Riziko elektrokol je minimální, nikoho omezovat nebudeme. Kraj se postavil proti snaze zakázat přepravu v PID

Středočeský kraj odmítá omezovat cestující v mobilitě.
Chystaný zákaz přepravy elektrokol a elektrokoloběžek v rámci Pražské integrované dopravy (PID), o kterém jako první informoval deník Zdopravy.cz, vzbudil řadu ohlasů a reakcí mezi politiky i veřejností.
Požadavek na zákaz přepravy vzešel od odborových sdružení strojvedoucích metra, za jeho prosazení se postavilo i vedení dopravního podniku (DPP). Zanesení zákazu do změny smluvních přepravních podmínek bude nyní projednávat pražský organizátor dopravy Ropid.
Ne všichni objednavatelé Pražské integrované dopravy však s navrhovanou změnou souhlasí.
„Na území Středočeského kraje omezovat přepravu elektrokol a elektrokoloběžek (mimo již stávající omezení platná pro všechna kola a koloběžky v autobusech) nebudeme,“ uvedl pro Zdopravy.cz krajský radní pro dopravu Petr Borecký.
V současnosti je v rámci PID umožněna přeprava kol bez rozlišení. V metru mohou být jízdní kola přepravována s výjimkou první plošiny soupravy na každé první a poslední plošině jednotlivých vozů soupravy.
„V metru vnímáme vysoké bezpečnostní riziko zejména v mezistaničním úseku. Hořící předmět tam nelze odstranit a evakuovat cestující. Ve světě už k zahoření baterií v metru došlo, například v roce 2023 v Madridu explodovala baterie elektrokoloběžky,“ argumentoval před členy výboru pro dopravu na pražském magistrátu vedoucí odboru organizace provozu DPP Jiří Vodrážka.
K podobným incidentům podle něj došlo i v Londýně, v Barceloně či v Torontu. V Česku zákaz této přepravy zanesla do svých pravidel nejnověji například Ostrava.
Jistota není nikdy
Podle Petra Boreckého není možné vyloučit požár akumulátoru u elektrokola či elektrokoloběžky s jistotou nikdy. „Ale osobně zatím nevím o žádném případu požáru elektrokoloběžky nebo elektrokola v prostředcích hromadné dopravy v Česku,“ řekl radní.
Otázkou podle něj je, jestli je riziko tak velké, abychom kvůli tomu takto výrazně omezovali cestující v mobilitě. „Naše středočeská odpověď je, že nikoli,“ dodal Borecký.
Pražský výbor pro dopravu nakonec v říjnu k zákazu usnesení nepřijal a změnu přepravních podmínek nyní řeší zástupci DPP s organizátorem pražské dopravy Ropid.