Rozhovor: Firmě neprospívá, že každý rok přijde někdo nový, říká šéf ČD Krapinec

Pendolino mezi Plzní a Mariánskými Lázněmi. Foto: České dráhyPendolino mezi Plzní a Mariánskými Lázněmi. Foto: České dráhy

Dráhy mají potenciál, aby v rámci liberalizačního procesu byly na konci dne vítězem, říká nový šéf ČD.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zdydy

tak hlavně když letí ze zlatým padákem

Ondra Burgr

To mi dávno víme, že to firmě neprospívá. Jak dlouho tak vydržíš Ty ? Máme to počítat na měsíce nebo na týdny nebo nedej bože na roky ? Střídavé se tam jako ponožky a k ničemu to není. Akorát stále ty České dráhy rozkladáte.

XYYY

To personální politika ministrů dopravy

rozinka

Přesně tak, měli to dát nějakému Bugrovi, který už 30 let hází veksle na Kladně, ten dráze rozumí nejlíp.

Vtvt

Firmě chybí nějaký Markeťák, co se bude chovat zčásti podobné procestujici jako maskot RGJ tj. pan Jančura.

Neboť nejlepší šanci je přetáhnout cestující co jezdí dálkovým busy a lidi co jezdí po jednom svým autem

Daniel Jablonecký

Krapinec: „Teď připravujeme roadshow po krajích.“

noerf

Problém je v tom, že v krajích je zpravidla riziko tržeb na objednateli, který si dá nějaké podmínky a chce nejnižší cenu asi s tím budou mít ČD problém. Druhá věc je, že se ČD příliš spoléhají na dotační deštník a nezkoumají potřeby cestujících (například linka Regiojetu Chorvatska). K tomu evidentní bordel v ziskovosti linek, Regiojet jezdí s pěti vagóny do Vídně v zisku, ČD ze sedmi vagóny potřebují dotace. Při soutěži na R23 nabídli nižší cenu a nové jednotky oproti předchozímu stavu. Pak je projekt ČD Nostalgie, na které ČD neříká, přitom například JHMD na parním provozu vydělává. ČD… Číst vice »

Vtvt

Přesně tak
Oceňuji cestujici ve svém jízdném každého/každou z několika tisíc pokladních CD? Nebylo by lepší část pokladních nasadit jako stewardky/stewardy do dálkových vlaku?

Domis

Zisková linka je až při určitém procentu obsazení vlaků. RJ jezdí do Vídně méně než polovinou vlaků co ČD. Navíc ty 7vz soupravy ČD část dne a týdne vozí vzduch. Proto je RJ plnější.
ČD dostávají za Ex3 dotace na to, aby linka jezdila denně od rána do večera a tvořila dopravní obslužnost, a to ještě v objednané kapacitě, aby se ve špičce vešlo maximum cestujících. Tvoří 3 páry RJ do Vídně dopravní obslužnost?

noerf

Je mezinárodní doprava základní dopravní obslužnost? Autobusy jezdí dálkovou dopravu v ČR bez objednávky státu a vlaky to neumí ani na mezinárodní síti? To je jedna z věcí, která omezuje železnici v evropě, zásahy států místo volného trhu.
V ČR nikdo stále nedefinoval, co je základní dopravní obslužnost, jestli spoj od v hodinovém, dvouhodinovém taktu, či po patnácti, třiceti minutách nebo ráno a večer.

XYYY

A jakou kapacitu ty autobusy mají … jak velký poplatek platí za „použití dopravní cesty“ na jeden km jízdy ve srovnání s vlakem ….

rozinka

Dálkové autobusy samozřejmě jezdí nejvíc po dálnicích, takže platí mýto a je to plně srovnatelné s poplatkem za použití cesty. Stejně tak jako ten poplatek platí komerční spoje. Ne opravdu takto zdůvodnit, porč RJ jede bez dotací a ČD to samé s dotacemi nelze.

rozinka

Základní dopravní obslužnost mezi Prahou a Brnem tvoří dvě rychlíkové linky, mezi Brnem a Břeclaví pak jedna. Není třeba zde dotovat ještě expresní linku. Maximálně převést okrajové spoje z časů kdy R nejede do té rychlíkové linky a obslouží se i města, kde ten poslední Ex v současnosti nestaví.

Ondřej

u čd nostalgie je trochu problém i v nárazovosti. Kdyby někde něco jezdilo pravidelně (klidně pokaždé něco jiného), tak by to šlo nějak rozumně promovat, ale současný model přitáhne jenom šotouše

Daniel Jablonecký

ČD nostalgie je hlavně dobrá výmluva, proč něco nejde. „My bychom strašně rádi byli obchodní firma a nabízeli stejné služby jako soukromníci, ale to my nemůžeme, protože ČD nostalgie“. Kolik promile v obratu ČD ta Nostalgie vlastně dělá?

rozinka

Vsadim se, že by se ČD své Nostalgie ještě rádi zbavili a nechali si za ni dosypat třeba od ministerstva kultury. Stejně jako si nechali nasypat miliardy za často ruiny různých nádraží, která se teď draze opravují, protože se o ně nestarali.

rozinka

Stejně jako drtivá většina různých turistických atrakcí i toto je nárazové. Že na tom někdo vydělat umí a někdo ne je věc druhá.

Vašek

Poslední věta- úklidové firmy, proč to nedělá ČD přímo? ČSD a později ČD měly své zaměstnance na všechno. Jenomže byl tlak na snižování zaměstnanců, takže se dráhy zbavily dílen a všeho možného, konče uklízečkami, vedení se bilo v prsa, o kolik zaměstnanců se snížil stav a vše se zadává externím firmám. Že je ve finále vše daleko dražší už nikdo neřeší. Hlavně, že ČD ,,zeštíhlely“.

XYYY

Otázka je, v jaké tarifní třídě by uklízecí personál byl v rámci ČD – včetně navyšování dle KS a v jaké tarifní třídě je v „externího dodavatele“ – tam může být, vzhledem k „náročnosti práce“ a kvalifikace na úrovni minimální mzdy.

XYYY

Problém je v tom, že uklízečům by se musela platit tarofní mzda dle kolektivní smlouvy

rozinka

A ještě by musel dostat režijku!

XYYY

Restaurační vozy jsou všeobecně ekonomický propadák, nikdy si na svůj provoz, včetně amortizace investice na nákup / modernizaci nemohou vydělat, snad sa situace, kdy by tam byla cenová jistota desetinásobku …. současné ceny

rozinka

Dost také záleží na typu vozu a jeho interiéru. Pokud si v někrerých vozech ČD zřídili hospodu, kde jsou dva zakulacené stoly, ke kterým si sednou stěží tři, pár barových stoliček a vedle taneční parket, těžko se divit tomu, že to nevydělává.

Koro

Ani žblept zřejmě o tom nejméně důležitém (zaměstnanci)

BDT

Na zaměstnance se ho nikdo neptal.

Koro

Dobrý manažer by je zmínit dokázal.

Vtvt

Mě spíše zarazilo že nic o službách cestujicim

Daniel Jablonecký

Tak on tam hlavně deklaruje, že chce být takovým udržovačem stávajícího status quo. Žádné nápady, žádné ambice, žádný rozvoj, hlavně ať to běží tak, jak to je.

Jouda

Aha ? Tak proč si tam řediteli ! ? Když to víš…

Bpee

Pana ředitele jsem z dřívějska neznal a tak jsem neměl moc jasno v tom, co si o něm myslet. Nejprve tedy díky za rozhovor. 🙂 No a k panu řediteli, dojem ve mně udělal dobrý – od vrcholného manažera se očekává dobrá znalost manažerského prostředí bez ohledu na to, zda působí v železniční dopravě nebo v nějakém gastroprůmyslu. Nedivil bych se, kdyby tu začal nějaký shitstorm na tohle téma, ale prostě za mě fajn a těším se na výsledky. 🙂 Osobně už neumím posoudit, zda je správná viditelná snaha firmu jen a pouze držet v chodu. Z laického pohledu bych… Číst vice »

Daniel Jablonecký

At the end of the day… Proč má tolik rádobymanažerů a frikulínů potřebu tohle překládat do češtiny, když na to máme krásné české slovo „nakonec“? Zní to stejně debilně jak fráze Mějte hezký večer 🤦

K.S.

Protože makrónština je jev zcela běžný. Já třeba angličtinu používám poměrně často anglicky mluvím, píšu, čtu, vlastně denně a kolikrát se mi stane že pak i v češtině používám něco co je jako otrocký překlad z angličtiny, ale neubráníte se tomu pokud to není psaný text a neděláte tak 6 editací a nesnažíte se to vychytat. Možná jste si všiml že v komentářích tu nebo na k-reportu, mám věty často uvozené Já to je kontaminace z angličtiny kde větu bez I nedáte dohromady. V češtině věta Vím že je to tam zbytečné smysl dává, anglicky věta Know it is redundant… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Děkuji za obsáhlou reakci, ale já opravdu nesleduju, co a jak zde jednotliví účastníci komentují a K-report nesleduju vůbec. Navíc iniciály K.S. mi nic neříkají. Kdybyste byl třeba Franta Jetel, tak to si člověk zapamatuje 😁

K.S.

Jenom jsem dával příklad toho jak se to s jazyky může mít a co třeba angličtina dělá mě. Ono asi při tom sledování i dost záleží na tom jak často se tu člověk vyskytuje a jak často diskutuje a s kým.

Daniel Jablonecký

Rozumím a chápu. Jiné jazykové prostředí člověka ovlivní, sám s tím mám zkušenost. Na druhou stranu očekávat dobrou češtinu od generálního ředitele Českých drah (národního dopravce, sic!), který navíc je Čechem(?), je myslím přirozené a oprávněné.

K.S.

Na druhou stranu není spisovatelem…

V případě vedení společností bych národnost a státní příslušnost stejně jako jazykovou příslušnost nechával až za jeho schopnostmi. Řídil bych se spíš kočičím moudrem Teng Siao-pchinga.

Kamui

Pro ČD je jedna z největších koulí na noze zákon o veřejných zakázkách, kdy ČD musí obchodovat s podivnými firmami (zdravím naštěstí už zbankrotovaný Tratec), které by soukromník po první silně negativní zkušenosti kopnul do zadku s tím, ať příště už ani nevolají. ČD tu možnost nemají – kdo je nejlevnější vyhrává, na předchozí obchodní zkušenosti se u toho nebere zřetel.

Lukáš Chytil

Tak tam je to o tom, jaké podmínky si dají ČD do výběrového řízení.

Liquid

„podmínka 9.1. Nejlevnější uchazeč nesmí zakázku zmrvit (jako minule)“

Teď vážně. Ne každá špatná zkušenost lze do budoucna v podmínkách výběrového řízení ošetřit. Určitě bych souhlasil, že to v tomhle mají ČD o něco složitější, než soukromníci.

Kubrt

Ta špatná zkušenost se samozřejmě nesmí ukončit brblánním na fírcimře, ale u soudce/rozhodce.
Představa, že vyjmutím ČD z režimu veřejného zadavatele začnou jejich zaměstnanci nakupovat 100% ve prospěch ČD, je naivní.

Liquid

Žádnou takovou představu nemám. A ani nebudu dělat, že mám nějaký spásný nápad, jak to udělat líp, i když by to nejspíš nějak šlo. Jen konstatuju, že je to pro ČD komplikace.

Kubrt

To nebylo na vás osobně.

Lektor

Jakákoliv taková podmínka, která by už předem vylučovala některou společnost, by znamenala zrušení soutěže od ÚOHS.

Jiří Kocurek

Jsem si jist, že kvalifikační požadavky vulučují ledasjakou společnost. A běžně to přes ÚOHS prochází.
PS: Dveřní kriterium prošlo.

Karl vB.

„…je to o tom, jaké podmínky si dají do výběrového řízení.“
A já dodávám: …které nesmí nikdo prostřednictvím ÚOHS úspěšně napadnout.
Viz např.:
https://zdopravy.cz/ostrave-se-komplikuje-nakup-autobusu-na-vodik-uohs-vyhovel-rozkladu-sor-libchavy-112749/

rozinka

Takže to dáme tomu nejdražšímu, protože tam má švára podíl, tak ať to zůstane v rodině a z eráru krev neteče.

Jakub

Nie je to pravda, taku firmu mozete vylucit, ak si do podmienok date referencie na zakazky resp vlastne skusenosti.

tarten

Také existuje podmínka, že firma nesmí být se zadavatelem v soudním sporu.

David

Jo, to by dnes Panteři jezdili jen na Slovensku 😀

Leinad

Docela klidně může projít podmínka na kladné reference.