dkv_obrazok

Řídký provoz a dobré počasí. Ministerstvo zveřejnilo podmínky pro zrychlení na 150 km/h

Proměnlivé značky umožní na D3 rychlost 150 km/h. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářProměnlivé značky umožní na D3 rychlost 150 km/h. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Zhruba 55 kilometrů je rozděleno na 21 úseků, na kterých bude možné zvýšit rychlost až na 150 km/h.

D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi se v říjnu má stát první tuzemskou dálnicí, kde budou moci řidiči legálně jezdit rychlostí až 150 km/h. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nechalo úsek osázet proměnlivými značkami a ministerstvo dopravy nyní v opatření obecné povahy zveřejnilo podmínky pro jejich otočení do polohy s číslicí 150.

„Opatření obecné povahy musí předcházet navýšení maximální povolené rychlosti na dálnici D3 mezi exitem 84 Planá nad Lužnicí a exitem 131 Úsilné. O samotném zahájení testovacího režimu 150 km/h budeme informovat v den spuštění tiskovou zprávou,“ sdělil mluvčí MD František Jemelka.

Systém bude vyšší rychlost povolovat a zakazovat na jednotlivých úsecích většinou automaticky dle podmínek na dálnici. Pro zrychlení například bude muset být intenzita provozu nižší než 1500 aut za hodinu, navíc bude muset být dobrá viditelnost a suchá vozovka. Dá se tak předpokládat, že vyšší rychlosti budou motoristé využívat především v létě.

Zhruba 50 kilometrů je rozděleno na 21 úseků, na kterých bude možné zvýšit rychlost až na 150 km/h. Cílem ŘSD je umožnit vyšší rychlost vždy na několika sousedních úsecích, aby řidiči nebyli stále nuceni zpomalovat. Osazeno bylo 42 proměnlivých značek, které jsou napojeny na Národní dopravní informační centrum v Ostravě.

Možnost zvýšit nejvyšší povolenou rychlost na dálnicích ze 130 km/h na 150 km/h dala ministerstvu dopravy vládní novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která platí od loňského ledna. Končící vláda měla tento krok v programovém prohlášení.

Oproti původním informacím nejsou značky napájeny ze solárního panelu, nýbrž ze sítě. Jde o analogové otočné cedule, které mají tři polohy: šedivá plocha bez informací, začátek úseku s rychlostí 150 km/h a konec úseku s rychlostí 150 km/h. Původně se přitom mluvilo o digitálních tabulích, které by mohly zobrazovat i jiné informace.

Z průvodní zprávy MDČR

Podmínky pro automatické spouštění rychlosti 150 km/h

Automatické spouštění rychlosti 150 km/h probíhá za předpokladu:
* Příznivých dopravních a klimatických podmínek
* Detekované intenzity dopravy pod stanovenými prahovými hodnotami
* Aktivace na alespoň dvou navazujících úsecích
* Současně aktivace na více než polovině z celkových 7 úseků (min. 4 úseky)

Deaktivační podmínky (Přechod z 150 km/h na neutrální)

Přechod do Poloha 1 (neutrální) nastává za následujících podmínek:
A) Dopravní podmínky
Intenzita dopravy překročí:
* 1500 vozidel/hod
* 125 vozidel/5 min (vážený plovoucí průměr za posledních 15 minut)

Hodnoty intenzity dopravy jsou vyhodnocovány pomocí smyčkových detektorů v každém směru daného úseku. Aby se předešlo častým přechodům mezi režimy a oscilacím hodnot kolem hranice 1500 vozidel za hodinu, je přechod z neutrálního režimu do režimu „150“ aktivován při dosažení hodnoty 1350 vozidel za hodinu ve váženém průměru za posledních 15 minut.

B) Meteorologické podmínky z NDIC
Přijatá událost z NDIC pro konkrétní úsek nebo směr:
* Náledí
* Nebezpečí smyku
* Boční vítr
* Mlha

 

Tagy 150 km/h D3
3 komentáře