ŘLP si muselo na nový systém půjčit miliardu, původně ho chtělo platit z vlastních zdrojů
Státní podnik Řízení letového provozu (ŘLP) si na kompletní výměnu řídícího systému půjčí. Dnes podepsal smlouvu s Komerční bankou o
Státní podnik Řízení letového provozu (ŘLP) si na kompletní výměnu řídícího systému půjčí. Dnes podepsal smlouvu s Komerční bankou o poskytnutí úvěru ve výši téměř jedné miliardy korun (35 milionů eur) se splatností sedm let. Podle mluvčího Richarda Klímy je úvěr důsledkem virové krize, která připravila podnik o příjmy; původně měl být nový systém pořízen z vlastních zdrojů.
„I v této pro civilní letectví zcela bezprecedentní situaci musíme pokračovat v realizaci kroků, které po odeznění krize zajistí naplnění našeho poslání a požadavky leteckých dopravců jako našich zákazníků,“ uvedl šéf ŘLP Jan Klas. Obě strany smlouvu o úvěru prezentovaly jako důkaz „důvěry v navrácení letecké dopravy do stavu před koronavirovým útlumem“.
Kompletní výměnu hardwaru, softwaru i vybavení řídícího sálu zajistí francouzská společnost Thales. Ta u českých dispečerů zvítězila s cenou 35,5 milionu eur. Zkrátka tak přišel druhý zájemce, kterým byla španělská firma Indra. Výměna systému se přitom vleče dlouhá léta a finále se neustále odkládá.
ŘLP vybralo firmu Thales už v roce 2014 s tím, že do 32 měsíců bude hotovo. Podle Klímy ale jde o náročnou operaci, v jejímž průběhu se systém neustále ladí a doplňuje o požadavky zákazníka. Složitostí tak prý předčí stěhování ŘLP do nového působiště v Jenči v roce 2007.
ŘLP kupuje systém od stejného dodavatele jako v roce 2001. Tehdy Thales dodal systém Eurocat 2000, který slouží dodnes.
Nákladná výměna kompletního systému souvisí i s chystanou proměnou letových provozních služeb nad Evropou. Ty by měly být v budoucnu poskytovány v rámci takzvaných funkčních bloků a nikoli v mezích státních hranic. Měly by tak více vyhovovat potřebám leteckých firem a odpovídat vzdušným cestám nad Evropou. I přechod na funkční bloky se ale už dlouhá léta odkládá.