Revoluce ve středočeských autobusech. Řidiči už nebudou prodávat jízdenky, půjde nastoupit všemi dveřmi
Novinka má ulehčit práci i řidičům.
Středočeský kraj chystá zásadní změnu odbavení cestujících v regionálních autobusových spojích. Od roku 2024 s nástupem dopravců vybraných v soutěži už nebude možné koupit jízdenku u řidiče. Nastupovat bude možné všemi dveřmi. Změna má zrychlit a zpříjemnit cestování autobusem i ulehčit práci řidičům.
Změnu v odbavování dnes schválili středočeští radní. Kraj zároveň ve spolupráci s Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK) zajistí rozjezd nové organizační jednotky kontrolující přepravu. Ta by měla zaměstnat až 150 pracovníků, kteří pokryjí svými středisky celý Středočeský kraj a zajistí, aby kraji neodcházely tržby jízdou na černo.
„Naším cílem je zpřístupnit a zpříjemnit cestování po Středočeském kraji co největšímu počtu obyvatel. Nově už nebudou muset cestující čekat ve frontě na zastávkách. Nezřídka za nepřízně počasí. Autobus přijede, cestující se vymění a pokračuje dál. Sníží se tedy počet minut strávených ve stanicích, tj. stanicování, což povede ke zrychlení přepravy a lepšímu dodržování jízdního řádu,“ popsal novinku Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
Automat v každém autobuse
Podle něj vyšlo i z průzkumů mezi řidiči, že prodej jízdenek je jednou z činností, která řidiče nejvíce odrazuje od této práce. Nově by mělo odbavení probíhat stejně jako ve většině provozů MHD.
Kraj předpokládá, že čím dál více lidí bude jezdit na předplacené kupony (nahrané např. na kartičce Lítačka, In Kartě ČD či v aplikaci PID Lítačka atd.). V každém autobuse bude navíc umístěn automat na prodej jízdenek. Autobusy budou namátkově cestovat i revizoři, kteří však nebudou zaměstnanci Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP), ale nově IDSK.
Ta kvůli tomu zřídí nové oddělení přepravní kontroly. „Novinku začneme rozjíždět postupně. Čekají nás výběrová řízení na advokátní kancelář, která bude řešit pokuty, na firmu, která dodá multislotové čtečky a také začnou pečlivá výběrová řízení na kontrolory. Od nich budeme očekávat zdravotní i psychickou způsobilost,“ vysvětlil Borecký. Postupné změny by měly začít ve vybraných regionech v roce 2024, od roku 2025 bude systém zaveden v celém kraji. „Cílem je, abychom tímto krokem nezapříčinili ponížení výnosů z jízdného,“ dodal.
Rozvoj nového oddělení je rozplánován do tří etap, vždy po roce. Kumulativní součet nákladů na rozjezd by měl v roce 2025 činit zhruba 166,7 milionu korun.