Doprava ve městě Tramvaje

Rekonstrukce tramvajové trati z Liberce do Jablonce začne příští rok

Tramvaje v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra
Tramvaje v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra
Práce potrvají přes dva roky, trať dostane běžný rozchod 1435 mm.

V příštím roce začne dlouho plánovaná rekonstrukce posledního zhruba pět kilometrů dlouhého úseku tramvajové trati z Liberce do Jablonce nad Nisou. Práce by měly začít o prázdninách a potrvají dva roky, řekl místopředseda představenstva Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) Martin Pabiška. Rekonstrukce trati přijde na 1,2 miliardy korun a zhruba 75 procent by měla zaplatit Evropská unie, zbytek zaplatí podnik z úvěru.

„Bude se dělat úsek, který zatím nebyl rekonstruován, bude se předělávat z metrového rozchodu na 1435 milimetrů, což je drážní rozchod a například v Proseči bude souběh jak tramvaje tak železnice na bezbariérovém přestupu,“ doplnil Pabiška. Trať je jednokolejná, rekonstruovat se tak bude s vyloučením provozu. Tramvaje po dobu výluky nahradí autobusy, využít chce dopravní podnik velkokapacitní kloubové vozy.

Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955 a je nejdelší meziměstskou tratí v Česku. Ročně přepraví téměř milion lidí. Naposledy se kompletně rekonstruovala v 70. letech. Modernizace trati začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města. Za přispění EU se už do její obnovy investovalo téměř 700 milionů korun. Modernizací postupně prošel šestikilometrový úsek z centra Liberce až k výhybně ve Vratislavicích.

Před pěti lety byla dokončena i rekonstrukce kilometrového úseku od zastávky Měnírna k Brandlu u Jablonce a také konečná v Jablonci. Většina z opravené části tramvajové tratě je díky investici dvoukolejná – provoz je díky tomu rychlejší a bezpečnější. V závěrečné etapě čeká modernizace úseky tratě mezi zastávkou Kyselka a Měnírna v Zeleném údolí a také část tratě v Jablonci. V budoucnu se počítá s prodloužením trati v Jablonci až na nový dopravní terminál v Kamenné ulici. Postavit bude ale třeba ještě zhruba 800 metrů kolejí.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
116 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Turnovak

Jenom takové ohlédnutí k regiotramu. To si opravdu na začátku nikdo nepoložil otázku, jaký je zásadní rozdíl mezi železničním a tramvajovým kolem? A že pak pochopitelně musí vypadat jinak výhybka pro vlak a jinak pro tramvaj. A že ten problém přechodnosti není jen o rozchodu 😉

Alexandr Mikulka

Ještě že v Karslruhe, Kasselu, Mylhúzách a různě jinde nemají Turnováky.

Jindra

Než nelogicky obhajovat metrovku, měli bychom se zamyslet,kdy a zda vůbec dojde k tolik potřebnému prodloužení tratě do centra města Jablonce. Zda zvítězí logika a zdravý rozum, nebo fanatismus několika „rádoby podnikatelů“.Zda v případě zamítnutí prodloužení je správný záměr stavět v Jablonci nový dopravní terminál na stanoveném místě.

Terminál

Jindro, jsem mírný optimista. Po peripetiích, které nastaly díky změně politické garnitury a nešťastné změně alokačního modelu financování provozu, bylo nutno kompletně předělat dopravní model SUMF, aby prošlo rozdělení na rekonstrukci a prodloužení. To se naštěstí podařilo díky vstřícnosti zaměstnanců MD. Teď se naštěstí na magistrátě JBC karta otočila a Ti normální si uvědomují, že terminál bez tramvaje jaksi postrádá smysl. Samozřejmě je zároveň nutná lávka na železniční zastávku. Ono to totiž přinese ještě další přidanou hodnotu. Opuštěním smyčky v Pasířské se zároveň opětovně uvolní poněkud nešťastně v roce 1989 v souvislosti s posunem TT ze středu komunikace Budovatelů zaslepená… Číst vice »

Jindra

Dnes je štědrý den a Tvůj příspěvek je krásný dárek pod stromeček. I ja díky Tvému dárku začínám být také mírný optimista. Ludvo, přeji pohodové prožití vánočních svátků a do toho nadcházejícího roku 2021 hodně zdraví, elanu a energie Tobě a všem, kteří se budou podílet na náročné modernizaci naší JEDENÁCTKY.. My Liberečáci a velká část Jablonečáků (krom známých ppotížistů) bereme naše tramvaje jako „Rodinné stříbro“.

J.Siváček

Místo aby šotouši byli rádi, že se trať zachrání jako taková a tramvajový provoz Lbc-Jbc přežije, tak už se jim zase něco nelíbí…kéž by otázka rozchodu vyřešila problémy lidstva 🙂
Rekonstrukce trati palec nahoru.

Terminál

Dobrý podvečer, tak jsem si přečetl docela pozorně všechny komentáře. Je zde napsána spousta informací, které se v žádném případě nezakládají na pravdě. Především je důležité vrátit se do roku 1990. Dodnes se hluboce skláním před ing.Musilem (bohužel již zemřel) – ředitelem SIU ( v současné době ŘSD), který zajistil rekonstrukci TT Leninovy ulice (dnes Masarykova) – dodnes nevíme, jak se mu to povedlo. Kdyby nebylo tohoto okamžiku, tak dnes v Liberci tramvaje již nejezdí!!! Bylo to v době, kdy běžně bylo měsíčně okolo 10-ti vykolejení, často stržená trolej a vozidla jezdila spíše ze setrvačnosti. Ke zrušení provozu byl opravdu… Číst vice »

robert

Má to hlavu a patu. Je možné někde dohledat podrobnosti?

Rochličák

Do takových podrobností, jaké tu uvedl pan ředitel, nejspíš tato anabáze sepsána dosud nebyla, ale každému zájemci o téma metrového rozchodu v Liberci (a jeho zrušení od Viaduktu do Hanychova) mohu z vlastní zkušenosti vřele doporučit následující knihu: https://www.databazeknih.cz/knihy/uzkorozchodne-tramvajove-provozy-liberec-194914

robert

Díky. 🙂

Jindra

Děkuji Termínalovi. Tuto dobu pamatuji velmi dobře. Skutečně od zastavení tramvajového provozu v Liberci byl malý krůček. Bylo a je to přesně tak, jak popisujete. To, že tramvaje přežily, je zázrak. 👍👍👍👍👍

Lech Malý

Pěkně napsáno, jak vypadala kolejová infrastruktura v Liberci na přelomu 80. a 90. si pamatuji, a je zázrak, že tramvajový provoz dožil do dnešních dnů. Nicméně Liberec, aby se nestandaru metrového rozchodu zbavil, vytvořil nestandard ještě větší: provoz na dvou rozchodech po dobu více než dvou dekád. Navíc to byla právě existence standardního rozchodu, která přilila oleje do ohýnku chiméře regiotramu, a tak zařízla de facto modernizaci tramvajové trasy do Jablonce. Chápu, že na počátku devadesátých let bylo tvrzení „i na metrovém rozchodu lze provozovat moderní tramvajovou dopravu“ v českém resp. ještě v československém prostředí v podstatě neobhajitelné, dnes se… Číst vice »

Jindra

Stuttgart….

Kalanis

Díky za skvělý popis situace. Osobně si z toho popisu myslím, že rekonstrukce Masarykovy byla protlačená do plánu skrz dožívající inženýrské sítě, hlavně ty k ZOO. Jako bonus, co už tolik rozpočtem nezamával, se nahoru vrátila tramvaj. V Liberci jsem byl párkrát během předělávání Ještědské a tam se šlo také do hloubky.

robert

To jako fakt se diskuze točí kolem otázky, jestli je lepší 1000 nebo 1435? Spíš by se mělo řešit to, proč je drahé udržovat oba rozchody zároveň a proč je nutné ho sjednotit.
Je mi jedno, jak velký rozchod bude, ale ať je to jedna hodnota.

Kutulas

Rekonstrukce, už zase a panebože k čemu?! Stejně tam budou dalších 30 let jezdit tramvaje T30 z r.v.1967, protože to převýšení a ostré zatáčky nové nezvladnou.

Yellowhammer

T30 neznám, ale ty T3 v Liberci nejsou z roku 1967 – většina z nich a to hlavně T3R.PLF a T3R.PV jsou novostavby (nejstarší r.v.2003) na starých papírech. Nejstarší T3SU jsou tuším z 1982 a po velké GO, některé na typ T3M.04.

Jindra

Zoufalý diskuzní příspěvek. Rozum do hrsti a pohladit ho po srsti. Právě ostré zatáčky a „to převýšení“ po modernizaci na trati nebude.

Ondrys

No jo, představ si to, po padesáti letech se to zase rekonstruje, hrůza co? Četl jsi vůbec ten článek, nebo jsi zůstal jen u titulu? Panebože, k čemu takovýhle individua?

XYZ

Chlape, vy jste vymyslel novou tramvaj a přepsal tak dějiny smíchovský Tatry. 😀

MKzB

Pro všechny teoretiky, co řeší přerozchodování. Shrnul bych důvody, proč se Liberec rozhodl pro:
1. Traťě byly v katastrofálním stavu a bylo třeba je tak jako tak rekonstruovat. Přechod na jiný rozchod znamenal pouze jisté prodražení kolejového materiálu na části sítě.
2. Tehdejší výrobce ČKD odmítal vyvíjet nové tramvaje pro úzký rozchod (existovala fáma o metrové RT6S) a zahraniční konkurence byla drahá. Navíc tou dobou provozované T3 šly přerozchodovat snadno.

Rochličák

Dodal bych, že současná legislativa ani metrový tramvajový rozchod nezná. Ony východoněmecké provozy, jimiž se někdy argumentuje, že by se tam daly shánět vozy i stroje pro údržbu, mají rozchody různé. A vnímejme to prosím v kontextu doby. V šedesátých letech byly snahy o nahrazení tramvají autobusy. V sedmdesátých letech trolejbusy. V osmdesátých letech byla prosazována myšlenka vlakotramvají. A tak dále… Platí to i pro Bratislavu, akorát že tam to tak dlouho odsouvali, až se na trhu objevily vhodné nové vozy na metru, velkokapacitní samozřejmě. Čili ten tramvajový provoz za totáče přežíval díky partě nadšenců a díky (kvůli) tomu, že… Číst vice »

xyz

„Ony východoněmecké provozy, jimiž se někdy argumentuje“ Nejen ex-DDR provozy, ale i řada „západoněmeckých“ je na 1000mm rozchodu. Plus (jak jsem už zmiňoval) i část rakouských a většina švýcarských. Plus daly by se najít i v jiných zemích, např. všechny belgické provozy vyjma Bruselu; dokonce i v Charleroi při někdejší přestavbě pouličních venkovských vicinálek na „Prémetro“ nedošlo ke změně rozchodu – ještě že tak, jinak by z toho zbylo ještě nedotaženější torzo než co z toho vniklo ve skutečnosti). „vůbec ho nezajímá soulad s legislativou.“ S prominutím, jestli někde v legislativě je něco o tom, že jediný rozchod je 1435… Číst vice »

Kubrt

Legislativa nezná metrovy rozchod – ó hrůzo, okamžitě to zvěstujte do celého světa! Neexistuje, nepřípustné, pryč s tím!

Rochličák

Abychom si rozuměli, rozhodně jsem tímto svým trochu plamenným komentářem nechtěl hájit stát a jeho tendence regulovat všechno možné a likvidovat místní specifika. Nakonec platí to i pro pozemní stavitelství. Místo zodpovědné dohody aktérů v území a na stavbě mluví z celostátní úrovně úředníci MMR a hygienici do urbanismu a třeba hasiči do architektury víc, než by asi bylo zdrávo, byť tak jistě činí pro naše zdraví. No jak čí… Takže ano, ta snaha nechat metrový rozchod pouze dožít si pochvalu nezaslouží. Je to takový produkt podobného myšlení jako právě třeba u ČKD, jemuž dalo RVHP monopol, přičemž se jako… Číst vice »

Jindra

Rochličáku, díky. Tvoje diskuze jsou fundované a máš přehled. Což část diskutujících postrádá. 👍👍👍

Petr Novák

Možná mě za to někdo bude nenávidět, ale říkám si, že pro město velikosti Liberce by bylo nakonec možná lepší, kdyby se v těch sedmdesátých letech podařilo přeměnit tramvaje na výrazně levnější trolejbusy, když vidím všechny ty prachy, které musí město do tramvají cpát a nová trať je v nedohlednu. Netvrdím, že to by se s trolejbusy stát nemohlo, ale buďme upřímní, trolejbusy mají výrazně nižší provoz, údržbu i pořizovací náklady, takže by nakonec v městské kase zbylo víc peněz na další věci. Jenom takové zamyšlení.

Jindra

No tak pokus o vtlačení trolejbusů do libereckých ulic byl již dvakrát. Počátkem padesátých let potom ještě o třicet let později. Naštěstí se to nepovedlo.

Jindra

A možná mají trolejbusy větší přepravní kapacitu, že? Zaplať Bůh, že se v LIBERCI trolejbusy neobjevily místo tramvají.!!!

medical_examiner

Otázka:
Kolik vlastně takový autobus MHD najede za rok?

xyz

… a po 30 letech je patrné, že realita se vyvinula docela jiným směrem. Leč, pozdě plakat nad rozlitým mlékem; nyní už fakt dává smysl jedině to přerozchodování „dorazit“, i když nejsmysluplnější by bylo s ním vůbec nezačínat.

Jindra

Vraťme se do reality. Různé úvahy, že podbíječka na metr by se dala vypůjčit třeba v Innsbrucku a „levně“ dopravit do Liberce,, to je blouznění. Pokud jsme milovníky úzkého rozchodu, zapněme síly na pomoc vzkříšení úzkokolejky Frýdlant – Heřmanice. Pomozme spolku FOD a lidem kolem ing. Ládi Crhy za obnovu Heřmaničky. To dává smysl.

Lech Malý

Tak třeba mladějovská úzká má vlastní podbíječku na 600 mm. Ještěže zákon nezakazuje 600 mm rozchod… Souhlasím s tím, že v dnešní době má smysl jedině to přerozchodování dotáhnout do konce, nicméně některé argumenty, které ho obhajují, jsou hodně přitažené za vlasy.

Jindra

Nevím, co sledujete Vaším příspěvkem. Abych nezapomněl, existují u nás a na Slovensku podbíječky na rozchod 760mm.Damozřejmě i v Rakousku. Ale nevím, jak to přesně souvisí s tramvajovou trstí z Liberce do Jablonce.

xyz

A jakpak podbíjejí v nedalekém (vůči Liberci) Görlitzu (též 1000mm rozchod)? 🙂

Jindra

Za Vaše poznámka je jaksi mimo mísu. Promiňte, ale na blbou otazku stejně blbá odpověď.

Ondra

Změna rozchodu byla hlavně dost zásadní argument proč do tramvajových tratí vůbec investovat. Je třeba mít na paměti, že za minulého režimu byl liberecký provoz určen k zániku.

Pavel Voříšek

Upřímně doufám, že zachovají i 1000 rozchod… Byla by škoda ho rušit…

Tady na Moravě

Bude zachován ve splítce na městské síti od viaduktu po lidové sady

Jindra

Přečtěte si celý článek důkladně ještě jednou….. „dostane běžný rozchod 1435mm.“..

medical_examiner

Takže nezbývá než zvolat místně příhodné „Dreimal hoch!“

Vlk

Konečně se to začne řešit. Metrový rozchod je dnes k ničemu a nákladná záležitost. Tento projekt má smysl a jsem pro.

Kubrt

Rychle s tou novinkou do Německa, chudáci metrové tratě provozují a dokonce staví a nevědí, že to je k ničemu.
OK, když už jednou to rozhodnutí v Liberci učinili, má smysl to dotáhnout, ale nezbytné to nebylo..

Od lesa

Od začátku to byla hloupost, kterou jim nějaký dobrák nakecal. Na metru byl v Jablonci takový provoz, jaký už nikdy nikde nebude. Za peníze vyhozené do kanálu mohly být nové tramvaje místo místního vrakoviště.

xyz

Kdyby jen do Německa, ale viz též všechny švýcarské tramvajové provozy (vyjma novodobého lausannského). 🙂

xyz

… a radši nezmiňovat rakouské „metrové“ provozy jako Innsbruck + Gmunden, jakož i 90centimetrový (!) Linz. 🙂

Twix

Což o to, metrový rozchod má třeba i přibližně půlka provozů v Polsku (počítáno na počet měst, ne kilometrů sítě, největší takový je asi v Lodži), z historických důvodů to najdeme i v Kaliningradu a Lvově. Myslím že ale nikdo netvrdí že by se to obecně mělo všude předělat, ale řeší se konkrétní případ Liberce. Nepřispěla k tomu také náhodou myšlenka, že jednou by tam mohl být ten Regiotram, a tudíž asi sotva budeme předělávat železnice od Žitavy po Jakuszyce na metrovku?

ABC

No nevím ale když přišly myšlenky na Regiotram tak v centru splítka už dávno byla? A do Jablonce a dál už to mělo jezdit po vlaku.

xyz

Ano, přerozchodování začalo dlouho před myšlenkami na Regiotram + i kdyby „na tom něco bylo“ (tzn. že 1435mm rozchod kvůli Regiotram), pak by šlo o další z případů „důvodů, které nakonec pozbyly platnosti. 🙂

Twix

OK, díky za usměrnění, měl jsem za to že myšlenky na Regiotram už byly také poměrně staré. To, že by to byl argument, který by dnes pozbýval platnosti, k danému okamžiku ale není relevantní.

DJ TRAIN

Este doplnim metroviy rozchod i Zhytomir a vcelku vynovena siet Vinicie na UA

Jindra

A Lisabon, také 900mm.No aco..? Liberecký bude mít standard.

Jindra

Sčítáte hrušky s jablky.

Jindra

Váš příspěvk lze brát jako upozornění, ze existují i jiné rozchody kolejnic, než je standardních 1435mm.Myslím si, že tento fakt je většině zde diskutujících znám. Každopádně děkujeme. 🚞

Luboš Beneš

A i Glacierexpress tam jezdí na 1m a je to dokonce památka UNESCO

Jindra

A také TEŽ. Tatranské Elektrické Železnice.

Kom

a proto má Linz rozchod 900mm a problém s vozy nemá

Lech Malý

Mimochodem v tom Linci zase naopak přerozchodovávali Pöstlingbergbahn (2008 – 2009) z 1000 na 900, aby ji unifikovali s tramvajovou sítí, tam to smysl dává.

Jindra

Ano, stejně tak dává smysl přerozchodovat na standard Liberec – Jablonec.

Luboš Beneš

Ano, nyní….

Sitgestravel

Nechapu proc to predelavaji ma sirsi rozchod. Bude po tom jezdit vlak? Z te EU by si obcas meli jit zkontrolovat na co se tu ty penize vyhazuji. Kdyby radsi postavili novou tramvajovou trat.

Jarda

Budou po tom asi jezdit tramvaje standardního rozchodu, ale nevím to jistě.

medical_examiner

Takže až budou kupovat tramvaje z Krnova, tak ten rozchod nebudou muset řešit.

55p

Přerozchodování je jen vedlejší efekt rekonstrukce, která se stejně tak musí provézt.
Mimo to díky použití jediného rozchodu v celé síti DPMLJ nebude potřeba držet tolik záložních vozidel.

Od lesa

Není, s tímhle nesmyslem se začalo mnohem dřív.

Jindra

Nesmysl to nebyl. A přestaňte brečet nad rozlitým mlékem.

Jindra

Ano, nová tramvajová trať, konkrétně do oblasti Rochlice a dále výhledově do Vesce a Doubí, je potřeba doslova „jako sůl“ Ale jablonecká trať potřebuje nutně zrekonstruovat zbylé úseky a je velice rozumné, že vše bude nastandardním rozchodu 1435mm.Důvody k přerozchodování v Liberci jsou známé a přesto, že jsem vyznavač úzkokolejek, je to správné řešení. 👍

Xaver

Jaké jsou ty důvody? Zatím se tu jen dočítám domněnky a osobní dojmy.

Kalanis

Problémy se spodkem a potřeba často podbíjet (metr dělá větší páku, normál se rozloží), jiná možná převýšení v obloucích rychlých úseků, víc možných dodavatelů nových vozidel či ojetin, větší výběr z nástrojů k údržbě (lze vzít i drážní, není atyp a lze ho poptat snáze – levnější).

Lech Malý

Fajn, a jak vychází výstavba a následná údržba splítky v případě Liberce?

Jindra

Ale v Liberci již splítka existuje. Nová není potřeba, až na budoucí uspořádání kolejí v areálu LVT

Lech Malý

Má otázka se týkala právě té splítky, co už (přes dvacet let?) existuje.

Jindra

MKzB v teto diskuzi jasně vysvětluje 2 (slovy dva) základní důvody, které vedly v Liberci ke změně rozchodu. Jsou to známé věci a já bych se jen opakoval.

Martin

Ano, tramvaj do Rochlice je potřeba jako sůl , léta se o tom mluví. Ale kde na to vzít ? Liberecka kasa zeje prázdnotou, dluhy a zase dluhy s Syner stále natahuje pacičku …

-TR-

Metrový rozchod funguje bez problémů v Bratislavě, dokonce se tam pořizují nové tramvaje. Škoda, že se Liberec nevydal touto cestou.

Turnovak

V Bratislavě jednu dobu též uvažovali o splítce a dokonce ji vybudovali asi tak 20 metrů. Pak chvála dostali rozum a ustoupili od toho.

Tohle je takový socialistický přešlap podpořený nevolí tehdejšího ČKD vyrobit úzkou tramvaj. No a my jej po 30 letech dotazujeme bohužel do konce.

Obecně těch úzkých provozuů lze za našimi hranicemi najít bezpočet.

petr 5

V 80.letech v Bratislavě při každé rekonstrukci dělali přípravu na „normální“ rozchod. Pražce s možností dvojí montáže, „tříkolejnicové“ výhybky. V devadesátkách dostala MHD v Bratislavě červenou kartu. Devastace myšlení i technického stavu. Posledních 10 let se dohání, co se dohnat už nedá.

DJ TRAIN

Praveze sa to dohana viac nez rychlo..centrum mesta je v perfektnom stave vacsina krizovatiek po GO…. Petrzalka novostavba pokracuje predlzenie v 2021, radiala na najvacsie sidlosko po GO plus sa chysta detto predlzenie… dalsie dve klucove radialy sa pripravuju… generalky vozovni pokracuju atd…. do cca 2 rokov ma byt vozovy park tram na 75% nizkopodlazny a klimatozovany plus ide na schvalenie niekolko projektov EU , medzi inymi aj tram s dlzkou nad 55 m,

Petr Novák

Jak píše Petr 5, ono se na tom začalo dělat, ale v devadesátých letech prostě nebyly peníze a to málo co bylo, se raději investovalo do nových vozidel, včetně nových tramvají, paradoxně z toho samého ČKD, které před revolucí nechtělo nové tramvaje na úzký rozchod dělat 😉 Pak ale přišla druhá vlna plánů na přerozchodování s novou tratí do Petržalky, která byla stavěna jak na 1000, tak na 1435 mm, údajně z obavy, že na úzký rozchod by nemusela být nová vozidla. Ta se ale ukázala lichá a tak dnes třetí kolejnice na této trati úspěšně rezivý a nejspíš už… Číst vice »

Xaver

A jaká je výhoda metrového rozchodu oproti standardnímu?

adamgolias

zcela subjektivne mam pocit vetsi drncavosti – mensi stability . ale to lze nejspise vyresit kvalitnimi kolejnicemi . mozna muze mit mensi rozchod v obloucich mensi polomer , ale za cenu nizsi rychlosti , ? jen me domnenky . muze prosim nekdo znaly prispet ?

petr 5

Více adrenalinu. Houpy-hou.

Od lesa

V těch vracích co tam jezdí protože se prachy nesmyslně rozházely za přerozchodování určitě, ušetříš ale za tobogán na pouti.

Jindra

No, Vaše tvrzeni je na mokrý hadřík na hlavu.

medical_examiner

I se smetákem

Kkarel

Třeba průjezd obloukem.

Kubrt

V době výstavby to byly nižší náklady. Pokud tam byl stávající metrový provoz, nemá to nijakou zvláštní výhodu, ale přerozchodování je náročné investičně i organizačně. Viz Liberec.

Od lesa

Ve městě se s metrem dostaneš do ulic, kam se s 1435 nedostaneš. Koukni v Liberci, kde byly koleje dřív a že se musely stěhovat, protože s 1435 by se tam nedalo jezdit. A to nemluvím o Jablonci, tam to soudruzi stačili vyškubat (téměř) komplet než jim jiní soudruzi stihli nakecat, že na metru něco nejde.

robert

To ale nezáleží na rozchodu, ale na průjezdném profilu vozidla.

medical_examiner

A to zas takový rozdíl nebude. Pokud vím, tak T3 jsou stejně široké bez ohledu na rozchod.

robert

No právě.

Jindra

Likvidace tramvajové sítě v Jablonci byl čistě politický záměr. Nešlo o to, že na metru to nejde, ale převládl názor, že tramvaj je anachronismus.

MKzB

Každý rozchod má své výhody a nevýhody. Úzkorozchodné vozidlo sice lépe sedí na kolejích, takže nejde tak snadno vykolejit, ale zase jde snadno převrátit.

Xaver

To že lépe sedí a že jde snadněji převrátit mi přijde jako dokonalý protimluv.
Opravdu úzkorozchodné lépe sedí? Je to značně kontraintuitivní a nechce se mi tomu věřit.

Erik Ziak

Pri metrovom rozchode je pri prejazde oblúkom nižšie riziko vykoľajenia, lebo výslednica síl je priaznivejšia. Naproti tomu je vyššie riziko prevrátenia na bok. Nie je to protimluv. Najmä pre mestské dráhy sú typické ostré zákruty (polomer typicky 25 metrov, niekde aj 20 metrov). Pri štandardnom železničnom rozchode 1435 mm je vyššie riziko, že sa okolok „vydriape“ na hlavu koľajnice než pri rozchode 1000 mm. Taktiež sú jazdné odpory pri metrovom rozchode menšie, nižšie je aj opotrebenie koľajníc a okolkov.

Terminál

A na to jste přišel jak? Protože můžeme již 12 let porovnávat, tak máme úplně opačné výsledky……… V opotřebování kol i kolejnic, v nákladech na údržbu atd. Samozřejmě pomíjíme vyřčené blbosti o menších poloměrech atd.

Xaver

Jste schopen tvrzení :“Pri štandardnom železničnom rozchode 1435 mm je vyššie riziko, že sa okolok „vydriape“ na hlavu koľajnice“ nějak víc rozvinout? Protože osobně si nějak nepamatuji, že by např. v Praze, kde je 1435 mm, někdy v posledních 20 letech došlo k vykolejení tramvaje jenom tím, že jede do zatáčky. Tudíž mi to přijde jako velmi pofiderní.

Kalanis

Prostor při stavbě, oblouky. Obojí však s novými vozidly padá. Ta užší nebudou.

DJ TRAIN

skor nevyhoda.. vyssie naroky na castejsiu udrzbu a jej kvalitu

Jindra

Naopak, Liberec rozhodl velice rozumě. Je to správné řešení. Údržba je a bude snažší a držet metrovku pro pravidelný provoz kvůli šotoušům je blbost. Od Rybníčku do Lidových sadů zůstane kolejová splítka pro občasný provoz historických vozidel. Za to díky všem členům Boversclubu a Technického muzea v Liberci a DPMLJ. P. S. Před časem se i zde na tomto webu objevily „ujeté názory“ několika „odborníků“, že Liberec by se měl vrátit k úzkému rozchodu…. Jako aprýl dobré.

Jindra

Pouze konstatování, že ve světě existuji provozy na metrovce. A Liberec se rozhodl správně. Tak to je.

Jindra

Přestaňte blouznit. LIBEREC bude na standardu. Jakápak škoda, že se nevydal cestou metrového rozchodu? Upozorňování, že v cizině existuji metrovky je úchylka. Napište do Stuttgartu, že udělali chybu…..

xyz

Ve Stuttgartu ale nešlo o „prosté přerozchodování“, ale kompletní přestavbu povrchové tramvajové sítě na (zčásti podzemní) Stadtbahn (včetně vozidel odpovídajících spíše metru než tramvaji), tzn. nesouměřitelné s Libercem.

Jindra

Ale podle názoru obhájců metrovky by mohl i Stadtbahn pohodlně používat, i v podzemní, metrový rozchod.

Jindra

I ve Stuttgartu byl počátcích na povrchu i v podzemních úsecích smíšený splítkový provoz. Také byla dvojí nástupiště, výškově odlišná. Nižší pro GT4 na metrovce, vyšší pro vozidla na standardu.

Kernteriér

Zase ta stabilita v obloucích… 🙂

Jiří Šrámek

A daly by se tím stěhovat třeba tenisové kurty. Vcelku.

Vojta

Škoda, byl to takový unikát, a nevíte někdo jestli i v úseku od Kyselky dále to bude dvoukolejné?

Xaver

V čem unikát?

Vojta

V okolí moc takových tratí neznám.

Xaver

To sice ne, ale MHD je hlavně o přepravě a službě, ne o unikátnosti (to je rozdíl od úzkorozchodných železnic, které jsou spíše turistickou atrakcí).

martinK

Nebude. Jezdí tam jen jedna linka a to v 15 min. taktu. Bude jen drtivá většina zastávek provedena jako výhybna.

Vojta

Dobře, díky.

Tomáš H

A přibyde víc výhyben?

medical_examiner

Když se budete modlit hodně úpěnlivě, tak budou i dvoukolejné úseky 😀

Jindra

Aquarius young 👍👍👍👍🚞🚞👍

Partneři

Škoda transportation