Rekord švýcarských drah. Vlaky jsou nejpřesnější v historii, roste počet cestujících

Jednotka ICN po modernizaci. Foto: SBBJednotka ICN po modernizaci. Foto: SBB

Data z prodejů ukazují pokles zájmu o jízdenky na neomezené cestování.

Odebírat
Upozornit na
guest
19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Soukup

Mám kamaráda, který by vlakem nikdy nejel, ani kdyby to bylo zadarmo. Vždy rád zdůrazňuje výhody automobilové dopravy. Je to tak rok zpátky, kdy z něho vypadlo /aniž by o tom něco věděl/, že až u nás budou vlaky jako v Německu, rád vlakem začne jezdit. Když jsem ho zasvětil do včasnosti německých dálkových vlaků a cen jízdenek, doteď netuším proč, ale rychle změnil téma. 🙂

Daniel Jablonecký

Ale u nás jsou vlaky jako v Německu už dávno. Všechny ty Berlinery a jim podobné vypadají navlas stejně na sever i na jih od Dolního Žlebu.

M K

Protože má Váš kamarád o kolečko míň.

xyz

A to všechno na relativně střídmé infrastruktuře.

Klidně jednokolejka s max. dílčími dvoukolejnými úseky, přesto i např. 3 páry vlaků za hodinu, zdravím namátkou mezi Winterthur a Schaffhausen (+ i doporučuji projet, zejména pak vystoupit na zast. Schloss Laufen am Rheinfall). 🙂

Qaws

Začali na hranicích rušit zpožděné vlaky z Německa a hned se Švýcarům zvedla dochvilnost vlaků😃

Leinad

To nejde do statistiky? Pro dráhu procento neprovedených spojů, pro cestující zpoždění jako čekání na další. 😁

DavidS

Jaktože u nás vlakem cestuje o dost míň lidí než třeba v Rakousku (dvojnásobně) nebo Švýcarsku (čtyřnásobně), Belgii, Nizozemí…? Čím to je, že je tak markantní rozdíl? Nepřijde mi, že by těch vlaků u nás jezdilo málo. Tak možná obecně kratší vlaky s nižším taktem? Nebo je to naopak v příměstských linkách?

Kubrt

Bohatší společnosti jsou mobilnější (obyvatelé nacestují více km), jak co se týká veřejné dopravy, tak IAD.

DavidS

To asi dává smysl.

U Rakouska bych chápal, že třeba cest Vienna – Linz – Innsbruck a taktéž na jih je jistě lepší, pohodlnější a i rychlejší než autem. Ale prostě jsou ty rozdíly obrovské.

Karl vB.

Tak si porovnejte:
– medián hrubé mzdy v Rakousku a v Česku,
– cenu ročního rakouského Klimaticketu a českého OneTicketu
– užitnou hodnotu rakouského rakouského Klimaticketu a českého OneTicketu
a třeba vás napadne, kde je občan státní pobídkou pozitivně motivován k využívání osobní hromadné dopravy jakéhokoliv druhu.
Záměrně uvádím pouze Rakousko, které, na rozdíl od Švýcarska, je v mnoha ohledech s námi souměřitelné.

DavidS

To, co píšete, je jistě pravda, ale mně jde spíše o to, kde a jak naženou takový rozdíl a ne proč.

Minulý týden jsem stál na nádraží v Linzi a jel tam 9 vozový Railjet (a občas spojený do dvou vlaků) každých pár minut. U nás tak dlouhý vlak je vzácnost a spojení vlaků se snad ani nedělá, i když by mohlo na koridoru. Rozdělil by se v ČT na Ostravu a Brno.

Tak jestli prostě takt a kapacita na dálkovkách nebo u nás téměř chybějící vrstvě S-Bahn, jak zmiňuje i pan Záruba dole … apod.

Karl vB.

Omlouvám se, špatně jsem pochopil váš povzdech. – Chtělo by to znát metodiku měření SBB, co se do toho a jak počítá, jak už níže taktně naznačili pánové „Pavel“ a „Záruba“. Pokud presentovaným hodnotám SBB bude významně pomáhat městský železniční provoz, který je u nás v úplně jiné škatulce (DPP-Metro), tak by se porovnávaly jabka s hruškama. Článek je sice o Švýcarsku, které je evropský, ale trochu netypický, premiant. s ohledem na váš zážitek v Linci se dále budu věnovat Rakousku. – Kolik je traťových kolejí např. mezi Vídní a Lincem a kam až dál směřují stavební práce na WestBahn?… Číst vice »

xyz

Ten poměr se tedy výrazně zlepšil po roce 2021?

Pokud už byl předtím podobným, pak můžeme odškrtnout vliv Klimaticketu.

Rakousko je s námi souměřitelné jen v části území (toho bez velehor).

Tomáš Záruba

Nezanedbával bych vliv vnitromestskych cest vlakem. Curych nemá metro, nýbrž S-Bahn. Petřínská lanovka se do vlaku taky nepočítá, Üetliberg zřejmě ano.

xyz

A vídeňská Stammstrecka i Vorortlinie se do toho taky počítá.

Pavel

To porovnání s Rakouskem je opravdu tak, jak píšete: dlouhodobě 2x tolik cestujících a to na poloviční délce tratí. Vymlátili lokálky a investovali do tratí s potenciálem.
Počet vlaků není směrodatný ukazatel – nelze srovnávat příměstský RegioPanter x RegioNovu co jezdí mezi vesnicemi.
Švýcarská žel. infrastruktura je z velké části koncipována jako příměstské vlaky přes celou zemi.

Daniel Jablonecký

Není divu. Na rozloze, která je 0,52 rozlohy Česka.

Zrzek

Taky nezapomeň co se dělo v 90. letech, kdy se rušily vlaky, které vozily lidí do práce a z práce, např. z odpoledních šichet lidi byly nucený najít jiný způsob dopravy zpravidla auto a už se k vlakům potom nevrátili. Takhle to přešlo i na další generaci. Tohle se, ale dělo i první desetileti 21. století a děje se to i dodnes. Mšeno Mladá Boleslav by mohla vyprávět, jak jezdily sichtaky a školáky nacpaný sukafony.

Zdrasa

Souhlasím s ostatními komentujícími a nebál bych se přidat i faktor kulturní. Ve Švýcarsku bude méně lidí, co ohrnují nos nad jakoukoliv veřejnou dopravou a jako základ ukázky svého statusu berou svoje auto. Budou tam taky, ale ve výrazně menším množství. V Česku je ten faktor „přece nebudu jezdit sockou“ furt dost podstatný, bohužel.