Rekordní sezóna Smartwings. Přes léto bude provozovat 58 letadel
Boeing 737 MAX 8 letecké společnosti Smartwings s registrací OK-SWJ. Zdroj: Smartwings
Nárůst kapacity je možný i díky pronájmu letadel od jiných dopravců.
Tolik letadel operovalo kdysi CSA, okolo 50… casy se meni 😀
Rekordní sezóna? To je zvláštní, protože podle vedení Smartwings žádná rekordní sezóna není. Nebo alespoň se to používá jako argument, proč zase letos Smartwings nezvýší platy svým zaměstnancům.
tak jdi pracovat jinam, když nejsi spokojený u SW
..tak nezapomeň přinést švestičky pro vedení .. Hujere
Umite i jinou hlasku? 😇
Asi by měli zaměstnanci SW konečně založit odbory
Vsak oni je uz zalozili, jsou oficialne registrovane, ale vedeni je oficialne “neuznava” 🙂
Odborová organizace zaměstnanců Smart Wings , IČO 08971986
Veskere vypovedi z dob covidu jsou tak neplatne, nebot jako hromadne propousteni nebyly oznameny odborum a tak se moc tesim az to nekdo uspesne vysoudi 🙂
A nevite kde se ta zaloba zasekla? Preci jen jsou to uz 3 roky
To má snadné vysvětlení, nikdo z těch brblajících hrdinů jí nepodal 🙂
Takových je tam totiž plná firma, jen nadávat, ale nikdo nic neudělá a tak si tam žijou dál v tom jejich hnojíčku 🙂
Rekordní sezóna? To je zvláštní, protože podle vedení Smartwings žádná rekordní sezóna není. Nebo alespoň se to používá jako argument, proč zase letos Smartwings nezvýší platy svým zaměstnancům.
Rekordní sezóna? To je zvláštní, protože podle vedení Smartwings žádná rekordní sezóna není. Nebo alespoň se to používá jako argument, proč zase letos Smartwings nezvýší platy svým zaměstnancům.
Prý se blíží prodej celého SW zájemců je více.
Mám dotaz pro znalce. Ty ACMI pronájmy. Piloti si drží své stroje, nebo lítají i ma jiných od Smarwings.
Jestli třeba Klasjetí piloti letí na stroji Smartwings a opačně. A co letušky?
Urcite ne, ACMI = aicraft, crew, maintenance, insurce. Takze jak z ni z nazvu, pronajem vcetne posadky.
No mě právě zase tvrdil známý co dřív dělal u SW, že palubní personál chodil normálně mezi české posádky. Tak mě to právě zajímalo. Zdálo se mi to trochu divné. Zase ale když koukám jak ty kanadské stroje létají o 106, tak to musí být záhul to obsazovat.
Stewardky musí být proškoleni dle postupů firmy. Jinak tam musí být 4 na B738 a ostatní navíc jsou jen na prodej.
Jak píše David, je to včetně crew, tedy pilotů a cabinové posádky. Žádné prohazování. Smartwings nicméně mám pocit přidávají českého člena cabin crew, zřejmě pro podporu posádky při aglicky nekomunikujících cestujících (kterých na zájezdech bude dost).
na některých cizích letadlech létají i SW cabin crew v plném počtu, piloti cizí
Ok, díky.
A pronájmy se platí za dny, nebo letové hodiny?
Jestli je motivace cizí stroje olétat co nejvice, nebo je naopak šetřit.
Dle smlouvy, většinou hodiny. Pak penále když uzemníš letadlo, nebo z nějakého důvodu je zpoždění víc jak 3h a musí se platit cestujícím odškodnění atp.
Nejčastější model je hodinová sazba (pro zajímavost, u 738 se to může pohybovat někde kolem 2500 – 3000 USD/hod) s tím, že v rámci smlouvy je stanoven minimální počet hodin, které musí pronajímatel zaplatit bez ohledu na to, zda se skutečně odlétají. Pronajímatel pak platí i všechny další provozní náklady, tj. palivo, navigační a letištní poplatky, apod. Pronájem ACMI se řeší podle potřeb letového řádu, takže ani jedna varianta (šetřit nebo létat o 106) nepřipadá moc v úvahu, je snaha, aby lety vykryly provozní potřeby.
U Smartwings jsem na ciziletadlo narazil pouze jednou, bylo od Swift Air, ale cabin crew byli Cesi, piloti vypadali indicky.
Swift air jsou Amíci, jaké mají rasové a národnostní složení posádek nemám nejmenší tušení.
Indové létali také (též to byly oboustranné kontrakty) tuším SpiceJet, zapomněl jsem. Posádka byla indická, 2 CC Češi když jsem s nima jednou letěl.
Ano, v srpnu 2013 jsme letěli z Antalye do Prahy, operoval to SpiceJet a jeden z pilotů měl turban.
Pokud jde o crew, tak cockpit crew je vždy v rámci pronájmu, u cabin crew je určitá flexibilita, může být po dohodě i vlastní, pokud má náležité papíry, popř. kombinovaná.
Ja jim od toho incidentu, letu s jednim motorem ,neverim. Proste mi vadi, ze bezpecnost u nich neni na prvnim miste.
Normalne bych rekl pochybeni jedince, ktery na spolecnost nema vetsi vliv. Smutne ze to byl sef pilot a jeste smutnejsi, ze do dnes leta…
Bohuzel, smula, ale jinak naprosta vetsina posadek jsou profesionalove na svem miste, toto se hold nepovedlo.
Asi je dotycny docela zkuseny. Nedavno nas vezl na Madeiru a byl jeden z mala, kteremu se tam podarilo pristat hned na druhy pokus.
A nebo opet jen riskoval neco, co jine, skutecne zkusenejsi a vice “safety oriented” posadky vyhodnotily jako zbytecne riziko a nebo primo neco za hranou safety(?) 😉
To poněkud hortíte do závěrů bez znalosti kontextu. Ani nepíše, že tam přistáli jediní.
Nedovedu to posoudit, z pohledu cestujiciho to vypadalo bezpecne. Letel jsem tam mockrat, pocitove nejhnusnejsi pristani bylo vzdycky u TAP.
Byl jsem tam několikrát a vždy na první pokus, ale nikdy Smartwings.
Zkuseny je jedna vec, rozumny vec druha. Toto byl naprosty prusvih za ktery mel byt okamzite propusten a ridit max automaticky vysavac.
Hle a on byl mezitim “potrestan” povysenim na “seniorniho poradce vedeni spolecnosti”.
A takhle my si tady zijeme 🙂
Tak pokud ne to pravda, je to hodne smutne. Mozna ho chteli nekam uklidit… mel by za toto byt minimalne v podmince.
Sorry, ale drtivá většina pilotů tam přestává na první pokus.
Vetsinou tomu tak byva. Obcas se ale stava, ze tam napoprve nepristane skoro nikdo a nekteri skonci na Porto Santo, Tenerife nebo zpatky v Portugalsku. Letel jsem tam vice nez dvacetkrat a zazil jsem vsechny uvedene moznosti 😉
Tam jsem letěl s Air Berlin (bohužel skončili), z Německa jsme s nimi absolvovali mnoho letů, Madeiru samozřejmě napoprvé….
Růst kapacity brzdí především volba špatného výrobce letadla. Ale tohle je jejich volba, že dávají přednost nižší ceně za horší letadlo před kvalitou.
Z tohohle pohledu je uplne jedno, jestli Max nebo A320 Neo … oba dva vyrobci maj plno a tezce nestihaj.
Max je z pohledu smartu v podstate jedina spravna volba.
A z pohledu bezpecnosti je to taky uplne stejne? Jen se ptam
Co si představujetě pod takým „pohled bezpečnost“ Kefalín. Jesli se myslí, pravděpodobnost, že zemřete při katastrofě v letadle, tak ano, je to zhruba stejné. Ona je tam totiž spousta faktorů.
Je bezpečnější letět s Eurowings nebo s Ryanairem? Hm?
Vzhledem k tomu, že existují statistiky letecké dopravy, tak srovnání údajů lze dělat.
Backlog ma Airbus vyrazne vetsi nez Boeing, tim i cekaci dobu na dodani. U Boeingu si to zhorsuji neustalymi problemy ve vyrobe. Toto i starsi konstrukci letadla a tim vetsi provoz i naklady musi kompenzovat vetsi slevou. Ale souhlasim, ze s ohledem na soucasny letovy park SW je pro ne B737 jedina volba.
To vůbec jedno není, A320 si mohli objednat už dávno a dávno je mít, navíc by mohli posádky mnohem lépe využívat i v rámci A220.
Proc by to delali? prakticky odjakziva maji 737 a 320 (specialne kdyz byli mensi) je pro ne krajne nevyhodny.
s A220 by nic tocit nemohli. A220 a 320 nemaji noc spolecneho, jsou to zcela odlisna letadla.
Jistě, ale zase tak moc rozdílná nejsou, ale když už jsem k tomu něco hledal, tak mě překvapilo, že typovka na A330 automaticky platí na A350 který má naprosto jiný kokpit tedy především ovládání a přiznám se, že chvilku jsem nad tím strávil, než jsem se přizpůsobil a pořád mi spíše vyhovuje A320/A330/A340.
Žádná podoba common type ratingu, ani nějakých úlev tam není – z pohledu výcviku a posádek je je vztah A220 a A320 stejný, jako B737 a A320.
Vždyť to není defakto ani Airbus – jedná se o Bombardier CSeries, který Airbus asi dva roky po zahájení dodávek postupně koupil.
O to tu vôbec nejde.
Vy ste pilot A350??? Pred tým na A330??
Zase jeden čo tomu “rozumie” a este sa k tomu i vyjadruje. Ak si myslíte ,že zmenu fleet-u vymyslíte za rok za dva ,ste na hlbokom omyle. Este v roku 2018 bol Max považovaný za najlepšiu volbu pre čártrovky. A tak ich Smart. mal objednaných 36 …no a potom už to má svoju historiu. Prešaltovať na iný typ …to skutočne nejde. Tak v priebehu 10 tich rokov. Takže vyjadrenie“ A320 si mohli objednať už dávno”…. nemali na to ďôvod a teraz je všetko vypredané na dlho dopredu. Dnes aerolinky v tomto ohlade majú minimálny manévrovací priestor.
Hezky receno! Kolik minusu toto pravdive a bolestive tvrzeni nasbira?
Ono letadlo není auto. Když provozujete nějaký typ, nejde to tak snadno změnit. I kdyby se to rozhdli změnit, změna se začne dostavovat až v příští dekádě a zpoždění dodávek jsou velká i u Airbusu, takže poněkud se míjíte cílem (i když z jiných důvodů než u Boeingu). A i tak nakrásně může mít letadla na zemi, jako má teď WizzAir a desítky dalších s A320neo, pokud si vybrali motor P&W1000G.
Vazne, a vsichni podle vas objednavaji pouze nova letadla?
Mnoho, ale na to jsem si dávno zvykl. Je zajímavé se někdy podívat třeba na LHR co tam a z něj lítá. Skoro žádné B737, proč asi?
Proc?
Protoc Travellere… protoze je to letadlo na prd… hlavne MAX
Pretoze to mínusuju ludia čo tomu rozumejú. Rozhodne to nie je pravdivé ttvrdenie. Je to zkrátka blbost.
Urcite, proto s MAXem skoro nikdo neleta.
Nikto je Ryanair? Stovky lietadiel MAX.??? FlyDubai? 87 MAX? Pište o tom čomu rozumiete.
Porovnejte si to s poctem 320NEO family. To vy se vyjadrujete k vecem o kterych si myslite, ze neco vite.
Platí stále ČSA A220 první v říjnu?
Toto se uvidi az v rijnu, zda opravdu budou ,-)
Asi platí, otázka do jaké míry je to relevantní. Na stránkách OK Plus je nově informace, že program bude ukončen (což není až tak překvapivé vzhledem k budoucí ztrátě AOC). Stejně tak se neprodává od konce října business class. Ve zkratce „pro klienty se nic nemění“ v podání SmartWings znamená komletní překopání produktu. A jaký pak bude rozdíl mezi ČSA a SmartWings?
Máte pravdu, Raiffeisenbank přestává prodávat ČSA kreditní kartu
Tak vernostni program s AOC nijak nesouvisi.
Jinak to vse vyplyva z toho, ze CSA bude jen znacka, lety budou QS atd.
krom toho – okplus jeste nekdo pouzival? vzdyt to uz nemelo v podstate smysl ted a s koncem CSA ve sky teamu to nebude mit smysl uz tuplem.
No, tak to já chápu, že věrnostní program s AOC nesouvisí. Na druhou stranu jsem jim prostě nevěřil, že se pro klienty nic měnit nebude a čekal jsem, že do toho hrábnou více. Nepletl jsem se.
Jinak minimálně já OK Plus používám, protože lítám pravidelně Paříž. Ale ano, asi nás moc nebude.
On někdo létá s ČSA v byznysu? To musí být naprosto marginální počty. I SW má svoje prémiové produkty s výběrem sedačky, palubním servisem. Přijde mi, že je to na těch dvou linkách téma jen pro absolutní minimum cestujících.
S,výběrem sedačky např 18C u emergency za 850kc 1 směr a pak se po usazení, vybaven sluchadlem, ponizujicim způsobem dohadujte s chlapeckem z crew, co vás chce kvuli tomu přesadit…(QS 1210)
Dovolím si poopravit
„Jde konkrétně o šest Boeingů 737-800 od kanadských Sunwing, dva od slovenských Go2Sky, dva od KlasJet a jeden od Global Airways.“
To není tak úplně pravda, jde o 10 Boeingů 737-800 a 1 A320. Přičemž právě ta A320 není od litevských Global Airways, ale od jihoafrických Global Aviation, případně od společnosti Lift.
Ano ZS-GAC . A320
Byl jsem před 2 týdny na čumendu pro spottery a viděl jsem B 737 Max8 v barvách Suwing. Stejným jsem vloni v říjnu letěl z Tunisu.
Dovolím si Vás opravit, Sunwing žádné MAXy do Evropy nepronajímá, nechává si je pro svůj provoz. Ovšem má všechny své Boeingy 737-800 osazené split scimitar winglety, tudíž jste si je mohl splést.
Ano, často se to plete, byť split scimitar wingety jsou na 738 trošku jiné (spodní část je trošku odsazená dozadu od náběžné hrany a tím užší než horní část, u Maxe jsou horní a spodní část v rovině náběžné hrany).
Neví se něco o těch 2x 737 MAX 8, který měly být dodány na jaře?
Ok-SWI a OK-SWJ? Létají…
Ano OK-SWI za chvilku La Palma-Praha a OK-SWJ v Polsku.
Ne myslím (asi) OK-SWL, OK-SWK: „Dalších 5 nových letadel 737 MAX převezme společnost Smartwings v následujících měsících. Jeden stroj ještě během letní sezóny v srpnu, další čtyři nová letadla společnost zařadí v první polovině roku 2024 (leden, únor, duben).“ Z toho dostaly zatím jen SWI A SWJ.
Na to v podstatě asi nepřímo taky odpověděla větou o brzdění rozvoje zpožděními v dodávkách nových letadel.
Vzhledem k tomu, že je Boeing totálně v háji, tak mají omezenou výrobu a na vše dohlíží FAA, tak asi tyto termíny dávno padly.
Najs!