RegioJet modernizuje své peršingy. Čeká je dualizace i instalace ETCS
Lokomotiva řady 162 v čele vlaku RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Jde již o pátý pokus o nalezení dodavatele.
Jde již o pátý pokus o nalezení dodavatele.
Většina z diskutujících opomela, ze kromě Škoda werke a jejich konceptu RESO 363.5. Taky máme slovensky koncept 361. A to na 140 a taky na 160. A nedivil bych se, kdyby třeba přerovského dílny nevytáhli převodovky na 160 z 371 ( určených ke srotaci) atd. No i přes současné navýšení nákladu se za to RJ nechce dávat 58 milionu/ kus jako kdysi dávno platily ČD Cargo. JPP zdroj hlásí, ze nakup 162 z Itálie stal 500 tis EUR za všechny, reko cca podobne a dávat do nich nyní nad 20 mil Kč za kus nemá moc smyslu ( daji se… Číst vice »
Ale ano, zmiňoval jsem to….ovšem převodovka z 361 mně nenapadla….pravda.
Pardón z 371
Daly by se dualizovat i historické vozy například Elinka pro plánovanou konverzi Bechyňky nebo Žabotlam a 460? Popřípadě některé novější elefanty, protože po roce 2033 nebude pro ně moc smysluplných využití.
Na zvoslení dochovaných muzejních kousků asi nikdo moc zvědavý není. A pro zbylých 56 slonů se do roku 2044 předpokládá práce dost a pak nebude mít smysl do nich investovat.
Asi jedině trafovůz. Ale pochybuju, že by se pod to někdo podepsal.
A bylo by co podepisovat? 😀 Trafovůz je novostavba. Abych se do historie nevrtal, bude na trafovoze pověšená trolej jako krakorec.
Jenom by ta falešná trolej musela být nízko (dodržovat vzálenosti od pravé)
To by musela být rovnou na střeše..
Elefanty teoreticky ano, ale není důvod. Konverze Prahy a okolí proběhne v optimistickém odhadu tak za 15 let a v té době už budou mít svoje odježděno a budou se těšit na kovošrot. Dráhy mezitím nakoupí jednotky nové.
Žabotlamy snad už 2 roky nikde nejezdí a 460 to mají spočítané – zbyde jedna muzejní. Může se k ní přídělat hlava z 560, ta střídavinu umí, ale to je šotonápad, to je lepší provozovat rovnou tu 560 jako muzejní kus. Holt jak když se rušilo v Praze 1500 V stejnosměrných.
Ať osloví Škodu Plzeň. Pokud vím, dělali také 363.5.
Myslíte, že je to v minulosti nenapadlo? Napadlo, akorát to chtěli za takovou cenu, že je škodovka poslala do háje. A nejen ona.
Přitom je tady tolik lidí, kteří by to zvládli za pár tisíc, mohli by si vydělat.
Znám jednoho soukromnika co má dílnu kde by to v klidu zvládnul za dobrou cenu, ale zná platební morálku regiojetu a v životě by do toho nešel.
A že se nepřihlásil na řadu 380 od ČD?
Dobrý den
Jaký je správny název? Duálni Vectron ma dieselovy motor a sběrač. je tedy duálni. Předělávka na více systému napajení je také dualizace ? Děkuju.
„Duální“ znamená dvouzdrojová. Přidání dalšího napájecího systému nepřidává další zdroj energie. Pořád je to elektřina z trakčního vedení, a proto to není „dualizace“. Chytlavé jednoslovné označení jsem zatím neslyšel, ale pokud mohou být slova dvě tak prosté „doplnění systému“ mě přijde jako rozumné označení.
Dvousystémová.
https://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/elektricky-primo-az-do-kadane-dualizace-regiopanteru-se-blizi-k-0
Oficiálně se i zakázka jmenovala dualizace.
Ten Vectron je ale dual-mode, nikoliv dual-system. Pak je tady ještě Vectron MS, neboli multi-system, což značí vícesystémovou lokomotivu.
PS: duo = dva, latinsky.
Oplatí sa to ešte, pán majster?
Tak minimálně 20 let ještě můžou pak jezdit.
Oplatí. Tyto peršani jsou nejmladší a do doby koupení z itálie vpodstatě nepoužívané.
Tyhle stroje spíš už zmeškaly svoji dobu. Kdyby zuřivě jezdily od začátku devadesátek, měly by víceméně svoje najeto a fajn. Jenže co s nima v době střídaviny, ETCS a nádraží bez kapacity na plýtvání starosvětským objížděním vagónů mašinou? Kolik výběrových řízení by se s takovou mašinou dalo vyhrát, když požadavky budou už často jinde? A komerční cestující se pohrnou do vlaku, který pojede jak může peršoun a ne jak může třeba ten Traxx?
Fakt by me zajimalo kolik lidi u nas pozna rozdil mezi Esem a Traxxem. Navic Esa uplne vklidu dojezdi zivotnost po koridorech se svoji 160 km/h max.
Cestující pozná rychlost a také výkon mašiny na jízdní době a jak je schopná krátit zpoždění. Esa na 160 km/h neznám, zato vím, že Esa mají cca polovic výkonu Vectronu. Takže s delším vlakem mají co dělat.
Jenže když začne třeba pršet, tak z obou mašin víc tažné síly, jak 100kN nedostanete, bo adheze, a můžete mít výkon, jaký chcete
> Esa na 160 km/h neznám,
Tak vám prozradím, že 361.1 mají 160 km/h.
Však taky jsou jen na Slovensku (majetek ZSSK) a: „Z původních lokomotiv řad 162 a 163 zůstává zachována jen skříň a upravené podvozky, včetně trakčních motorů a brzdových jednotek“
(to už se dost blíží novostavbě)
Do ČR zajíždějí pravidelně, třeba na Valašských expresech.
„starosvětským objížděním vagónů“
I to se umí vyřešit, jen je otázka, jaký je to vlastně problém u 3hod a delší jízdní doby. Kdyby měl točit soupravy v Radotíně, tak ano, byl by to problém. Proto tam ČD nasazují řídící vůz.
V Itálii je nepoužívali? Vždyť měly lítat s příměsstskými vlaky na FNM.
No právě! Přesně tuhle odpověď nepřímo článek naznačuje, ale zdá se, že ji v něm nikdo nečte.
Regiojet si zřejmě spočítal, co může od peršanů ještě čekat, kolik na nutnou úpravu je schopen získat dotací v konkrétní dobu a kolik je tedy rozumné, aby do toho ještě sám vrazil. A pak vrhnul požadavek na trh, aby mu řekl, jestli je to tedy realizovatelné za cenu, za kterou se to ještě vyplatí. A trh mu už počtvrté odpověděl, že NE. Tak to zkouší popáté, jestli to nevyjde, když to bude trochu jinak.
Po dualizaci a instalaci ETCS lze lokomotivy použít jednak pro mimo R23, kde dojde postupně k přepnutí napájení, teoreticky na R8 a případně pronájem nakladnim dopravcům.
Otázka je, zda-li přijde nabídka (tuším, že v druhé nebo třetí poptávce nabídka přišla, ale byl by problém se schválením.
Jiná věc je, za kolik Regiojet nakupuje Traxxy MS3 a kolik je ochoten investovat do úprav stávající řady 162, aby to dávali smysl.
Proč musí soukromý dopravce vypisovat VŘ v režimu veřejné zakázky?
Tady bych se ptal, jestli musí a nebo chce.
Asi kvůli dotacím….
Asi na to chtějí čerpat nějakou dotaci.
Cerpas dotaci MUSIS jit VR= platny zakon!
Nedivte se, tak dlouho se soukromníkům vyčítalo, že oni soutěže vypisovat nemusí, že to jen chuděry ČD jsou diskvalifikované… až vznikl mylný dojem, že soukromník nikdy žádné VŘ nevypisuje.
On je tak trochu rozdíl povinně vždy soutěžit, a jenom když se mi to hodí, nebo to potřebuji, ale to asi nevidíte.
A taky je trochu rozdíl v tom hospodařit se svými financemi, nebo financemi daňových poplatníků.
Tuhle frustraci veřejnýma zakázkama fakt nechápu, ano, je to určitá nevýhoda oproti soukromým dopravcům. Ale fakt se budeme s vážnou tváří tvářit, že to není kompenzováno jinak? Roky napřímo zadávanýma zakázkama? Účelově zanechanýma miliardovými majetkama, co měly z logiky věci při dělení připadnout SŽ a jimiž si mohou vylepšovat rozpočet? Nebo vůbec tím, že při vzniku zdědily vše od státu?
Z logiky věci by měl být státní dopravce určen především k zajišťování ZDO, takže to že to bylo napřímo je více než logické.
Účelově zanechaný ano, ale který, na tom se nikdy neshodneme, takto výpravní budovy, ty měly být od začátku pod SŽDC, ale co depa, čerpačky, a další? Jedni tvrdí, že také, druzí že ne.
A kam ten všechen majetek (vozidla, apod…) měl jít, než do vlastnictví nástupnické organizace, když už to musely takto de*ilně dělit, a nestačilo jim to udělat v rámci skupiny?
Ale to nejsou žádné extra velké kompenzace.
Však já to v zásadě nerozporuju, jen mi prostě nepřijde, že by ČD byly nějaké chudinky poškozované povinností veřejných zakázek. Jakožto státem vlastněná společnost vzniklá v podstatě vydělením státního majetku, je prostě jejich řádné hospodaření ve veřejném zájmu, tak jsou na ně v tomto ohledu kladeny přísnější požadavky. Uznávám, že to je určitý hendikep, ale nesouhlasím s tím, že by nebylo jeho významnou kompenzací to, že měly při vzniku a částečně mají z výše uvedených důvodů dosud zdroje, které soukromé společnosti nemají.
Pokud žádá o veřejné peníze (dotaci) tak soutěžit musí ze zákona. A ne že se mu chce.
Co je na tom složitého?
Chce dotace – musí soutěžit, takže ano chce se mu, protože nikdo ho nenutí o ty dotace žádat, může si to klidně zaplatit sám, pak soutěžit nemusí.
„Nemusí dýchat, ale chce se mu, tak musí…“
Vám musí ČD ležet fakt hodně v žaludku, když je musíte téměř všude zmiňovat…
Pokud mám porovnávat „někoho“ a „státem vlastněného dopravce“, tak si mám vybrat cokoliv jiného jen ne ČD?
To by byla dost pitomá povinnost, ne?
Jak je možné, že on na ETCS má, ale ČD nemá na ETCS do Zátopků?!
Bylo tu několikrát řečeno, že u „Zátopků“ není na vestavbu místo, navíc malosériově by se ETCS do těchto lokomotiv nevyplatilo….už je nechme spát…..nepovedlo se, doufejme, že je ČD někde udá a buďme rádi za Vectrony. Jinak 162 (RGJ) je prakticky tototožná s řadou 162, 163, 362, 363 u ČD a rekonstrukce půjde buď směrem 363.5, nebo 361.0, 361.1 ŽSR. Divil bych se kdyby byla odlišná….
Škodovka už 363.5 nedělá, ne?
Reko bych viděl spíš jako má ČDC 363.2.
Ano pravda….
Škoda že 363.5 jsou drahé, protože bych byl raději za reko na 363.5, než 363.2, u ČDC.
Bude z ni obyčejná 362
Místo na 380 by i bylo, ale bylo by to moc drahé.
Tuhle se psalo, že místo by bylo, kdyby se vyhodilo něco nutného pro Polsko…
Tak do 380 se ETCS vejde, jsou tam dvě poloprázdný bedny na zabezpečovače, nejvíce místa v nich zabírá LZB\ PZB a to 3 vany, ale prostě není politická vůle, spolehlivé jsou jako všechny ostatní, to že jeden čas jezdily prakticky jen s minimální údržbou, je věc druhá, 1216 jsou přibližně stejně starý mašiny, a dnes jsou v mnohém horším stavu, než 380
363.5, nebo 361 je již úplně jiná mašina oproti klasické 363\362, neboť již mají tranzistorové pulsní měniče s mikroprocesorovým řízením, ( oproti tyristorové) byť motory jsou původní, ale repasované
To „přibližně“ je u toho stáří docela odvážné, 380 nevyjela ani jedna před 2010, a i potom ten rozjezd byl poněkud „pozvolný“…
Opravdu tady chcete rozebírat fail v podobě Zátopků? Jinak ČD od nich upustila, ty vlaky mají (pravděpodobně) v dnešní době nižší hodnotu, než kolik by stály ty jednotky ETCS (srovnáno na kusy). RJ to navíc nechce zaplatit ze svého, ale z dotací (podle příspěvků my tyhle lokomotivy příjdou taky dost specifické a na počet kusů asi to ETCS nebude úplně levné).
Po technické stránce jsou velmi podobné posledním kusům „Peršingů“ pro ČSD. Nakonec jsou to vlastně mírně upravené neodebrané kusy. Mají nějaké úpravy na karosériích , snad nějak sníženou střechu….. Takže ETCS do nich bude totožné s „Peršingy“ navíc projdou přestavbou, akže budou dle mého stejné s 363.2 jen převod zůstane“zrychlený“ na 140 km/h.
380 je pořád lepší, než WCtron
V čem jsou lepší? Nějak se mi to nechce věřit, že by 380 byla výhra, když ji nikdo nechce a její cena je nižší než cena za instalaci ETCS (info W14 výše).
Tak třeba v tom, ze můžou 200 . Teď zrovna sedím v EC 174 na trati, kde se muže 200., cely vlak je na 200 a Vectron v cele jede 160 max…
A ani tak je nikdo nechce!!
Protože Vectron 200 nemůže… A už vůbec ČD nemají objednaných 50 ks Vectronů na 230. Pokud vás netáhne vectron od carga, což pochybuju, tak chyba bude asi někde jinde.
Tak třeba ergonomie stanoviště, automatizace, rychlost v prováděných úkonech, má možnost na 25kV topit soupravy 3000V, 1500V, 1000V , brzdit elektrický i při ztrátě napětí v trolejí, při brždění nezvyšuje napětí v trolejí nad povolenou hranici 3600V/27,5kV, i to blbý umyvadlo tam je – to WCtron neumí a nemá
WOW…
A jak to vypadá s novými vagóny od PESA?
Esa a Pesa, to jde k sobě. 🙂
Tak to jsou ty moderní stroje, na které láká náborový „leták“ ? ….. Upřímně se ani nedivím, že se nikomu do prestavby 35 let starých několika kusů nechce. Sám jsem zvědavý, jestli se mu tento záměr povede.
Dualizace peršingů nejsou nic nového, u ČD Cargo se tak děje už nějakou dobu a je v plánu pokračovat a přestavět skoro všechny 163 u ČDC, snad mimo pár kusů pro provoz v Polsku.
Njn, ale deitalizovaný peršoun je asi příliš jiný, než aby se dal použít osvědčený postup, ne?
Není. A celá story je o cene Škoda z Plzně a Vrutky. (361). A v Přerově by to podle mě zvladli taky
Jenže ty 163, co tady jezdí, mají ekvivalent v 363, tudíž lze po dosazení trafa prohlásit shodu s již schváleným typem. Těch 9 italských kusů není shodných s našimi 162, tedy nelze po dosazeni trafa prohlásit shodu s typem. Neexistuje schválena varianta italské „362“. Jediná možnost by byla je „počeštit“, tedy uvést do shody s českými 162. což nebude úplně snadné, protože ony snad dokonce mají jinou skříň v horní části kvůli tunelům.
No, ono je to celé divné protože Škoda 69E5 včetně změn schváleného typu jsou původní ESA na 120 km/h, když se zrychlovaly na V = 140 km/h, tak z toho nově vzniklo 69Er nebo 69Em.
Pokud tedy dneska je to mašina na V = 140 km/h označená jako typ 99E1 a má z toho být opravdu 69E5, tak se mění rychlost z V = 140 km/h na V = 120 km/h a vzniká z řady 162 nově řada 363 a nikoliv 362.
Ano byly upravované…..
A kdyby to v rámci přestavby uvedl do shody se schváleným typem 363.x?
69E5 = řada Škoda 363
Ještě – po mohutném googlení – se doplním:
69E5 je opravdu 5. série řady 363 na V = 120 km/h, ale současně je 69E5 i prototyp 362.001 (!), což je mašina mj. již s upraveným převodem na V = 140 km/h.
A dle zadání má z toho opravdu nakonec být řada 362 na V = 140 km/h – zajímavé.
Má zůstat 10 nebo 15 163 na Polsko a zbytek 363.2, i když bych tedy raději viděl 363.5.
363.5 = úplně nová výzbroj
Já vím, ale stále to je lepší, než polorekonstrukce na 363.2, už jen pro možnost procházení strojovnou pod U, lepší diagnostika, atd… Jediný co je lepší na 363.2 je LS06, jak Mirell na 363.5, ale to nás už moc dlouho stejně trápit nebude.
V čem je konkrétně LS06 lepší než Mirel? Za mě jedině možnost nastavení hlasitosti strojvedoucím. V ostatním vyhrává Mirel. Mirel se alespoň snaží předstírat, že je zabezpečovač. Zatímco LS06 je taková lepší KBS s barvičkovačem a 2 různými tlačítky bdělosti.
Mirel nevyhrává v ničem, Za prvé musím ho hlídat, v případě snížení rychlosti, buďto přepnout do Manuálu nebo ručně zvýšit rychlost (pokud je na návěstidle víc, jak 40). Za druhé, docela tvrdá brzdící křivka, která se hodně stěží dodržuje, pokud člověk jede maximální rychlostí, resp. pokud nejsem alespoň o 15 – 20 km/h níž, tak je skoro nemožné jí dodržet. A stahuje rychlost brzo. Za třetí, rád si postaví hlavu, jednou mě odpálila i na volnoznak, prý překročení rychlosti, byl jsem o dobrých 10 km/h pod, podruhé jsem si řekl, že ji tedy do MAN nepřepnu a zkusím dodržet brzdící… Číst vice »
ETCS se instaluje i do Bobin nebo již zmíněných 830. Stáří stroje nebude tou hlavní překážkou.
Do jaké bobiny se instaluje Etcs?
Zřejmě je míněna řada 130, ze které má být modernizováno 41 strojů.
Řada 130 a bobina, to slyším poprvé. Ale jinak 130 už by měly mít Etcs všechny. A jak je na tom Augusta s těmy 830? Ty má snad jen 2 provozní. To bude drahý. :))
Ale on to ze svého platit nebude.
Ano 130 jsou už všechny u ČDC s ETCS, ale díky zachování BS2 to je akorát tak velký omyl, a ŽOS Zvolen na tom dost vykrvácelo, tolik reklamací a nedostatků co musely řešit, a řeší.
Snad ŽOS Vrútky. Zvolen krvácí na jiné zakázce pro změnu od ČD.
Díky za opravu, Vrútky.
Ty stroje jsou to nejlepší a nejnovější, co se v Česku vyrobilo i včetně 380. Co s tím, že komunistická Škodovka tenkrát kvalitu jako na západě nedělala.
„Ty stroje jsou to nejlepší a nejnovější, co se v Česku vyrobilo“
Tak to je dost smůla, Vám povim…
Není to snad pravda?
Jsou to nejnovější a nejkvalitnější české ekonomické lokomotivy, co byly kdy dostupné na trhu.
Tenkrát s pádem režimu skončila i výroba lokomotiv v Česku.
380 byl pokus jak se vrátit, ale efektivně dodali jen tunel na stát a k tomu nefunkční zmetek, takže objektivně nic novějšího RegioJet sehnat tenkrát ani nemohl.
A dnes samozřejmě už kupuje traxxy.
České v době výroby a prvního prodeje opravdu nebyly ….
Není to pravda. 363/163 na konci osmdesátek byly naprosto nekonkurenceschopné, zastaralé a s neatraktivním designem. Loukoťová kola, jednostranné obrždění (v P brzdí jen 44 t a Vectron má v P 95 t)dvojkolí. Nesrovnatelné s BR 120.1 vyráběnou od roku 1988. A znovu připomínám zkušební jízdu RENFE 252 na rychlíku České Budějovice – Praha v roce 1990. Tahle mašina vypadala zde jako kosmické zjevení.
A v r. 1985 kolik výrobců vyrábělo vícesystémové lokomotivy s pulsní regulací?
víte, jaký problémy měla BR 120 při uvádění do provozu?
BR120 ?? To je Sergej..
Spíš DB 120. A to je proti pršanovi o generaci dál 3F motory, asynch..
BR = Baureihe, tedy „řada“
A proto se jich vyrobilo pouze 65 ks na tak velkou zemi, jako je Německo, zatímco es a peršingů je celkově mnohem víc a to Československo je mnohem menší
Peršoun novější Zázraku…
Už to člověče nekonzumujte. Zjevně vám to nedělá dobře…
Nejlepší ? Tak je na tom místní průmysl fakt mizerně.. A nejnovější taky ne.
Jak se to vyjadřujete? Tyhle stroje prodělaly několik sovětských ofenzív!
Je jich 9, Traxů je zatím 22 (18 trojkových, čtyři dvojkové) , do konce roku by jich mělo být 35, ten poměr „nové vs staré“ je velký. Plus Pesy jsou taky nové, až tak moc že ještě ani nejsou vyrobené.
Haha, a co přestavby řekněme plecháčů a podobných u ČD(C) ty jsou ještě citelně starší, a mnoha z nich se ETCS dodělávat bude…
ESA (Peršingy) jsou holt poslední generace toho co se u nás masově vyrábělo (nepodarok jménem Zátopek nepočítejme, ani ČD už s nimi nepočítají). Takže kromě popřevratových „kapitalistických“ dovozů je to doopravdy to nejnovější co tu máme. Jeho série je zrovna ta nejposlednější, dokončovaná už po plyšáku a protože ji ČD už nedokázalo odebrat, jezdily nějaký čas u Italů, než se vrátily do domoviny.
Tak co, kolikrát se ještě nikdo nepřihlásí? Přijímáme sázky! 😀
Do tý doby, dokud bude Regiojet mezi dodavateli veden v kategorii „platba předem“. 😄
Tak buďme tolerantní. Bankovní záruka či notářská úschova zní “solidně” a přitom garantuje obojí
Zajímavé bude, jestli se instalace ETCS do konce roku nestihne.
V čom? Do konca roka majú prísť ďalšie Traxxy,
Tak, a na rychlíky Kolín – Ústí zatím žádné ETCS potřebovat nebude.
Se schváleným ETCS?
Ta škodolibá radost, aby česká firma zkrachovala, a pak se mohlo brečet do piva, jak tu čechům nic nepatří…
Je i druhý extrém.
Uděláme si státního mobilního operátora a státního dopravce, co bude kupovat české lokomotivy 🙂
A když to nefunguje, tak to vyřeší zákon a nebo vyhláška. A tam napíšem aby to fungovalo.
A když nám dojdou peníze, tak si je natisknem a začneme si od státu vyplácet víc.
Přestože Češi mají 30 let svobody, tak principy ekonomiky, trhu a investic tady nepochopil skoro nikdo.
Proto je každý druhý Čech v bankrotu.
Jestli tady v ČR někdo krachuje, RegioJet to určitě není, věřte mi.
Zkracovat né, ale vedení firmy v čele s Radimem by potřebovalo proplesknout jak prase drbání.
Že to „ch“ je ale ošemetné písmenko;)