regio-vlak

Ředitelství vodních cest spouští další pokus o prosazení jezu u Děčína

Lodě v Děčíně čekají na vodu. Autor: EVD-Sped.Lodě v Děčíně čekají na vodu. Autor: EVD-Sped.

V tendru na zpracování dokumentace vlivů jezu na okolí počítá ŘVC i se zahraniční účastí.

Odebírat
Upozornit na
guest
56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
hroch.obojzivelny

Ať už to dopadne jakkoliv, velmi mě zaujal argument týkající se ochrany drobnokvětu pobřežního, který sem údajně uměle zavlekly lodě z Německa. Ještě by ekologové mohli na břehu objevit nory nutrií a revír medvídka mývala.

Marky

Nic proti, ale je to zbytečnost. Loď je v mnoha ohledech ještě háklivější na druh nákladu než vlak (typicky vhodná jsou velká množství různých sypkých hmot) a těchto druhů nákladů ubývá i na kolejích.

hroch.obojzivelny

Prim hraje ještě stále v nadrozměrné přepravě. Ale je otázka, kolik takových nákladů je vůbec ve výhledu – a hlavně, kam se povezou. Třeba argument dostavbou Dukovan uslyšíme ještě mockrát, jenže tam po Labi jaksi doplout nelze. Takže si ušetříme trochu starostí s průjezdem nákladu ze vzdálenějšího přístavu, ale zase budeme mít o to víc starostí s překládkou v přístavu lokálním…

David

Do Dukovan je to tak nějak blíž z Dunaje…

bifidus

Všechny transportní trasy pro dopravu velkých komponent pro Temelín a Dukovany počítají s dopravou po Labi a po Vltavě.

Klondajk

Ekologové A: převeďte kamiónovou dopravu, která ohrožuje lidi a vůbec škodí, někam jinam, například na vodu,.
Ekologové B: nestavějte vodní cesty, ohrožuje to žabinec.
Nemohli by se dohodnout, jestli jsou víc lidi nebo žabinec?

Marky

Problém je trošku v tom, že vodní doprava se nepřetahuje o náklad s kamiony, ale s železnicí.
Představa, že někdo bude čekat dva týdny než mu z Hamburku dorazí kontejner je bohužel bláhová.

J.Š.Hájek

Konečné rozhodnutí !! Ne , nebude to druhý Rýn, ale bude to mít podporu našich severních sousedů a čas ukáže , že je to správné dopravně-strategické rozhodnutí, které ocení další generace.
A „žabičkáře“ prosím, aby místo hloupého argumentování a zdržování stavby našli jiné místo pro potenciálně ohrožené druhy ( jestli tam nějaké jsou…). Alespoň mohou ukázat, že jsou k něčemu dobří…

zvukař

A ekologové zase řádí. Opět mají šanci zničit něco, co by pomohlo všem.
Přitom nejde ani tak o splavnost (to je vlastně doplněk), ale o vodní elektrárnu (i když s poměrně malým výkonem). A to o elektrárnu naprosto spolehlivou a „čistou“..
Přitom vzdutí 3,5 m není žádný extrém, takových jezů je u nás několik (například na Labi Nymburk nebo Klavary) a existují i vyšší. Nikde přitom k žádným významným škodám na přírodě nedošlo.
Ale je to prostě o ekolozích – škodit, škodit a zase škodit. Nic jiného neumějí..

Zvol

To je dost omezený pohled

Petr

Ta vodní díla vznikla již od konce 19 století a většina ještě za první republiky. V té době asi nikdo neřešil dopady na přírodu. A pokud by měl jez v Děčíně smysl, mám dojem že už by tady sto let stál.

Berta354@centrum.cz

Čas jsou peníze.
Vlak Praha-Hamburk 12h.
Loď stejný úsek týden a 2 týdny zpět.

David

Taky bych si dokázal představit, že ty peníze radši půjdou na nový železniční tunel do Německa, po kterém bude moci i náklad

Berta354@centrum.cz

Bude VRT a tím pádem trat podél Labe bude pro os a náklady. Lodě netřeba.

Václav

Tak záleží, jak u čeho. U některých nákladů (hnojiva, paliva) je času dost. A nadrozměrné náklady po dráze nepřevezete vůbec a po silnici komplikovaně.

Marky

A kolik se těch nákladů vozí? Přeprava uhlí ubývá i na kolejích a lepší to nebude.

Gejza

To jsem zvědavý na ekvilibristiku s přínosy stavby. V poslední dokumentaci EIA se zhruba uvádí, že přínosem stavby bude „zkrácení potřeby vlnování při nízkém stavu a plavbě ze SRN do Ústí nad Labem z 21 na 15 hodin, díky čemuž se lodní doprava stane konkurenceschopná“. Vsadím boty, že pokud by se postavil Plavební stupeň Děčín, přijde ŘVC s tím, že bez dalšího plavebního stupně proti proudu (Malé Březno) to nepůjde…

troglj

Jez v Děčíně je ekonomický nesmysl a environmentální zločin. Potvrdily to už dva posudky EIA i zařazení dolního Labe mezi Evropsky významné lokality. Lodní doprava skomírá, protože má konkurenci na železnici i dálnici. Zároveň by se zlepšení splavnosti dalo zrealizovat i efektivněji a environmentálně přijatelně bez jezu, ať už drobnými úpravami dna, použitím moderních lodí (klidně je dopravcům zadotujme místo této investice) nebo umělým zvyšováním průtoku v době největších such s využitím Vltavské kaskády. Velké lodě s LNG sem nedoplují ani omylem, podobně pro dopravu ropy po kontinentu je dostatečná kapacita ropovodů. A pokud vím, tak stále není vyřešen průjezd… Číst vice »

DavidS

V době největších such zvýšíme odtok z Vltavské kaskády… A to má být to efektivní a enviromentálně přijatelnější řešení?

troglj

S postupující klimatickou změnou budou delší období sucha a zároveň delší období dešťů, v extrému až povodní. Takže odpustit pravděpodobně bude co.
Jinak to samozřejmě není ideální řešení, ale lepší než stavět zbytečný jez.

M19

Posudek EIA jak tomu říkáte, žádné ekonomické zhodnocení nečiní, zabývá se výhradně dopady na životní prostředí.

troglj

Samozřejmě, já jsem myslel primárně na životní prostředí, takže jsem to poněkud zjednodušil. Ty posudky EIA se dělaly nejméně 2x, přitom už z prvního (ještě podle zákona z roku 1992) vyšlo jasně, že je to neakceptovatelný zásah. Tehdy bylo ale vše v papírové podobě, takže se posudek víceméně ztopil a časem se dělal nový, který vyšuměl do ztracena, protože investor nedoložil požadované dokumenty.

Jaroslav

Lodní doprava skomírá právě díky tomu špuntů u Děčína. Jak by se mohla vyplácet, když je to půl roku nesplavné.

Berta354@centrum.cz

Nenechte se vysmát. V dnešní době kolik by těch lodí jelo. Nadto není nikdo schopný podpořit železnici, natož lodě které jsou na vnitru už dávno za zenitem.

troglj

To právě ne. Lodní doprava setrvale klesá bez ohledu na to, kolik je v roce splavných dní.

ABCD

Kolik by to celé řádově stálo? Trochu hádám, že to záleží od toho co si vyboxuji ekologové, nebo ne? Drobnokvět pobřežní, který se dostal do Česka loděmi z Německa, kde se dá sekat kosou v každém oblouku. U nás je to silně chráněná rostlina. Takže je to nepůvodní druh, zavlečeny lidmi? Nebo tady původně byl? Uf, tohle je fakt jen pro odborníky, běžný člověk jako já, je fakt marný… Kdybychom náhodou stali výrobcem exportérem komponentů atomových elektráren, tak to dáva smysl pro nadměry nebo je to jedno? Až Němci uvidí, že do toho investujeme, zainvestují do své části? Uhlí ze… Číst vice »

troglj

Ale ten drobnokvět je hodně zjednodušující. Vyskytuje se tu daleko více chráněných nebo ohrožených druhů včetně říčních škeblí, ptáků, bobrů apod. Podstata je v tom, že řeka tady proudí poměrně rychle a je hodně okysličená. Jez (v podstatě malá přehrada), proudění zpomalí a obsah kyslíku sníží, což povede k tomu, že řada druhů zase zmizí.
Doba, kdy Labe byla stoka plná jedů z chemiček, je dávno pryč.

Viktor

Ano, taky si myslím, že výraz „drobnokvět“ v ústech těch, kdo chtějí stavět jez (ze státních peněz) znamená ve skutečnosti „výsměch“. Je ani nezajímá, proč je třeba tuto lokalitu chránit, a proč jez celý ekosystém zničí. Kromě Vámi uvedeného je to ještě proměnlivé střídání hladiny Labe. Citace přímo z webu RVCCR : Zároveň ale bude zajištěno mírné sezónní kolísání hladiny pro zachování charakteristických životních podmínek obnažovaných štěrkových náplavů v prostoru zdrže. Konec citace. Odpůrcům ochrany životního prostředí doporučuji novou knihu Labe – příběh řeky. Nebo odbornou Labe – Příroda dolního českého úseku řeky, 2001. Když už chceme měnit něco, co… Číst vice »

VRTjecesta

A chápe ŘVC, že dál směrem k moři je Německo, kde je národní park a tam prostě neprojde nic. Takže o co jde? O splavnost, nebo aby propluly velký prachy kámošům?

Jaroslav

V Německu je ale písek na dně a splavnost tam je lepší.

Jan

Na co jež u Děčína? Někdo má holt zastaralé myšlení. Nákladní doprava na Labi po r. 1989 prakticky zanikla a pro těch několik velkých výletních lodi s turisty do Prahy je to naprostá zbytečnost. Kdo chce do Prahy, ať jede autobusem, vlakem, popř. letí letadlem. Kdopak se na tom jezu potřebuje napakovat?

Berta354@centrum.cz

Souhlas

Berta354@centrum.cz

No kdo. Aster, Anděl, Pošta, Foldyna…stále ti stejný za posledních x let.

Zvědavec

Úplně nezanikla, dost lodí se přesunulo tam, kde je voda. Kromě Děčína máme pěknou infrastrukturu tak proč ji nevyužít. Přijde mi to jako kdyby mezi Benešovem a Prahou chyběly koleje a my řešíme jestli je postavit.

Martin

No úplně to vidím, jak přijede do Hamburku tanker, ropa se přečerpá na říční člun, zapřáhneme za to Beskydy a hurá ku Praze :DD

Jediné co mě uklidňuje, je délka povolovacího procesu v ČR a kombinace naší NIMBY povahy.

Za mě ať zůstane Labe už jen rekreační řekou a na tyhle megalomanské projekty už se jednou provždy zapomene.

David

Úplně mi není jasné, proč by to místo tě lidé nemohl být ucelený vlak, který se párkrát otočí… Ucelené vlaky snad ještě umíme.

Pájin

V úseku Děčín – Bad Schandau je úzké hrdlo, a jiný elektrifikovaný přechod do Deutschlandu není.

troglj

Vsadím se o půl platu, že VRT do Dresden bude dříve než jez na Labi.

Martin

To bych si taky rád prosím vsadil!

Správa železnic vs ŘVC to je teda stavební souboj titánů. Snad budeme oba ještě k vyhodnocení sázky naživu.

Martin

Nechcete z Kolína do Pardubic spustit nějakou lodní linku? Tam prý je to také s kapacitou na hraně 😀

Jsem vsema deseti pro další elektrifikovanou trať do SRN, ale řešit to umírající lodní dopravou je fakt úlet.

123

Zda jez ano či ne teď pominu, ale ta doprava ropy a LNG lodí a po Labi… to je jako vtip???

Bo větší pitomost jsem už dlouho nečetl.

František

Řekl bych, že se v 2022 viděli příležitost se přiživit na aktuálním tematu, ale s jejich rychlostí vyhrály nové produktovody.

martin58g

Přeně

Jaroslav

Proč by to nešlo? V Holandsku potkávám na kanálech malé LNG říční tankery. Jako nouzová alternativa a diverzifikace to snad není úplný nesmysl. Lodě doplují až do Kralup.

Berta354@centrum.cz

Drahé neekonomické. Produktovody a alternativa vlak. Nic víc.

Zvědavec

Dopravní infrastruktura je hybnou silou ekonomiky.

Jaaa

Dál po proudu si to Němci zdevastovat nenechají.

Gwann

pokud někdy vůbec vytáhnou z Labe ten spadlý Carola Brucke

M19

Jistě,, už tak učinili dříve…. 😉 😁😉

František

Teď o víkendu jsem v Drážďanech bych a dva články mostu jsou pořád v řece…

M19

A? To je vodohospodářská úprava toku? Nebo máte za to, že odstranit spadlý most je něco, kdy zvednete telefon a on vám to někdo za kýbl nafty a chleba s máslem a čajem udělá?

Gwann

A my potřebujeme posílit vnitrostátní plavbu do Děčína? Dál totiž bude Labe stále stejně (ne)splavné…

Jaroslav

Je tam jiný sklon řeky a písčité dno. Jedná se o ten kritický úsek u Děčína, kvůli kterému je Labe nesplavné puk roku

mgr.pavel

„proces EIA běžel i v letech 2005 až 2019“. To mluví za vše.

troglj

EIA už se zpracovávala 2x, poprvé vyšla velmi negativně, podruhé po žádostech o dopracování tak nějak vyšuměla, až MŽP řízení zastavilo.

vlachjan

Tak do třetice…