V neděli může RegioJet svézt cestující prvními jednotkami od Pesy
Dopravce začne se třemi jednotkami.
Poprvé v historii budou mít v neděli cestující možnost svézt se s novými elektrickými jednotkami Pesa Elf.eu. Drážní úřad vydal povolení k jejich zkušebnímu provozu s cestujícími. Premiéra je čeká na tratích z Ústí nad Labem do Děčína a Mostu přes Úpořiny.
Schválení k provozu potvrdil ředitel RegioJetu Jakub Svoboda. Podle něj nevyjede dopravce se všemi šesti potřebnými jednotkami najednou. Buď ještě nemají najeto požadovaných pět tisíc kilometrů bez cestujících, nebo je nemá kdo řídit. Kvůli zpoždění dodávek neměli všichni strojvedoucí čas získat autorizaci pro jízdu s novými jednotkami.
„V neděli budou nasazeny do provozu tři jednotky řady 654,“ uvedl Svoboda. Takřka jistý je provoz na lince U7 mezi Děčínem a Ústím nad Labem (přes Střekov), další budou jezdit z Děčína do Bíliny. Plný provoz má nastat během několika týdnů po splnění všech formalit.
Výroba polských jednotek nabrala kvůli covidu rok zpoždění. Na tratích v Ústeckém kraji nahradí jednotky 628, které RegioJet koupil od Deutsche Bahn. Jednotky získaly číselné označení 654. Jezdit budou na regionálních spojích na linkách U5, U7 a U13 a u doplňkových výkonů v rámci aglomerace Ústí nad Labem.
Roční zpoždění
Ústecký kraj původně ve smlouvě stanovil termín startu provozu nových jednotek na loňský prosinec, kvůli pandemii ale dodatkem termín o rok prodloužil. Pokud by jednotky nevyjely od prosincové změny jízdního řádu, RegioJet bude muset zaplatit sto tisíc korun za každý den, kdy nejezdí.
Model Pesa Elf.eu vychází z modelu Pesa Elf II. RegioJet do nákupu jednotek investuje více než půl miliardy korun. Budou jezdit maximální rychlostí 160 kilometrů za hodinu, jednotky jsou dvousystémové. Každá je vybavena pouze sedačkami druhé třídy, pojme celkem 154 sedících cestujících. Nová jednotka je plně klimatizovaná, vybavena wifi a zásuvkami. Nechybí multifunkční prostor pro přepravu šesti jízdních kol, dvou vozíčkářů a velkých zavazadel.
Celkem 53 metrů dlouhé jednotky umožňují jízdu pod oběma napájecími systémy: na střídavý i stejnosměrný proud. Jednotka je vybavena zabezpečovačem ETCS Level 2. Nový vlak je pro RegioJet nezvyklé barvy: zelené. Jde o požadavek Ústeckého kraje, na skříni ale zůstaly některé žluté prvky včetně barevného loga dopravce.