Syntetickou naftu HVO začalo nabízet i Čepro. Lidé si musí hlídat označení u nádrže auta
HVO přináší úsporu téměř tři kilogramy CO₂ na každý litr. Je však dražší.
Stání distributor paliv Čepro začal velkoobchodním zákazníkům nabízet stoprocentní bionaftu HVO. Označuje ho jako HVO XTL (Hydrotreated Vegetable Oil) a vyrábí se výhradně z rostlinných olejů. Zájemci z řad pumpařů si pro něj musí zajet do velkoskladu v Třemošné.
Prémiové palivo podle mluvčího Čepra Marka Rolla přináší úsporu téměř 3 kg CO₂ na každý litr. Je kompatibilní s dieselovými motory, které jsou homologovány pro jeho použití a mají u nádrže označení XTL.
Na čerpacích stanicích je označen jako „XTL HVO 100“ s podkategorií „Parafinická motorová nafta dle normy ČSN EN 15940“.
„Používání HVO XTL umožňuje plynulý přechod na udržitelnější zdroj energie. Rozšiřuje stávající nabídku obdobných produktů v nabídce Čepra – naftu s 15 % HVO a naftu se sníženou emisní stopou,“ doplňuje k tomu Martin Vojtíšek, obchodní ředitel Čepra.
V Česku se zkouší prosadit syntetická nafta. HVO je čiré, vyrábí se z tuků a olejů
HVO se vyrábí z rostlinných olejů prostřednictvím hydrogenačního procesu. Tento proces odstraňuje nečistoty a nežádoucí sloučeniny, čímž vzniká syntetický produkt s nízkým obsahem síry.
V porovnání s tradiční fosilní motorovou naftou nabízí podle Čepra HVO XTL lepší cetanové číslo, lepší spalování, menší tvorby úsad a možnosti dlouhodobého skladování. Podle Rolla jde o chemicky méně nebezpečnou alternativu k běžné motorové naftě. Kromě toho neobsahuje toxické aromatické ani cyklické uhlovodíky.
Prodeje prémiových benzínů vyletěly záhadně nahoru. Strach z biosložky, míní prodejce
HVO začalo nabízet v uplynulých měsících několik čerpacích stanic v Česku, zejména v blízkosti dálničních tahů.
Státní Čepro provozuje síť 1200 km produktovodů. Společnosti má také po akvizici firmy RobinOil třetí největší síť čerpacích stanic v Česku pod názvem EuroOil.
HVO má téměř shodné vlastnosti jako běžná nafta, je čirá a bez zápachu a neobsahuje biosložku FAME.
Je ovšem přibližně o 10 korun dražší než nafta. Zatím palivo využívají dopravci, kteří svou udržitelnost prezentují v oblasti ESG. Mezi největší zákazníky patří třeba společnost DB Schenker či DHL.