Doprava ve městě Tramvaje

Renonc v Ostravě: Nová tramvaj se slávou vyjela, nemá ale úřední povolení

Tramvaj Stadler nOVA pro Dopravní podnik Ostrava. Foto: DPO
Tramvaj Stadler nOVA pro Dopravní podnik Ostrava. Foto: DPO

V Ostravě dnes slavnostně zahájili zkušební provoz nových tramvají Stadler nOVA. Ostravský dopravní podnik se v tiskovém prohlášení pochlubil, že nové stroje získaly potřebné povolení od Drážního úřadu. Tramvaje jsou testovány zatím bez zátěže, provoz s cestujícími by měl přijít na řadu o prázdninách.

„Velmi rád bych poděkoval společnosti Stadler a především Drážnímu úřadu za vstřícné jednání při udělení povolení pro zkušební provoz nového typu vozidla,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys.

Jenže věc má háček. Podle Drážního úřadu tramvaj na koleje nesmí. „Tramvaj vyjela neoprávněně, protože žadatel nemá splněny veškeré podmínky pro zkušební provoz,“ uvedl mluvčí DÚ Martin Novák. Uvádí přitom hned několik důvodů. Mezi jinými ten, že rozhodnutí o zkušebním provozu pro tramvaj není pravomocné, neboť neuplynula lhůta 15 dní pro případné odvolání a sám DPO se lhůty nevzdal.

Zkušební provoz je podle DÚ protiprávní ale hlavně proto, že nejsou splněny podmínky pro jeho zahájení. Jednou z podmínek bylo, že „před zahájením zkušebního provozu bude provedena technickobezpečnostní zkouška (TBZ) a bude vystaven průkaz způsobilosti na určené technické zařízení elektrické (UTZ). Zpráva o provedení TBZ bude zaslána na Drážní úřad“.

Průkaz způsobilosti na UTZ elektrické však vydán nebyl a správní řízení bylo přerušeno. Podobně nemá Drážní úřad jistotu, že byla vykonána TBZ.

Tramvaje Stadler nOVA jsou první tramvaje zahraniční výroby, které budou provozovány v České republice. Nyní ale za jejich neoprávněný provoz hrozí podniku postih. Pokuta ve správním řízení za provozování nezpůsobilého vozidla může být až 10 milionů korun.

„Bez kompletních materiálů vozidlo zkušební provoz absolvovat nemůže, zejména kvůli zachování jeho bezpečnosti,“ doplnil ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Úřad vydal pokyn zatáhnout tramvaj zpět do vozovny, což se také stalo. Ostravský podnik se následně do potíží ještě více zamotal, když vydal prohlášení, že tramvaj vyjela oprávněně a že šlo právě o technickobezpečnostní zkoušku. „Omlouváme se Drážnímu úřadu za neobratnost ve formulaci naší předchozí tiskové zprávy, jejímž motivem bylo laikům a široké veřejnosti sdělit informaci, že mohou poprvé v ulicích vidět tuto novou tramvaj,“ uvedl Morys.

Jenže ani s tím u Drážního úřadu nepochodil. Podle DÚ totiž technickobezpečnostní zkouška nemůže probíhat v běžném provozu. A to proto, že testovaný vůz může selhat. Jak doplnil web Československý dopravák, technickobezpečnostní zkoušky se v Ostravě standardně odehrávají v areálu ústředních dílen v Martinově. Drážní úřad tak příští týden zahájí s DPO správní řízení.

15 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jen další z mnoha důkazů, jací jsou tady v ostravě „odborníci“ …

  • Vypadá to že drážní úřad chce DPO co nejvíce vyhovět, aby se ostraváci mohli novými tramvajemi co nejdříve svézt. Ale počkat, špatně jsem to přečetl. Tramvaj vyjela neoprávněně, žadatel nemá splněny podmínky, rozhodnutí není pravomocné, průkaz nebyl vydán, řízení bylo přerušeno, hrozí postih! Aha, tak to je v cajku, jsme v Česku, zahraniční tramvaje tady přece nechceme!

    • ??? Co je nesrozumitelného na tom, že pro všechny platí zákon stejně? Vlastní blbostí to v Ově uspěchali. I kdyby to bylo český vozidlo, dopadlo by to naprosto stejně.

  • To je nějaký renonc ne? ,,Jak se daří nebožce ?!“ No jak by se jí dařilo, je tuhá !

  • to koukám, já jsem myslel, že tohle dělá výrobce a jsme v evropské unii i když majitel není, tak závod v polsku je.

    • Oficiálně je žadatelem firma Stadler, DPO je však spoluúčastníkem řízení. Navíc je s největší pravděpodobnostní provozovatelem vozidla DPO, když už má jejich inventární číslo…

  • Bez ohledu na to, co všechno další se zatím třeba ještě skrývá (nic nebývá obvykle jen zcela „černobílé“), bych rozhodně nechtěl být „v kůži“ toho, kdo ostravskému panu řediteli DP podstrčil informaci, že pro zahájení zkušebních jízd jsou už skutečně splněny všechny podmínky, které stanovují příslušné předpisy …

  • Koukám, že drážní úřad jde Stadleru na ruku 😀 Fanoušci Škodovky se činí a brzdí konkurenci co to jde. Držím DP Ostrava palce a věřím, že boj s úředním šimlem nevzadají (y)

    • Aha takže Stadler s DPO si neohlídají razítka neprovedou příslušné zkoušky k zahájení zkušebního provozu ale může za to Škoda…mazec…na to jste přišel sám nebo Vám to někdo poradil? 😀 Protože větší hloupost jsem snad dneska nečetl 😀

    • Micku, ty chceš aby se provozovaly vozidla, která nejsou z hlediska bezpečného provozu ověřený? Když nemá zatím průkaz na elektriku, tak já osobně bych vozidlo do provozu vůbec necpal…

  • V posledním odstavci chybná věta: neoprávněnÝ, a ostravským s malým o. 🙂 prosím nebrat jako rýpanec, mám čisté úmysly 😀

Newsletter

Partneři


Výběr editora