Silnice Stavebnictví

Řidiče čeká nejtěžší rok na D1. Stavbaři budou na 71 kilometrech dálnice

Práce na D1 v úseku Humpolec - Větrný Jeníkov. Foto: Skanska
Práce na D1 v úseku Humpolec - Větrný Jeníkov. Foto: Skanska

Poslední dopravní omezení na opravovaných částech dálnice D1 na Vysočině letos skončilo a D1 je od dnešního dne opět průjezdná téměř bez omezení. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl potvrdil, že úseky u Větrného Jeníkova a u Velkého Meziříčí jsou již plně průjezdné. Do středy by na D1 měly skončit opravy u Brna a příští víkend by mělo zmizet i poslední omezení dané opravami mostu na 27. kilometru D1 u Hvězdonic na Benešovsku.

Dálnice mezi Prahou a Brnem pak bude plně průjezdná až do zahájení nové stavební sezony, což je důležité i pro její zimní údržbu. „Je to možná jeden z prvních roků, kdy se povedlo, že v prosinci se nebude realizovat samotná modernizace,“ uvedl Mátl. Vloni se stavební práce protáhly do zimy mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem a při prosincovém sněžení tam byly dlouhé kolony aut.

Stavební firmy letos modernizovaly šest úseků D1 měřících v součtu 61 kilometrů. Příští rok budou dělníci pracovat až na 71 kilometrech této dálnice, protože přibude desetikilometrový úsek u Ostrovačic na Brněnsku. „Měla by to být asi nejhorší stavební sezona v rámci celé modernizace. Jsme ve finále,“ řekl Mátl. V závěrečném roce 2021 by měli stavbaři být už jen na třech úsecích dálnice.

Dělníci dnes odstraňovali provizorní dopravní značení mezi 98. a 104. kilometrem u Větrného Jeníkova na Jihlavsku a mezi 144. až 148. kilometrem u Velkého Meziříčí na Žďársku. Nejprve obnovovali plný průjezd ve směru na Prahu, do pondělního rána by měla být dálnice v plné šíři průjezdná i směrem na Brno.

V letošní stavební sezoně podle generálního ředitele nastala v opravovaných úsecích D1 zpoždění prací v řádu dnů nebo nejvýše týdnů. „Dá se říci, že všechny práce, které jsme si naplánovali na letošní rok, byly splněny,“ uvedl Mátl. Doplnil, že podle výsledků technických prohlídek jsou tyto úseky bezpečně průjezdné.

Rekonstrukce D1 je rozdělena do 20 úseků, dokončeno je 13.

ČTK

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kodl

Doporučuji jednoznačně náhled na polskou situaci, kde do konce roku 2019 předají do užívání více než 160km nových dálnic.
Dole v článku je potom mapka celého Polska s aktuální stav jednotlivých staveb.
Jednomu se z toho chce brečet když čte ty tragické české zprávy o 4 až 30km za rok. Tempo je naprosto tragické.

https://tvn24bis.pl/z-kraju,74/nowe-drogi-w-polsce-gddkia-160-8-km-drog-do-konca-2019-roku,988414.html

jirka

apropo to se rikalo uz minuly a predminuly rok. A co se udelalo v roce 2019.. jsou k smichu oni ouradove i my..

Dusanh

A co „zmizelý“ úsek 01 – most Šmejkalka? Naprosté ticho po pěšině.

Honza D.

Tady bych také rád znal skutečný stav věci..☹️
Také jsem zvědavý na řešení tohoto úseku.

jirka

ten nebude protoze by tu opravu nedokonicili jak naplanoval Tok 2021…po 10 letech zoufalstvi opraveno 160km dalnice

Jiří

Tak si až říkám, že to není o opravách dálníce, ale o udržování lukrativních, velmi štedře placených zakázek, několika firmám :-/

1975

Hlavním kriteriem je přeci nejnižší cena, ne? Tak proč si nezaložíte nějakou firmičku, abyste ty velké kluky podstřelil, a taky se přisál? Anebo ono to bude maličko složitější?

jirka

to bude slozitejsi….. stavi se co povoli politik a politik povoli to co schvali ruska ambasada a jeho vlastni zajmy. Podle mne pro Rusaky je nejvetsi nebezpeci dalnice do Wien…do nasi stare metropole kde skoro vse funguje. narozdil od praglu kde nefunguje temer nic…

jirka

bud mertlik vyhodi matla,cocka, skoupila nebo poleti on.. babis to zmakkne

A.R.

Který masochista jezdí po D1? Řidiči se do toho pekla vrhají dobrovolně.

jirka

a mas jinou variantu v tehle rozvojove zemi? po okreskach kde jsou vsude radary v neexistujicich vesnicich?

lesni plsenivec

Tak když jste tak neschopný řidič, že vám dělají problém radary, není vám pomoci.

Kodl

Proc nenasadili takoveto tempo hned na zacatku modernizace, ale az ted, na jejim konci, kdy z nejvytizenejsi dalnice uprostred centralni Evropy udelaji mirne receno peklo?
Toto je naproste managerske selhani, chaos a blokady. Tento projekt absolutne vykolejil jiz par let nazpet.

Jsem presvedcen, ze k nejtragictejsim momentum na ceske D1 dojde teprve v roce 2020 a jen opravdu doufam, ze se mylim.

1975

Odvolávání, přezkum všech stanovisek, Miroslav Patrik, ÚOHS. Člověče, byl jste tu posledních pět let, nebo jste se právě vrátil z Marsu?

Kodl

Člověče, žiji dlouhodobě v zahraničí a občas si přečtu novinky z domoviny. Je na tom něco špatně?

jirka

tak se nevracet. bude tu rusko. Konecne v roce 1945 dobite uzemi na moment ztracene v roce 1990

jirka

a nevzdelany management a liny ouradove

liberal shark

To musíte adresovat předchůdcům pana Ťoka …

jirka

a tokovi. to byl taky opus

Jozef chreno

Mám dvě otazky_kolik nových odstavných ploch bylo vybudováno pro kamiony??odpovím za vás.nula.a to je nárůst dopravy300% asi tak a každý kamion vám platí za ujetí jednoho km 5kc(pro neznalé řidiče osobních aut).druhá otazka_neni lepší vybudovat úsek Hk_Mohelnice
??.ubylo by polovina těžkého transitu z Moravy na západ po D1.bylo….

Tomáš Gottschalk

Vím o dvou – na 50. km odpočívka Střechov (směr Brno) a 90. km Humpolec (směr Praha) – nevím, zda už je hotová.

Arimatejsky

Kamiony platí mýto za jízdu, ne za stání. Stání mají platit zvlášť ideálně soukromým majitelům autohofů jako v Německu. Kdyby policie dělala svou práci a každému kamioňákovi, který spí mimo vyhrazené parkoviště dala pořádnou pokutu, byl by problém vyřešen. Nevidím důvod, proč by RSD mělo stavět parkoviště z veřejných peněz a ještě tam nechávat TIR stát bezplatně.

Balů

V Německu budují parkoviště u dálnic neskutečným tempem. Kdejakou odpočívku na 5 kamionů rozšiřují na obrovské parkovací plochy. Troufnu si říct, že za rok u nich vybudovali víc parkovacích míst, než u nás za 30 let. Pokud stát vyžaduje přestávky, měl by i umožnit je dělat.

Hanzi

Tak řekl bych, že na D1 je každý rok těžší a těžší. Dokud nebude paralelní D35 nebude tomu jinak.

Petr

kompletní D35 extra velké zázraky neudělá, jen vygeneruje novou dopravu a na D1 poklesne v nejméně zatížených úsecích intenzita max. o 10% a v těch více zatížených u Brna a Prahy logicky méně (v relativním měřítku)

Hanzi

A tech 10% jste vypočítal jak? Takže podle Vás při kompletní D 35 pojede severni Morava, Poláci atp stejně přes Brno po D1 aby na ní náhodou nepoklesla intenzita?

Gremli

Je otázka, co vyjde kilometrově lépe po dostavbě D1 u Přerova a komplet D35 třeba na trase Ostrava – Plzeň. Ona ta severní trasa nemusí nutně být o tolik kratší…respektive bude dejme tomu kratší o zhruba 20 km na úseku Ostrava – Praha, ale zase bude delší objíždění Prahy, takže ve výsledku to může být klidně kilometrově na stejno.

Honza D.

Severní varianta po D35 bude mít daleko příznivější profil a do dokončení stavby 511 a D35 u Křelova bude pro jízdy Plz – Oba určitě atraktivnější. Také bude o něco kratší, být ten rozdíl nebude závratný.

Honza D.

Sorry, mělo být „byť“. Ty automatické opravy…😀

Vladimír Bílý

Není sporu o tom, že se část tohoto provozu přesměruje z D1 na D35. Spor je o tom, jestli tato část provozu tvoří na D1 tolik provozu, aby se na to mělo čekat, jako smilovaní Boží:-) Přesná čísla nikdo nedodal. Dovolím si vlastní odhad. Denní intenzita dopravy na D35 u Olomouce je okolo 30 000 vozidel. Když z toho třeba 20% bude pokračovat až do Prahy, tak to je ten potenciál, co může zmizet z D1. I kdyby zmizel tento provoz z D1 všechen, v intenzitách 2019 to na Vysočině dělá 6/40=15% provozu. U Prahy a Brna pak výrazně pod… Číst vice »

Vladimír Bílý

Oprava: mělo být Intenzitách 2016

liberal shark

Přesná čísla vám dopředu nikdo nespočítá, anžto úloha není lineární, funguje indukční efekt a vůbec, lidi se chovají, jak je napadne :-).

Vladimír Bílý

Přesná současná čísla by analytik hravě vyjel za pár sekund ze záznamů z mýtných bran.

thegrid

Nesmysl. D35 odvede min. 1/3 tranzitu. Spíše více. Hlavně polské kamiony.

Vít

Bude to stejné jako teď. Projeďte se po 35 a uvidíte.

1975

Spíše ne. Byť jsou polské kamiony mediálně vděčné asi jako polští instalatéři, faktem je, že největší provoz generuje „dostředný“ provoz okolo Prahy a Brna a pak právě ten provoz z Prahy do Brna a obráceně – transit Německo-Polsko hraje roli, ale ne tu nejdůležitější…

Vít

Paralelní D35 neodvede z D1 ani autíčko. Se projeďte po 1/35. Tam je takový provoz, skoro jak na D1 u Humpolce. Než dojedu z Olomouce do Brna, tak jsem po 35 někde u Svitav.

Vít

Je to o půl hodiny sice delší, ale nejedete přes staveniště D1. Lidi, co jezdí do Ostravy přes Brno je minimum.

Kulhán

Jednou jsem to jel a nikdy vic, kamiony nepredjedes, vesnice, semafory…
Cele leto jsem jezdil Praha Katovice pres Brno Ostrava bez jedine vesnice ci semaforu obcas ve zuzeni 502km celkem za 3:40 az 5:10

Kulhán

Jeste dodam ze je dulezite odkud jedes, nez bych objel Prahu po okruhu na D11 tak jsem na 60km D1

Vladimír Bílý

V každé diskuzi o D1 se mezi prvními příspěvky hned objeví 1000x opakovaný blud, že D35 uleví D1. Ještě však nikdo nikdy neuvedl přesnější číslo, jaký podíl vozidel na Vysočině tvoří dopravní proud Praha – Ostravsko/Polsko, o který se potenciálně jedná.

Vít

Od Plzně a ČB ano, co jedou přes Tábor. Od Prahy zřejmě nikdo. Až bude zprovozněna D35 Opatovice Ostrov, tak se to uvidí.

ene bene

Hlavní kapacitní změna po zprovoznění úseku Opatovice – Ostrov bude ta, že úsek D11 z Prahy na Poděbrady se stane stejně ucpaným, jako je dnes D1. My co za Hradec jezdíme zřídka se vlastně nemáme nač těšit.

Most

Dokud nebude šestipruh na celé trase Praha-Brno tak tomu nebude jinak. D35 je sice potřebná, ale jakákoliv nehoda, odstavené vozidlo nebo jen údržba způsobuje kilometrové kolony. Proto to o něco zlepší pouze profil 3+3 a pak snad nějaká změna, urychlení vyšetřování nehod.