Rozšíření dráhy karlovarského letiště se vyplatí, prokázala studie
Už historický snímek karlovarského letiště, kde vedle sebe stály letadla již zkrachovalých Central Connect Airlines a ČSA. Foto: Letiště Karlovy Vary
Z dopadové studie vyplývá, že investice do dráhy je pro stát návratná v horizontu deseti let.
Vyplatí se to určitě, jen je otázka komu. Už teď se to např. vyplatilo KPMG a další budou následovat. Nevyplatí se to jen státu.
Zajímavé…pochopil bych podobné úpravy a navyšování třeba u Mošnova kde už teď mají lepší sezónu jak v dlouho uváděné 2019 a to pořád sezóna běží..to samé co se týče Carga které je taky na velice dobrých číslech…ale Vary 🤔
OSR čeká kompletní rekonstrukce VPD, na navíc vzhledem k parametrům dráhy žádné podobné úpravy nepotřebují (350x63m)… OSR je schválené i jako záložní letiště pro EK 380
Karlovarske letiste asi ma nejaky potencial, nejsou to Budejice, tj. korupcni dira na verejne penize.
Ale ta studie mi tak trochu pripomina zbozna prani z obdobne studie ohledne DOL.
Na tohle kraj má, ale donutit Správu železnic opravit tratě neumí. A ještě chce umožnit zrušení dalších tratí……
Samozřejmě, že se to vyplatí! Jenže většinou nikoliv městu, kraji nebo státu … jako se vším na komunální úrovni … nahrabou si jen kmotrové. A už se ptali v Plané u Josef Švejk International Airport, jak že se to dělá to úspěšné letiště?
Nevím, školy na to nemám, ale podle FR24 tam má dráha 2150m, takže bych řekl, že plně postačuje pro narrow body letadla a nic většího tam stejně nepoletí.
Je užší, než pro 737 vyžaduje irský úřad. Takže tam nemůžou létat letadla Ryanairu. A to je jeden problém, bude jich určitě víc.
Ten tam stejne nikdy letat nebude.
Ale bude, a rád, stačí se ozvat a zaplatit. Stejně by to mohli mít Budějovice, ty už navíc hned. Ono to letadlo z Bergama a Stanstedu občas navečer poslat jinam, když dal víc problém není. To, že Ryanair ani Wizzair nebo Easyjet se sami se zájmem neozvou je jasný.
Problém dráhy v KLV je zejména šířka, která je aktuálně 30m, což se sebou přínáší určitá provozní omezení (např. limity na provoz při bočním větru, resp. povětrnostní podmínky obecně). Pokud jde o délku, tak tam vstupuje do hry i skutečnost, že letiště má relativně vysokou nadmořskou výšku (606 m, nejvýše položené letiště v ČR a je dokonce výše než např. Innsbruck), což se sebou přináší i další provozní omezení. Takže jakkoliv je letiště certifikované pro kategorii C, tj. letadla typu 737/320, tak vzhledem k parametrům dráhy je s plným užitečným zatížením možné provozovat lety do cca 4 hod letu, co… Číst vice »
Takže rozšířit o 10m a pohoda?
Ovšem taky jde o to jestli využijí šanci při příští renovaci povrchu celkové, nebo jestli tu udělali „minulý rok“ a teď to půjdou znovu předělávat…. to s tou ekonomikou umí dost „zamávat“.
O 15 m. A ano, byla i taková úvaha, ale nakonec bylo zjevně rozhodnuto, že když už se letiště bude tak jako tak zavírat, tak i prodloužení o 350 m vlastně dává smysl. Nový povrch se navíc dělal před dost lety, v letech 2005-2006.
Zadali jsme si studii, aneb papír snese všechno. Vycházíme ze zbožného přání že by se počet cestujících po rozšíření dráhy „mohl“ zvýšit o 66%…
Proste Čekistán…
Už se vyjádřil APEX? Ten o KLV něco ví.
Děkuji za důvěru, ale bez možnosti se uvedenou studií se blíže seznámit, a to jak z hlediska použitých vstupních dat, tak metodikou, se bohužel vyjádřit nemohu/neumím. Z tiskové zprávy se pochopitelně nedá moc vyčíst, nicméně to vypadá, že KPMG nejspíš použilo obdobný postup, který historicky zpracoval ACI (Airports Council International) a York Aviation k výpočtu sociálního a ekonomického dopad fungování letišť v Evropě a který pracuje s kategoriemi přínosů, které generuje letecká doprava pro ekonomiku: – přímé – zaměstnanost a ekonomická činnost v oboru (provozovatelé letecké dopravy, provozovatelé letišť, sektor turistického ruchu apod.) – nepřímé – pracovní místa a podnikatelská… Číst vice »
Tak od autora studie bych rád, aby se zaručil nejen svým podpisem. Protože odhadnout vývoj na deset let, to je teda odvaha.
Věštění aneb výsledek podle zadání zadavatele. A teď se tím budou všichni ohánět…. a co bude za 10 let, co se tam budou nalévat další dotace aneb peníze VŠECH. Platíme to všichni a ze SVÉHO. Dotyční to pak mají jako děti hračky.
Na zapade by je za takovou myslenku odsoudili, na vychode schvalujeme …
Jj, na Západě vlaky… Ale z Arábie moc vlaky nejezdí a z Ruska dneska vlastně taky ne…
I na západě mají své pomníky a letiště duchů… Regionální politici se zase svým myšlením tolik neliší.
Katalytický efekt se holt nedostavil no…
Určitě se to vyplatí, jde jen o to komu. Tyhle miliardové projekty jsou politiky a státními úředníky velmi oblíbené, z provizí
a úplatků se bohatne nejsnáz.
Jojo, úředníci mají nejvíc provizí. Ti si žijí jak prasata v žitě. Vůbec ne ti politici, kteří je reálně úkolují
V Plzni na stavebním úřadě prý mají podstav. Jak je to možné, že lidi jsou raději do praxe do firem, kde … si přijdou na výrazně méně?!
Bing ho! (tak nějaký důvod mít musí, aneb proč to takto dělají)
Kolik turistů a jak bonitních to má přitáhnout, prosím?
Kolik turistů naláká vidina přímého letu (a odkud?) do KV bez nutnosti jet busem či vlakem z PRG či odjinud?
Kolik a jakých nových linek může asi to krajské město přilákat?
Ty parametry „minimalistických odhadů“ bych tedy chtěl vidět..
No můžete vznést žádost a do té studie se podívat.
Nic neuvidíte, zadání zadavatele bylo dané, plnění bylo také uskutečněno, tak je výsledek jasný: VYPLATÍ SE, máme to na papíře a zjistil to PORADCE :)))) To je byznys jak za soudruhů.
Tak samozřejmě, že se to té stavební firmě vyplatí. Zaplaceno dostane, bez financování se do toho nikdo nepustí.
To dá přeci rozum, že se jí to vyplatí – na to nemuseli dělat žádnou studiii …
Nevíme o tom nic, ale protože je to letiště a ne železnice, tak si do toho kopneme. Klasika.
Jo, to když se nacpalo půl miliardy do Mšenky byly to dobře vynaložené peníze. Ale běda cpát to do letiště! To už lítají mínusy. 😀
Letiště, na kterém je mizivá osobní doprava, v nejméně lidnatém kraji ČR a navíc vzdáleném 1hod 20 min (brzy i méně) jízdy autem od PRG fakt nemá smysl. To už skoro i ty Budějky mají větší naději 😀
Do Mšenky se tu ale kope neustále (třeba teď Vy), podobně jako do Lužce. O penězích na v podstatě jen údržbu (bohužel tedy bez zlepšení pro uživatele kolejí) tu psala menšina, ale proč si nepostěžovat, že… Ostatně Vám to letiště přece nikdo neruší.
Článek se měl jmenovat „Rozšíření dráhy Karlovarského letiště se vyplatí, prokázala studie, jejíž zadání bylo napsat, že se to vyplatí“
Tak kdo si objednává a platí, ten dostane taky výsledek jaký potřebuje. Tohle nejsou žádné ekonomické či psychologické zázraky zralé na Nobelovku.
Tak se podívejte kolik linek týdně dnes lítá do Varů. Ta nedostatečná dráha to hodně limituje. Podle mě, když už tu máme fungující letiště, tak má cenu do té dráhy investovat, zas tolik peněz to není.
Nikomu se tam nevyplatí létat s ATRkem, a tak rozšíříme ranvej, aby tam mohly létat A320/B737, které už se tuplem nikomu nevyplatí tam posílat. To zní jako skvělá investice.
To, že se nevyplatí posílat jste zjistil jak? Ta studie tvrdí opak.
Proč tam teda něco nelétá už teď? Ryanair tam kvůli podmínkám irské licence létat nemůže, ale jiní dopravci tam historicky létali a létat mohou.
Takovejch studií už bylo 🙂 Mám pocit, že i české budějovice šermovaly studiema, které měly dokazovat, jak moc úžasný to tam bude .) 1,2 miliardy za deset let. tzn. 100 mega ročně, cca 8 mega měsíčně. Pokud vůbec, tak to letiště má potenciál tak na 2 – 3 pravidelné lety denně. maximálně. a to mám ještě velký oči. At počítám jak počítám, tak z toho 100 mega ročně nevykutáte at se budete snažit sebevíc. Nemluvě o tom, že když to postavíte na ryanairu, tak budete rádi, když to bude na černý nule, protože ten tam bez dotace od kraje/města/letiště a… Číst vice »
A o tom se tu, Mlho, již čtvrt hodiny bavíme: že vzhledem k zadavateli a investičnímu úmyslu se od té studie nedalo nic jiného čekat, to je jen klasické krytí z…ád. Kdyby se náááhodou efekt nedostavil (a to je šance tak 50:50 i pokud je studie napsaná nejupříměji jak to jde) tak aby mohli říct „ale my jsme nepřiměřeně neriskovali, měli jsme to potvrzené, bohužel došlo k objektivním potížím…
Veřejná doprava v celém kraji na 1 rok i s objednávkou vlaků a ivesticemi do krajských silnic.
Rok 2023:
Odbor dopravy a silničního hospodářství 1 179 054 Kč
https://www.kr-karlovarsky.cz/system/files/2023-11/Rozpocet_2024_tabulky.pdf
1 179 054 000 Kč (tedy 1,179 mld.) z celkového příjmu 9 mld. kraje je málo? (Ptám se)
Zase to kouzelné slůvko AŽ… To je zvláštní – když to má být nějaká minmalistická varianta, že je tam „AŽ“ (Rozvojem cestovního ruchu by se počet turistů směřujících do Karlovarského kraje mohl během oněch deseti let zvýšit až o 66 %). Čekal bych, že tam bude „nejméně“, a pokud na základě takové prognózy stát investuje miliardu a ono to neklapne, tak autoři studie zbytek doplatí.
Ty olleee… cesku ty regionalni diry nedaj spat 😅😅😅🤣😂😇😇
Nojono, prý se očekává obecně rozvoj letecké dopravy, je levná a ekologická…
Pěkná pohádka ve studii. Růst trzeb přece neznamená, že to pokryje náklady na výstavbu dráhy. Také porostou další náklady, tohle se za 10 let nezaplatí.
Malý potenciál vidím spíše v nákladní dopravě, u Ostrova roste další hala, údajně o ní má zájem Amazon. Takže by Vary mohly sloužit jako terminál pro náklad, ale moc tomu nevěřím, když mají u PRG velkou halu.
Na obsloužení Německa by to mohlo být příhodnějsí, než Praha…
Německa? Němec raději pojede do Mnichova či Norimberku než do Varů
Překvapivě, jak by se taky do Varů dostal že? Vlakem? Či po D6?
No to jsem zvědav. Narozdíl od Budějc, které viditelně cílí na odletovou turistiku koupáků, tady verbalizují příletový potenciál. Já tedy pochybuju, že se turisti nebo Rusové pohrnou do Varů tak, aby to uživilo letiště, notabene větší investice do něj. A pokud ano, tak proč by spíš neletěli do PRG a nedojeli po dálnici, jejíž stavba slušně pokračuje? Nakonec se nabízí myšlenka, že by to mohlo dopadnout opačně, že nízkonákladovci přistanou u Varů s tím, že to je „skoro Praha“. Ale ze všeho nejvíc to bude další hejtmanský pomníček.
Otázka je, kdo bude do Karlových Varů cestovat? Rusové v rámci války nikoliv, doba Arabů ve Varech pominula a Karlovarský kraj není tak velký pro dovolenkáře. A z Plzně nebo Ústí je to rychlejší na Ruzyni.
Z Plzně do Varů je to časově jen o 10 minut dále než na Ruzyni.
Teď jsem tam zrovna byl a Rusů je tam spousta, zejména těch co se přesunuli do Německa. O zdroj turistů do lázní bych se nebál.
To jsou šílený teorie 😀
Ano, to je asi klíčová otázka, s jakými zdrojovými trhy kraj počítá a v jakých objemech. A rovněž, zda a jak se tomu přizpůsobí zařízení cestovního ruchu, která jsou stále zaměřená a preferují relativně dlouhodobě pobývající klientelu.
Doba Arabů ani Rusů („maskovaných“ za Angličany, Kypřany nebo občany obskurních jižních a jihovýchodních svazových rupublik) ROZHODNĚ NEPOMINULA. Minulý týden jsem spal v Thermalu – dvě třetiny hostů arabsky mluvících, zbylá třetina rusky mluvících. Arabové měli v jídelně dokonce vyhrazenu celou polovinu restaurace … smrad jak v opičárně. V rámci občanského rasistického protestu jsem alespoň u snídaně prohodil cedulky u vepřových a kuřecích párečků … Jinak ve slavném bazénu u hotelu Thermal, resp. v celé Saunii, tak češtinu vůbec neslyšíte … pouze ruštinu. Samé odporné botoxové „krásky“ s napíchanou kačeří hubou … Za mě Vary už nikdy. Ale na IFR… Číst vice »
Letiště ve Varech a v Pardubicích jsou moc daleko na low cost letiště pro Prahu a nejsou dost daleko, aby dávala smysl jako cílová, nebo odletová regionální letiště.
Stát by asi neměl podporovat vzajemně si konkurujicí letiště. Brno a Ostrava mají přímou konkurenci v zahraničí, čili konkurencí je jiný subjekt. A Brno má navíc soukromého provozovatele.
Letiště ve Varech bude hodinu cesty autobusem od Prahy. Letiště v Pardubicích je hodinu cesty vlakem od Prahy. Na low cost letiště pro Prahu daleko nejsou, ale Praha zatím nemá vyčerpanou kapacitu, aby se ty nízkonákladovky ohlížely po něčem jiném.
Tak hodinu cesty autobusem od Prahy nebude nikdy, ani pokud by jste tím busem jel ze Zličína.
Jaké znaménko mají černá čísla, já si ty matematické barvičky nikdy nezapamatuju…
+
To je jedno, ta tam nejsou reálná ani teď ani s novou dráhou …