Autobusy Lidé Rozhovory Silnice Železnice Zprávy

Rozhovor: Pokud chce stát objednávat vlaky, ať si vezme i autobusy, říká jihomoravský náměstek Hanák

Vizualizace elektrických jednotek od Škody Transportation pro Jihomoravský kraj. Pramen: FB Romana Hanáka
Koronavirus připravil Jihomoravský kraj v dopravě až o 180 milionů.

Jihomoravský kraj patří z hlediska veřejné dopravy k těm nejzajímavějším. Jako jediný například kupuje vlastní vlaky a otevřel problematiku budoucnosti režijek v regionech. Jaká je budoucnost vlastní flotily vlaků, kdo s nimi bude jezdit či jaký zářez do krajských financí udělal covid, sděluje v rozhovoru náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák. „Já si myslím, že teď musí být hlavně spokojené České dráhy. Protože v krajích, kde mají smlouvu netto, mají problém, zatímco u nás mají své jisté,“ říká Hanák. 

Roman Hanák, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu. Foto: JMK
Roman Hanák, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu. Foto: JMK

Jihomoravský kraj kupuje od Škody Transportation vlaky do svého vlastnictví. Jak to vypadá s výrobou, stíhají se termíny?

Kvůli epidemii jsme samozřejmě měli trochu obavy, jestli se vše stíhá. Naštěstí proces výroby běží poměrně hladce, takže dle toho, co nyní víme, bude termín roku 2022 dodržen. V posledních dnech jsme odsouhlasili u výrobce vnitřní design a platili jsme už i nějaké zálohy. Spolupracujeme také s odborníky, kteří mají s problematikou přejímání nových vozů rozsáhlé zkušenosti.

Můžete upřesnit termíny dodání?

Dodávka vlaků by měla probíhat v průběhu roku 2022, největší série přijde na konci roku. Už v průběhu zmíněného roku se budou nové vlaky dostávat postupně do provozu. Máme s Českými drahami smlouvu, že jakmile ty vlaky dostaneme, tak je budou zapojovat do provozu. První jednotka by se měla objevit na kolejích už na jaře 2022.

Model, kdy kraj vlastní vlaky, je v tuzemsku unikátní. Nelitujete dnes, že jste do toho šli?

To se snažím pravidelně vysvětlovat. Tady byla k dispozici evropská dotace 5,5 miliardy korun. Kdo nám dá jinak takové peníze? My jsme chytili příležitost za pačesy a já si myslím, že i budoucí politické generace v kraji ocení, jak byl tento krok důležitý a přínosný. Je to pro kraj nadčasová úspora.

K vlakům potřebujete i dopravce. Kdy vypíšete soutěž?

Pomalu se na ni začínáme připravovat, ale zároveň nemáme kam spěchat, protože máme vysoutěžené České dráhy. Smlouva s nimi je na tři roky (nyní běží první rok), lze ji přitom díky opci prodloužit o další tři roky. Takže máme čas tu soutěž dobře připravit.

S novými vlaky tedy mohou pár let jezdit České dráhy?

To je v podmínkách smlouvy. Jde o oboustranně výhodný vztah, protože Českým drahám se nabízí možnost prodloužení smlouvy a zároveň už mají s těmito vozidly zkušenost. Kraji na druhou stranu pomohou vypořádat se s úvodními porodními bolestmi, než vysoutěžíme finálního dopravce. Dráhy mají také dostatek náhradních vozidel pro případnou výpomoc v provozu, což je jejich výhoda. Může se stát, že se vyskytne problém, a my potřebujeme, aby služba pro cestující byla zajištěna.

Kdy by tedy mohla být vypsaná soutěž na finálního dopravce?

Hlavní část přípravy začne po volbách, protože asi by nebylo dobře, kdyby to dělala končící politická garnitura.

Skončí ty plány na vlastní krajskou železniční flotilu u oněch 37 elektrických jednotek, nebo bude kraj kupovat další vozidla?

Ty elektrické jednotky pokryjí zhruba 45 procent výkonů, které Jihomoravský kraj objednává. Teď u nás probíhaly konzultace se všemi výrobci kolejových vozidel, kteří měli o tuto debatu zájem. Šlo o to, co jsou dnes výrobci schopní Jihomoravskému kraji v další vlně nabídnout. Protože máme některé tratě, které nebudou elektrifikovány vůbec a jiné budou elektrifikovány jen částečně. Pro ty první budeme muset nakoupit motorové vozy. K těm druhým patří například Vlára nebo trať směrem na Zastávku u Brna; a u nich nám nejlépe zatím vycházejí bateriová vozidla, která by mohla jezdit na elektřinu z trolejí a část trasy na baterie.

Ta odpověď zní tedy ‚ano‘? Chcete jako kraj koupit další vlaky?

Určitě. Máme – zatím neoficiální – informace o tom, že by měly být vypsány další dotační tituly směrem k zelené politice a snižování emisí. Což by právě ta bateriová vozidla splňovala. Určitě tedy toho chceme využít a koupit další vlaky.

Co na to výrobci? Kolik jich vůbec bylo?

Neznám přesné číslo, protože jsem nebyl u všech jednání, ale šlo zhruba o pětici. Rozhodně to nebylo jednání s jediným výrobcem.

Model by byl stejný jako u elektrických jednotek?

Dotace už nebude asi tak vysoká, mluví se o pokrytí zhruba 50 procent nákladů. I tak ale je to velmi zajímavé a pro kraj finančně výhodné. I díky tomu, že nepůjde o jednorázovou výměnu, tak to nebude takový náraz pro krajský rozpočet. Nyní získáme 37 elektrických jednotek, řekněme čtyři či pět let poté bychom převzali další várku vozidel.

Mluvili jsme o dočasné smlouvě s Českými drahami, která je v režimu brutto, tedy tržby jsou rizikem kraje? Jak jste v době covidu spokojení?

Já si myslím, že teď musí být hlavně spokojené České dráhy. Protože v krajích, kde mají smlouvu netto, mají problém, zatímco u nás mají své jisté. Obecně si myslím, že vztah Jihomoravského kraje a Českých drah není špatný. Určitě je dobře, že máme na kolejích pouze jednoho dopravce, protože zejména v železničním uzlu Brno je problém s dostatečnou kapacitou a jeden dopravce si dokáže spoje lépe zkoordinovat.

Jak velkou díru udělal koronavirus do krajského rozpočtu, pokud jde o dopravu?

Propad do konce září nám zatím vychází zhruba na 150 až 180 milionů. Je to dáno především tím, že nejezdili studenti a lidé do práce.

Mimochodem, už si lidé zvykli na zelený pruh na dveřích vlaků, u kterých lze zaplatit?

Já myslím, že ano. Ono to bylo bohužel na začátku špatně odkomunikováno. Lidé měli obavu, že budou běhat sem a tam po peronu a hledat zelený pruh. Oni mohou nastoupit do kteréhokoliv vagonu, a když nemají jízdenku, tak je následně třeba bez usednutí přejít do vagonu, kde si ji lze koupit. Dnes už stížnosti neslyšíme. Kromě jedné věci: v každé soupravě by měl být jen jeden vagon se zeleným pruhem. Ale stává se, že České dráhy nemají dostatek železa a soupravu třeba postaví trochu jinak. Pak jedou třeba dva vagony se zeleným pruhem a průvodčího je třeba hledat. Ale většinou bývají ty vozy vedle sebe.

Velkým tématem u vás v kraji byly i režijky a jejich uznávání. Jaký model vlastně teď funguje?

Nejdříve je podle mého názoru potřeba říci, že pro zaměstnance Českých drah, kteří zajišťují dopravu na jižní Moravě, se nic zásadního nezměnilo. Mohou využívat zvýhodněnou jízdenku IDS JMK za roční příplatek 480 korun a 990 korun pro rodinné příslušníky. Pokud vím, v tomto ohledu panuje mezi Českými drahami a jejich zaměstnanci spokojenost. Druhou otázkou jsou zaměstnanci organizací, se kterými Jihomoravský kraj není v přímém smluvním vztahu, jako je například Drážní úřad nebo Správa železnic, případně pracovníci Českých drah, kteří nepůsobí na jižní Moravě. Nabídli jsme, že i tito mohou výhodné jízdné využívat, ovšem za příplatek, který by kraji dovolil pokrýt náklady na dopravní výkony. Jedná se o 1 500 korun na jednu jízdenku. Toto řešení ale vzbudilo vlnu nevole, přestože kraj má povinnost přistupovat k veřejným financím s péčí řádného hospodáře. Minulý týden jsme o této problematice jednali i na ministerstvu dopravy, protože to samozřejmě není jen otázka Jihomoravského kraje. Podobná situace vyvstane i v dalších regionech. Důležité totiž je, že režijky nejsou krajský, ale zaměstnanecký benefit. Odbory by se proto měly primárně obracet na své zaměstnavatele, a ne na kraj, se kterým nejsou v žádném smluvním vztahu. Řešení proto musí vzejít z úrovně ministerstva dopravy, státu a zaměstnavatelů.

Ale přesto: vy jste sociální demokrat, který by měl z principu hájit zájmy dělníků, kam patří i nádražáci. Nestřílíte se režijkovou kauzou politicky do vlastní nohy?

Je to pro mě velice důležité, protože sociální demokracie vždy měla a stále má dobrý vztah s odbory. Nemůžeme ale ke krajským penězům přistupovat jako k politickému nástroji a nabízet výhody lidem, se kterými kraj není ve smluvním stavu. To by odporovalo péči řádného hospodáře. Následně by mohli oprávněně přijít další lidé, kteří pro kraj přímo pracují, a dožadovat se podobných výhod. Nemám tedy nic proti tomu, aby lidé měli režijky. Ale neměl by je platit Jihomoravský kraj, to je systémově prostě špatně.

To znamená, že byste uvítal nějaké celostátní řešení?

Určitě, řešíme to s ministerstvem dopravy, Správou železnic i Českými drahami. Oni si musí ten systém nastavit z úrovně státu. Opakuji, není a nebude to pouze problém Jihomoravského kraje.

Co si vůbec myslíte o nové dopravní koncepci, kterou připravilo ministerstvo dopravy? Jsou tam zajímavé nápady, jako třeba odebrat krajům pravomoc objednávat vlaky.

My jsme se tím zabývali na dopravní komisi. Já si myslím, že Jihomoravský kraj je příkladem, že se dá dopravní obslužnost dělat dobře. Jezdí se k nám dívat kolegové z tuzemska i ze zahraničí. A pokud bychom nemohli objednávat vlaky, tak pro nás se tím ztrácí provázanost a jednotná koncepce. Já bych se nerad dočkal toho, že vlaky bude objednávat stát a nám zůstanou autobusy. A pak, když to nebude fungovat, za to bude bitý kraj. Chceme proto zachování objednávky v pravomoci krajů. Státu jsme vzkázali, že pokud bude trvat na převzetí objednávky regionálních vlaků, tak ať si to vezme i s autobusy a organizuje si z Prahy veškerou dopravu sám.

Jedním z argumentů je, že si kraje hrají na svém písečku a nemyslí na provázanost na hranicích kraje.

U nás mezikrajské dohody se sousedy fungují dobře. Uznáváme si vzájemně i jízdenky. Já ten problém tedy nezaznamenávám.

Jak jste na tom s autobusovými soutěžemi?

Kromě Znojemska aktuálně soutěžíme všechny oblasti, celkem je jich 35. Vzhledem k tomu, že soutěže v současné chvíli probíhají, nemohu prozradit další detaily. Věřím ale, že v dohledné době podepíšeme smlouvy a budeme nadále poskytovat cestujícím komfortní autobusovou dopravu. Doplním, že od léta u nás funguje elektronické odbavení cestujících, a jsme první kraj, který má tímto systémem provázanou krajskou regionální dopravu s MHD.

Velkým tématem v krajích jsou i opravy silnic II. a III. třídy. Na ty v posledních letech přispívá Státní fond dopravní infrastruktury, nicméně do poslední chvíle není jasno, zda, kdy a kolik pošle. Jak se v takovém systému opravy plánují?

Špatně. My za kraje prosazujeme, že bychom měli mít jasně daný podíl z daně z pohonných hmot a olejů, protože ty se také projíždějí na krajských silnicích. My jsme ty silnice dostali s nevypořádanými pozemky a ve špatném technickém stavu. Musím říci, že v posledních letech, kdy byl zaveden příspěvek ze Státního fondu dopravní infrastruktury se ten stav zlepšuje, nicméně my ty peníze dostáváme někdy v květnu, v červnu a nevíme, jaká budou pravidla jejich čerpání. Takže nemůžeme soutěžit zhotovitele. U nás teprve teď, dva měsíce před koncem stavební sezony, zahajujeme opravy některých mostů. Lidé si pak klepou na čelo, ale my se jen snažíme vyčerpat přidělené peníze. Kdybychom je nevyčerpali, tak pan premiér řekne, že nám dává peníze a my je neumíme utratit. Je to samozřejmě nesystémové. I pro firmy je lepší, když mají už na jaře jistotu práce.

Odebírat
Upozornit na
guest
138 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
karel

Pročítám debatu a na téma ZTP se musím vyjádřit. Dcera mé kolegyně je skoro slepá, jezdí často z Blanska a potvrzuji, že mi říkala, že musí mít jizdenku, jinak by prý zaplatila o padesát korun více. Nehoráznost

Libor

Pokud má cestující průkaz ZTP tak si může vždy u průvodčího koupit jízdenku a nikdy neplatí přirážku.

karel

Tak si napište Kordisu a uvidíte. Prý v JMK se platí tuto přirážkui ZTP

Libor

Kordis se k tomu dříve vyjadřoval na facebooku. A je to tak jak píšu, ZTP nemusí mít dopředu koupenou jízdenku a ani nemusí využít vagon se zeleným pruhem (pokud je dané lince toto pravidlo). Při cestě vlakem jsem docela často i svědkem jak toto pravidlo využívají a samozřejmě neplatí žádnou přirážku.

karel

No a doteď to tak bylo. Teď je to plus padesáti pro ZTP. Zkuste se mrknout na přepravní podmínky JMK a uvidíte, že ZTP opravdu nejsou vyjmuti z této přirážky. Spolu s kolegyníjsme to hledali.

Nekdo

Jsem okouzlen. Socialni demokrat a mluvi rozumne. To jsem teda jeste nezazil… A JMK drzim palce, at se jim v dopravni oblasti i nadale dobre vede!

Damián

Provázanost na hranicích kraje: vlaky končí ve Velkých Opatovicích a nemůžou dojet až do Chornice…

Leinad

Nebo z Prahy vyjede S4 a přijede do Ústí jako U4. 😀 (a než ministerstvo zakázalo krajům číslovat R linky, jezdila stejnou trasu i R4, dnes je přehlednější že to jezdí R20).
Ale když si lidi v krajích zvolí trotly.

František Plášek

A to přečíslování má vliv na jízdu nebo v čem je problém?

Leinad

Přečíslování S4-U4 jenom prokazuje, že není povinnost otáčet vlaky na hranicích kraje, když si obyvatelé kraje nezvolí trotly. PID i DUK fungují nyní lépe, než když to bylo pod ministersvem.

xyz

Až (resp. jestli někdy vůbec) bude hotova tzv. Boskovická spojka, tak (dle dlouhodobé koncepce JMK) nepojedou vlaky ani mezi Boskovicemi a Velkými Opatovicemi.

Petr

těch je víc – i dříve standartně jezdili osobáky až do České Třebové-Ústí nad orlicí, dnes končí na vesnici jménem Březová nad Svitavou.

xyz

Přitom k zavedení toho přestupu v Letovicích došlo již od 12/2006, přičemž jen díky němu mohly být na úsek Brno – Letovice nasazeny panťáky namísto dřívějších souprav eso + vozy Bdmtee, které na přímých Os vlacích Brno – Česká Třebová musely jezdit (plecháč by nestačil, protože u Svitav je změna napěťové soustavy). Tzn. šlo o krok do jisté míry i vynucený nedostatkem es, resp. jejich potřebností na jiných výkonech. Nic to nemění na tom, že tahat velkou soupravu na Os vlaku z Brna až do České Třebové je neefektivní. Krom toho, pro cesty do Brna např. ze Svitav je cesta… Číst vice »

Jedine vlaky

Právě do GVD 12/2019 jezdí největší počet Os vlaků v relaci Česká Třebová – Letovice. Je pravou, že je tam někdy odpoledne taktová díra. Celodenní 2h takt Os ČT – Letovice s následným přestupem na Os Letovice – Brno mně přijde dost logické a rozumné i vzhledem k tomu, jaká je vytíženost vlaků po Letovicích směrem na Třebovou.

Alibaba

Taky vozily z Letovic do Třebový standartně vzduch…

Jarda

i ty lidi mají právo na dopravní obslužnost

Alibaba

A je nutné, aby se vezli ve 4 vagónech, nebo stačí 1 (až 2)?
A můžou přestoupit, nebo musí být odevšad přímý vlak?

Poutník 99

jel jste tam někdy? Pravděpodobně ne… V době, kdy tam jezdilo 5 párů jsem jel“špičkovým spojem“ . V úseku Velké Opatovice – Chornice jsem byl ve vlaku jediný cestující

František Plášek

No jo…ale to je panu Damiánovi fuk……prostě to tam nejede, protože paragraf 1. …..nebo šotosen…

Leinad

5 párů za den a nebylo to obsazené? : D že by kvůli intervalu?

Jarda

dopravní obslužnost toho „rohu“ je bídná

Leinad

Když už, ať stát řeší i MHD.

Leden

Když už, tak ať stát řeší i výrobu hajzlpapíru.
(I když… to už tady bylo a skončilo to řezáním novin na obdélníčky. A bude to tak vždycky.)

Jarda

to nedává smysl

Octupus

Vsadim se ze u dalsich soutezi se budou chrit takovy penale ze do toho pujde jen dodavatel, ktery vi ze si politicky zajisti, ze pořádný flastr nedostane…

V. K.

Odebrání vlaků krajům by byla jednoznačně chyba. Samozřejmě ne všude to dobře funguje (tam ať si místní voliči svou reprezentaci převolí), ale v některých krajích je situace násobně lepší než když MD rozhodovalo od stolu s cílem hlavně ušetřit. Například v Ústeckém kraji prodělala veřejná doprava úžasný rozvoj.

Petr

Periferie na tom bude vždy jednoznačně bita. Kraje si to udělají tak, aby to vyhovovalo mase voličů v krajském městě a pár desítek tisíc lidí z městeček na okraji kraje si můžou volit, koho chtějí, ale stejně jim to nepomůže 🙁 (osobní zkušenost)

Vašek

Dobrý. ČD nám to rozjezdí, než se vychytají mušky, poskytnou případně svoje vozidla na záskok a za pár let vysoutěžíme nového dopravce, který nabídne o pár kaček méně a přijde takzvaně k hotovému. Prostě na blbce dnes nenarazíš.

xyz

Nic nebrání Českým dráhám, aby to byly ony, kdo nabídne „o pár kaček méně“.

(Pomíjím, že „k hotovému“ by se přišlo tak jako tak vzhledem k tomu, že soupravy pořizuje kraj.)

Vašek

Uveďte mi příklad něčeho, co se třeba postavilo za nabídnutou částku a v termínu. U všeho se ceny navyšují a termín nestíhá. Firma, která zohlední reálné náklady, nemá šanci vyhrát.

Jiří Kocurek

Jakože ČD rozjezdily IDSJMK, jo? S 560 a s Honeckerama, samy si vytvořily taktový jízdní řád S linek, přestupní vazby na autobusy a teď jim to kraj ukrade?

švestka

Však to zadarmo nedělají!

Jan Pytela

Ten nesmysl se zeleným pruhem pan náměstek přejde, jako by to byla formalita. Z mé zkušenosti k tomu stejně přistupuje mnoho cestujících a průvodčích – prostě nějaký zelený pruh ignorují a obzvláště v kratších soupravách mimo špičku fungují úplně stejně jako dřív.

Leinad

Při nástupu schválně vyhlížet štíplístka a jít na druhý konec soupravy, aby mě nestihl. 🙂

Luke

Obávám se, že zelený pruh je celkem fér řešením k zamezení úniku tržeb. Však každý někdy viděl situaci, kdy cestující nastoupí na opačný konec soupravy než kde vidí štiplístka, aby se vyhnul placení jízdného…

Leinad

Možná tomu škodí to pojmenování „zelený pruh“ a představa občasného cestujícího, který neví, co která barva na kterém vagónu znamená 😀
Nastoupit a přečíst si ceduli ve voze, když je tam pokyn pro lidi bez jízdenky tak si nesedat a projít soupravou do vozu kde se prodávají.

Růža

A takových bavičů za naše peníze je na krajích vagóny.

Původní Pražák

Kdybyste to aspon podlozil nějakým argumentem…

Růža

Myslím to v nadsázce, ale pro všechny kraje. Kolik různých odborníků „musíme“platit na každém pidi kraji. Za chvíli bude mít každý pražec svého ředitele a 10 náčelníků.

xyz

Jihomoravský kraj je čtvrtý (4.) nejlidnatější ze 4 krajů. Tzn. rozhodně není „pidi“.

xyz

** Samozřejmě ze 14 krajů (vypadla mi tam číslice).

Jiří Kocurek

A být to na nábřeží, tak místo 14 zbytečných obdorníků v pidikrajích, by se agendou zabvýcalo 25 skutečných odborníků! Jejich odbornost by spočivala především v přesvědčení že soukromé, obecní, okresní i krajské vlastnictví výrobních prostředků je nepřípustné.

Iveta

No asi to chce podložit ,nějakým argumentem práce úředníků.No nemohu tak učinit v JMK ,to bych jen plkal ,ale jinde mohu.Ústecký kraj ,masivní rušení tratí v minulosti např Vejprty,Moldava ,Kozí dráha,Doupov (víkendový provoz neberu),nejprve se zrušily přípoje a jízdní řád se upravil tak ,že pro pravidelné cestující to bylo na dvě věci a pak zrušit.A ti lidé ve funkcích někde sedí dodnes,starostka Vejprt,radní pro dopravu Komínek,nyní náměstek hejtmana.A na to snad důkazy jsou např staré jízdní řády ne?Nebo jak vznikaly linky T v tomto kraji,to se udělalo výjezdní zasedání motorákem na gulášek a při cestě se nezávazně hovořilo,byl jsem u… Číst vice »

Růža

je nás 10000000 a 1000000 rádoby odborníků. Nejlépe na každý vlak a spoj.Nestačí nám jedno ministerstvo a starostové?

Svojsin

Iveta: Pro Vejprty apod.bylo převedeni ZDO na busy požehnání. Dnes tam používa v okoli veřejnou dopravu vic lidí a je hlavne použitelná .

Leinad

Ale neplatí tam režimky.

Petr

Však vzhledem k sestupné tendenci volebních preferencí ČSSD je docela možné že tento pán si po volbách bude muset hledat novou práci, pokud by s sebou vzal i neviditelného ANOistu Šimka, tak to bude pro kraj jen dobře.

Jožin

ČD nabízelo kraji jako kompenzaci za režijky víc jak 4miliony korun a tržby by šly taky za krajem. Kraj na to nepřistoupil a čekal, že (teď všeobecně) zaměstnanci železnice, kteří nejsou zainteresovaní na dopravě v Jmk se pohrnou kupovat kupón za 1.500,-Kč. Ať kápne božskou pan náměstek kolik utržil kraj. Necelé 2miliony. To je řádný hospodář? Teď shání hlasy na volby. Kamaráde celá železničářská rodina na jižní moravě ví jak jsi se „bil“ za režijky a teď Ti předloží účet.

švestka

Jistě, nikdo jiný než zhrzený modrý gumy nechodí k volbám.

xyz

Ve svém výpočtu jste „zapomněl“ k těm (dle vašeho vyjádření) necelým 2 mil. Kč připočítat tržby z jízdenek za ty osoby, které si tedy ten kupón za 1500 Kč nekoupily, ale kupují si (či jim je ze strany zaměstnavatele propláceno) běžné jízdné (přičemž jde zjevně o vysoký počet lidí, protože při „necelých 2 mil. Kč“ a ceně kupónu 1500 Kč, činí počet držitelů tohoto kupónu jen asi 1300 osob; ostatní si kupují jízdenky).

Až po tomto připočtení by byl údaj srovnatelný s těmi (dle vašeho vyjádření) 4 miliony korun.

Leinad

Proč ČD a.s. odmítly za režijkáře platit stejně jako platí za IN100, to si vyřeš se zaměstnavatelem 😀

švestka

No jo za jednoho režijkáře nabídly celých 40 korun, to je fakt hodně, asi jako jeden lístek do Tišnova…takže se vůbec nedivím, že kraj s díky odmítl.

Zonka

4mil : 40kc to mě vychází 400tisic zaměstnanců CD v JMK

Zonka

Teda 100Tisic missclick

Martin z Moravy

Jinak Vlára se bude v dohledné době elektrifikovat.

M H

Bude, nicméně když si rozkliknete plánované stavby, tak to končí na kraji Veselí nad Moravou. Nyní jezdí vlaky až do Starého města u U.H., což by byl asi ten kousek, na kterém by se jezdilo na baterie.

Libor

Vyvstává otázka jestli kraj bude chtít jezdit těmito soupravami i mimo kraj. I když Staré Město je nyní jako dojezdová zóna.

Kubrt

Proč by nechtěl?

Libor

Pokud to budou chtít, tak jedině dobře. Ale v té době již bude dle předpokladů elektrifikovaný úsek Brno – Veselí nad Moravou tak jestli spíš nepoužije klasické elektrické soupravy (předpokládám, že budou levnější) a ve Veselí se bude přestupovat. Pro cestujícího je to samozřejmě špatně, ale kraji půjde o peníze.
V té době snad už bude i plán elektrifikovat až do Starého Města, takže si myslím že kraj počítá spíše s použitím na tratě, kde se s elektrikou nepočítá. Ale to vše se ukáže až za pár let.

Jiří Kocurek

A proč teda JMK neušetří za naftu? Ona je docela drahá…
Nebo že by se dohodli na spolupráci se zlínským krejem, což by vadilo těm, kteří všude tvrdí, jak kraje nemohou spolupracovat?

Libor

Až se tato část tratě elektrifikuje tak JMK určitě ušetří za naftu. A dál je to Zlínský kraj, takže tam JMK nemá na čem ušetřit.

Nekdo

Presne! Kdyz nema problem mit IDS ve dvou cizich zemich (a to JMK jich vic ani sousednich nema), proc by melit problem jezdit do jinych kraju? To je spise problem na strane tech jinych kraju…

svojsin

Martin z Moravy. To mi říkal před desítkama let děda: Most ve Slavkově šel výš, protože se trať bude brzo drátovat :-))

Krušnohorec

elektrizovat

Martin z Moravy

Prosím naučte se češtinu, já jako chlapec z Moravy, jsem s tím měl v mládí velký problém. Ale jak vidíte vyplácí se to. Elektrizace neboli elektrování je předání náboje tělesu, chcete-li nabití elektrickým nábojem. Naproti tomu elektrifikace je rozšiřování elektrické rozvodné sítě v tomto případě vlakové. Viz ústav pro jazyk český.

xyz

Ještě že to nevědí na firmě jménem Elektrizace železnic + v názvech všech příslušných projektů. 🙂

Jan Sůra

Společnost Elektrizace železnic má tedy činnost podnikání „předání náboje tělesu“?

Martin z Moravy

Prosím upravte tedy wikipedii, ať si to lidé nepletou. https://cs.wikipedia.org/wiki/Elektrifikace Rovněž doporučuji pro redakci uspořádat kolokvium, na kterém by se pojem pro odbornou veřejnost ujasnil. Odkazuji se na článek dostupný online zde: http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=5875 Mimo jiné název podniku Elektrizace železnic vznikl v době, kdy se pojem elektrifikace v českém jazyce nevyskytoval.

Kalina

Mě by zajímalo, kdy bude mít IDS JMK rozumně fungující eshop pro online nákup jízdenek, místo dosavadní zoufalosti Poseidon. Inspirací pro JMK může být systém PID/Lítačka.

Petr766

Poseidon je docela v klidu

Kalina

Nutnost napřed nabíjet kredit celý Poseidon naprosto diskvalifikuje pro občasné cestující. Nelze toto považovat za eshop, který má fungovat na online principu.

M19

Není to nutnost, je to možnost. Zaplatit lze i kartou bez přednabití. Jinak si můžete koupit jízdenku v Brně přímo ve vozidle na terminálu bez přirážky. Postačí obyčejná platební karta.

Kalina

Tak jsem si ten „zázrak“ Poseidon nainstaloval.. podle návodu skutečně by mělo jít už koupit jízdenku kartou, to dřív nešlo. Proč vyžaduje aplikace registraci a telefonní číslo?

Jan Balák

Máte pravdu, že Poseidon je katastrofa. PID Lítačka je na tom mnohem lépe, protože víceméně kopíruje velmi dobrou aplikaci ČD Můj vlak. Jenže JMK si myslí, že Poseidon tak jak je, je skvělá aplikace a všichni ji milují. Jenže minimálně přístupnost pro zrakově hendikepované je strašná a nákupní proces je opravdu děsný zážitek. Ale Kordis si to nemyslí. Teď navíc s tou pastí, že nevidomý cestující si musí cvakat jízdenku na nástupišti a u průvodčích musí platit přirážku jako všichni ostatní.

M19

Nevidomí si nic cvakat nemusí, jedou zdarma. Plácáte nesmysly.

Jan Balák

Bohužel neplácám. Od září průvodčí hodně prudí a byť nakonec jízdenku bez přirážky prodají, tak k tomu mají plno keců. Kordis totiž něco podělal ohledně smluv s ČD, resp. nějaké věci nejsou vůbec ošetřeny v SPP. Kordis přímo říká, že si i nevidomí mají kupovat jízdenku u pokladny.

M19

Ještě jsem nepotkal průvodčího, co by se zachoval jak tvrdíte, zvláště netuším proč až od září, když nové SPP platí od července a ve starých se to také neřešilo pokud vím. Tarif PID snad na něco takového myslí? Nějak se mi to tam nepodařilo najít. Nikdo vám však nebrání navrhnout Kordisu změny. Tady to fakt nevyřešíte. To samé se týká Poseidonu.

Jan Balák

Ohledně Poseidonu na to kraj naprosto kašle. A ty jízdenky jsou v řešení. Já nevím, proč se to děje až od září, ale je to tak. Mám indicie hlavně z Blanenska, že jsou kvůli tomu problémy a mnohdy velmi vyhrocené. Já sám jsem byl upozorněn v pátek, ale bylo to velmi slušnou formou.

M19

A ty indicie máte od nevidomých nebo od normálně vidoucích? Protože to samozřejmě zcela mění situaci. Stejně tak vaše vlastní zkušenost nic o neslušné formě nenasvědčuje. Jestli náhodou ty zdroje těch indicií se sami nechovali poněkud nepatřičně….

Martin z Moravy

Na Poseidonu v iOS nefunguje poloha vozidel a zase v DPMB info nezobrazuje vlaky a zrušili fulltext vyhledávání zastávek 😀

M19

Fungující e-shop je zde, tohle je skutečná obdoba pražské Lítačky. https://www.brnoid.cz/cs/. Poseidon je přece jen něco jiného než Lítačka. Je určena spíše pro nepravidelné cestující, kterým vyhledá spojení a zároveň jim umožní koupit jízdenku (mají-li přednabito je i levnější). Spíše by se Praha v tomto směru měla inspirovat u Brna.

Kalina

Ne, Praha skutečně nemá důvod se inspirovat u Brna. „V e-shopu je možné si zakoupit (od 1.7.2020) si většinu produktů IDS JKM vyjma jednorázových jízdenek.“

M19

Jednorázové jízdenky kupovat nemusíte. Pokud si potřebujete dokoupit jednorázovou jízdenku jako doplatek do další zóny můžete si ji v Brně dokoupit přímo v autobusu, šalině (překlad pro Prahu – tramvaji) či v trolejbusu na terminálu ihned po nástupu do vozidla. Je to jednoduché, zvládnou to i mimobrněnští. Pro ty co potřebují jen jednorázové jízdenky je tu aplikace Poseidon. V Praze si musím zařizovat speciální kartu, to v Brně nepotřebujete, stačí vám běžná platební karta. Ne, v Praze opravdu není vše lepší jen proto, že je to Praha. V takové Ostravě to funguje také elektronicky, tam papírové jízdenky už ani nemají.

Kalina

Opět špatně, žádnou kartu si kvůli jednotlivým jízdenkám v rámci PID zařizovat nemusíte, k nákupu online stačí zmíněná aplikace PID Lítačka, ani není třeba se nikde registrovat.

M19

Nehrajte si na školitele, jste jen arogantní. V Brně žádnou mobilní aplikaci nepotřebujete. Prostě si koupíte potřebnou jízdenku na terminálu ve vozidle za pomocí vaší platební karty, která funguje zároveň jako její nosič.

Kalina

Zjevně jste nepochopil úvodní dotaz, terminál ve vozidle není eshop.

M19

Zjevně nechápete, že mobilní aplikace není e-shop. Mobilní aplikace je doplněk, k e-shopu se samozřejmě dostanete přes internet i prostřednictvím mobilu.

Kalina

Ne, to jak funguje Poseidon nelze považovat za použitelný eshop. Příklady správě použitelného eshopu: PID Lítačka, ČD Můj vlak, Regiojet, Flixbus, žádné registrace, zadávání tel. čísla, nabíjení kreditu atp. Eshop dopravní firmy musí umožnit komfortní a rychlý nákup jízdenek, což IDS JMK dosud postrádá.

M19

Poseidon je aplikace k vyhledání spojení a zakoupení jednorázové jízdenky. Kordis není dopravní firma. Po instalaci a registraci je nákup jednorázové jízdenky zcela srovnatelný s jinými aplikacemi. Mobilní aplikace ostatně i v Praze využívá jen malá část cestujících.Na rozdíl od Prahy si v Brně, Ostravě zakoupíte jízdenku bez registrace přímo ve vozidle, nepotřebujete kvůli tomu stahovat a instalovat aplikaci. V Praze si musíte instalovat aplikaci, nebo odesílat SMS, nákup ve vozidle na platební kartu je v plenkách. To moc komfortní není. Své předplatní jízdenky si komfortně koupím ze svého účtu na webu a nepotřebuji nekomfortně hlídat, zda mám dost nabitý… Číst vice »

M19

Doplním či poopravím tu první větu: Jednorázové jízdenky kupovat v e-shopu nemusíte.

xyz

Jinak, na otázku sebrání objednávky Os/Sp vlaků státem odpověděl p. Hanák velmi zajímavě – tím, že v takovém případě ať si stát vezme na starost i objednávku autobusů. Hlavně bych pak byl zvědav na tu mezikrajskou koordinaci autobusů a bezpřestupovost na krajských hranicích (jestli tato věc má „díky státu“ fungovat u vlaků, tak přece bude umět fungovat i u autobusů). 🙂 Mimochodem, jestli má MD pocit, že třeba na krajské hranici na trati Brno – Česká Třebová je nedostatečný/“nezkoordinovaný“ počet spojů, nic mu nebrání objednat rychlíky (Praha -) Česká Třebová – Brno v 1h taktu namísto dnešního 2hodinového. Ostatně, při… Číst vice »

orky

Tak zrovna úsek Svitavy – Brno je ukázka pokažené objednávky MD, vždyť kloudný rychlý vlak je až z příjezdem v 9:02 do Brna. V nejatraktivněších časech místo toho jedou spěšňáky, které likviduje zejména Pardubický kraj tím, že staví všude. Převzetí spěšňáků 175x do ministerské objednávky a převedení do stejné zastavovací politiky by atraktivitě jenom prospělo.

xyz

„Určitě je dobře, že máme na kolejích pouze jednoho dopravce, protože zejména v železničním uzlu Brno je problém s dostatečnou kapacitou“ To považuji za diskutabilní tvrzení; mj. tento jeden dopravce si již před skoro 5 lety sám roztrhl provázané vozební rameno (byť zde je řeč o spojích objednávaných ministerstvem) rychlíků Praha – ČT – Brno se spoji Brno – Olomouc – Šumperk/Jeseník tak, že přibylo soupravových jízd (byť tentýž jev pak nastal i od 12/2019 s nástupem Regiojetu na linku Brno – Bohumín). V krajských spojích toto vyjádření nedává logiku – počet vlaků a linkové vedení přes Brno je pořád… Číst vice »

M H

Jenže ono taky roztržení vozebního ramene může znamenat snížení náchylnosti k přenosu zpoždění napříč celou sítí.

Alibaba

A myslíte si, že ČD má dostatečné množství panterů, aby mohlo tyto vámi uvedené relace spojit? Já myslím, že nee, protože vídám dost často náhradní soupravy.
A co dělení rychlíků v Zábřehu, kdy jsou spěšňáky do Jeseníku provozovány jako přímé vozy?
+ to co píše M H.

xyz

Ale já „nehodnotím, konstatuji“ – že i při jednom dopravci může nastat situace s vyšším počtem jízd oním brněnským uzlem.

A že naopak i při více dopravcích (tím více pokud bude dopravce jen „servisním zprostředkovatelem“ s tím, že vozidla budou v majetku kraje) může být počet jízd centrálním železničním uzlem stejný jako při jednom dopravci.

Jiří Kocurek

Jaké soupravové jízdy Regiojetu? Přijede do Krpole, objede soupravu a tradá zpátky. Narozdíl od ČD, které soupravu do Bohumína nasouvaly z odstavného.

xyz

Ta jízda Regiojetu z hl. n. do KrPole (svým způsobem „zveřejněný Sv“) je novou jízdou nad rámec stavu platného do 12/2019 (navýšení počtu spojů).

PeMIČ

Každá druhá souprava ČD jezdila Praha-H.B-Brno-Bohumín a opačně!

V Brně 20minut pobyt a jelo se dál.

švestka

Takže se vesele přenášelo zpoždění…

PeMIČ

Jezdil jsem často Ostrava – H.B. a zpět.Nepamatuji zpoždění vic jak 10minut.Ve Žďáru nad Sázavou už bez zpoždění(volné jízdní doby-rekonstrukce trati)
Jednou jedinkrát měl rychlík do Brna +25minut.Dispečer na Prahu nasadil náhradní soupravu.Samozřejmě jsem viděl při vystupování jen konec vlaku pač nečekal na přípoj.Odjížděl s 3minutovým zpožděním.Za tohle kreativní rozhodnutí dispečera jsem zůstal vyset v Brně další dvě hodiny.A to byla opravdu vyjímka za celou dobu kdy jezdily soupravy durch.

Domorodec

Aneb všecko.co je pro lidi tak zničíme a znechutíme…a ty jeho slinty o řádným hospodáři bych mu nacpal do krku….všecky ostatní kraje maj rozum, jen jedinej tenhle blbne a není jkm to blbý !
To jak roz.ebali trať na Hrušovany n. jeviš, nebo úsek Křenovice— Nezamyslice škoda slov !

xyz

„ty jeho slinty o řádným hospodáři bych mu nacpal do krku….všecky ostatní kraje maj rozum“
Ano, řádný hospodář si nechá tuto věc (platnost tohoto druhu jízdenek pro pracovníky SŽDC, DÚ, MD atd.) proplatit od jiné strany než aby z ní tratil sám.

Úsek Křenovice – Vyškov (ne Nezamyslice; mezi Vyškovem a Nezamyslicemi Os vlaky jezdí, přičemž většina tohoto úseku je v JMK) je problematický z hlediska kapacity tratě – ony Os vlaky by se tam kloudně v dostatečném počtu nevešly.

Dominik

Jo proplatit, ale z počátku chtěli tyto režijky zavrhnout úplně. Pak chtěli uznávat jen režijky zaměstnanců ČD.

švestka

No co stejně bude brzy soutěž, ČD to projedou a režijky nebudou vůbec.

Dominik

ČD nabízely více jak 4 milióny paušální kompenzaci za všechny režijky, proč nato kraj nepřistoupil a trval na těch 1500,-?
Abyste se nedivil, kdo jiný má zkušenost s pantery?

xyz

„ČD nabízely více jak 4 milióny paušální kompenzaci za všechny režijky, proč nato kraj nepřistoupil a trval na těch 1500,-?“
Úplně stejně se dá zeptat, proč ČD nepřistoupily na těch 1500 Kč.

“ Abyste se nedivil, kdo jiný má zkušenost s pantery?“
Před 10 lety tu zkušenost neměly ani ČD a byl nesmysl tehdy argumentovat, že „ČD nemají zkušenosti s Pantery, takže si je nemohou pořídit“.

Prostě každý tu zkušenost jednou získá.

Avlaky

Pesa od RJ bude téměř to stejné

Dominik

Zajímavé tvrzení, to je stejné jako tvrdit, že 380 a Taurus jsou taky skoro stejné stroje.

Dominik

Nevím, třeba kvůli administrativě, asi je snazší prostě poslat 4 milióny, jak zjišťovat, kolik lidí to bude chtít, a pak zaplatit. Ale jaký měl kraj důvod trvat na těch 1500,-? Špatně jste mě pochopil, neříkám, že jiný zkušenosti získat nemůže, jen jsem to podotknul, protože pan Švestka automaticky počítá, že ČD soutěž prohrají, přitom právě budou mít výhodu toho, že ty stroje už znají, navíc mají i vlastní a dle článku mi vyplynulo že kraj počítá s tím že, že v případě potřeby zaskočí Panter ČD, tudíž naopak budou mít v soutěži výhodu, pokud tedy jediným měřítkem pro kraj nebude… Číst vice »

xyz

„asi je snazší prostě poslat 4 milióny, jak zjišťovat, kolik lidí to bude chtít, a pak zaplatit.“ Tak měli navrhnout poslání např. 10 milionů. Třeba by kraj souhlasil a administrativa by taky byla jednoduchá. „Ale jaký měl kraj důvod trvat na těch 1500,-?“ Protože je subjektem, který stanovuje podmínky kontraktu. „v případě potřeby zaskočí Panter ČD, tudíž naopak budou mít v soutěži výhodu“ Já naopak soudím, že tím záskokem Panteru ČD je myšleno jen přechodné období mezi dodáním jednotek a začátkem účinnosti nového kontraktu, v němž dopravce je de facto jen servisní organizací. Mimochodem, pokud by tato podmínka (možný záskok… Číst vice »

švestka

A jak víš, že na tom kraj prodělal? To jako ty co si za 1500 nekoupili kupon vůbec v kraji nikdy nejeli (za jízdenku)? Jestli ne, tak pak nechápu ten kvikot, že tam nebudou platit režijky.

Dominik

Kde jsem řekl, že kraj prodělal? I když zní to logicky, protože pochybuji, že si všichni ten doplatek pořídili. A pokud si kupón nepořídili, tak tam asi tak často nejezdí, takže to třeba ani těch 1500,- neudělá.

švestka

A umíš vůbec počítat? Ty 4 mio Kč znamená obrovských 40 korun na jednoho režistu, to je jedna jízdenka do Tišnova, to by na kraji museli být padlí na hlavu, aby na něco takového kývli.

Dominik

Jenže to je zas předpoklad, že všichni, kdo mají nárok na režijku ji skutečně mají a navíc ti všichni ten doplatek budou požadovat. Což samozřejmě ani jedno není pravda, takže ve finále by to samozřejmě byla částka za jednoho vyšší.

švestka

Tak součet všech, kteří mají nárok na režijku je cca dvojnásobný, 100 tisíc je počet vydaných režijek. No tak v čem je problém měli si odbory u svého zaměstnavatele vyjednat, že za každého kdo to bude požadovat poplatek stanovený JMK zaplatí a bylo by.

Dominik

100 tisíc jich opravdu není, už vloni jich bylo sotva 90 tisíc, letos jich bude ještě méně, navíc stále nesmyslně předpokládáte, že všichni si požádali o daný kupón. Navíc část lidí by si o něj spíš požádala, co kdyby náhodou, takže by na dotyčných kraj i vydělal, protože reálně by dostal peníze v kompenzaci, přitom tam dotyčný nebyl, takže by si jízdenku nekoupil. Ne, spíš nechápu to rozdělování na JMK a neJMK (a ČD – neČD), to je sprosťárna, a narušování sociálního smíru. Doufám, že nakonec vyjde verze, že se režijky stáhnou pod SJT, budou povinné pro všechny, sice tím… Číst vice »

Alexandr Mikulka

A proč by měli uznávat režimku nějakého řidiče MUV-ky z Prahy?

M H

Když máte na jednokolejce moc rychlíků, osobák tam nenacpete…tam je jediné řešení nová trať. A jelikož je už plánovaná, moc se neinvestuje ano do té současné. Čekal bych, že po zdvoukolejnění začnou jezdit Os vlaky i v relaci Holubice – Vyškov.

No a trať Moravské-Bránice – Hrušovany je velmi specifická tím, že nemá moc zastávek ve vesnicích – v podstatě jen Bohutice. Suchohrdly u Miroslavi sice mají zastávku taky na kraji vesnice, ale zároveň leží u trasy busů Brno – Znojmo. Takže se nedivím, že je tento úsek trati víceméně na odpis.

švestka

Ale v autobuse neplatí režijka!

Stráťa

Os Holubice-Vyškov? Jenom to ne! Asi všechny obce tady jsou lépe obslouženy autobusy. Vlak v polích místo (rychlejšího) autobusu v obci jenom vyžene lidi do aut…

Jiří Kocurek

Vlak v polích á 4 hodiny je bambilionkrát lepší než autobus po hodině. To si navždycky zapamatujte, jinak vás pravověrní označí za zrádce určeného k nacpání pěsti do krku. Pravověrní jsou lidi, ne ten platící plebs!

švestka

A ještě nechtěj vozit modrý gumy zdarma, to je vrchol!

Jiří Kocurek

Co je zojebaného z KŘenovic do Nezamyslic? Že se z Křenovic musí autobusem IDSKJM, protože Dráha za celých 70 let od války nedokázala postavit druhou kolej ani těch Blažovic?

Jiří Kocurek

Narážím na to, že v tom autobusu jsou to 4 zóny do Vyškova a R objednané ministerstvem mají přenost přes krajským OS.

Otos

Jistě. Nejlepším příkladem mezikrajské spolupráce je situace na trati 240, kde cestující musí přestupovat v Náměšti n/O z jednoho vlaku na druhý,

xyz

Od 12/2020 ten přestup bude v Třebíči namísto Náměště.

A mimochodem – nikde není psáno, že ten přestup nebyl zaveden z vůle druhého z krajů – Vysočiny.
To, že po zavedení přestupu došlo ke změně nasazovaného druhu vozidel na vysočinské straně (Regionovy namísto velkých motoráků), napovídá tomu, že za změnou mohla stát spíše Vysočina.

Robert

Nemluvě o tom, že pokud by nebyla mezikrajská dohoda, přestupovalo by se už v Rapoticích.

Jiří Kocurek

Z Vysokých popovic do Rapotic pěšky! Máte luxustních 15 minut na přestup.

M H

Regionovy docela zavání požedavkem Vysočiny na nízkopodlažní vozidla a neochotou platit za „velkou“ soupravu.

Otos

V podstatě máte pravdu. Má připomínka směřovala k tvrzení, že mezikrajská spolupráce je ok. Kraj Vysočina se postavil k tvorbě jízdního řádu na trati 240 pro rok 2020 tak jak se postavil. Výsledkem byla řada stížností občanů, na které kraj nereagoval. Teprve plošné odmítnutí obcí platit příspěvek na spolufinancování VDV a trend zcela se připojit k IDS JMK přiměl kraj něco udělat. Vámi zmíněná varianta ukončení a přestupů v Třebíči je až v poslední variantě návrhu JŘ, kdyby občané a obce neprotestovaly, zůstalo by to tak i nadále.

Původní Pražák

Na druhou stranu představa, že MD sežene úplne jiné, nové a mnohem lepší úředníky, díky kterým tu bude ráj na zemi, je totálně mimo. Dejte sem jeden příklad, co ke vseobecne spokojenosti zvládají.

Jaja

Ono ukončení jihočeských os na 225 v Popelíně nebo v Počátkách a od GVD 2020 zcela bez pokračování je taky ukázkový příklad mezikrajské spolupráce…
Řekl bych, že ten pán, co poskytl ten rozhovor jel osobním vlakem naposledy někdy před 50 lety!

Jaja

Pardon, ustřelil jsem, tam je to Vysočina a ne Brno…

M19

Tak to vypadá, že problém bude spíš na Vysočině ne?

Jiří Kocurek

Tam je to Vysočina a Jihočeský. No hlavně, že pes dostal nařezáno.

xyz

Tam je mezikrajské řešení opět řešeno státní (ministerskou) objednávkou – rychlíků.

xyz

Od prosince 2019 již není moc co řešit – většina Os vlaků byla zrušena i na jihočeské straně (tzn. v úseku J. Hradec – Počátky-Žirovnice).

Přesto – pokud by tedy vlaky od Veselí n/L. pořád jezdily i v roce 2020, tak by do žst. Počátky-Žirovnice dojely někdy okolo S:40 h. Měly-li by pokračovat do Jihlavy, dojely by do ní cca v L:50 h, bez jakýchkoliv přípojů v Jihlavě dalšími směry; navíc by šlo o další spoje nad rámec již tak vysokého počtu vlaků mezi Jihlavou a Kostelcem.