egoe-plus
Dopravci Železnice Železniční průmysl

RegioJet zkouší na čtvrtý pokus najít firmu, která promění peršingy na dvousystémové stroje

Lokomotiva 162 v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra
Lokomotiva 162 v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra
RegioJet soutěž vypsal znovu. Vylepšení 30 let starých lokomotiv je reakcí na chystané přepínání napájecích soustav na tuzemské železnici.

Ani třetí pokus společnosti RegioJet nalézt firmu na úpravu devíti lokomotiv řady 162 na dvousystémové stroje nevyšel. Největší soukromý dopravce na české železnici tendr za 160 milionů zrušil, protože se do něj nikdo nepřihlásil.

Vyplývá to z údajů na profilu zadavatele.  RegioJet mezitím vypsal dnes novou soutěž, opět ve stejné hodnotě a za stejných podmínek. Dualizace má umožnit provoz i na tratích se střídavou napájecí soustavou, na kterou se má postupně přepnout celá tuzemská železniční síť.

„Výběrové řízení jsme zrušili, protože zatím se žádný uchazeč nepřihlásil. Určitě máme zájem lokomotivy Škoda tímto systémem osadit – budeme dodavatele hledat dál,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Připomněl, že vedle toho RegioJet pořizuje zcela nové lokomotivy Bombardier TRAXX MS3, které jsou už vícesystémové, jen letos jich bude mít 15. Stejně tak jsou tyto nové lokomotivy vybaveny zabezpečovačem ETCS.

Lokomotivy řady 162 přezdívané peršing tvořily na počátku firmy základ flotily RegioJetu. RegioJet je koupil od italského dopravce Ferrovie Nord Milano. Vzhledem k tomu, že jde o poslední vyrobenou sérii těchto lokomotiv (rok 1991), počítá RegioJet s jejich provozem i do budoucna. V rámci zakázky do nich má být vestavěn i střídavý trakční systém 25 kV/50 Hz. Lokomotivy pak budou přeznačeny na řadu 362.

Odebírat
Upozornit na
guest
125 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Nikdo mu to nebude dělat,když každý ví,jak je to u nej s placením….

Radar

Za 160 mil 9 mašin? pan Jančura je asi vtipálek – za tu cenu tak 2, možná 3 – krom toho ty mašiny jsou v takovým stavu, že jsou zralé na generálku

Miroslav Zikmund

Za 17 melounů by možná, opravdu možná, mohlo být tak jen to trafo … k tomu další úpravy a za jednu normohodinu práce lze uvažovat s částkou 500 Kč – tu si vezmou v servisu za prohlídku elektrospotřebiče …
jednu „generálku“ měla v rámci „bohemizace“, následující – vztaženo ke km proběhům vozidel ČD – by měla mít po ujetí 800 000 km …

A. Mikulka

2 nové, ne 2 – 3 rekonstrukce. Je vidět, že radar není kalkulačka.

Ic540

Zdravím.
Dotázal bych se na rychlost.
Bude vyšší? 160, nebo zůstane 140? Předem děkuji.

Lukáš

Na 160, by to musela být nová řada, takže určitě zůstane na 140 a řada 362.

Zrzek

Na 160 je za řada postavena na Slovensku. 361.1

Socha

Podle mne je pan Jančura velmi schopným podnikatelem, co se týče vztahu k zákazníkovi. Tady jsou zjevně výstižně podepsány stinné stránky jeho společnosti. Někdo by mohl namítnout, že u ČD je to naopak..no comment..jak kde, no..

Pája

Mechanici i elektromechanici chtějí výplatu každý měsíc. Náhradní díly a materiál stojí peníze, energie rovněž. Správkárny a depa ovšem peníze netisknou. Pokud se nezlepší platební morálka žlutého pána, bude holt mít problémy. Svádět je může na cokoliv, ale mně taky nesveze s tím, že jednou možná tu jízdenku zaplatím.

Gwann

pokud platí pozdě „větší údržbu“ tak mu nikdo nebude dělat modernizaci za 160mio, to by taky mohla být posledni akce, co by dělali…

mimochodem, kolik firem by to u nás mohlo umět? zpras znova/skoda, CMZO, kdo dal?

Avlaky

CZ loko by taky mohlo

Miroslav Zikmund

CZ Loko mu trafo nevyrobí … takže ho „od někoho“ musí koupit, nejlépe od toho, kdo jej vyrobil pro „originální“ lokomotivy … což může – a nemusí být ŠKODAWERKE Pilsen …

Vbb

To je nějaký zásadní problém, koupit trafo? To belgičanek ho taky „někde koupili“.

Miroslav Zikmund

Pokud potřebujete nějaké trafíčko vyráběné sériově v tisícových sériích, tak jistě ne … Pokud potřebujete lokomotivní trafo, tak to problém je. Obchod ani e-shop s lokomotivními trafy – překvapivě – není. Především proto, že neexistuje nějaké universální trafo pro všechny lokomotivy, ale takové trafo se navrhuje pro konkrétní lokomotivu … jak výkonově, tak rozměry – konstruktér lok musí spolupracovat s konstruktérem / výpočtářem trafa … Když „nám“ – v někdejším LD Praha střed – „odešlo“ na jedné modré trafo (bylo to v době garance), tak se muselo čekat několik měsíců než ho v Plzni vyrobili – prostě „na skladě“ nebylo… Číst vice »

Vbb

Vedete tu hezkou filipiku na téma „proč to nemůže jít“, ale kdybyste pochopil můj předchozí příspěvek, tak byste zjistil, že trafo „prostě koupit lze“.

Leinad

Tak by nějaký dodavatel mohl udělat nabídku s podmínkou zálohy předem.

Pajos

Jenže dodavatel se hlásí do výběrového řízení na konkrétní akci s konkrétním zadáním a nabízí za kolik to udělá … Takže jestli v tom zadání je něco jako chceme to mít hotové za týden a zaplatíme za měsíc tak v době kdy firmy na železnici nestíhají tak je to prostě nezajímá.

Miroslav Zikmund

Kolik taková reko stojí by se mohlo zjistit – reko 163 na 363.5.

Vbb

To spíš z ceny nově chystané rekonstrukce 163 na 363.2 – pouze přidání trafa a nezbytné bižuterie. Žádné nové měniče, nový řídicí systém atd.

Miroslav Zikmund

Chyba lávky – část řídících systémů je na modrých jiná než na zelených … začíná to uspořádáním pultu strojvedoucího … na modré je o něco málo ovládacích prvků více … Takže rozebrat, šup s tím – co je nepoužitelné do šrotu, hlavně kabeláž … konec konců, po řekněmě „jen“ 30 letech si to zaslouží i VN kabely … takže mašinka se hezky rozebere na prvočinitele, co se dá repasovat, to se repasuje, co se repasovat nedá jde do šmelcu … A pak se zase mašinka podle aktualizovaného modrého výkresu začne skládat. Podobně jako se v roce 1989 na ONJ skládala… Číst vice »

Vbb

Ano, na pultě je navíc jeden voltmetr, volič HV se dá přepínat na dvě strany, stejně jako volič topení, kukačky HV a topení taky indikují nejen „není“ a „je“, ale i co je… no prostě úplná revoluce.

A. Mikulka

Kolik z vás má přímé zkušenosti s Jančurovou platební morálkou a kolik z vás jede hejt na bázi „jeden nádražák povídal“?

Marcel Štancl

Ano , ale Jančura má největší tržby na Rijece a budoucím Splitu. Praha – Budapešt holt mašina na 25 kV. Nedostatek jich asi má červenec , srpen……

Pája

To je všechno hezké. Ale pokud by mi zaměstnavatel řekl, že výplatu dostanu, až se žlutý pán uráčí zaplatit za již provedenou práci, asi by to velmi rychle byl můj bývalý zaměstnavatel. Totéž platí v obchodním vztahu. Není žádný rozumný důvod se o tuhle zakázku pro tohoto konkrétního zákazníka s jeho morálkou ucházet.

Marcel Štancl

Oživit Belgičanku (365) problém není a udělat 362 ze 162 problém je? Politika hýbe světem?

Pajoš

Není to problém, jiná firma to celkem v pohodě vysoutěžila, takže problém nebude na straně dodavatelů.

Haha

Možná by pomohlo platit faktury včas.

Pajoš

Nevím jestli je pravda, to co se povídá, že RJ dluží kde komu (nechci šířit nějaké nepodložené spekulace), ale vysvětlovalo by to proč už nevyšly 3 výběrka na to samé. On ten okruh výrobců/opravců kolejových vozidel není až tak velký, aby se dalo jít s každou novou zakázkou k další a další firmě.

David

Jančura by to chtěl zadarmo ale zadarmo to rozhodně není

Paddy

Je to jen o penězích.
Kdyby tu přestavbu potřebovaly udělat
ČD a nabídková cena by byla vyšší, to by tu bylo komentářů, že RJ to umí levněji.
Ale vždy neumí, není za ty peníze zájem.
A samozřejmě platební morálka je také dost důležitá .

jan v

Ze zahraničí se do čech vozí lokomotivy a jednotky, které tam nemají žádnou budoucnost, jelikož jim chybí ETCS. Tu jim u nás stát zadotuje. Nebylo by lepší, kdyby stát nabízel „šrotovné“ na tyto staré loko? Zvlášť když jsou jednosystémové?

Jiří Kocurek

Doporučuju se podívat, kdy Jančura tyhle mašiny pořizoval.

Armando Andreoli

Já bych do toho strčil Caterpillar..

vjkm

A smeták tam necháme aby mohl rekuperovat.

Armando Andreoli

Tak! Takový hybrid. To je dneska IN…

vedelin

Dále při klepnutí na odkaz z článku ,modře napsaný „profil zadavatele“ mě zaráží nalezená věc že ,na nové elektrické vozy má vypsanou soutěž na ETCS, když by to mělo býti součástí zadáno přímo výrobci ?Tím si zadělává na technické nedokonalostí ,nedodržení smlouvy z Ul krajem ,je zajímavé že zakázky dané státem vyhrává ,ale technická zadání soukromník ,soukromník nemůže zadat? Není to divné?

Petr Šimral

Jenže když koupí vůz i s ETCS, tak to vyjde dráž, protože musí ETCS koupit za své. Když ho vysoutěží samostatně, získá dotaci od státu…

A. Mikulka

Může si ještě objednat vozidlo bez ETCS, když máme teoreticky od 2025 výhradní provoz ETCS?

IGCT

Jak to, že panu Dokonalému se nedaří zadat takovou prkotinu? Co na to řeknete, vy obdivovatelé a opěvovatelé RJ??!

Beny

Eh, no jaký to má vliv na cestujícího? Dále: ostatním se daří vše vysoutežit na první dobrou?

Gwann

ze to na střídavě soustave jede akorát spadem nebo tlaceno cestujícím?

navratp

Je nám to fuk.

VAVRAC ROBERT

Ko

Marcel Štancl

Dráha asi nebude mít radost když to bude i na 25 kV a mohlo by to třeba až do Budapešti. holt vše souvisí se vším. A chlebodárce ČD si dílny ani Škodovka nerozhází, tak se raději do soutěže nehlásí.

Pajos

A nebo Škodu teď zakázka s hodnotou jednoho pantera prostě nezajímá. O tom jak dlouho se to bude ladit a kolik by na to musela vyčlenit lidí netřeba mluvit.

Leinad

Škodovka byla schopná se soudit, viz 380.

Miroslav Zikmund

Nemohlo, 362/363 mohou pouze do Rajky – jezdí Cargo ČD, hypoteticky do Komárom … Pro provoz na infra MÁV nejsou tato vozidla schválena …

David

Nezbývá než zažalovat Škodu, že se „záměrně“ nepřihlásila do výběrového řízení a počkat na soud, až jí to nařídí písemně.

Pajos

Proč jen Škodu?

Pajoš

Teď mě tak napadlo, že vy to myslíte vážně co? : – D

ABC

Nevyjedou!

Pája

Do švestek

Pepík

Před cca dvěma roky jsem se bavil s fírou od RJ ( jezdí u nich od počátku ). Povídal docela humorné příběhy když vozí Lv do různých opraven na opravy a servis. Jak je přejímající technik odmítá převzít, že nemají ještě zaplaceno za předchozí oprvu a ještě by tu další chtěli udělat přednostně. V tom bude asi háček. Platební morálka ……..(-:

Avlaky

Říkal to v rozhovoru

noerf

Ono se již jeden dodavatel při druhém pokusu přihlásil, ale Regiojet nakonec neuzavřel smlouvu, protože měl nejasnosti ohledně schvalování typu.
Problém spíš bude, že kvůli dotací to musí stihnout do nějakého termínu, tuším do konce roku 2022.
Varianta je nahráda novými traxxy, spíše jde o to, že po dualizaci je může pronajmout nákladním dopravcům a část nechat jako zálohy v Brně, Ústí nad Labem, Praze. Protože eso jako záloha je levnější než mít v záloze nový traxx.

Pajos

Naopak. Mít traxxe na záloze a nechat jezdit persing je určitě levnější protože servisovat TRAXX nebude žádná lace.

Leinad

Řekl bych, že levnější eso má daleko menší odpisy.

Pajos

To tak z principu je, ale jak to souvisí s mým příspěvkem?

Lukáš F.

Novou lokomotivu nenecháte stát na záloze, ta musí jezdit, aby vydělávala na pořizovací náklady. Proto se na záloze nechávají staré škopky, které taky typicky mají vyšší servisní náklady na kilometr než nové stroje.

Pajoš

To je právě otázka jestli ty staré stroje mají dražší údržbu na km než ty nové. Pokud už tu novou mašinu někdo koupím protože potřebuje mít prostě několik strojů v provozu a v záloze tak pak je úplně jedno jestli ta mašina stojí nebo jezdí. Ta firma má co se týče pořizovacích nákladů pořád stejné výdaje.

PvvS

No ESO bude mít určitě nižší proběhy mezi prohlídkama.A nechat stát mašinu v kopřivách jen kvůli tomu, že je nová je nesmysl. Právě naopak. Dokud na ni výrobce drží servis, případně je záruka, tak se v rámci podmínek musí provozovat nonstop.Každej stroj si na svůj provoz musí vydělat. A pokud na něj jdou splátky, nebo odpisy, tak tuplem. Je levnější nechat stát starej stroj, na ten už nic neběží.

noerf

Jenže s traxxem jedete na servis po 30 – 40 000 km, s perschingem či esem po 5000 km.

Pajoš

To co nazýváte servis je provozní ošetření … ale samozřejmě netvrdím, že celkové náklady budou opravdu u té staré mašiny nižší, než u toho traxxe.

Miroslav Zikmund

Záleží na stupni servisu …
16X / 36X
provozní – Eo 10000 km
malá – Em 42000 km
velká – Ev 180 000 km
periodická obnova 800 000 km

Avlaky

Se zálohami se nikdy nepočítalo, esa by šla na R8+R23

julio

A o tri roky sa cez Žilinu do Košíc dostane len s Traxxom alebo dvojprúdovým peršingom.

Jakub

Že by po vyslechnutí podcastu s p. Jančurou a jeho přiznáním k řešení faktur dostali dodavatelé obavy? 🙂

Pajos

Já to neslyšel, co tam říkal? Díky

Anonym

Levně koupit, draze prodat a pozastavit platbu, jako v básnikách …

Já, kdo jiný

Však do Dyka ho pustí na údržbu jedině po uhrazení zálohy předem.

Avlaky

Radim musel i to posunovací prasátko dát Dýku, protože tam měl dluhy

A to říkám jako fanoušek RJ

A. Mikulka

Co to meleš? To je hrozný, co za legendy šíří tihle fírové.

Já, kdo jiný

Jenže už nežijeme v devadesátkách a připadá mi, že v nich Radim zamrzl.

SaulGoodman

Nic extra, prostě uznal, že občas zaplatí nějakou fakturu pozdě…

Martin z topírny

Občas vlastně pořád, ale je to zcela běžná a obvyklá machinace s penězi na fakturu v české kotlině. Kdysi se to tu ujalo jako výborný zlepšovák. Tím jak mají všichni hlouběji do kapsy, není moc skladem, tak se to začíná v té podnikatelské sféře trochu otáčet.

Zdendik

Dobře si na to pamatuji a trochu jsem se v tom prostředí motal. Pozdní úhradu faktur, pokud vůbec, začaly provozovat státní podniky, dráhy byly na špici.

Pajos

A nějaký důkaz pro tohle tvrzení, případně i nějaké upřesnění doby kdy se to dělo byste neměl?

O.K.

Jak u ČD nevím, ale u jiných státních institucí se to děje běžně. Stačí, kdy jedna paní na účtárně onemocní, druhá má dovolenou no tak se to holt zaplatí o týden později. Vo co de, ne? :)))

SaulGoodman

Já se této praktiky nechci zastávat, je jasné, že pro dodavatele to je nepříjemné. Ale na druhou stranu si je prostě třeba uvědomit, že to je věc, která se zákonitě v odvětvích, kde se točí velké peníze, bude dít. Pokud nejde o státní firmu či nějaký obří nadnárodní gigant, tak prostě nikdo nemůže mít na účtech jen tak miliony, ty peníze se pořád točí. A předpokládám, že železnice nebo třeba letectví jsou zrovna oblasti, kde jsou jednotlivé platby velmi vysoké, ale marže zas tolik ne. A všechno navazuje na sebe a když se zpozdí nějaký příjem, tak pak chybí cash… Číst vice »

Gwann

doufám, že se nikde nevyskytujete na ekonomickém úseku. protoze tenhle blabol v praxi konci velice zle. z hlediska finančního managementu jste naprosto a zcela mimo.

PS: pokud někdo kdo provozuje drážní dopravu ve velkém nemá v rezervě statisíce i malé miliony, at jde dělat něco jiného…

nebožtík alois

zajímavá ekonomická teorie,, to je akorát cesta ke krachu

MildaIV

Normálně se to řeší požadavkem na nadstandartní zálohu, klidně i 100% ceny. Neplatič není zas taková vzácnost.

Avlaky

Tady má na to dotace… Takže o peníze se bát nemusí

Gwann

dotace se obvykle platí zpětně. nejprve musí zacvakat že svého a po kontrole, že je vše v cajku a zaplacené, dostane tu část krytu dotací. a může být oprávněná obava, zda je to schopen vylepit že svého. osobně jsem se už setkal (ne u radima) s tím, že se falsovalo potvrzení že je zaplaceno, aby se dostala dotace. jednou to vyšlo, ale v jiném případě pak křen co to vydal, už nedostal zaplaceno, vždyť dál potvrzení…a mít koule na sebe prasknout, že jsem se spolupodílet na dotacnim podvodů, to má málokdo… čili při konci 2022 je riziko třeba i to,… Číst vice »

Petr Pan

preco si manazment RJ mysli, ze ak da rovnaku cenu a rovnake podmienky 30x tak sa „niekto zlutuje“ a spravi im to… To pani manazeri budu radsej dookola opakovat tu istu chybu (podhodnotenu ponuku), nez by ju skusili financne zaatraktivnit ?

Beny

Dělá to tak více subjektů

SeaRanger

CZ Loko takovouhle prestavbu prece delala pro CD-C ne? Tak holt asi nemaj zajem no……

a8n

ČMŽO, ne CZ Loko.

Pepík

Asi vědí proč se o tu zakázku pro Jančuru nehlásí, i když pro jiné dopravce ji klidně vezmou ….(-:

František Plášek

No za 17.5mega to snad nebylo ani tehdy…a delala to Skoda a Pars Nova…takze prakticky Skoda.

a8n

To bylo ale rozsahem úplně něco jiného, než co teď soutěží.

Karlos

Já teda myslel, že RJ tyto lokomotivy nakoupil s Itálie jako dočasné řešení. Když už provozuje Vectrony a TRAXXy, a většinu spojů vede po koridorech, připadá mi 140 km/h dost málo…do budoucna.

Jaaa

Popelnicová linka Brno – Bohumín je uživí ještě dlouho.

Pája

Ten název linky je bohužel přiléhavý

Kom

to je přesný označení

Já, kdo jiný

Dlouho? 6 let.

Jiří Kocurek

Jí chci zpátky B249!!

Luboš Beneš

Stejně jako Plzeň-Brno… to jsou popelnice z kopřiv

Robert Šalda

Myslím, že na linku Kolín – Ústí to postačí rovněž…

Avlaky

Dočasné řešení to nikdy nebylo, před dvěmi roky sám Radim řekl že by koupil i další starší loko od ČD (asi Peršany a esa)

Toníček

A já jsem si říkal, že když mají teď tu novou rychlíkovou linku, tak peršani mohou být převedeni tam a tím zmizí nutnost je přeměňovat

Pajos

Všech 9?

Kubrt

Tam je turnus pro 3.

Toníček

ok. Díky. 🙂

Apollo17

No když budou investovat do ETCS, chce to jezdit pak ještě 20 let.Ale to asi na pravobřežce nepůjde, protože už tam nebude stejnosměr.

Jakub

A taky tou dobou bude její velká část na 160 km/h… protože před přepnutím dojde k optimalizaci, kde se počítá se zvýšením rychlosti. No a pak by se objednavatelům nemusela líbit omezující rychlost 362 na trati s vyšší rychlostí.

Avlaky

To dost pochybuju, nicméně peršingy mají do konce života práci

Péťa

Přerov – Brno už mělo taky 6 let být na 200 km/h a pod stridavinou, takže bych tomu datu zase tolik nevěřil.

PeterC.

Povodna rada 163 zmenena na radu 361 ma prezyvku „Morozmrd“. Suvislost prezyvky a ZOS Vrutky je viac ako zrejma. ETCS by mozno namontovali 🙂
Vid poznamky nz konci clanku
https://vovlaku.teraz.sk/rusen-radu-361/

Pajos

Přitom stačilo se domluvit s CDC které tuším tuhle přestavbu vysloužilo na poprvé a mohla z toho být lepší cena …

Miroslav Zikmund

On je rozdíl 9 mašin nebo 30 včetně dalších úprav.
Na rozdíl od 362/363 jsou 363.5 schválené i provoz na infrastruktuře MÁV …

Marcel Štancl

Asi neměl tehdy Jančura vlak do Budapešti a Splitu. Nyní je před sezónou a drbe si hlavu.

Apollo17

Možná je 17.5 milionů málo a budou muset přidat nějako kačku navíc.

a8n

Zvlášť když potřebují mít hotovo do 30.11.2022. Ale ta cena je zajímavá, v projektu OPD2 jsou celkové náklady 239 580 000,00 Kč, schválený příspěvek z fondů EU 99 000 000,00 Kč a celkové způsobilé výdaje 198 000 000,00 Kč.

SaulGoodman

Má někdo znalejší teorii, proč se jim nikdo nehlásí? Je to příliš nízká cena?

Chápu ta neúspěšná řízení u ETCS, kde je prostě hrozně moc zájemců a málo dodavatelů. Ale čekal bych, že tady o tohle by zájem mohl být. Dualizace není zas nic tak náročného a společností zabývajících se rekonstrukcemi železničních vozidel je v ČR a SR docela dost…

tomiczech

no možna že nejsou díly

Jiří Kocurek

Není to nic náročného, vyrobit lokomotivní trafo. Běžte do toho.

Miroslav Zikmund

Kolik jste jich už vyrobil ?

vedelin

Není to malá cena za 9 lokomotiv? Je to cena jen za dualizaci ,nebo do toho počítají i ETCS .Pak by bylo jasné, proč se nikdo nepřihlásil. Případně prosím o srovnání cen pro jiné dopravce.

SaulGoodman

Podle starších článků by mělo být ETCS samostatná zakázka.

PeterC.

ZOS Vrutky 🙂

Ketchup1970

Jak mám istu averziu k RJ tak toto mu neprajem, zas taky zlý nie som.

PeterC.

A co averzia proti Morickovmu ZOS? No coment…

Ketchup1970

Tak Mórickovo má netrápi priamo. Predsa len za rieku do pôvodnej vlasti zavítam iba občas … ale ľúto mi je tých čo tam v tom plačkostane musía žiť. Aj keď ani tu nie je to bohvie čo.