude mít brzo další dráhu a jede to rychle. Takové ty thajské problémy devadesátek, kdy stavěli PPP dálnici na DMK a měli pak kvůli tomu arbitráže, už jsou minulost. Teď jen padaji státní mrakodrapy.

MajsterN

Runway 4 will take approximately 4 years to build and will be open for service in 2030.

2027 tendr, 2030 provoz

Třetí runway a satelitní terminál se udělal minulý rok.

Ale nejde to srovnávat s výstavbou celého letiště od znova, protože na runway nebo terminál na vlastním pozemku není potřeba moc povolování a peníze taky jsou. Kdyby se to stavělo celé znova, tak to bude brzdit nejvíc rozpočet.

Daniel

Pražské letiště není na tom vůbec špatně. Určitě je hezčí a prostornější než to ve Vídni, Budapeší nebo Varšavě. Hodně gatů. Sice nemá síťového dopravce, ale za mě to zas tolik na škodu není. Opravdu chybí asi jen to vlakové spojení.

Juco

Proc to neni na skodu? Ja bych sitoveho dopravce uvítal a hlavne dopravce, ktery me prinese dopravni konektivitu a je cesky, to to bohuzel neni krom jedny linky do CDG.

Air Traveller

a ten cesky dopravce prinasi nejakou specialni pridanou hodnotu? nebo – proc musi byt cesky?

Juco

Protoze sem starsi generace a dam tomu vzdy přesnost.

Vít

S tím souhlasím, ačkoliv je Vídeň velmi dobrá, Praha také a podle mě i celkově lepší. V mé předchozí otázce mi šlo hlavně o dobu potřebnou pro plánování a výstavbu takovýchto projektů, jestli je srovnatelná, nic jiného jsem nesrovnával.

Zdeněk

Diskuze jako vždy stejná. Článek o letišti ve Vídni a pražský komplex jede na plný pecky,píše nesmysly o tom jak je poloviční letiště lepší ,hezčí a má hodně gatů.

Air Traveller

napsat “ze prazske letiyte neni spatne” je projevem nejakyho komplexu? a to navic v situaci, kdy prahu do diskuse zatahl nekdo jiny, a ne predrecnik?

Juco

Ano, vaseho zrejme.

jakub

Tak to teda určitě není. Ve srovnání s Vídní působí jak z minulého století. Designem, úrovní služeb, personálem, celkovým dojmem.

Juco

Tak je z minulého stoleti. Mimo t2.