Rekonstrukce protektorátního mostu Šmejkalka na D1 se oddaluje, termín v tendru byl znovu posunut

Most Šmejkalka se začal stavět v roce 1939, v provozu je od roku 1977. Pramen: Ceskedalnice.czMost Šmejkalka se začal stavět v roce 1939, v provozu je od roku 1977. Pramen: Ceskedalnice.cz

Úsek sice nedávno prošel modernizací, most z období prvních pokusů o zbudování dálnice ve 40. letech se ale opravě vyhnul.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Záruba

Proč se za každou cenu (v tomto případě provizorní most za bůhví kolik) musí řešit 2+2, když je to tak kratičký úsek a navíc již za odpojením I/3? 1+1 na nějakých 600 m by se snad dalo vydržet…

SYN

když už tak asi 2+1, ale pořád ještě je to jen jeden pruh v místech kde intenzita dopravy je vysoká… a když se to (na trase Pha-Bo) prakticky nedá objet (není kudy) tak takový rok či půldtuhého hodinových kolon… nic moc! 🙁

Ondra

Jestli by nakonec nebylo lepší přesunout tam most z Borovska, ten už je hotový a drží.. 😇

zesp

Kompletní fotogalerie tohoto unikátního mostního díla, které jako jedno z mála bylo využito z předválečné výstavby:

https://silnicnizesp.rajce.idnes.cz/Most_Smejkalka_-_stav_2021/

zdydy

pročt o odkládají

zesp

Protože zjišťují, že to nebude tak jednoduché, jak se to zdálo. Jde o most postavený v době prvního budování dálnice v letech 1939 – 1950, kdy se stavělo jinými technologiemi a hlavně na jiné zatížení. Proto se objevují stále nové otázky ohledně způsobu realizace rekonstrukce a vůbec o tom, zda to most vůbec v požadované kondici přečká. Takže proto…

Gwann

Tak na to jak je most starý, tak furt tak nějak stojí. Narozdil od spousty konstrukcí z 70. A 80.let…

Otto

Pan mluvčí nás trochu mystifikuje…. povinnost měnit lhůty nevyplývá z toho, že by se účastnici ptali, ale proto, že zadavatel a) nestihl odpovědět v zákonné lhůtě b) na základě dotazů musí měnit zadávací dokumentaci, což v podstatě znamená, že v ní asi něco nebylo OK.

Georg

otazky a odpovedi se de facto stavaji soucasti zadani a posuny jsou proto, aby se s nimi mohli seznamit vsichni ucastnici.
chtel bych videt chytrolina otika, jak vypise miliardovou zakazku, aniz by se nekdo na neco nezeptal… 🙄

Otto

kdyby se chytrolin georg obtěžoval zjistit, jak to skutečně je, tak by přišel na to, že pro účastníky je stanovena nejzazší lhůta, do kdy se můžou ptát, právě proto, aby se s odpověďmi mohli všichni seznámit a zadavateli nechodily dotazy den před ukončením lhůty… čili kvůli tomu, že se někdo jenom zeptá, není třeba posouvat žádné lhůty…. a světe div se, existují zadavatelé, kteří jsou schopní miliardové zakázky zadat bez nějakých „posunů“

Otto

kdyby se georg obtěžoval zjistit, jak to skutečně je, tak by přišel na to, že pro účastníky je stanovena nejzazší lhůta, do kdy se můžou ptát, právě proto, aby se s odpověďmi mohli všichni seznámit a zadavateli nechodily dotazy den před ukončením lhůty… čili kvůli tomu, že se někdo jenom zeptá, není třeba posouvat žádné lhůty…. a světe div se, existují zadavatelé, kteří jsou schopní miliardové zakázky zadat bez nějakých „posunů“

Daniel Bečvář

Ta zákonem stanovená lhůta na odpověď jsou tři dny, což je reálné stíhat jen u menších soutěží. V případě miliardových zakázek se odpovědi řeší s právníky, protože jakákoliv chyba může vyústit v situaci, kdy ÚOHS zruší celou zakázku a začíná se znova úplně od nuly. To samozřejmě znamená výrazné zdržení začátku prací a v důsledku rostoucí inflace i prodražení, které je aktuálně extrémní. Spousta státních institucích tak jede na právní jistotu „better safe than sorry“, kdy si na odpovědi nechávají více času, aby byly nenapadnutelné a předešlo se tak zrušení zakázky.

noerf

Je otázka, proč se most neupraví na 3+3 pruhy rovnou. Aby vznikly i širší krajnice, aby při další rekonstrukci či frézování brusné vrstvy mohla doprava jezdit v režimu 2+2 v jednom pásu. A jakékoliv opravy byli bezpečnější pro zaměstnance pracující na stavbě i časově rychlejší, když se nebude v daném pasu doprava.
I vzhledem k tomu, že alternativa pro cesty z jihu D3 bude kompletní možná v roce 2029 a D35 pro cesty z Moravy někdy v podobném termínu.

Petr z Prahy

Doprava bude moci jezdit v jednom pásu 2+2, je to možné na všech rekonstruovaných úsecích. Bohužel celá D1 se rozšířila pouze o 0,75 metru, takže v budoucnu se bude muset pravděpodobně znovu rozšiřovat. Otázkou je jak. Teoreticky by šlo na celé D1 Mirošovice – Kývalka pouze přimalovat pruh na stávajícím tělesu dálnice a odstavný s asfaltovým povrchem přidat tam, kde se to možné – ne na mostech, ne tam kde jsou přes D1 mosty.

Mech

Přistavět odstavný je v zásadě ta nejjednodušší část, problém je s MÚK a pak taky třeba s odvodněním, které by se muselo kompletně předělat na nový rozsah ploch a podle aktuálních norem. V modernizaci se odvodnění opravovalo jen v podstatě do stavu nového, ale v původních parametrech.

Jiří Kocurek

Když by se měl tenhle starý úsek předělávat ve velkém, tak raději rovnou i s úpravou stoupání. V některých místech je to horská dálnice a hory v okolí nevidět.

tarten

A čo si Kefalín predstavujete pod takým slovom úprava stúpania? Celkom iný most?

SYN

Ale to dneska snad skoro nikoho nemrzí, obzvlášť když se nejedná o stoupání v délce mnoha kilometrů? Tak holt na čtyřku devadesát, to ještě člověk (vůz) netvoří vysloveně překážku…

Honza

Myslím, že oblouky nejsou na 3+3 + krajnice dostatečně široké? Pokud se nepletu, tak se právě oblouky stavět znovu nebudou, pouze opravovat, prý jsou v dostatečně dobrém stavu.

Jarda Š.

U oblouků mostu není ani tak důležitá šířka jako nosnost. Zpevňování oblouků pro vyšší zatížení se běžně dělá při rozšiřování dálnic. I při této rekonstrukci má být provedeno.