Řím, Paříž či Amsterdam. Praha chce dotovat až 50 miliony korun ročně noční vlaky
Dopravci mají od města získat peníze na podporu marketingu i provozu nočních vlaků.
Až padesáti miliony korun ročně chce Praha v budoucnu dotovat zavedení a provoz nočních vlaků do některých evropských měst. Vyplývá to z dokumentu, který včera schválili pražští zastupitelé.
V seznamu možných spojení jsou tři hlavní trasy. Z Prahy na západ přes Frankfurt do Amsterdamu, Bruselu a Paříže, na sever do Hamburku a Kodaně a jižní spojení do Milána, Benátek a Říma.
„Hlavní město Praha je díky své poloze a významu vhodným místem pro takové železniční linky. Možná poptávka a spolupráce se zahraničními železničními správami může ukázat realizovatelnost takových spojení,“ uvádí město v důvodové zprávě. Argumentuje i tím, že jiné samosprávy dotují letecké spojení se světem, například Moravskoslezský kraj linku do Varšavy.
Rozhodnutí zastupitelů umožní jednat s dopravci o marketingové a finanční podpoře spojů z Prahy do evropských metropolí. K podobnému kroku nedávno přistoupily i některé vlády okolních zemí, které chtějí obnovit řadu nočních spojů.
„Vývoj posledních let ukazuje, že lidé o cestování vlakem přes noc mají zájem a v České republice jsme se o tom mohli přesvědčit i letošní léto s vlaky do Chorvatska,“ řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.
Noční vlaky prošly za poslední roky po celé Evropě velkou redukcí včetně Česka, v posledních dvou letech zažívají velký boom především díky debatám o klimatické změně.
„Chceme dopravce motivovat, aby začali jezdit do Prahy. Cesta nočním vlakem nabídne bezpečnost a komfort při cestování po celé Evropě včetně soukromých kupé s postelí a sprchou. A navíc má své specifické kouzlo,“ dodal Scheinherr.
Město v důvodové zprávě uvádí, že noční železniční spoje nemají podporu krajů a státu. Praha také začne jednat s Letištěm Václava Havla, Ministerstvem dopravy a Evropskou komisí o možné podpoře nočních spojů.