Řízení letového provozu o pětinu zvýšilo přeletové sazby

Airbus A350-900 v barvách letecké společnosti Emirates. Zdroj: EmiratesAirbus A350-900 v barvách letecké společnosti Emirates. Zdroj: Emirates

Provoz v českém vzdušném prostoru stále zaostává za evropským průměrem a k předcovidové hustotě má daleko.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
liborzima

Nevím, jestli někomu vzroste z roku na rok mzda o 20%. Je to monopol a měl by zasáhnout Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, zda takové zvýšení ceny služby je obvyklé a není to zneužití monopolního postavení na trhu. Protože toto zvýšení zaplatí cestující. Pokud má ŘLP méně přeletů, tak by mělo šetřit náklady – snížit počet pracovníků, přestěhovat se do levnějších prostor apod. a ne takto drze zvyšovat cenu. Bohužel se jedná o státní firmu, stejně jako letiště Praha, které také má vysoké poplatky, a proto na tom nebudeme nikdy, jako Poláci.

Air Traveller

proc by mel nejaky urad zasahovat?

ceny za prelety podlehaji nekolikanasobnemu schvaleni jak uradu v cr, tak v eu. co by tam mel schvalovat protimonopolni urad?

blaboly a vysokych poplatcich v praze se asi ani nedaji komentovat 🙂

Zdeněk

Lítání není žádná nutná potřeba, pokud to někdo chce platit tak ať si to klidně zaplatí. Spíš bych řešil monopol v podobě cen elektřiny z lipské burzy.

Panoramix

Hm, na ŘLP asi nestudovali ekonomii. Pokud mě trápí nízká poptávka po mých produktech, zatímco celkový objem trhu se zvyšuje, tak mám asi produkty moc drahé (abstrahuji od kvality, která by měla být v tomto případě všude stejná či obdobná). Logika věci tedy velí, že by měli naopak zlevnit, aby přitáhli více zákazníků a zvedli tržby. Spíše to ale vypadá, že spoléhají na to, že se spoustě leteckých společností prostě nevyplatí nás oblétávat jinudy a nezbyde jim než si připlatit. No, taky byznys model.

Petr

Právě z teorie ekonomie je zde poptávka málo elastická – zákazník si nemůže vybírat. Je to podobné jako s benzínem, koupím ho tak jako tak a zvýšená cena tolik nehraje roli. Hodně elastická je například, když si nekoupím drahá jablka, ale koupím si levné banány.

Jan Tichavský

I s tím benzínem si člověk vybírat může, má na výběr pořídit si menší a úspornější auto, jezdit pouze na nezbytná místa a ne na výlety, případně použít jiný druh dopravy, nebo přejít na jiný, levnější zdroj energie. Je to spíš jako u energie pro domácnost. Když je levná energie a nezateplený dům, tak si lidi udržují teplotu na trenky. Po zdražení už ale začnou šetřit, zváží zateplení, využití jiného zdroje energie (solární panel, plyn vs elektřina, apod.). Jak píše Panoramix, pokud by se to leteckým společnostem nevyplatilo, tak by sem nebo přes nás nelétaly, takže tam ekonomické zvážení je.… Číst vice »

Air Traveller

Tohle muze fungovat (a funguje) v oblastech, kde funguje normalni konkurence. RLP ale nefunguje v prostredi, kde je nejaka konkurence, naopak, jedna se o prostredi, ktere je velmi regulované (zaprvé monopolem RLP pro celé území čr, ale zejména tím, jak se počítají ceny za služby ATC, jejichž výše je regulovaná – a to z obou konců) a ještě zde řada externalit, na které např. RLP vůbec nemá vliv. Jako příklad oné externality je třeba to, co se stalo pár let zpátky, e věci propad přeletů ze západní evropy do Asie (perský záliv), kdy kvůli nestíhajícím některým oblastem ve východní evropě… Číst vice »

Y.K.

Nevím jestli je to úplně ten případ, když je uzavřený Ukrajinský letový prostor a nelétá se do Asie přes Rusko (kromě pár aerolinek co jsou na ruku) a do Ruska vůbec, takže jsme tak trochu mimo některé dřívější proudy.

Ono je to složité. Německo je dražší, Slovensko také, Rakousko trošinku levnější, ale záleží kolik to přidá km do tratě… Spočítat náklady za ŘLP na interkontinentální let do Asie musí být peklíčko (resp nastavit softwarové nástroje na výpočet). 🙂 Aktuální ceny za jednotku. https://www.eurocontrol.int/sites/default/files/2025-01/ur-2501.pdf

Frantisek X

Ano, pokud by se hrálo na tržby a zisk. Jenže přitažení více přeletů znamená také větší poškození životního prostředí, a zdraví máme jen jedno. Zájmem státu a jeho organizací by proto neměla být maximalizace přepravních objemů, nýbrž jejich optimalizace.

lvy

Další z řady, který si myslí, že když bude čůrat v jednom rohu bazénu, tak v tom opačném to nebude.

Martin

V tomto odvetvi to takto nefunguje. Madari maji tak nizky poplatek a tak vysoky pocet preletu, ze se z toho nemuzou vyhrabat a cele leto musi regulovat, cimz nesplni target zpozdeni a nemuzou zdrazit (zjednodusene). Je to zacarovany kruh a z pohledu RLP je urcite lepsi drzet podobne ceny jako okolni staty.

lvy

Bylo by fajn jen dodat, že to vždy ve výsledku zaplatí zákazník, jinak to nejde.

David

Pořád mi není úplně jasné, co ty RLP motivuje šetřit

Air Traveller

co si, kefalin, predstavujete pod pojmem “setrit?

tlak na rozumny provoz je uz treba v tom, jakym zpusobem se poplatky vypocitavaji.

nefunguje to tak, ze rlp si rekne “a ted budem kasirovat 1600 za jednotku”.

ceny se pocitaji na zaklade predpokladaneho provozu, opravnenych nakladu apod, tak, aby vysel primereny zisk.

zmenu cen schvaluji nejen nase urad, ale i urady eu.

Mysel

Jiste, system vypoctu a cela regulace kolem toho veci dava trochu racionalni raz. Ale nejaky tlak na efektivitu, byt jen elementarni, v tom celem systemu vicemene zcela absentuje. Obzvlast kdybychom se na to divali optikou jinak v celem oboru letectvi beznou..

Air Traveller

Máte snad pocit, že RLP je neefektivni? Jak se to takhle od stolu pozná?