Říkali mi, ať nezlobím. Kritik nákupu nových vlaků bez soutěže popisuje, jak ČD dospěly k pokutě 6 milionů
Bateriová jednotka od Škody pro Moravskoslezský kraj. Pramen: Škoda Group

Rozhodnutí ČD deformovalo trh s jednotkami BEMU, říká Petr Šlegr.
Děkuji. Je mi jasné, že se teď bude muset odstěhovat někam hodně daleko, pokud ho ovšem mezitím nepřejede vlak.
Pěkná vizitka pana Kupky. Přitom on vždy tak pěkně hovoří a vždycky všechno tak pozitivně vysvětlí…
No, hlavně ta druhá (byť kratší) část věnovaná SŽ je výživná.
Už mně ani nepřekvapuje, že SŽ z vděčnosti za nerušené podnikání, na plánované trase VRT sama od sebe prodloužila jeden nepotřebný tunel.
Co orgány činné v trestním řízení, ty potřebují nějakou speciální formu oznámění, nebo stačí informace uvedené v tomto článku?
Orgány pracují, nebojte:-)
Asi bych je dodal, že SŽ je ohromná organizace a přípravu VRT mají na starost úplně jiní lidi z jiného oddělení než zajišťování soutěží. Ale tohle čtení o soutěžích bylo dost silný kafe a je potřeba s tím něco dělat…
Tak ten rozhovor je pěkné okno do reality praktik SŽ a ČD.
Az se z toho dělá nevolno.
Tak mně tak přijde, že tento pán by (nejen) v Rusku už dávno vypadl z okna. Takže v tomto ohledu ještě na tom nejsme zas tak špatně. 🙃 Ale každopádně je to smutné čtení. Prostě krade se všude a poctivých lidí jako tento pán je jak šafránu. Proto chci platit co nejnižší daně, protože část se prostě rozkrade. A i proto na tom nikdy nebudeme kdoví jak dobře.
Máte v podstatě pravdu, ale jestli si myslíte, že nižší daně vám automaticky značně zlepší životní podmínky, jste na omylu.
Fúha, to jsou opravdu silná slova, ale je dobře, že je někdo řekl nahlas.
Jeho zážitky ze SŽ dávají tušit, že pokud to tam bude i nadále fungovat jako dosud, je jasné, že žádné VRT tady nikdy nevznikne. Už teď penězovody vysychají a pokud si budou monopolní dodavatelé pražců, zabzař apod. přihazovat i tady 30% marži k zakázkám, prachy na to prostě nebudou…
A jaké je řešení této situace?
Doufám že se Petr Šlegr po tomto Kupkovo zlodějině stane předsedou dozorčí rady ČD.
Až na tu pačeštinu souhlas, byť já bych ho viděl raději ještě výš. Jenže jedna vlaštovka ještě jaro bohužel nedělá.
Petr Šlégr (Piráti)
Pokud dělá dobře svoji práci tak je jedno z jaké je strany.
Ano, Piráti jmenovali skutečného odborníka.
Po vyhazovu od Kupky ho vystřídal bývalý hejtman Suchánek, který to dostal jen jako trafiku
Odborníka? Dopravu vystudovanou nemá.
Ale jestli je odborníkem kdejaký šotouš… 😀
asi jste si nevsiml, ze v doprave pracuji i profese strojni, stavebni, elektro, ICT, ekonomove,…
Odborníci z Cvut a Žiliny sepsali posudek, který v argumentaci u ÚOHS neuspěl. Ale byli to odborníci. Ze škol, které jsou na železnici pro smích.
Dle wiki nikdy nebyl clen Piratu
Byl navržen Piraty, členem nebyl. Ale chápu, že lepší je poslušný hlasovací stroj typu Suchánek (STAN) než někdo, kdo dělá svoji práci
Ale houby. Kdyby se takhle RJ dohodnul s Ústeckým krajem a Škodovkou, že se pár nových již objednaných panterů nechá z výroby dovybavit baterkou aby mohly zajíždět až do České Lípy, tak to nikdo neřeší. To je zase jen bič na ČD jako státní akciovku. I když pokuta 6M je pro takovou firmu pouze symbolická.
Ak by ten nákup jednotiek bol z verejných zdrojov, tak by sa to taktiež riešilo.
Takéto konanie by predstavovalo problém v ktorejkoľvek krajine EÚ. V podstate sa jedná o ukážkové porušenie legislatívy o verejnom obstarávaní.
Jenže soukromí dopravci obvykle (jediná vyjímka jsou nové soupravy pro PID) nenakupují podle zákona o veřejných zakázkách. Kraj pouze poptává službu (doprava) a kde si dopravce sežene vozidla je čistě jeho interní věc.
Problém je v tom, že ČD nejsou až tak soukromý dopravce, držitelem akcií (=majitelem) je stát. Soutěže jsou mimo jiné obranou proti vytunelování státem vlastněné firmy ve prospěch ivánka, kamaráda.
No to já vím. Jenže pak mi to přijde poněkud nefér proti soukromníkům – ona i ta byroklacie se soutěžemi stojí spoustu peněz a času. Proto se mi líbí že v PIDu požadují aby podle zákona o veřejných zakázkách pořizovali vozový park všichni uchazeči – nikdo nebude zvýhodněn.
Je na majiteli firmy, jaká si nastaví pravidla. Abychom se nedostali k tomu, že majitel firmy bude muset sepsat předpis v rozsahu železničního D1 pro mostový jeřáb v hale.
Jistě, když kulhá můj kůň, musí kulhat koně i ostatních jezdců…
Na ČD se ale, na rozdíl od “soukromníků”, vztahuje zákon o veřejných zakázkách na nákup každého prdu. A to není maloučko diskriminační? Kde je rovnost před zákonem?
Rozdíl je mimo jiné v tom, že RJ ÚK byl vysoutěžen, zatímco MSK uzavřel smlouvu s ČD napřímo, dokud to ještě šlo.
A neměla by tomu alespoň předcházet nějaká změna zadání ze strany kraje (provedená v souladu se zákonem), kde by to zajíždění do České Lípy bylo ošetřeno? Když se předtím konkrétní dopravci ucházeli o konkrétní linky.
RJ nemám rád (pracoval jsem tam tak můžu hodnotit).
Ale rozdíl mezi RJ a ČD je v tom, že ČD platíme my všichni.
RJ je čistě Radimův píseček a může si kupovat co chce. Jsou to jeho prachy.
Jak souvisí zakázka RJ s porušením zákona Českými drahami?
Nestátní firna si bohužel vždy dela výběrové řízení. Vi ze nakupuje za svoje peníze, které si musí vydělat a hlavně majitelé vi, ze každá ušetřené korunka je jejich výdělek.
U státních firem je to většinou všem jedno, protože jde o erarni peníze a protože majitele vůbec nezajímá hospodářský výsledek, jde zaměstnancům většinou o vlastní prospěch, než o blaho firmy. Proto také v minulosti vznikl zákon o státních zakázkách.