Revoluce na španělských vysokorychlostních tratích. Mezi Madridem a Barcelonou končí monopol Renfe
Dcera francouzských státních drah začne se čtyřmi soupravami Euroduplex.
Cestující mezi Barcelonou a Madridem mohou od pondělí poprvé v historii vybírat nejen z konkurence různých způsobů dopravy, ale také více dopravců na železnici. Pravidelný provoz na vysokorychlostní trati zahájí v pondělí společnost Ouigo Espaňa, která patří pod francouzské státní dráhy SNCF. Španělské státní dráhy Renfe tak přijdou o svůj mnohaletý monopol u vnitrostátních spojů. Konkurence by měla zvýšit kvalitu i snížit ceny.
Ouigo na trasu vyjelo poprvé včera v rámci prezentační jízdy pro média a další hosty. Francouzský dopravce do Španělska přesunul čtyři použité dvoupodlažní soupravy Euroduplex.
Pod značkou Ouigo nabízí SNCF již desítky spojení ve Francii, nyní s ní expanduje i do Španělska. Podle dopravce nejde o kopii francouzského modelu, ale koncept vytvořený na míru španělskému trhu.
Cenová válka může začít
Na trase mezi Barcelonou a Madridem nabídne celkem deset vlaků denně se zastávkou v Tarragoně a Zaragoze, doba jízdy je 2 hodiny a 30 minut u spojů bez zastavení v těchto městech, o patnáct minut déle u ostatních. Firma začala s agresivní cenovou politikou, kdy jízdenky začínají na devíti eurech. Podobně jako u nízkonákladových leteckých společností musí cestující počítat, že za vše navíc k jízdence musí doplácet, například za větší zavazadlo. Ouigo současně představilo plány na další rozšíření své sítě dál z Madridu do Valencie, Alicante, Cordoby, Sevilly a Malagy. Pro tuto expanzi počítá s dalšími deseti soupravami Euroduplex, které již prochází modernizací.
Nástup nové konkurence přinutil španělské státní dráhy založit ještě nízkonákladovou značku Avlo, která vyjede 23. června. Příští rok se má na tratích ve Španělsku objevil ještě společnost Ilsa, což je společný projekt italských státních drah Trenitalia a Air Nostrum.
Španělsko má nejdelší síť vysokorychlostních tratí v Evropě, není ale dostatečně využitá. Větší konkurence má podle představ správce infrastruktury Adif přinést větší zájem cestujících díky nižším cenám. Dosud se ceny mezi Barcelonou a Madridem pohybují běžně i kolem 100 eur za jednu cestu.