Reorganizace JHMD: Cílem je vypravit první vlak s příchodem června

Úzkokolejka u Nové Včelnice, únor 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářÚzkokolejka u Nové Včelnice, únor 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Je to poslední možností, jak ještě můžeme v hodině dvanácté zachránit provoz jindřichohradecké úzkokolejky, říká advokát.

Aktéři reorganizace Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) se dnes poprvé veřejně vyjádřili k procesu záchrany a budoucnosti úzkokolejek. Reorganizaci předlužené firmy povolil koncem ledna krajský soud na návrh věřitele Jana Kysely. Nyní probíhá příprava reorganizačního plánu, hotov má být do konce května.

„Je to poslední možností – z ekonomického, ale i z právního pohledu -, jak ještě můžeme v hodině dvanácté zachránit provoz jindřichohradecké úzkokolejky,“ uvedl pražský advokát Michal Žižlavský, který zastupuje Kyselu.

Koncept reorganizace počítá se spoluprací veřejného a soukromého sektoru. Hlavním cílem je obnova turistického provozu. Klíčovou roli má hrát v reorganizaci svazek obcí, který by měl nabýt veškeré nemovitosti včetně dráhy, ale také veškeré železniční stroje potřebné pro provozování turistických dopravních linek.

„Města a obce mají zájem dlouhodobě vytvářet prostředí pro podnikání, a tím i oživovat region pro stálé obyvatele,“ sdělil Michal Kozár, starosta Jindřichova Hradce a zároveň zástupce sdružení obcí okolo úzkokolejky. Podle místostarosty Bohumila Komínka se obce inspirují modely fungování podobných tratí v Rakousku, Švýcarsku a Německu.

Obce podle Komínka chystají založení Svazku obcí, tedy veřejnoprávní instituce, která by měla být nabyvatelem majetku. Tento krok, jak uvedl Komínek, by se měl završit nejpozději koncem května.

Zásadní bude také přístup krajů Jihočeského a Vysočiny, které už vyjádřily ochotu objednat na tratích Jindřichův Hradec – Nová Bystřice a Jindřichův Hradec – Obrataň turistický provoz.

„Velmi oceňuji přístup krajů k záchraně úzkokolejky. Tohoto kroku si velmi vážím, a to s vědomím toho, že historické vztahy s předcházejícím provozovatelem úzkokolejky nebyly jednoduché. Věřím, že nové uskupení lidí, firem a institucí již velmi brzy bude moci krajům a jejich zástupcům ukázat, že věci mohou fungovat výrazně jinak, než byli doposud zvyklí,“ uvedl Kysela v narážce na předchozí vedení JHMD v čele s Borisem Čajánkem.

Pracovní skupina, která reorganizační plán a obnovu provozu provozu připravuje, si dala za cíl vypravit první vlak po dlouhé pauze 1. června. Poslední vlaky vyjely na jindřichohradecké úzkokolejky začátkem října 2022.

„Termín, který jsme si stanovili, byl od začátku velmi ambiciózní, nicméně bez takových cílů není výsledku. Je stále ještě mnoho proměnných, které mohou tento termín ovlivnit, proto ho rozhodně nechceme slibovat,“ uvedl Jan Píšala, dosavadní vedoucí oprav a nový člen představenstva Jindřichohradeckých místních drah.

Reorganizátoři dnes představili také průzkum mezi podnikateli podél úzkokolejky, který si nechali zpracovat. Téměř 37 % oslovených podnikatelů uvedlo, že absence železničního provozu v loňském roce měla zásadní dopad na jejich tržby, 20 % dalších podnikatelů uvádí, že tento dopad byl podstatný.

Přežití úzkokolejky vnímá jako velmi důležité více než 80 % podnikatelů v regionu. Průzkum byl proveden dotazníkovým šetřením v březnu letošního roku, kdy bylo osloveno více než 150 podnikatelských subjektů působících v destinacích České Kanady a Toulavy.

K plánům na záchranu úzkokolejky a její budoucnosti chystá deník Zdopravy.cz na příští týden rozhovor s Janem Kyselou. Všechny zprávy o posledním vývoji v JHMD jsou k nalezení pod tagem insolvence JHMD.

Tagy insolvence JHMD JHMD reorganizace JHMD
51 komentářů