regio-vlak

Češi bohatnou, místo ojetin kupují nová auta. Podíl benzinu padá pod 50 procent, Toyota vystřídala VW

Výroba modelu Škoda Octavia v Mladé Boleslavi. Foto: Škoda AutoVýroba modelu Škoda Octavia v Mladé Boleslavi. Foto: Škoda Auto

Meziročně klesly dovozy ojetin, analytici to vysvětlují zlepšující se kupní silou.

Český trh s novými osobními auty dosáhl loni nejlepších výsledků za posledních pět let. Meziročně registrace nových vozidel stouply o 4,6 % na 231 600 kusů. Výsledky za loňský rok ukazují, že na rostoucím trhu se mění i preference zákazníků jak v oblasti pohonů, tak jednotlivých značek.

Vyplývá to ze zveřejněných dat o registracích vozidel Svazem dovozců automobilů.

I nadále trhu vévodí firmy, u tří ze čtyř nově registrovaných aut zapsaly úřady jako vlastníka právnickou osobu.

K velkým změnám došlo v pořadí značek. Poprvé je za celý rok trojkou trhu Toyota, která z bronzové příčky odsunula Volkswagen. Před ní je Hyundai, post jedničky i přes mírný pokles podílu udržela Škoda Auto. Kia udržela páté místo. Nejprodávanějšími jednotlivými modely zůstávají vozy Škoda.

Registrace nových aut v ČR v roce 2024

Prvních deset nejprodávanějších značek

  1. Škoda Auto 78 097 ks (33,72 %)
  2. Hyundai  20 309 ks (8,77 %)
  3. Toyota 18 994 ks (8,20 %)
  4. Volkswagen 15 555 ks (6,72 %)
  5. Kia 10 743 ks (4,64 %)
  6. Dacia 9 422 ks (4,07 %)
  7. Mercedes-Benz 8 061 ks (3,48 %)
  8. Ford 6 601 ks (2,85 %)
  9. Renault 5 495 ks (2,37 %)
  10. BMW 5 459 ks (2,36 %)

Pořadí podle modelů

  1. Škoda OCTAVIA 19 425 ks
  2. Škoda KAROQ  10 843 ks
  3. Škoda KODIAQ 10 328 ks
  4. Škoda KAMIQ 9 504 ks
  5. Škoda SCALA 9 443 ks
  6. Škoda FABIA 9 389 ks
  7. Hyundai i30 8 744 ks
  8. Škoda SUPERB  7 404 ks
  9. Hyundai TUCSON  5 762 ks
  10. Kia CEED 4 975 ks

Posun ze 17. příčky v roce 2015 na druhé místo v roce 2024 si troufal předpovídat málokdo. Dnes jsme jedničkou mezi importéry na českém trhu a celkově druzí za dominantní domácí značkou,“ pochvaluje si generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

Elektromobily + 64 %

Nástup Toyoty souvisí i s proměnou trhu v oblasti pohonů, kde má japonská značka velké zastoupení zejména v oblasti hybridů.

Podíl vozidel s alternativními pohony loni dál rostl, u osobních automobilů již tvoří 29 %. Například registrace elektromobilů (jen s baterií) meziročně stouply o 64 %, mají tak už necelých pět procent trhu.

V elektromobilech byla loni nejprodávanější značkou Tesla. Nárůst prodeje je z velké části tažen dotačním programem pro firmy.

Podíl automobilů s benzinovým motorem se v posledních letech postupně snižoval, loni poprvé klesl pod hranici 50 %. Podíl naftových automobilů je v posledních letech stabilní a dosahuje zhruba 22 %.

V prodejích podle typů karoserie vládne SUV. Ke konci roku 2024 dosáhl podíl registrovaných SUV a terénních vozů 48,4 procenta.

Úspěšné byly rovněž kategorie motocyklů, kde došlo k meziročnímu nárůstu registrací o 14,13 procenta, a autobusů, které vzrostly o 23,24 %. U lehkých užitkových vozů do 3,5 tuny došlo naopak k poklesu o 4,47 %, u velkých nákladních automobilů o 11,93 %.

Pokles dovozu ojetin

S růstem trhu nových aut zároveň loni klesl počet dovezených ojetin ze 153 tisíc na 140 tisíc.

Češi jezdí v novějších autech, než uvádějí statistiky. Ovlivňuje je záliba v hromadění vraků

„Potvrzuje se, že díky zlepšující se kupní síle provozovatelé automobilů preferují nové vozy oproti ojetým ve srovnání s předchozími roky. Průměrné stáří importovaných ojetých automobilů s první registrací v Česku se stále mírně zlepšuje a pohybuje se kolem 10 let. Za rok 2024 činilo průměrné stáří ojetých automobilů 10,5 let,“ uvedla ve své analýze společnost PwC.

Podle Karolíny Topolové, generální ředitelky a předsedkyně představenstva AURES Holdings, je objem loni dovezených aut nejnižší za posledních deset let. „A není to náhoda, po silném roce 2021, kdy se dovezlo 186 tisíc aut, objem importovaných ojetin loni klesal už třetí rok v řadě. Za poklesem je souhra několika faktorů, které jsou všechny pro český sekundární trh pozitivní. Spotřebitelé jsou si více vědomi rizik dovozových vozů z hlediska jejich historie a původu a vědí, že je bezpečnější kupovat auta s tuzemským původem. Samotný dovoz ojetin již také kvůli nízkým cenám aut na domácím sekundárním trhu nedává ekonomický smysl,“ dodala Topolová.

Tagy registrace nových vozidel sda Svaz dovozců automobilů
93 komentářů