lot
Letecké společnosti Letectví

Reuters: Boeing začne v pondělí s certifikačními lety 737 MAX

Boeing 737 MAX7. Foto. Boeing
Boeing 737 MAX7. Foto. Boeing

Boeing se chystá v pondělí k velkému kroku, který má přinést návrat letadel 737 MAX zpět do provozu. Podle zdrojů agentury Reuters firma provede první z oficiálních certifikačních letů s přes rok uzemněným typem letadla.

Reuters se odvolává na několik svých zdrojů, podle kterého potrvají certifikační lety tři dny. Boeing a americký úřad civilního letectví FAA odmítly případný start komentovat.

Během certifikačních letů se testuje zejména reakce letadla na nečekané situace. Půjde také o testování úprav řídícího systému MCAS. Ten v kombinaci s vadným senzorem byl příčinou dvou tragických nehod v Indonésii a Etiopii, který vedl k uzemnění letadel loni v březnu. Boeing letadla sám testuje několik měsíců, k obnovení provozu jsou ale potřeba lety za přítomnosti FAA.

Třídenní maraton testování neznamená, že FAA provoz letadel znovu povolí, inspektory čeká analýza a vyhodnocení letových dat. Úřad musí také schválit nové postupy pro výcvik pilotů. Podle zdrojů Reuters ale není pravděpodobné, že by letadla MAX mohla do vzduchu dříve než letos v září.

S americkým úřadem FAA úzce spolupracují regulátoři v Evropě a Kanadě, kteří ovšem situaci pro své oblasti vyhodnotí samy. Podle agentury Reuters daly tyto úřady najevo obavy nad rámec připomínek FAA, což si může vyžádat další změny.

Odebírat
Upozornit na
guest
29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Johnczek

A bude tam u testování někdo z FAA? Nebo certifikace proběhne jako posledně? 🙂

Pavel

Jediné důležité je, aby nesměli mít piloti MAX stejnou typovku, jako na předchozí verze B737!
Pokud nebudou smět mít stejnou typovku, nebude mít Boeing proti Airbusu nikdy šanci.
Plus, samozřejmě, nemálo cestujících, zejména těch bonitnějších, jako byla např. rodina slovenského pana poslance, ocení bezpečnost Airbusu před od nynějška nevyzpytatelností MAXe. Tím bude MAX definitivně degradovaný do nejhoršího levelu v letectví, hluboko pod Suchoj Super Jet a další.
Pokud Boeing neukecá a neuplatí pro MAX stejnou typovku jako na B737 NG a další, je hotovo!
A tím, doufám, i se SW – ropuše na prameni kdysi špičkového českého letectví…

Johnczek

Tak tentokrát ten letoun projde řádnou certifikací (dokonce si troufnu říct, že tak důkladně ještě nebylo prozkoumáváno žádné letadlo) napříč celým světem. A pokud se to povede, bude se jednat o jeden z nejbezpečnějších strojů na obloze. Tímhle ročním bádáním se totiž přišlo i na chyby, které by se ani nemusely odhalit (a které má každé letadlo, žádný stroj nemůže být bezchybný). Plus pokud piloti projdou důkladným školením tak se prostě a jednoduše není čeho bát.

Pavel

Naopak! Nejlepší prozkoumávání je Provoz! Tisíce letů denně a mezních situací. MAX o ně nyní na rok a půl přišel. Jen magor by upřednostnil pár zkušebních letů.
Pokud Airbus vhodně zpracuje „odborný“ tidk, budou se ještě dlouho rozumní lidé vyhybat smrtonosnému MAXu ja čert kříži.
Tisíckrát raději poletím Quantasem, než li někým, kdo teď se vylíhl na trhu, přestože prošel nejčerstvějším prověřením licence.
Ukázaná a dokazaná vždy platí pro soudného člověka víc, než li papír.
A dtto i ne/létat s někým, kdo riskl s 200 pax a crew Jednomotorový let!

Roman

Dokonce s 250 lidmi. Mluvis o ANA ze jo

Pavel

Jednomotorový let nad ½ Evropou je chráněný Patent SW, ing. Veselého a mgr. Dufkové!

Roman

A u kterého patentového úřadu to prosim podali, nemůžu to číslo patentu najít

Pavel

To se poptej u Tvých chlebodárců: 1 motorový let naprosto bezpečný z rukou nejlepšího pilota SW, jak tlampačovala mgr. Dufková! Bez VesMírného Patentu to nelze!

Roman

Já se u svých chlebodarcu klidně zeptat můžu ale oni o Smartwings zas tolik neví. Pro ne je to aerolinka se kterou mají jen jeden společný sektor takže je tolik nepálí.

Pavel

Chtěl jsi napsat: …měli (se Šimáně SW), než-li zbankrotoval…“

poletucha15

jestli by proste nebylo ve vysledku lepsi vzdat se toho alibismu, MCAS uplne odebrat a rict pilotum ze pokud letadlo pretahnou do nesmyslnyho uhlu nabehu tak uz se z toho nedostanou. MCAS stejne kryl takovy situace ze aby vubec doslo k aktivaci toho systemu, musel by pilot bejt sebevrah. Ve vysledku to dopadlo tak jak to dopadlo… Kdyz lidi chtej litat letenkama za 800, asi nemuzou od nekoho ocekavat ze bude cpat do vyvoje a nasledne nekdo do koupe letadla miliardy dolaru kdyz se to realne nema sanci zaplatit. Kazda masina ma nejaky slabsi stranky a pokud se neohlidaj nekoho… Číst vice »

Analytik

To je alibismus, cena letenky s tím vůbec nesouvisí. V letadlech je tady duopol.

Gale

MCAS do řízení zasahuje poměrně běžně, protože MAX -právě v důsledku snahy o úspory o které píšete – má výrazně posunuté těžiště dozadu a přitom plní zadání být pořád stejná 737 kterou všichni umí a není třeba žádné drahé přezkoušení. Ono je asi jedno, jestli se v rámci přecvičení budou piloti učit správně zacházet se MCAS nebo trimovat ručně, spíš bude podstatné jak se z toho poučí certifikační autority. Tam ten průser začal; že to fakt není pořád stejná 737 bylo jasné každému kdo se trochu zajímal. (Ano, velkou částí průseru je, že ti co to řídí se sami od… Číst vice »

pzag

Vůbec není o těžišti.

poletucha15

Spravne fungujici MCAS ma do rizeni zasahovat az ve chvili, kdy se diky tezisti ktere ste tu zminil dostanete do situace kdy uz neni cesty zpet … v tu chvili ma potlacit a proto tam byl dan. A to je presne situace do ktere se normalne fungujici pilot snazi nedostat (nikdy!) a dostali by se tam malo kdy (troufnu si rici ze treba vetsina i nikdy). Trimovat rucne se piloti uci uz ted, stejne tak jako se piloti uci stabilazer runaway uz ted, problem samozrejme nastal zahlcenim pilotu kratce po startu kdy neni jednoduche odhadnout rychle spravnou situaci. Nic to… Číst vice »

pzag

Můžete jít s tím těžištěm někam? Nebo si myslíte, že těžiště se mění podle polohy letadla?

Jiří Kocurek

Těžiště ne. Ale působiště vnějších sil ano. Přidáte tah motorů a čumák jde nahoru. A to platí pro každou sílu, která působí pod těžištěm stroje ve směru jeho pohybu.

pzag

A to platí pro každou 737 a vlastně pro většinu takových letadel. Co tam máte dál? Navíc původní příspěvek je těžišti posunutém značně dozadu, což prostě není pravda. Navíc MCAS reaguje (i) na alfa a to není o tahu motorů.

Y.K.

To ale mají všechny proudové letouny s podvěšenými motory. Jsou pod osou letounu, proto tahem způsobují klopný moment „nos vzhůru“. U Maxu je problém ve vztlaku, který generují gondoly motorů, navíc dole zploštěné a který vzniká a roste s úhlem natažení letounu bez ohledu na tah motorů. MCAS má pomoci proti tomu „parazitnímu“ momentu, který oslabuje autostabilizační schopnosti.

Y.K.

Není to pravda! Těžiště je úplně normální! Musí být. Kam na tenhle nesmysl lidi chodí? Nevyvážené letadlo není schopné letu. Že by proto, že MCAS využívá vyvážení stabilizátorem? Vyvážení je standardní vybavení a má ho každý letoun. MCAS za běžného letu do řízení nezasahuje vůbec. Jeho jedinou úlohou, opravdu jedinou, je při velkém přetažení (což je závažný stav do kterého se let nemá dostat) eliminovat vztlak na velkých gondolách motorů generujících klopný moment „nos vzhůru“ pomocí nuceného dovyvážení stabilizátorem „těžké na nos“ čímž pilotům odpovídajícím způsobem roste síla v řízení a ztěžuje přetažení. Potud je to všechno OK. Co bylo… Číst vice »

pzag

Nemůžete MCAS odebrat. Ne pokud se vám nějak nepodaří eliminovat to, proč tam je. Pokud budeme vycházet z toho co víme, tedy MCAS reaguje při velkých alfa, tak si musíte uvědomit, že únik z windshearu, terrain avoidance maneuver se létají na velkých/limitních alfa (de facto letíte podle PLI) stejně tak se můžete dostat na PLI i třeba při přiblížení, pokud přijde poryv. Dokonce se nedávno objevilo krásně natočené video na YT, kde se 738, na normální lince, při přiblížení v silném větru na okamžik aktivoval stick shaker. Prostě přijde poryv, přestože nos není nahoru, tak vidíte jak vám PLI letí… Číst vice »

MildaIV

Pokud by odebrali MCAS, pak by MAX nemohli mít společný type certifikate s NG, protože by měl dost jiné chování. Jinak ale souhlas, že by bylo lepší MCAS zcela odstranit, nebo alespoň jeho púsobení výrazně omezit, byť za cenu delšího tréningu pilotú.

pzag

A můžete mi vysvětlit, očividně jste velký odborník, jak to potom protlačíte přes certifikaci? Když máte očividně v některých režimech nepřijatelné letové vlastnosti?

Roman

Zajímavé bude jak se k tomu bude stavět Transport Canada která se v minulosti vyjádřila ve smyslu, že dokud tam system MCAS bude tak nemají koc vůli letadlo certifikovat

Analytik

Mě spíš bude zajímat jak se k tomu bude stavět Smartwings až je Boeing vyzve k převzetí a doplacení těch nově vyrobených a certifikovaných letadel.

PatriK

Nejenom Smartwings, ono většině dopravců přišlo čerpání odškodnění za jejich neprovozuschopnost více než vhod.

Roman

Vaše starosti bych chtěl mít.

Pavel

Taky bych si moc a moc přál, aby MAX definitivně dorazil SW . Ale obávám se, aby právě výdržné od Boeingu neprodloužilo agonii SW a nám trápení na Ruzyni a ostudu ČR s páně ŠImáně.
Nyní je míč na straně Airbusu a EU, aby vhodně situace využili a zakázali pilotům mít jedinou typovku na MAX a starší 737. To, imho, rozhodne. A rozhodne to i o SW. Lidé (bonitnější) se budou bát s MAXy létat. A WIZZ a další Air Baltic např. budou mít na Ruzyni díky tomu skvělou pozici!

frost

aktualni info k vasemu dotazu:

http://www.b737.org.uk/max_enhancements.htm