Rozšiřování prvního úseku D1 u Brna míří do finále, pomohou i stany chránící před sněhem a mrazy
Již v březnu by měla začít pokládka asfaltu.
Nezvyklý pohled se nabízí v posledních dnech řidičům na prvním rozšiřovaném úseku dálnice D1 v Brně, konkrétně na mostě přes železniční koridor. Pracovníci společnosti MI Roads v tomto týdnu začali s instalací stanů, které mají pomoci urychlit stavbu tak, aby se již 14. dubna mohla otevřít.
Půjde o první úsek dálnice D1 okolo Brna, který bude šestiproudý. Jde konkrétně o část mezi exity Brno-centrum a Brno-jih. Hrubá stavba mostu je již hotová. Stany budou vytápěny na teploty do deseti stupňů Celsia, bude tak možné provádět i během mrazu nebo sněžení pokládku izolací a další práce. „V březnu chceme začít s pokládkou asfaltu,“ řekl ředitel stavby Jiří Salava z MI Roads.
Stavba začala v srpnu 2023, letos na začátku ledna byla dokončena kompletně mostovka. V místě je nyní doprava vedena v režimu 2+2, veškerý provoz je na loni dokončeném novém mostě. ŘSD se loni dohodlo se sdružením MI Roads a Doprastav na urychlení prací o dva měsíce, stát za akceleraci zaplatí o 70 milionů korun navíc. Každý den zkrácení ale přinese výrazně méně kolon, než které se tu tvoří.
Jako u většiny staveb mostů není často z dálnice vidět, kolik lidí se na stavbě denně pohybuje. Podle Salavy na tomto úseku pracuje každý den kolem 100-150 lidí. Pracovalo se tu také mezi Vánoci a Silvestrem. Práce na stavbě budou pokračovat i po 14. dubnu, kdy dojde k převedení provozu do režimu 3+3. Nebudou mít ale už vliv na samotný průjezd, půjde hlavně o dokončovací práce v okolí dálnice.
Modernizace úseku mezi 194. a 196. kilometrem je první ze sedmi etap rozšíření D1 kolem Brna. Místem denně projede až 80 tisíc aut.
Na akci má navázat rozsáhlá proměna křižovatky Brno-jih. ŘSD již oznámilo vítěze soutěže, zahájení prací se očekává po prázdninách.