Říkali mi, ať nezlobím. Kritik nákupu nových vlaků bez soutěže popisuje, jak ČD dospěly k pokutě 6 milionů
Bateriová jednotka od Škody pro Moravskoslezský kraj. Pramen: Škoda Group

Rozhodnutí ČD deformovalo trh s jednotkami BEMU, říká Petr Šlegr.
Přijde mi to jako název jedné knížky(?) „Tušení souvislosti“. Nejhorší na tom je, že už je to veřejná šeptanda a nikdo s tím státním Molochem nehne. Uvidíme co se bude dít po sestavení vlády (možná)…
Co když motivace ČD je poněkud jinde? Třeba v kompatibilitě? Mají EMU od Škody, tak chtějí i BEMU protože kromě části trakční výzbroje se jedná o zcela identické jednotky. A tím pádem větší množství zaměnitelných ND, shodný servis atd. Provozovat část jednotek Škoda a část Stadler nemusí být výhra. A vozový park EMU ČD je škodovácký.
Tak to meli rict predem, ze budou krome EMyu chtit i BEMU a ferove to vysoutezit. Ale to neudelali. To jim UOHS vycita. Nemuzete vysoutezit cast vlaku a pak zadavat bez souteze dalsi z duvodu kompatibility…
Drsné hodnocení a zhrnutí stavu a klobout dolů před p. Šlégrem, že to takto veřejně odhalil.
Vtipná je tá věta o francouzském dodavatelem ETCS, který v ČR nesplnil kvalifikační podmínky…
Hezký článek, resp. rozhovor. To nejsou silná slova, to je prostě realita. Kdyby Skanzen železnic chtěl transparentní zadávací řízení, tak je bude dělat transparentně. Ale on nechce.
Jenže jako předseda by se musel účastnit většiny jednání, být připraven na všechny body a mít odvahu ve většině hlasovat. Připojovat se na pár jednání, u spoustu hlasování se raději zdržet a vybrat si pár bodů, kde se zviditelnit je za ty prachy mnohem efektivnější. Takový pirátský přístup… Kritizovat jo, ale něco vytvořit to radši ne 😀
Viktore, urážet anonymně jiné je stranicky jaký přístup? Tušíte, k čemu je dozorčí rada?
pan anonym „asi“ netusi, ze clenove DR rozhoduji o predlozenych navrzich predstavenstva a nejsou od toho, aby tvorili nejake koncepce.
ČD je nutno zprivatizovat.
Dokud by jejich akcie někdo chtěl.
Záleželo by asi na ceně.
Zajímavých pozemků ke smysluplnému využití mají ČD dost.
Pořád? Měl jsem za to, že vše zásadní už „prodaly“ v roce 2008 za těch 12 mld. Kč,, které měly „použít na nová vozidla“. 🙂 Jinak, kdo by je (resp. jejich akcie) asi koupil: – kompletně nějaký státní dopravce (DB/SNCF, mmch. kdyby nastalo to první, tak by byly v pozici, kterou někteří pracovníci ČD vytýkali Arrivě v době, kdy byla dcerou DB) – kompletně nějaký soukromý investor (což i tak by bylo na evropské poměry dost netypické a otázkou je, co by od toho měl očekávat – vyšší zisky? nebo spíše nižší zisky, ale při nízkém riziku podnikání?) – akcie… Číst vice »
„Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako obvykle“ je stručné a výstižné popsání působení tohoto člověka na železnici.
coze?
Nejvíc mě štve, že tohle všechno se tak nějak neveřejně i veřejně ví, ale není nějak cesta k nápravě. Pak tady nejsme schopni nic postavit, pač nejsou peníze. No bodejť když je to předražené o 30% v tom lepším případě. Nebo projekty, které se zaplatí a skončí v šuplíku. S penězma všech se zkrátka hospodaří jinak než s vlastními…
České dráhy jsou prostě prohnilej socialistickej podnik, kde ruka ruku myje.
Další díl do skládačky, proč jsou ve veřejných soutěžích nekonkurenceschopné.
On upozornil i na jiné věci:
Vedení ČD jak si jelo na fotbal:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-pirata-vyhodili-z-cd-chtel-jsem-at-vedeni-uhradi-vylet-na-fotbal-tvrdi-263695
Prodej pozemků ČD kamarádům z ODS
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kauzy-v-brne-zacne-kritizovany-prodej-pozemku-ceskych-drah-firme-byvaleho-politika-265833
Zrovna ten fotbal je to poslední, co bych jim vyčítal. To se snad dělá v každém korporátu, když je partnerem eventu. Když jsem koukal na ty ceny ubytování (doprava a vstupenky se asi neplatily), nic nóbl to nebylo.
V tom, že „se to dělá“ máte sice pravdu, ale k tomu je nutno jedním dechem podotknout, že u firmy, která přežívá díky infuzi ze státní kasy a vzhledem k úrovni odměňování provozních profesí je tak atraktivní, že musí neuspokojivou personální situaci řešit náborovým příspěvkem 200 tis. Kč, to může vzbudit oprávněnou pozornost a kritiku.
https://www.cd.cz/cs/kariera/naborovy-prispevek.htm
Pak ovšem pochybuju, že by to vyřešili manažeři, kteří by byli ochotni dělat jen za méně než standardní plat.
Nechcete někdo kdo to sleduje pomoct dát dohromady seznam zakázek, kde Svobodův náměstek Nejezchleb vyloučil nejlevnějšího uchazzeče nebo zrušil soutěž a vypsal znovu za jiných podmíínek s jiným a dražším vítězem? Mě utkvěli v hlavě: 1) rekonstrukce žst Strakonice – vyloučena Skanska bo nabídla kratší HMG 2) vyloučení Egisu na Brno – Přerov 3) vyloučení Chládka na Hostivař – Hlavní 4) vyloučení Sagasty na Paha-Smíchov? ale to je určitě zlomek… Klidně pak dám trestní oznámení na neznámého pachatele § 220 Porušení povinnosti při správě cizího majetku (1) Kdo poruší podle zákona mu uloženou nebo smluvně převzatou povinnost opatrovat nebo spravovat… Číst vice »
Do seznamu doporučuji ještě Starou Paku za Martínka, nyní AŽD Praha.
Bacha jo,jak se Svoboda (odborník za SPD)stane ministrem dopravy tak Nejezchleb bude ředitelem SŽ.😂
Tak aspoň se ty prachy otočí u nás a ne v Německu, nebo Polsku 😉
A samozřejmě české firmy do Německa prodávat nehodlají… případně kdyby jo, zatočí s nima tam tak že nebudou vědět čí jsou…?
A není to tak? Každý si brání ten svůj rybníček a ze zahraničí bere zpravidla to co doma udělat neumí.
Hmm, nějak vám do té vaší teorie nezapadají například tramvajové zakázky německých dopravních podniků u ŠT, nebo danajské vítězství ŠT s NIM Express u DB-R.
https://www.cs-dopravak.cz/tag/skoda-forcity-plus-fcb/
Nechcete doufám tvrdit, že Němci neumějí vyrobit tramvaj, nebo vlak. Spíš se lze domnívat, že vaše teorie má pouze omezenou teritoriální platnost na stojaté vody českého rybníčku.
Tak to je od němců hezké že nám dali kšeft s tramvajemi, škoda že nám zazdili naše zátopky, za a) jsou zátopci tak špatná mašina že je pečliví němci nepustili kvůli bezpečnosti, nebo za b) čuli že by to mohla být pro jejich mašiny konkurence tak to sabotovali jak mohli, aby si bránili to své.
Máte pravdu že trocha konkurence by škodě neublížilo. Např odpadkový koš u regiopanterů zasahuje do pohodlného sezení, na už tak úzkých sedačkách, nechápu že taková šlendrijářina mohla přijít až do výroby a nikdo si toho nevšiml, jinak celkem slušná mašinka. Nebo „betonové“ opěrky hlavy u novějších elefantů to je taky zážitek.
Tak to není, státní organizace nemají bránit domácí rybníček, mají spravovat svou firmu / organizaci hospodárně. Domácí rybníček se musí přizpůsobit tlaku konkurence, což je důležité, kvůli tomu aby se tu „60 let nevyráběly T3“ nebo jiná vozidla, která jsou proti zahraničí nedokonalá. Výhodou domácího rybníčku má být to, že je konkurenceschopný a ne že je protlačovaný i přes zjevné nedostatky a ty ještě zaplatí daňový poplatník vyšší cenou.
Zahraničí bere to co jim kdo nabídne v nejlepším poměru cena – výkon. Vyrobit si to klidně mohou umět.
Dobrou ukázkou tohoto stavu jsou ceny trolejbusů v Česku. Ty sice zaplatí dopravní podniky, ale v konečném důsledku to zaplatí občané na daních a jízdném. Výstižný je závěr rozsáhlého textu o trolejbusech pro Zlín na webu Československý dopravák: „S ohledem na to, že publikováním aktuálně dostupných a reálných srovnávacích dat od kolegů ze zahraničí se zanesením českých cenových hladin by mohlo dojít k definitivnímu zastavení rozvoje trolejbusů u nás, a to jen proto, že trolejbusy staly prostředkem bezbřehého, tolerovaného a zjevně v našich podmínkách všemi chtěného vysávání veřejných prostředků, rozhodl se autor, že článek na toto téma prozatím zveřejňovat nebude… Číst vice »
Přičemž autor tímto míří na jednoho českého výrobce, který předchozí jeho články právně napadal, což nakonec autor vyřešil stažením těch článků (v situaci, kdy ten výrobce žádal „korekci“ článků k obrazu svému).
Tak o to pravděpodobně hlavně šlo.
a mobil a další elektrotechniku máte českou, aby se prachy otočily tady? Jako není Vám trapné odůvodňovat porušení zákona těmihle argumenty V. cenové skupiny?
Ježkovi na konci příspěvku je mrkající smajlík, to znamená trochu černého humoru…
Vynikající článek pane Sůra. Až mám obavu, že vzniknou externí tlaky na to, abyste na takové drobné problémy ve státních dopravních firmách neukazoval, neboť to není žádoucí 🙂
Tlaky vznikají dlouhodobě, ale jsem vůči nim zcela imunní. Jen si rozšiřuji svoji soukromou sbírku lidí, s kterými už nechci mít nikdy nic společného:)
Děláte důležitou práci. Pokračujte v ní. Cením si toho.
Za mě ještě jednou taky nadšení a pochvala za článek, obdiv tomu, kdo dokáže vyrukovat s informacema ,,zevnitř,, a nenecha se koupit a zmanipulovat systemem a většinou a obeznami neznale ,,jak to tam chodí,,.
Dik
Děkuji. Je mi jasné, že se teď bude muset odstěhovat někam hodně daleko, pokud ho ovšem mezitím nepřejede vlak.
Nebo se v nejlepším případě stát ministrem dopravy nebo jeho náměstkem pro železnici, a nebo právníkem v ÚOHS nebo něčem takovém.
Pěkná vizitka pana Kupky. Přitom on vždy tak pěkně hovoří a vždycky všechno tak pozitivně vysvětlí…
No, hlavně ta druhá (byť kratší) část věnovaná SŽ je výživná.
Už mně ani nepřekvapuje, že SŽ z vděčnosti za nerušené podnikání, na plánované trase VRT sama od sebe prodloužila jeden nepotřebný tunel.
Co orgány činné v trestním řízení, ty potřebují nějakou speciální formu oznámění, nebo stačí informace uvedené v tomto článku?
Orgány pracují, nebojte:-)
Asi bych je dodal, že SŽ je ohromná organizace a přípravu VRT mají na starost úplně jiní lidi z jiného oddělení než zajišťování soutěží. Ale tohle čtení o soutěžích bylo dost silný kafe a je potřeba s tím něco dělat…
VRT zakazky i po strance soutezi resi Bazgierovi / Nejezchlebovi lidi…
Já bych to úplně neházel na Kupku, je to dlouhodobě….
Tak ten rozhovor je pěkné okno do reality praktik SŽ a ČD.
Az se z toho dělá nevolno.
Až na tu pačeštinu souhlas, byť já bych ho viděl raději ještě výš. Jenže jedna vlaštovka ještě jaro bohužel nedělá.
Pamatuji si, jak bylo jeho jméno na sklonku roku 2006 zmiňováno na funkci ministra dopravy dle nominace Strany zelených.
Nakonec ale došlo k přeskupení, kdy ministra dopravy obsadila ODS – Alešem Řebíčkem.
Tak mně tak přijde, že tento pán by (nejen) v Rusku už dávno vypadl z okna. Takže v tomto ohledu ještě na tom nejsme zas tak špatně. 🙃 Ale každopádně je to smutné čtení. Prostě krade se všude a poctivých lidí jako tento pán je jak šafránu. Proto chci platit co nejnižší daně, protože část se prostě rozkrade. A i proto na tom nikdy nebudeme kdoví jak dobře.
Máte v podstatě pravdu, ale jestli si myslíte, že nižší daně vám automaticky značně zlepší životní podmínky, jste na omylu.
To samozřejmě ne, ale je lépe vidět na jejich rozdělování.
Fúha, to jsou opravdu silná slova, ale je dobře, že je někdo řekl nahlas.
Jeho zážitky ze SŽ dávají tušit, že pokud to tam bude i nadále fungovat jako dosud, je jasné, že žádné VRT tady nikdy nevznikne. Už teď penězovody vysychají a pokud si budou monopolní dodavatelé pražců, zabzař apod. přihazovat i tady 30% marži k zakázkám, prachy na to prostě nebudou…
A jaké je řešení této situace?
Výměna dozorčí rady do takového složení, která bude představenstvu víc dýchat na krk a podobné věci nepustí. To je ten nejrychlejší první krok, na který ovšem musí existoval politická vůle.
Petr Šlégr (Piráti)
Ano, Piráti jmenovali skutečného odborníka.
Po vyhazovu od Kupky ho vystřídal bývalý hejtman Suchánek, který to dostal jen jako trafiku
Odborníka? Dopravu vystudovanou nemá.
Ale jestli je odborníkem kdejaký šotouš… 😀
asi jste si nevsiml, ze v doprave pracuji i profese strojni, stavebni, elektro, ICT, ekonomove,…
Odborníci z ČVUT a Žiliny sepsali posudek, který v argumentaci u ÚOHS neuspěl. Ale byli to odborníci. Pak se nedivte, že jsou autoři těchto posudků pro smích.
Spíš železnice je na těch školách pro smích… 🙂
A na tuhle činnost, tedy posouzení jestli BEMU = EMU je potřeba jaká dopravácká znalost? Myslím, že spíš eletro-technická a právní….
Dle wiki nikdy nebyl clen Piratu
Byl navržen Piraty, členem nebyl. Ale chápu, že lepší je poslušný hlasovací stroj typu Suchánek (STAN) než někdo, kdo dělá svoji práci
Ano byl navržen jen mi uniklo, že nebyl členem. Jinak já proti Pirátské straně nic nemám, spíše naopak.
Potom ten příspěvek vznikl proč?
Navíc se jmenuje Šlegr, ne Šlégr.
To je pochopitelný překlep vzhledem k výslovnosti.
Ale houby. Kdyby se takhle RJ dohodnul s Ústeckým krajem a Škodovkou, že se pár nových již objednaných panterů nechá z výroby dovybavit baterkou aby mohly zajíždět až do České Lípy, tak to nikdo neřeší. To je zase jen bič na ČD jako státní akciovku. I když pokuta 6M je pro takovou firmu pouze symbolická.
Ak by ten nákup jednotiek bol z verejných zdrojov, tak by sa to taktiež riešilo.
Takéto konanie by predstavovalo problém v ktorejkoľvek krajine EÚ. V podstate sa jedná o ukážkové porušenie legislatívy o verejnom obstarávaní.
Jenže soukromí dopravci obvykle (jediná vyjímka jsou nové soupravy pro PID) nenakupují podle zákona o veřejných zakázkách. Kraj pouze poptává službu (doprava) a kde si dopravce sežene vozidla je čistě jeho interní věc.
Problém je v tom, že ČD nejsou až tak soukromý dopravce, držitelem akcií (=majitelem) je stát. Soutěže jsou mimo jiné obranou proti vytunelování státem vlastněné firmy ve prospěch ivánka, kamaráda.
No to já vím. Jenže pak mi to přijde poněkud nefér proti soukromníkům – ona i ta byroklacie se soutěžemi stojí spoustu peněz a času. Proto se mi líbí že v PIDu požadují aby podle zákona o veřejných zakázkách pořizovali vozový park všichni uchazeči – nikdo nebude zvýhodněn.
Je na majiteli firmy, jaká si nastaví pravidla. Abychom se nedostali k tomu, že majitel firmy bude muset sepsat předpis v rozsahu železničního D1 pro mostový jeřáb v hale.
Jistě, když kulhá můj kůň, musí kulhat koně i ostatních jezdců…
ČD nemají být státní a nemusely by nic soutežit.
Na ČD se ale, na rozdíl od “soukromníků”, vztahuje zákon o veřejných zakázkách na nákup každého prdu. A to není maloučko diskriminační? Kde je rovnost před zákonem?
Rovnost před zákonem je přesně v tom že kdo si prostředky k podnikání sežene ze 100% z vlastního, udrží si vyšší úroveň rozhodování než ten kdo dostane všechno darem od státu, včetně pozemků a nádraží…
… a státních zakázek.
Oh, wait…
Rozdíl je mimo jiné v tom, že RJ ÚK byl vysoutěžen, zatímco MSK uzavřel smlouvu s ČD napřímo, dokud to ještě šlo.
A neměla by tomu alespoň předcházet nějaká změna zadání ze strany kraje (provedená v souladu se zákonem), kde by to zajíždění do České Lípy bylo ošetřeno? Když se předtím konkrétní dopravci ucházeli o konkrétní linky.
RJ nemám rád (pracoval jsem tam tak můžu hodnotit).
Ale rozdíl mezi RJ a ČD je v tom, že ČD platíme my všichni.
RJ je čistě Radimův píseček a může si kupovat co chce. Jsou to jeho prachy.
To, bohužel, není pravda. RGJ dlouhodobě porušuje cenový výběr (slevy ve třídě/tarifu Relax jsou nezákonně propláceny) a MD se na přímý dotaz vykrucuje jako červík.
Jak souvisí zakázka RJ s porušením zákona Českými drahami?
Souvisí, ale neomlouvá.
Nestátní firna si bohužel vždy dela výběrové řízení. Vi ze nakupuje za svoje peníze, které si musí vydělat a hlavně majitelé vi, ze každá ušetřené korunka je jejich výdělek.
U státních firem je to většinou všem jedno, protože jde o erarni peníze a protože majitele vůbec nezajímá hospodářský výsledek, jde zaměstnancům většinou o vlastní prospěch, než o blaho firmy. Proto také v minulosti vznikl zákon o státních zakázkách.
Jo, a hodnotícím kritériem je občas „mám na to čuch“.
Vy byste asi ČD odpustil i vraždu abyste jim „pomohl“ řešit „nespravedlivou“ situaci co?