Realita předčila nejdivočejší sny, říká šéf OBB. Nová rakouská železniční tepna prošla úspěšně testy

Testovací provoz na Koralmbahn. Foto: ÖBBTestovací provoz na Koralmbahn. Foto: ÖBB

Vlak mezi Grazem a Klagenfurtem bude dvakrát rychlejší než auto.

Rakouské spolkové dráhy ÖBB oznámily další posun v přípravě spuštění provozu na nové trati Koralmbahn. Ta se stane jednou z hlavních spojnic pro dopravu mezi severem a jihem a výrazně zkrátí jízdní doby pro cesty do Korutan. K zahájení pravidelného provozu dojde v prosinci.

Dráhy zakončily sérii celkem 280 zkušebních jízd, při kterých se testoval provoz různých hnacích vozidel a souprav s rychlostí až do 250 km/h. „Někdy realita předčí i ty nejdivočejší sny. Alespoň tak se mi zdálo, když jsem se mohl zúčastnit zkušební jízdy s ÖBB Railjet na nové Koralmbahn. S dobou jízdy necelých 45 minut se brzy dočkáme nejrychlejšího spojení mezi Grazem a Klagenfurtem. Díky tomu je vlak dvakrát rychlejší než auto,“ řekl šéf ÖBB Andreas Matthä.

Testováním prošly všechny prvky infrastruktury, od zabezpečovacího zařízení po trolejové vedení či měření kvality svršku. „Výsledky testovací fáze jsou velmi pozitivní. Ukazují, že naše výpočty a modely obstojí v reálném provozu a že všechny systémy a komponenty fungují perfektně. Toto je další důležitý milník, který nás o velký krok přibližuje k uvedení do provozu 14. prosince 2025,“ řekl projektový manažer ÖBB Infrastruktur Klaus Schneider.

Už v říjnu by měly na trať vyjet nákladní vlak, ÖBB aktuálně finišují s konstrukcí nového jízdního řádu pro osobní dopravu. Od srpna začnou seznamovací jízdy strojvedoucích s tratí, proběhne také bezpečnostní cvičení záchranných složek.

Testovací provoz na Koralmbahn. Foto: ÖBBJednotka Stadler SMILE pro WESTbahn. Foto: Stadler RailKoralmbahn a (zatím) nedokončené nádraží Weststeiermark. Autor: ÖBB/Chris ZenzKoralmbahn v úseku úseku Feldkirchen - Weitendorf (duben 2024). Pramen: ÖBB/MEKoralmbahn v úseku úseku Feldkirchen - Weitendorf (duben 2024). Pramen: ÖBB/Chris ZenzKoralmbahn v úseku úseku Feldkirchen - Weitendorf (duben 2024). Pramen: ÖBB/MEKoralmbahn v úseku úseku Feldkirchen - Weitendorf (duben 2024). Pramen: ÖBB/Chris ZenzdefaultNový úsek Koralmbahn v Korutanech. Foto: ÖBBTestovací souprava na Koralmbahn. Pramen: ÖBBTestovací souprava na Koralmbahn. Pramen: ÖBBTestovací souprava na Koralmbahn. Pramen: ÖBBCvičení hasičů v jednom z tunelů na Koralmbahn. Pramen: ÖBB/Matthias FischerKoralmbahn. Pramen: ÖBBÚsek Koralmbahn kolem letiště u Štýrského Hradce povede v tunelu. © ÖBB/3D-SchmiedePrvní osobní vlak v Koralmském tunelu. Foto: Chris Zenz/ ÖBBProražení Koralmtunnelu. Pramen: ÖBB/Wolfgang LehrnerStavba tunelu na Koralmbahn.
Autor: ÖBB/Franz Georg Pikl

Koralmbahn se stavěla 26 let, měří 127 kilometrů. Jeho součástí je i 33 kilometrů dlouhý tunel pod horským masivem Koralpe, který byl definitivně proražen v červnu 2020. Jde o nejdelší železniční tunel v Rakousku a šestý nejdelší na světě. Celkem je na nové Koralmbahn 47 kilometrů v tunelu, vzniklo i 12 nových nádraží (některá se ještě dodělávají). Trať je stavěná na rychlost až 250 kilometrů v hodině (v podzemí 160 km/h). Celé veledílo vyšlo na 6,1 miliardy eur (přes 150 mld. Kč).

Po nové trase by měly jezdit i ComfortJety Českých drah s přímými spoji z Prahy do Villachu.

Z Prahy až do Villachu a s využitím rychlosti 230 km/h. Nový rakouský tunel prodlouží spoje ČD

Tagy Koralmbahn Koralmský tunel ÖBB
61 komentářů