RegioJet modernizuje své peršingy. Čeká je dualizace i instalace ETCS

Lokomotiva řady 162 v čele vlaku RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czLokomotiva řady 162 v čele vlaku RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Jde již o pátý pokus o nalezení dodavatele.

Odebírat
Upozornit na
guest
121 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtech

Většina z diskutujících opomela, ze kromě Škoda werke a jejich konceptu RESO 363.5. Taky máme slovensky koncept 361. A to na 140 a taky na 160. A nedivil bych se, kdyby třeba přerovského dílny nevytáhli převodovky na 160 z 371 ( určených ke srotaci) atd. No i přes současné navýšení nákladu se za to RJ nechce dávat 58 milionu/ kus jako kdysi dávno platily ČD Cargo. JPP zdroj hlásí, ze nakup 162 z Itálie stal 500 tis EUR za všechny, reko cca podobne a dávat do nich nyní nad 20 mil Kč za kus nemá moc smyslu ( daji se… Číst vice »

rudlafara

Ale ano, zmiňoval jsem to….ovšem převodovka z 361 mně nenapadla….pravda.

rudlafara

Pardón z 371

bvovka

Daly by se dualizovat i historické vozy například Elinka pro plánovanou konverzi Bechyňky nebo Žabotlam a 460? Popřípadě některé novější elefanty, protože po roce 2033 nebude pro ně moc smysluplných využití.

tarten

Na zvoslení dochovaných muzejních kousků asi nikdo moc zvědavý není. A pro zbylých 56 slonů se do roku 2044 předpokládá práce dost a pak nebude mít smysl do nich investovat.

PvvS

Asi jedině trafovůz. Ale pochybuju, že by se pod to někdo podepsal.

Leinad

A bylo by co podepisovat? 😀 Trafovůz je novostavba. Abych se do historie nevrtal, bude na trafovoze pověšená trolej jako krakorec.
Jenom by ta falešná trolej musela být nízko (dodržovat vzálenosti od pravé)

PvvS

To by musela být rovnou na střeše..

Joe

Elefanty teoreticky ano, ale není důvod. Konverze Prahy a okolí proběhne v optimistickém odhadu tak za 15 let a v té době už budou mít svoje odježděno a budou se těšit na kovošrot. Dráhy mezitím nakoupí jednotky nové.

Jiří Kocurek

Žabotlamy snad už 2 roky nikde nejezdí a 460 to mají spočítané – zbyde jedna muzejní. Může se k ní přídělat hlava z 560, ta střídavinu umí, ale to je šotonápad, to je lepší provozovat rovnou tu 560 jako muzejní kus. Holt jak když se rušilo v Praze 1500 V stejnosměrných.

král j

Ať osloví Škodu Plzeň. Pokud vím, dělali také 363.5.

Joe

Myslíte, že je to v minulosti nenapadlo? Napadlo, akorát to chtěli za takovou cenu, že je škodovka poslala do háje. A nejen ona.

Jiří Kocurek

Přitom je tady tolik lidí, kteří by to zvládli za pár tisíc, mohli by si vydělat.

Péťa

Znám jednoho soukromnika co má dílnu kde by to v klidu zvládnul za dobrou cenu, ale zná platební morálku regiojetu a v životě by do toho nešel.

Jiří Kocurek

A že se nepřihlásil na řadu 380 od ČD?

elkotel

Dobrý den
Jaký je správny název? Duálni Vectron ma dieselovy motor a sběrač. je tedy duálni. Předělávka na více systému napajení je také dualizace ? Děkuju.

Primářek

„Duální“ znamená dvouzdrojová. Přidání dalšího napájecího systému nepřidává další zdroj energie. Pořád je to elektřina z trakčního vedení, a proto to není „dualizace“. Chytlavé jednoslovné označení jsem zatím neslyšel, ale pokud mohou být slova dvě tak prosté „doplnění systému“ mě přijde jako rozumné označení.

X 1

Dvousystémová.

Jiří Kocurek

Ten Vectron je ale dual-mode, nikoliv dual-system. Pak je tady ještě Vectron MS, neboli multi-system, což značí vícesystémovou lokomotivu.

PS: duo = dva, latinsky.

jurali

Oplatí sa to ešte, pán majster?

JirkaM

Tak minimálně 20 let ještě můžou pak jezdit.

IGCT

Oplatí. Tyto peršani jsou nejmladší a do doby koupení z itálie vpodstatě nepoužívané.

tarten

Tyhle stroje spíš už zmeškaly svoji dobu. Kdyby zuřivě jezdily od začátku devadesátek, měly by víceméně svoje najeto a fajn. Jenže co s nima v době střídaviny, ETCS a nádraží bez kapacity na plýtvání starosvětským objížděním vagónů mašinou? Kolik výběrových řízení by se s takovou mašinou dalo vyhrát, když požadavky budou už často jinde? A komerční cestující se pohrnou do vlaku, který pojede jak může peršoun a ne jak může třeba ten Traxx?

Tom Matto

Fakt by me zajimalo kolik lidi u nas pozna rozdil mezi Esem a Traxxem. Navic Esa uplne vklidu dojezdi zivotnost po koridorech se svoji 160 km/h max.

tarten

Cestující pozná rychlost a také výkon mašiny na jízdní době a jak je schopná krátit zpoždění. Esa na 160 km/h neznám, zato vím, že Esa mají cca polovic výkonu Vectronu. Takže s delším vlakem mají co dělat.

Practicus

Jenže když začne třeba pršet, tak z obou mašin víc tažné síly, jak 100kN nedostanete, bo adheze, a můžete mít výkon, jaký chcete

vbb

> Esa na 160 km/h neznám,
Tak vám prozradím, že 361.1 mají 160 km/h.

SYN

Však taky jsou jen na Slovensku (majetek ZSSK) a: „Z původních lokomotiv řad 162 a 163 zůstává zachována jen skříň a upravené podvozky, včetně trakčních motorů a brzdových jednotek“
(to už se dost blíží novostavbě)

vbb

Do ČR zajíždějí pravidelně, třeba na Valašských expresech.

Jiří Kocurek

„starosvětským objížděním vagónů“

I to se umí vyřešit, jen je otázka, jaký je to vlastně problém u 3hod a delší jízdní doby. Kdyby měl točit soupravy v Radotíně, tak ano, byl by to problém. Proto tam ČD nasazují řídící vůz.

VTT

V Itálii je nepoužívali? Vždyť měly lítat s příměsstskými vlaky na FNM.

tarten

No právě! Přesně tuhle odpověď nepřímo článek naznačuje, ale zdá se, že ji v něm nikdo nečte.

Regiojet si zřejmě spočítal, co může od peršanů ještě čekat, kolik na nutnou úpravu je schopen získat dotací v konkrétní dobu a kolik je tedy rozumné, aby do toho ještě sám vrazil. A pak vrhnul požadavek na trh, aby mu řekl, jestli je to tedy realizovatelné za cenu, za kterou se to ještě vyplatí. A trh mu už počtvrté odpověděl, že NE. Tak to zkouší popáté, jestli to nevyjde, když to bude trochu jinak.

noerf

Po dualizaci a instalaci ETCS lze lokomotivy použít jednak pro mimo R23, kde dojde postupně k přepnutí napájení, teoreticky na R8 a případně pronájem nakladnim dopravcům.
Otázka je, zda-li přijde nabídka (tuším, že v druhé nebo třetí poptávce nabídka přišla, ale byl by problém se schválením.
Jiná věc je, za kolik Regiojet nakupuje Traxxy MS3 a kolik je ochoten investovat do úprav stávající řady 162, aby to dávali smysl.

P_V

Proč musí soukromý dopravce vypisovat VŘ v režimu veřejné zakázky?

El Barto

Tady bych se ptal, jestli musí a nebo chce.

rudlafara

Asi kvůli dotacím….

Kubrt

Asi na to chtějí čerpat nějakou dotaci.

Paolo

Cerpas dotaci MUSIS jit VR= platny zakon!

Jiří Kocurek

Nedivte se, tak dlouho se soukromníkům vyčítalo, že oni soutěže vypisovat nemusí, že to jen chuděry ČD jsou diskvalifikované… až vznikl mylný dojem, že soukromník nikdy žádné VŘ nevypisuje.

Dominik

On je tak trochu rozdíl povinně vždy soutěžit, a jenom když se mi to hodí, nebo to potřebuji, ale to asi nevidíte.

SaulGoodman

A taky je trochu rozdíl v tom hospodařit se svými financemi, nebo financemi daňových poplatníků.

Tuhle frustraci veřejnýma zakázkama fakt nechápu, ano, je to určitá nevýhoda oproti soukromým dopravcům. Ale fakt se budeme s vážnou tváří tvářit, že to není kompenzováno jinak? Roky napřímo zadávanýma zakázkama? Účelově zanechanýma miliardovými majetkama, co měly z logiky věci při dělení připadnout SŽ a jimiž si mohou vylepšovat rozpočet? Nebo vůbec tím, že při vzniku zdědily vše od státu?

Dominik

Z logiky věci by měl být státní dopravce určen především k zajišťování ZDO, takže to že to bylo napřímo je více než logické.

Účelově zanechaný ano, ale který, na tom se nikdy neshodneme, takto výpravní budovy, ty měly být od začátku pod SŽDC, ale co depa, čerpačky, a další? Jedni tvrdí, že také, druzí že ne.

A kam ten všechen majetek (vozidla, apod…) měl jít, než do vlastnictví nástupnické organizace, když už to musely takto de*ilně dělit, a nestačilo jim to udělat v rámci skupiny?

Ale to nejsou žádné extra velké kompenzace.

SaulGoodman

Však já to v zásadě nerozporuju, jen mi prostě nepřijde, že by ČD byly nějaké chudinky poškozované povinností veřejných zakázek. Jakožto státem vlastněná společnost vzniklá v podstatě vydělením státního majetku, je prostě jejich řádné hospodaření ve veřejném zájmu, tak jsou na ně v tomto ohledu kladeny přísnější požadavky. Uznávám, že to je určitý hendikep, ale nesouhlasím s tím, že by nebylo jeho významnou kompenzací to, že měly při vzniku a částečně mají z výše uvedených důvodů dosud zdroje, které soukromé společnosti nemají.

Jiří Kocurek

Pokud žádá o veřejné peníze (dotaci) tak soutěžit musí ze zákona. A ne že se mu chce.

Co je na tom složitého?

Dominik

Chce dotace – musí soutěžit, takže ano chce se mu, protože nikdo ho nenutí o ty dotace žádat, může si to klidně zaplatit sám, pak soutěžit nemusí.

SYN

„Nemusí dýchat, ale chce se mu, tak musí…“

XP3

Vám musí ČD ležet fakt hodně v žaludku, když je musíte téměř všude zmiňovat…

Jiří Kocurek

Pokud mám porovnávat „někoho“ a „státem vlastněného dopravce“, tak si mám vybrat cokoliv jiného jen ne ČD?
To by byla dost pitomá povinnost, ne?

Pavel Ambrož

Jak je možné, že on na ETCS má, ale ČD nemá na ETCS do Zátopků?!

rudlafara

Bylo tu několikrát řečeno, že u „Zátopků“ není na vestavbu místo, navíc malosériově by se ETCS do těchto lokomotiv nevyplatilo….už je nechme spát…..nepovedlo se, doufejme, že je ČD někde udá a buďme rádi za Vectrony. Jinak 162 (RGJ) je prakticky tototožná s řadou 162, 163, 362, 363 u ČD a rekonstrukce půjde buď směrem 363.5, nebo 361.0, 361.1 ŽSR. Divil bych se kdyby byla odlišná….

Anonym ze severu

Škodovka už 363.5 nedělá, ne?

M152

Reko bych viděl spíš jako má ČDC 363.2.

rudlafara

Ano pravda….

Dominik

Škoda že 363.5 jsou drahé, protože bych byl raději za reko na 363.5, než 363.2, u ČDC.

Avlaky

Bude z ni obyčejná 362

Dominik

Místo na 380 by i bylo, ale bylo by to moc drahé.

tarten

Tuhle se psalo, že místo by bylo, kdyby se vyhodilo něco nutného pro Polsko…

Practicus

Tak do 380 se ETCS vejde, jsou tam dvě poloprázdný bedny na zabezpečovače, nejvíce místa v nich zabírá LZB\ PZB a to 3 vany, ale prostě není politická vůle, spolehlivé jsou jako všechny ostatní, to že jeden čas jezdily prakticky jen s minimální údržbou, je věc druhá, 1216 jsou přibližně stejně starý mašiny, a dnes jsou v mnohém horším stavu, než 380

363.5, nebo 361 je již úplně jiná mašina oproti klasické 363\362, neboť již mají tranzistorové pulsní měniče s mikroprocesorovým řízením, ( oproti tyristorové) byť motory jsou původní, ale repasované

SYN

To „přibližně“ je u toho stáří docela odvážné, 380 nevyjela ani jedna před 2010, a i potom ten rozjezd byl poněkud „pozvolný“…

W14

Opravdu tady chcete rozebírat fail v podobě Zátopků? Jinak ČD od nich upustila, ty vlaky mají (pravděpodobně) v dnešní době nižší hodnotu, než kolik by stály ty jednotky ETCS (srovnáno na kusy). RJ to navíc nechce zaplatit ze svého, ale z dotací (podle příspěvků my tyhle lokomotivy příjdou taky dost specifické a na počet kusů asi to ETCS nebude úplně levné).

rudlafara

Po technické stránce jsou velmi podobné posledním kusům „Peršingů“ pro ČSD. Nakonec jsou to vlastně mírně upravené neodebrané kusy. Mají nějaké úpravy na karosériích , snad nějak sníženou střechu….. Takže ETCS do nich bude totožné s „Peršingy“ navíc projdou přestavbou, akže budou dle mého stejné s 363.2 jen převod zůstane“zrychlený“ na 140 km/h.

Practicus

380 je pořád lepší, než WCtron

highway

V čem jsou lepší? Nějak se mi to nechce věřit, že by 380 byla výhra, když ji nikdo nechce a její cena je nižší než cena za instalaci ETCS (info W14 výše).

Vojtech

Tak třeba v tom, ze můžou 200 . Teď zrovna sedím v EC 174 na trati, kde se muže 200., cely vlak je na 200 a Vectron v cele jede 160 max…

SYN

A ani tak je nikdo nechce!!

Jirka

Protože Vectron 200 nemůže… A už vůbec ČD nemají objednaných 50 ks Vectronů na 230. Pokud vás netáhne vectron od carga, což pochybuju, tak chyba bude asi někde jinde.

Practicus

Tak třeba ergonomie stanoviště, automatizace, rychlost v prováděných úkonech, má možnost na 25kV topit soupravy 3000V, 1500V, 1000V , brzdit elektrický i při ztrátě napětí v trolejí, při brždění nezvyšuje napětí v trolejí nad povolenou hranici 3600V/27,5kV, i to blbý umyvadlo tam je – to WCtron neumí a nemá

SYN

WOW…

TPal.

A jak to vypadá s novými vagóny od PESA?

Michal M

Esa a Pesa, to jde k sobě. 🙂

JendaVenda

Tak to jsou ty moderní stroje, na které láká náborový „leták“ ? ….. Upřímně se ani nedivím, že se nikomu do prestavby 35 let starých několika kusů nechce. Sám jsem zvědavý, jestli se mu tento záměr povede.

El Barto

Dualizace peršingů nejsou nic nového, u ČD Cargo se tak děje už nějakou dobu a je v plánu pokračovat a přestavět skoro všechny 163 u ČDC, snad mimo pár kusů pro provoz v Polsku.

tarten

Njn, ale deitalizovaný peršoun je asi příliš jiný, než aby se dal použít osvědčený postup, ne?

Vojtech

Není. A celá story je o cene Škoda z Plzně a Vrutky. (361). A v Přerově by to podle mě zvladli taky

Pavel P.

Jenže ty 163, co tady jezdí, mají ekvivalent v 363, tudíž lze po dosazení trafa prohlásit shodu s již schváleným typem. Těch 9 italských kusů není shodných s našimi 162, tedy nelze po dosazeni trafa prohlásit shodu s typem. Neexistuje schválena varianta italské „362“. Jediná možnost by byla je „počeštit“, tedy uvést do shody s českými 162. což nebude úplně snadné, protože ony snad dokonce mají jinou skříň v horní části kvůli tunelům.

Dušan

No, ono je to celé divné protože Škoda 69E5 včetně změn schváleného typu jsou původní ESA na 120 km/h, když se zrychlovaly na V = 140 km/h, tak z toho nově vzniklo 69Er nebo 69Em.
Pokud tedy dneska je to mašina na V = 140 km/h označená jako typ 99E1 a má z toho být opravdu 69E5, tak se mění rychlost z V = 140 km/h na V = 120 km/h a vzniká z řady 162 nově řada 363 a nikoliv 362.

Red Fox

Ano byly upravované…..

Jiří Kocurek

A kdyby to v rámci přestavby uvedl do shody se schváleným typem 363.x?

Dušan

69E5 = řada Škoda 363

Dušan

Ještě – po mohutném googlení – se doplním:
69E5 je opravdu 5. série řady 363 na V = 120 km/h, ale současně je 69E5 i prototyp 362.001 (!), což je mašina mj. již s upraveným převodem na V = 140 km/h.
A dle zadání má z toho opravdu nakonec být řada 362 na V = 140 km/h – zajímavé.

Dominik

Má zůstat 10 nebo 15 163 na Polsko a zbytek 363.2, i když bych tedy raději viděl 363.5.

Practicus

363.5 = úplně nová výzbroj

Dominik

Já vím, ale stále to je lepší, než polorekonstrukce na 363.2, už jen pro možnost procházení strojovnou pod U, lepší diagnostika, atd… Jediný co je lepší na 363.2 je LS06, jak Mirell na 363.5, ale to nás už moc dlouho stejně trápit nebude.

zwi

V čem je konkrétně LS06 lepší než Mirel? Za mě jedině možnost nastavení hlasitosti strojvedoucím. V ostatním vyhrává Mirel. Mirel se alespoň snaží předstírat, že je zabezpečovač. Zatímco LS06 je taková lepší KBS s barvičkovačem a 2 různými tlačítky bdělosti.

Dominik

Mirel nevyhrává v ničem, Za prvé musím ho hlídat, v případě snížení rychlosti, buďto přepnout do Manuálu nebo ručně zvýšit rychlost (pokud je na návěstidle víc, jak 40). Za druhé, docela tvrdá brzdící křivka, která se hodně stěží dodržuje, pokud člověk jede maximální rychlostí, resp. pokud nejsem alespoň o 15 – 20 km/h níž, tak je skoro nemožné jí dodržet. A stahuje rychlost brzo. Za třetí, rád si postaví hlavu, jednou mě odpálila i na volnoznak, prý překročení rychlosti, byl jsem o dobrých 10 km/h pod, podruhé jsem si řekl, že ji tedy do MAN nepřepnu a zkusím dodržet brzdící… Číst vice »

Pan průvodčí

ETCS se instaluje i do Bobin nebo již zmíněných 830. Stáří stroje nebude tou hlavní překážkou.

Vid

Do jaké bobiny se instaluje Etcs?

Jan Tichavský

Zřejmě je míněna řada 130, ze které má být modernizováno 41 strojů.

Vid

Řada 130 a bobina, to slyším poprvé. Ale jinak 130 už by měly mít Etcs všechny. A jak je na tom Augusta s těmy 830? Ty má snad jen 2 provozní. To bude drahý. :))

Lukáš F.

Ale on to ze svého platit nebude.

Dominik

Ano 130 jsou už všechny u ČDC s ETCS, ale díky zachování BS2 to je akorát tak velký omyl, a ŽOS Zvolen na tom dost vykrvácelo, tolik reklamací a nedostatků co musely řešit, a řeší.

Vid

Snad ŽOS Vrútky. Zvolen krvácí na jiné zakázce pro změnu od ČD.

Dominik

Díky za opravu, Vrútky.

MajsterN

Ty stroje jsou to nejlepší a nejnovější, co se v Česku vyrobilo i včetně 380. Co s tím, že komunistická Škodovka tenkrát kvalitu jako na západě nedělala.

Zlámalík

„Ty stroje jsou to nejlepší a nejnovější, co se v Česku vyrobilo“
Tak to je dost smůla, Vám povim…

MajsterN

Není to snad pravda?

Jsou to nejnovější a nejkvalitnější české ekonomické lokomotivy, co byly kdy dostupné na trhu.
Tenkrát s pádem režimu skončila i výroba lokomotiv v Česku.
380 byl pokus jak se vrátit, ale efektivně dodali jen tunel na stát a k tomu nefunkční zmetek, takže objektivně nic novějšího RegioJet sehnat tenkrát ani nemohl.
A dnes samozřejmě už kupuje traxxy.

PvvS

České v době výroby a prvního prodeje opravdu nebyly ….

Johnny Cash

Není to pravda. 363/163 na konci osmdesátek byly naprosto nekonkurenceschopné, zastaralé a s neatraktivním designem. Loukoťová kola, jednostranné obrždění (v P brzdí jen 44 t a Vectron má v P 95 t)dvojkolí. Nesrovnatelné s BR 120.1 vyráběnou od roku 1988. A znovu připomínám zkušební jízdu RENFE 252 na rychlíku České Budějovice – Praha v roce 1990. Tahle mašina vypadala zde jako kosmické zjevení.

Practicus

A v r. 1985 kolik výrobců vyrábělo vícesystémové lokomotivy s pulsní regulací?

víte, jaký problémy měla BR 120 při uvádění do provozu?

PvvS

BR120 ?? To je Sergej..

Spíš DB 120. A to je proti pršanovi o generaci dál 3F motory, asynch..

vbb

BR = Baureihe, tedy „řada“

Practicus

A proto se jich vyrobilo pouze 65 ks na tak velkou zemi, jako je Německo, zatímco es a peršingů je celkově mnohem víc a to Československo je mnohem menší

tarten

Peršoun novější Zázraku…

Martin H.

Už to člověče nekonzumujte. Zjevně vám to nedělá dobře…

PvvS

Nejlepší ? Tak je na tom místní průmysl fakt mizerně.. A nejnovější taky ne.

Lukáš F.

Jak se to vyjadřujete? Tyhle stroje prodělaly několik sovětských ofenzív!

Lukyn

Je jich 9, Traxů je zatím 22 (18 trojkových, čtyři dvojkové) , do konce roku by jich mělo být 35, ten poměr „nové vs staré“ je velký. Plus Pesy jsou taky nové, až tak moc že ještě ani nejsou vyrobené.

SYN

Haha, a co přestavby řekněme plecháčů a podobných u ČD(C) ty jsou ještě citelně starší, a mnoha z nich se ETCS dodělávat bude…
ESA (Peršingy) jsou holt poslední generace toho co se u nás masově vyrábělo (nepodarok jménem Zátopek nepočítejme, ani ČD už s nimi nepočítají). Takže kromě popřevratových „kapitalistických“ dovozů je to doopravdy to nejnovější co tu máme. Jeho série je zrovna ta nejposlednější, dokončovaná už po plyšáku a protože ji ČD už nedokázalo odebrat, jezdily nějaký čas u Italů, než se vrátily do domoviny.

Spocenej cyklista

Tak co, kolikrát se ještě nikdo nepřihlásí? Přijímáme sázky! 😀

Pan průvodčí

Do tý doby, dokud bude Regiojet mezi dodavateli veden v kategorii „platba předem“. 😄

Vojtech

Tak buďme tolerantní. Bankovní záruka či notářská úschova zní “solidně” a přitom garantuje obojí

malejjarda

Zajímavé bude, jestli se instalace ETCS do konce roku nestihne.

Mates

V čom? Do konca roka majú prísť ďalšie Traxxy,

Joe

Tak, a na rychlíky Kolín – Ústí zatím žádné ETCS potřebovat nebude.

Johnny Cash

Se schváleným ETCS?

Jiří Kocurek

Ta škodolibá radost, aby česká firma zkrachovala, a pak se mohlo brečet do piva, jak tu čechům nic nepatří…

MajsterN

Je i druhý extrém.

Uděláme si státního mobilního operátora a státního dopravce, co bude kupovat české lokomotivy 🙂

A když to nefunguje, tak to vyřeší zákon a nebo vyhláška. A tam napíšem aby to fungovalo.
A když nám dojdou peníze, tak si je natisknem a začneme si od státu vyplácet víc.

Přestože Češi mají 30 let svobody, tak principy ekonomiky, trhu a investic tady nepochopil skoro nikdo.

Proto je každý druhý Čech v bankrotu.

Spocenej cyklista

Jestli tady v ČR někdo krachuje, RegioJet to určitě není, věřte mi.

Péťa

Zkracovat né, ale vedení firmy v čele s Radimem by potřebovalo proplesknout jak prase drbání.

nedůležité

Že to „ch“ je ale ošemetné písmenko;)