Rolls-Royce mezi akrobatickými letadly, říká Jirmus. Z-50 slaví 50 let od prvního startu

Letadlo Zlin Z-50M. Foto: Aeroklub České republikyLetadlo Zlin Z-50M. Foto: Aeroklub České republiky

V Otrokovicích vyrobili 80 letadel Z-50 různých verzí.

Prototyp akrobatického letadla Zlín Z-50 se poprvé vznesl do vzduchu 18. července 1975. Z celkem osmi desítek vyrobených Z-50 dodnes většina létá, i když už ne na vrcholných akrobatických soutěžích.

Letadlo bylo podle pilota Petra Jirmuse ve své době nejlepším akrobatickým letadlem na světě. Řekl to v rozhovoru s ČTK. Jirmus s tímto letounem létal od roku 1979 do roku 1986 a získal mimo jiné dva tituly mistra Evropy a dvakrát se stal mistrem světa.

„To byl Rolls-Royce proti ostatním akrobatickým letadlům. Tohle byla tovární výroba Moravan Otrokovice, perfektní inženýrská práce, perfektní design, perfektní řemeslníci. To byl dokonalý výrobek. Prostorná kabina, pohodlná, pro malé lidi, pro velké lidi, to bylo jedno,“ řekl Jirmus.

Po celou dobu létal na jednom a tom samém stroji, který po čtyřech letech pouze vylepšili, když mu vyměnili motor o síle 260 koňských sil za motor s 300 koňskými silami.

Slabina? Kola při přistávání na betonu

Letadlo mělo podle Jirmuse jen jedinou konstrukční slabinu, a to v kolech. Při přistávání na trávě problém nebyl, ale na betonu mělo tendenci měnit směr. „Při přistání na betonu jste musel být připravený na to, že letadlo začne být neklidné, a směrovým kormidlem a brzdami ho udržet v rovině. A při jedné soutěži mi prasklo lankové ovládání směrového kormidla a brzdy pravého kola. Při přistání se vytočilo doleva a vyjelo z dráhy, otočilo se přes čumák a lehlo si to na kabinu. Nedošlo ke zranění, ale letadlo bylo hodně poškozené. Ale celé ho zase opravili,“ řekl Jirmus.

K létání se dostal už jako malý kluk, protože jeho otec pracoval na letišti v Hosíně, a tak tam trávil nejen prázdniny. V 15 letech začal létat s větroněm, od 17 let s motorovými letadly. S akrobatickým létáním začal v roce 1977 v 19 letech. „Jako malý kluk jsem měl rád pohyb ve vzduchu, pořád jsem skákal z různých výšek, taky jsem se párkrát zranil. Dělal jsem i skoky do vody. Ale jakmile jsem mohl začít létat akrobacii, tak jsem hned začal ještě na Hosíně,“ řekl Jirmus.

V roce 1978 vstoupil do akrobatického kurzu v letecké škole ve Vrchlabí a létal na akrobatickém letadle Zlín 526 AFS. Další rok už létal za národní mužstvo. Na letadlo typu Z-50 se přeškolil v roce 1979. „V republice jich bylo jen osm. A jedna byla zrovna volná,“ dodal.

X-15 jako sen

Petr Jirmus létal asi na 40 typech letadel, mimo jiné vládním letadlem nebo byl kapitánem Boeingu 737. Dnes jako inspektor cvičí piloty a zkouší na simulátoru. Ale i on sám musí pravidelně skládat zkoušky pro obnovení leteckého průkazu. Akrobaticky létá jen na různých airshow, kam se dopraví svým ultralehkým letadlem, s nímž startuje od domu.

Jeho snem je pilotovat X-15, což je experimentální hypersonický raketový letoun, který vyrobila americká společnost North American Aviation. „Létal skoro sedminásobnou rychlostí zvuku, dosáhl výšky asi 100 kilometrů a létali na něm budoucí kosmonauti. To musela být jízda. Z vojenských letadel by to byl asi jakýkoliv typ, ale asi Mig-15, to bylo krásné letadlo,“ řekl Jirmus.

Tagy Moravan Otrokovice Zlin Z-50
Žádné komentáře