Rok 2017 byl nejbezpečnějším pro létání v historii. 2 z 10 smrtelných nehod mají českou stopu
Ještě nikdy nebylo létání tak bezpečné, jako v loňském roce. Civilnímu letectví se loni vyhnuly velké nehody se stovkami mrtvých
Ještě nikdy nebylo létání tak bezpečné, jako v loňském roce. Civilnímu letectví se loni vyhnuly velké nehody se stovkami mrtvých či teroristické útoky. Ačkoliv někdy bylo k tragédii blízko, za celý rok došlo jen k deseti nehodám nákladních nebo osobních letadel, při kterých někdo zahynul. Naopak počet letů opět loni stoupl, pravděpodobnost letecké nehody se tak znovu snížila.
Podle údajů serveru Aviation Safety Network došlo k pěti nehodám osobních letadel a pěti nákladních letadel. Na palubách letadel zahynulo 44 lidí, na zemi 35. V porovnání s loňským rokem i delším období jde o velké zlepšení. V roce 2016 došlo k 16 tragickým nehodám s 303 mrtvými, dlouhodobý pětiletý průměr je 17 nehod ročně a 495 mrtvých.
Hned ve dvou případech smrtelných nehod figurují česká letadla L410: jeden turbolet spadl v Lukle v Nepálu, druhý v Rusku.
Loňská čísla mohla být přitom ještě lepší, na Silvestra ale došlo k tragické nehodě společnosti Nature Air, při které zahynulo dvanáct lidí. Pád letadla Cessna Grand Caravan bylo s dvanácti mrtvými i nehodou s nejvyšším počtem obětí. Na Silvestra současně uplynulo už 398 dní od poslední nehody osobního proudového letadla a 792 dní od poslední nehody s více než 100 oběťmi (pád letadla společnosti Metrojet na Sinajském poloostrově).
Podle odhadů mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA se loni uskutečnilo 36,8 milionu letů, pravděpodobnost jedné smrtelné nehody tak klesla na 1 : 7,36 milionu.
Podstatně horší statistiky mají vojenská letadla, v červnu zemřelo přes 120 lidí po pádu armádního stroje v Barmě. I se zahrnutím havárií vojenských letadel byl ale loňský rok nejbezpečnější v historii: 230 mrtvých a 24 nehod.
Smrtelné nehody letadel v roce 2017 v komerční dopravě
16. ledna: Nehoda nákladního boeingu 747 u Biškeku v Kyrgyzstánu během přistávání. Zahynula čtyřčlenná posádka a 35 lidí na zemi, na jejichž domy letadlo spadlo.
12. dubna: Nehoda Cessny 208 v Indonésii, narazila do hory. Zahynul jediný pilot.
1. května: Nehoda Cessny 208 společnosti Grant Aviation letišti Port Heiden a Perryvile na Aljašce. Letadlo spadlo během letu. Zemřel pouze pilot, žádný cestující neletěl.
5. května: Další nehoda v USA: nákladní letadlo Shorts 330-200 společnosti Air Cargo Carriers nezvládlo přistání na letišti Charleston-Yeager v Západní Virginii. Dva členové posádky zemřeli.
27. května: první tragická nehoda, v které loni figurovalo české letadlo. Na nepálském letišti v Lukle havaroval L410 z roku 2014 společnosti Summit Air. Pilot nezvládl přistání a narazil na himalájském letišti do skály za ranvejí. Dva ze tří členů posádky zahynuli, let byl nákladní bez cestujících.
14. října: nehoda nákladního Antonova An-26-100 při přistávání na letiště v Abidžanu, největším městě Pobřeží slonoviny. Letadlo společnosti Valan International Cargo Charter spadlo do moře. Čtyři z deseti lidí na palubě nepřežili.
15. listopadu: Pád českého letadla L410 z roku 2015 společnosti Chabarovsk Avia. Letadlo se zřítilo 1200 metrů před ranvejí v Nelkanu. Čtyři cestující a dva členové posádky zahynuli, jedinou přeživší byla čtyřletá dívka. Podle předběžné zprávy byl důvodem nehody nečekaně vyšší výkon pravého motoru, kvůli kterému se letadlo převrátilo.
15. listopadu: Nehoda Cessny 208 společnosti Coastal Aviation v Tanzánii. Zahynul pilot i 10 cestujících na palubě.
13. prosince Nehoda ATR 42 společnosti West Wind Aviation v Kanadě. Po startu z letiště Fond-du-Lac zavadilo o stromy a terén a spadlo. Z 25 lidí na palubě nejprve přežili všichni, jeden z cestujících později podlehl těžkým zraněním v nemocnici.
31. prosince: Cessna 208 společnosti Nature Air narazila do hornatého terénu v Kostarice, všech 12 lidí na palubě zahynulo.