Řízení letového provozu zvýšilo obrat na nový rekord: 4,3 miliardy
Loňský nebývalý provoz na českém nebi přinesl státnímu podniku Řízení letového provozu i rekordní obrat. Ten činil 4,32 miliardy korun,
Loňský nebývalý provoz na českém nebi přinesl státnímu podniku Řízení letového provozu i rekordní obrat. Ten činil 4,32 miliardy korun, což je o tři procenta více než předloni (4,19 miliardy). Provozní zisk vzrostl o 13 procent na 406 milionů korun, hrubý zisk nicméně klesl o 24 procent na 369 milionů. Podnik to dnes oznámil na svých stránkách. Pokles zisku je podle něj dán evropskou cenovou regulací, kdy cena za přeletovou jednotku klesla loni zhruba o 50 korun, a také zvýšenými náklady na zajištění větší kapacity.
Počet pohybů nad Českou republikou loni vzrostl o sedm procent na 912815. Český vzdušný prostor tak každý den využilo průměrně 2500 letadel. K českému rekordu přispěly vedle všeobecného nárůstu dopravy i kapacitní problémy v Německu. Především v letní sezóně doporučovala Evropská agentura pro bezpečnost letového provozu (EUROCONTROL) přeplánování letových tratí mimo některé přetížené prostory západní Evropy.
Právě poskytování traťových navigačních služeb má největší podíl na celkových výnosech ŘLP (77 pct., 3,261 miliardy Kč). Přibližovací služby na letištích vynesly 658 milionů a tvoří tak téměř 16 procent výnosů. Zbytek připadá na komerční služby podniku, především leteckou školu Czech Air Navigation Institute (CANI) a kalibrační letku. CANI aktuálně školí například dispečery z Bosny a Hercegoviny, Malty a Norska.
„Jsem velmi rád, že náš podnik má za sebou další hospodářsky úspěšný rok. Nárůst provozu a s ním související ekonomické aspekty evropské regulace v oblasti cenotvorby sice v našem případě již přesahují optimální úroveň, nicméně i v roce 2019 jsme připraveni zvládnout požadavky na kapacitu, a to bez negativních vlivů na naše ekonomické výsledky,“ uvedl generální ředitel ŘLP Jan Klas. Podle něj podnik splnil plán i přesto, že byl regulací nucen snižovat ceny.
Klas dodal, že zisk bude použit v souladu s mezinárodními předpisy zejména na zajištění dostatečné kapacity a další rozvoj letových provozních služeb. Část si nicméně uzme jako dividendu stát.