Rozhovor: Pokud chce stát objednávat vlaky, ať si vezme i autobusy, říká jihomoravský náměstek Hanák

Koronavirus připravil Jihomoravský kraj v dopravě až o 180 milionů.

Jihomoravský kraj patří z hlediska veřejné dopravy k těm nejzajímavějším. Jako jediný například kupuje vlastní vlaky a otevřel problematiku budoucnosti režijek v regionech. Jaká je budoucnost vlastní flotily vlaků, kdo s nimi bude jezdit či jaký zářez do krajských financí udělal covid, sděluje v rozhovoru náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák. „Já si myslím, že teď musí být hlavně spokojené České dráhy. Protože v krajích, kde mají smlouvu netto, mají problém, zatímco u nás mají své jisté,“ říká Hanák. 

Roman Hanák, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu. Foto: JMK

Roman Hanák, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu. Foto: JMK

Jihomoravský kraj kupuje od Škody Transportation vlaky do svého vlastnictví. Jak to vypadá s výrobou, stíhají se termíny?

Kvůli epidemii jsme samozřejmě měli trochu obavy, jestli se vše stíhá. Naštěstí proces výroby běží poměrně hladce, takže dle toho, co nyní víme, bude termín roku 2022 dodržen. V posledních dnech jsme odsouhlasili u výrobce vnitřní design a platili jsme už i nějaké zálohy. Spolupracujeme také s odborníky, kteří mají s problematikou přejímání nových vozů rozsáhlé zkušenosti.

Můžete upřesnit termíny dodání?

Dodávka vlaků by měla probíhat v průběhu roku 2022, největší série přijde na konci roku. Už v průběhu zmíněného roku se budou nové vlaky dostávat postupně do provozu. Máme s Českými drahami smlouvu, že jakmile ty vlaky dostaneme, tak je budou zapojovat do provozu. První jednotka by se měla objevit na kolejích už na jaře 2022.

Model, kdy kraj vlastní vlaky, je v tuzemsku unikátní. Nelitujete dnes, že jste do toho šli?

To se snažím pravidelně vysvětlovat. Tady byla k dispozici evropská dotace 5,5 miliardy korun. Kdo nám dá jinak takové peníze? My jsme chytili příležitost za pačesy a já si myslím, že i budoucí politické generace v kraji ocení, jak byl tento krok důležitý a přínosný. Je to pro kraj nadčasová úspora.

K vlakům potřebujete i dopravce. Kdy vypíšete soutěž?

Pomalu se na ni začínáme připravovat, ale zároveň nemáme kam spěchat, protože máme vysoutěžené České dráhy. Smlouva s nimi je na tři roky (nyní běží první rok), lze ji přitom díky opci prodloužit o další tři roky. Takže máme čas tu soutěž dobře připravit.

S novými vlaky tedy mohou pár let jezdit České dráhy?

To je v podmínkách smlouvy. Jde o oboustranně výhodný vztah, protože Českým drahám se nabízí možnost prodloužení smlouvy a zároveň už mají s těmito vozidly zkušenost. Kraji na druhou stranu pomohou vypořádat se s úvodními porodními bolestmi, než vysoutěžíme finálního dopravce. Dráhy mají také dostatek náhradních vozidel pro případnou výpomoc v provozu, což je jejich výhoda. Může se stát, že se vyskytne problém, a my potřebujeme, aby služba pro cestující byla zajištěna.

Kdy by tedy mohla být vypsaná soutěž na finálního dopravce?

Hlavní část přípravy začne po volbách, protože asi by nebylo dobře, kdyby to dělala končící politická garnitura.

Skončí ty plány na vlastní krajskou železniční flotilu u oněch 37 elektrických jednotek, nebo bude kraj kupovat další vozidla?

Ty elektrické jednotky pokryjí zhruba 45 procent výkonů, které Jihomoravský kraj objednává. Teď u nás probíhaly konzultace se všemi výrobci kolejových vozidel, kteří měli o tuto debatu zájem. Šlo o to, co jsou dnes výrobci schopní Jihomoravskému kraji v další vlně nabídnout. Protože máme některé tratě, které nebudou elektrifikovány vůbec a jiné budou elektrifikovány jen částečně. Pro ty první budeme muset nakoupit motorové vozy. K těm druhým patří například Vlára nebo trať směrem na Zastávku u Brna; a u nich nám nejlépe zatím vycházejí bateriová vozidla, která by mohla jezdit na elektřinu z trolejí a část trasy na baterie.

Ta odpověď zní tedy ‚ano‘? Chcete jako kraj koupit další vlaky?

Určitě. Máme – zatím neoficiální – informace o tom, že by měly být vypsány další dotační tituly směrem k zelené politice a snižování emisí. Což by právě ta bateriová vozidla splňovala. Určitě tedy toho chceme využít a koupit další vlaky.

Co na to výrobci? Kolik jich vůbec bylo?

Neznám přesné číslo, protože jsem nebyl u všech jednání, ale šlo zhruba o pětici. Rozhodně to nebylo jednání s jediným výrobcem.

Model by byl stejný jako u elektrických jednotek?

Dotace už nebude asi tak vysoká, mluví se o pokrytí zhruba 50 procent nákladů. I tak ale je to velmi zajímavé a pro kraj finančně výhodné. I díky tomu, že nepůjde o jednorázovou výměnu, tak to nebude takový náraz pro krajský rozpočet. Nyní získáme 37 elektrických jednotek, řekněme čtyři či pět let poté bychom převzali další várku vozidel.

Mluvili jsme o dočasné smlouvě s Českými drahami, která je v režimu brutto, tedy tržby jsou rizikem kraje? Jak jste v době covidu spokojení?

Já si myslím, že teď musí být hlavně spokojené České dráhy. Protože v krajích, kde mají smlouvu netto, mají problém, zatímco u nás mají své jisté. Obecně si myslím, že vztah Jihomoravského kraje a Českých drah není špatný. Určitě je dobře, že máme na kolejích pouze jednoho dopravce, protože zejména v železničním uzlu Brno je problém s dostatečnou kapacitou a jeden dopravce si dokáže spoje lépe zkoordinovat.

Jak velkou díru udělal koronavirus do krajského rozpočtu, pokud jde o dopravu?

Propad do konce září nám zatím vychází zhruba na 150 až 180 milionů. Je to dáno především tím, že nejezdili studenti a lidé do práce.

Mimochodem, už si lidé zvykli na zelený pruh na dveřích vlaků, u kterých lze zaplatit?

Já myslím, že ano. Ono to bylo bohužel na začátku špatně odkomunikováno. Lidé měli obavu, že budou běhat sem a tam po peronu a hledat zelený pruh. Oni mohou nastoupit do kteréhokoliv vagonu, a když nemají jízdenku, tak je následně třeba bez usednutí přejít do vagonu, kde si ji lze koupit. Dnes už stížnosti neslyšíme. Kromě jedné věci: v každé soupravě by měl být jen jeden vagon se zeleným pruhem. Ale stává se, že České dráhy nemají dostatek železa a soupravu třeba postaví trochu jinak. Pak jedou třeba dva vagony se zeleným pruhem a průvodčího je třeba hledat. Ale většinou bývají ty vozy vedle sebe.

Velkým tématem u vás v kraji byly i režijky a jejich uznávání. Jaký model vlastně teď funguje?

Nejdříve je podle mého názoru potřeba říci, že pro zaměstnance Českých drah, kteří zajišťují dopravu na jižní Moravě, se nic zásadního nezměnilo. Mohou využívat zvýhodněnou jízdenku IDS JMK za roční příplatek 480 korun a 990 korun pro rodinné příslušníky. Pokud vím, v tomto ohledu panuje mezi Českými drahami a jejich zaměstnanci spokojenost. Druhou otázkou jsou zaměstnanci organizací, se kterými Jihomoravský kraj není v přímém smluvním vztahu, jako je například Drážní úřad nebo Správa železnic, případně pracovníci Českých drah, kteří nepůsobí na jižní Moravě. Nabídli jsme, že i tito mohou výhodné jízdné využívat, ovšem za příplatek, který by kraji dovolil pokrýt náklady na dopravní výkony. Jedná se o 1 500 korun na jednu jízdenku. Toto řešení ale vzbudilo vlnu nevole, přestože kraj má povinnost přistupovat k veřejným financím s péčí řádného hospodáře. Minulý týden jsme o této problematice jednali i na ministerstvu dopravy, protože to samozřejmě není jen otázka Jihomoravského kraje. Podobná situace vyvstane i v dalších regionech. Důležité totiž je, že režijky nejsou krajský, ale zaměstnanecký benefit. Odbory by se proto měly primárně obracet na své zaměstnavatele, a ne na kraj, se kterým nejsou v žádném smluvním vztahu. Řešení proto musí vzejít z úrovně ministerstva dopravy, státu a zaměstnavatelů.

Ale přesto: vy jste sociální demokrat, který by měl z principu hájit zájmy dělníků, kam patří i nádražáci. Nestřílíte se režijkovou kauzou politicky do vlastní nohy?

Je to pro mě velice důležité, protože sociální demokracie vždy měla a stále má dobrý vztah s odbory. Nemůžeme ale ke krajským penězům přistupovat jako k politickému nástroji a nabízet výhody lidem, se kterými kraj není ve smluvním stavu. To by odporovalo péči řádného hospodáře. Následně by mohli oprávněně přijít další lidé, kteří pro kraj přímo pracují, a dožadovat se podobných výhod. Nemám tedy nic proti tomu, aby lidé měli režijky. Ale neměl by je platit Jihomoravský kraj, to je systémově prostě špatně.

To znamená, že byste uvítal nějaké celostátní řešení?

Určitě, řešíme to s ministerstvem dopravy, Správou železnic i Českými drahami. Oni si musí ten systém nastavit z úrovně státu. Opakuji, není a nebude to pouze problém Jihomoravského kraje.

Co si vůbec myslíte o nové dopravní koncepci, kterou připravilo ministerstvo dopravy? Jsou tam zajímavé nápady, jako třeba odebrat krajům pravomoc objednávat vlaky.

My jsme se tím zabývali na dopravní komisi. Já si myslím, že Jihomoravský kraj je příkladem, že se dá dopravní obslužnost dělat dobře. Jezdí se k nám dívat kolegové z tuzemska i ze zahraničí. A pokud bychom nemohli objednávat vlaky, tak pro nás se tím ztrácí provázanost a jednotná koncepce. Já bych se nerad dočkal toho, že vlaky bude objednávat stát a nám zůstanou autobusy. A pak, když to nebude fungovat, za to bude bitý kraj. Chceme proto zachování objednávky v pravomoci krajů. Státu jsme vzkázali, že pokud bude trvat na převzetí objednávky regionálních vlaků, tak ať si to vezme i s autobusy a organizuje si z Prahy veškerou dopravu sám.

Jedním z argumentů je, že si kraje hrají na svém písečku a nemyslí na provázanost na hranicích kraje.

U nás mezikrajské dohody se sousedy fungují dobře. Uznáváme si vzájemně i jízdenky. Já ten problém tedy nezaznamenávám.

Jak jste na tom s autobusovými soutěžemi?

Kromě Znojemska aktuálně soutěžíme všechny oblasti, celkem je jich 35. Vzhledem k tomu, že soutěže v současné chvíli probíhají, nemohu prozradit další detaily. Věřím ale, že v dohledné době podepíšeme smlouvy a budeme nadále poskytovat cestujícím komfortní autobusovou dopravu. Doplním, že od léta u nás funguje elektronické odbavení cestujících, a jsme první kraj, který má tímto systémem provázanou krajskou regionální dopravu s MHD.

Velkým tématem v krajích jsou i opravy silnic II. a III. třídy. Na ty v posledních letech přispívá Státní fond dopravní infrastruktury, nicméně do poslední chvíle není jasno, zda, kdy a kolik pošle. Jak se v takovém systému opravy plánují?

Špatně. My za kraje prosazujeme, že bychom měli mít jasně daný podíl z daně z pohonných hmot a olejů, protože ty se také projíždějí na krajských silnicích. My jsme ty silnice dostali s nevypořádanými pozemky a ve špatném technickém stavu. Musím říci, že v posledních letech, kdy byl zaveden příspěvek ze Státního fondu dopravní infrastruktury se ten stav zlepšuje, nicméně my ty peníze dostáváme někdy v květnu, v červnu a nevíme, jaká budou pravidla jejich čerpání. Takže nemůžeme soutěžit zhotovitele. U nás teprve teď, dva měsíce před koncem stavební sezony, zahajujeme opravy některých mostů. Lidé si pak klepou na čelo, ale my se jen snažíme vyčerpat přidělené peníze. Kdybychom je nevyčerpali, tak pan premiér řekne, že nám dává peníze a my je neumíme utratit. Je to samozřejmě nesystémové. I pro firmy je lepší, když mají už na jaře jistotu práce.

Tagy Jihomoravský kraj Roman Hanák Top
138 komentářů